Gå til innhold

Uføre som klager over dårlig råd, men som mener det er umulig å ha en matbudsjett på under 5000 kr i måneden


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Uføre, såvel som ikke-uføre, kan ha dårlig styring på egen økonomi.

Ellers synes jeg at folk kan få styre sin økonomi som de selv vil. Om noen foretrekker å være uteligger og drikke champagne for pengene, så er det greit for meg. Om noen foretrekker å spise god mat og heller kutte ned på andre ting, så er det også greit for meg. Det er en gang slik med penger at når det er tomt, så er det tomt. Hvordan mennesker velger å disponere pengene innenfor rammene av det de får utbetalt, er ett fett for meg.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Åh, nok en tråd om uføretrygdede. Blir dere ikke lei av å hele tiden opprette disse trådene? Finn på noe nytt :Gjesp:

Anonymkode: bb7a6...21d

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Buhu. 

Det skal vel ikke så mye til for å provosere deg med ting som har med uføre å gjøre da, tenker jeg. 

Anonymkode: 4d674...3c3

Er sikkert en av de som irriterer seg grønn over at en som er uføretrygdet drar en dag på café :roll:

Anonymkode: bb7a6...21d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, isw said:

Hvordan mennesker velger å disponere pengene innenfor rammene av det de får utbetalt, er ett fett for meg.

Selvfølgelig. Men bør en ikke syte og klage over at en har så dårlig råd, og ikke har penger til tannlege eller medisiner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har god råd, og selv vi klarer under 5000kr i måneden. En familie på 3. 

Jeg lagde middag for 5 voksne forrige uke, for å overbevise venner at man får lagd middag til så mange under 200kr. 

Lapskaus til 148kr, og enda var det litt igjen som den ene gjesten insisterte på å ta med seg som matpakke neste dag. 

Jeg har heller ikke gått aktivt for å spare. 

Anonymkode: dfb59...1c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Vi har god råd, og selv vi klarer under 5000kr i måneden. En familie på 3. 

Jeg lagde middag for 5 voksne forrige uke, for å overbevise venner at man får lagd middag til så mange under 200kr. 

Lapskaus til 148kr, og enda var det litt igjen som den ene gjesten insisterte på å ta med seg som matpakke neste dag. 

Jeg har heller ikke gått aktivt for å spare. 

Anonymkode: dfb59...1c9

Noen er mer økonomiske enn andre. Jeg tror privatøkonomi bør inn i skolen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Just now, Chloe87 said:

5000 på EN person? 

Ja.

Anonymkode: 6a951...385

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kan dere som hevder å handle mat for 1 000 og 2 300 kr. For måneden sette opp et en ukesmeny over hva dere kjøper inn og spiser fra morgen til kveld? Jeg tror virkelig ikke noen overlever på å spise på et så lavt budsjett.

Anonymkode: 4f1a2...aad

Virkelig? Jeg har gjort det i et halvt år allerede og skal fortsette med det ut studenttiden. Prøver å holde meg så nærme 30 kr dagen som mulig. Og da handler jeg ikke hver dag, men større innkjøp. 4 kg ris 27 kr. (Kiwi) 600 g pommesfrites 6 kr (coop extra) havregryn og brød er billig. Karbojydrater generellt er skikkelig billig. 11 kr for dobbel boks med makrell i tomat = 4 dager med pålegg på skiva. Pytt i panne for 17 kr på kiwi, fiskepinner, kjøttdeig på rema 15-20 kr, taco kit 6-7 kr, osv osv

Anonymkode: b86a7...1ab

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, isw skrev:

Uføre, såvel som ikke-uføre, kan ha dårlig styring på egen økonomi.

Ellers synes jeg at folk kan få styre sin økonomi som de selv vil. Om noen foretrekker å være uteligger og drikke champagne for pengene, så er det greit for meg. Om noen foretrekker å spise god mat og heller kutte ned på andre ting, så er det også greit for meg. Det er en gang slik med penger at når det er tomt, så er det tomt. Hvordan mennesker velger å disponere pengene innenfor rammene av det de får utbetalt, er ett fett for meg.

Amen to that!

Anonymkode: 4d674...3c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Chloe87
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja.

Anonymkode: 6a951...385

Det er for mye veldig mye. Har selv et matbudsjett på 1300 kr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Forståelig, firstprice-champagne er ikke noe godt!

Anonymkode: 669cf...5ac

Brus er ikke mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Virkelig? Jeg har gjort det i et halvt år allerede og skal fortsette med det ut studenttiden. Prøver å holde meg så nærme 30 kr dagen som mulig. Og da handler jeg ikke hver dag, men større innkjøp. 4 kg ris 27 kr. (Kiwi) 600 g pommesfrites 6 kr (coop extra) havregryn og brød er billig. Karbojydrater generellt er skikkelig billig. 11 kr for dobbel boks med makrell i tomat = 4 dager med pålegg på skiva. Pytt i panne for 17 kr på kiwi, fiskepinner, kjøttdeig på rema 15-20 kr, taco kit 6-7 kr, osv osv

Anonymkode: b86a7...1ab

Det er jo ikke noe problem å holde matbudsjettet på et minimum hvis man velger å spise billig dritt. Dessverre er det noen som ikke har noe valg og det har jeg selvfølgelig stor forståelse for, men hvis man ikke må ser jeg ingen grunn til å spise søppel for å spare noen kroner. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

25 minutter siden, dassom skrev:

Selvfølgelig. Men bør en ikke syte og klage over at en har så dårlig råd, og ikke har penger til tannlege eller medisiner.

Når det gjelder medisiner, synes jeg vi er heldige i Norge som har 1) en prisregulering på reseptbelagte medisiner, og 2) systemet med refusjon fra Helfo og frikort. Jeg tror hvem som helst kunne fått bakoversveis av å hente ut en resept i USA.

Men jeg er enig i at alle burde ha en buffer til f.eks tannlege.

Det jeg i hovedsak mener, er at valgfrihet rundt egen økonomi (og andre aspekter i livet) er grunnleggende. Jeg har f.eks valgt en dyr bolig og liker fine ferier, og kutter heller ned på andre ting som øl, bil og mat. En annen igjen kan prioritere å kjøre dyr bil, og heller bo et billig sted. En tredje kan synes at livskvalitet er å spise god mat, og ikke ha så store krav til bolig og bil. Det er så individuelt hvilke parametre som er viktig for å oppnå mening med livet. Derfor tror jeg ikke det finnes noe egentlig fasitsvar på hva man burde bruke pengene sine på.

Det vi også må huske på, er at mange uføre allerede sliter ekstremt med å finne mening i livet. De føler seg som belastninger for samfunnet, og har ikke muligheten til det meningsfulle og til dels sosiale som ligger i å jobbe. Da er det kanskje ekstra viktig at man finner mening i livet på andre måter, uten å måtte ha dårlig samvittighet for å kjøpe en kopp kaffe eller spise et godt måltid. Nå er dette en hårfin balanse, da jeg støtter at det skal lønne seg å jobbe, men livskvalitet for uføre er faktisk et meget viktig poeng.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, isw skrev:

Når det gjelder medisiner, synes jeg vi er heldige i Norge som har 1) en prisregulering på reseptbelagte medisiner, og 2) systemet med refusjon fra Helfo og frikort. Jeg tror hvem som helst kunne fått bakoversveis av å hente ut en resept i USA.

Men jeg er enig i at alle burde ha en buffer til f.eks tannlege.

Det jeg i hovedsak mener, er at valgfrihet rundt egen økonomi (og andre aspekter i livet) er grunnleggende. Jeg har f.eks valgt en dyr bolig og liker fine ferier, og kutter heller ned på andre ting som øl, bil og mat. En annen igjen kan prioritere å kjøre dyr bil, og heller bo et billig sted. En tredje kan synes at livskvalitet er å spise god mat, og ikke ha så store krav til bolig og bil. Det er så individuelt hvilke parametre som er viktig for å oppnå mening med livet. Derfor tror jeg ikke det finnes noe egentlig fasitsvar på hva man burde bruke pengene sine på.

Det vi også må huske på, er at mange uføre allerede sliter ekstremt med å finne mening i livet. De føler seg som belastninger for samfunnet, og har ikke muligheten til det meningsfulle og til dels sosiale som ligger i å jobbe. Da er det kanskje ekstra viktig at man finner mening i livet på andre måter, uten å måtte ha dårlig samvittighet for å kjøpe en kopp kaffe eller spise et godt måltid. Nå er dette en hårfin balanse, da jeg støtter at det skal lønne seg å jobbe, men livskvalitet for uføre er faktisk et meget viktig poeng.

Det er jeg enig i. Og for 160 kr dagen kan man nesten spise biff hver dag.   Såper, oppvaskmidler og andre husholdningsartikler er ikke så dyre sammenlignet med mat. Ei heller havregryn og billig grovbrød.  Og da har man plenty igjen til gode, næringsrike og sunne middager. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, isw skrev:

Det vi også må huske på, er at mange uføre allerede sliter ekstremt med å finne mening i livet. De føler seg som belastninger for samfunnet, og har ikke muligheten til det meningsfulle og til dels sosiale som ligger i å jobbe. Da er det kanskje ekstra viktig at man finner mening i livet på andre måter, uten å måtte ha dårlig samvittighet for å kjøpe en kopp kaffe eller spise et godt måltid. Nå er dette en hårfin balanse, da jeg støtter at det skal lønne seg å jobbe, men livskvalitet for uføre er faktisk et meget viktig poeng.

Ja, de aller fleste uføre er faktisk syke eller svært syke mennesker. Dessverre later det til at enkelte har en merkelig oppfatning av at flertallet av de som er uføre er friske mennesker som mottar penger fra det offentlige for å drive dank. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 minutter siden, Peonjenta skrev:

Det er jeg enig i. Og for 160 kr dagen kan man nesten spise biff hver dag.   Såper, oppvaskmidler og andre husholdningsartikler er ikke så dyre sammenlignet med mat. Ei heller havregryn og billig grovbrød.  Og da har man plenty igjen til gode, næringsrike og sunne middager. 

Mat er egentlig billig i Norge, sammenlignet med hvordan det var før.

Jeg mener vi ikke skal lengre tilbake enn til 1950-tallet før et brød kostet en gjennomsnittlig times lønn. Nå koster et brød ca et kvarters arbeid etter skatt. Til gjengjeld har boligkostnader økt voldsomt i takt med at boligprisene har steget mer enn lønnsveksten. Ergo har vi et skifte i forbruk fra mat til bolig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest N-Nøff
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kan dere som hevder å handle mat for 1 000 og 2 300 kr. For måneden sette opp et en ukesmeny over hva dere kjøper inn og spiser fra morgen til kveld? Jeg tror virkelig ikke noen overlever på å spise på et så lavt budsjett.

Anonymkode: 4f1a2...aad

Hehe. Vi er 4 stk og kan fint leve på 5000 i måneden til mat, dvs 1250 kr/stk. 

Kjøp store porsjoner, lag gryteretter og frys ned. Handle på tilbud, hold deg unna brus og godteri. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Leo skrev:

Ja, de aller fleste uføre er faktisk syke eller svært syke mennesker. Dessverre later det til at enkelte har en merkelig oppfatning av at flertallet av de som er uføre er friske mennesker som mottar penger fra det offentlige for å drive dank. 

Ja, det er absolutt en overgeneralisering her, og feilaktig sådan.

På samme måte som "alle" asylsøkere er kriminelle, alle jenter er kun opptatt av store peniser (for å ta et eksempel herfra), osv.

Utfordringen og tusenkronersspørsmålet er jo hvordan man skal luke ut de uføre som kun vil drive dank og hvordan vi kan sile ut eller håndtere kriminelle asylsøkere. Jeg sitter med et inntrykk av at få ødelegger for mange.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klarte meg fint på rundt 1500 kr mnd hele studietiden.

Anonymkode: a3515...b18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...