Gå til innhold

Uføre som klager over dårlig råd, men som mener det er umulig å ha en matbudsjett på under 5000 kr i måneden


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Fantastisk å trekke frem uføre med bulimi som eksempel. 

Anonymkode: 9ca8e...46e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, AnonymBruker said:

Fantastisk å trekke frem uføre med bulimi som eksempel. 

Anonymkode: 9ca8e...46e

Dette er ikke folk med bulimi.

Anonymkode: 6a951...385

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Dette er ikke folk med bulimi.

Anonymkode: 6a951...385

Neivel, men påstanden din er bare pinlig fordi de fleste uføre ikke har ikke plass til å vurdere sånne summer på mat i budsjettet sitt i det hele tatt. Man må tross alt bo et sted, selv som ufør. 

Anonymkode: 9ca8e...46e

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5000 i måneden burde være veldig overkommelig hvis man er alene.  Det er 160 kr dagen. Helt ok å ha såpass mye å spise for pr dag. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det provoserer meg.

Anonymkode: 6a951...385

Renten man er uføretrygdet eller millionær, så er det mange grunner til at kr. 5 000 kan være knapt til et mat og husholdningsbudsjett. Noen har sykdommer som krever særlig kosthold, andre kan dra til Sverige å handle billigere enn i butikker der de bor. Å dømme andre for forhold du ikke kjenner skal du holde deg for god til, enten det er uføretrygdede eller millionærer du dømmer slik du gjør. Forresten, det er mulig å være både uføretrygdet og millionær, det krever bare en liten million kroner. 

Anonymkode: 4f1a2...aad

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Peonjenta said:

5000 i måneden burde være veldig overkommelig hvis man er alene.  Det er 160 kr dagen. Helt ok å ha såpass mye å spise for pr dag. 

Jeg bruker ca 2300 i måneden. Det går helt fint.

Anonymkode: 6a951...385

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Renten man er uføretrygdet eller millionær, så er det mange grunner til at kr. 5 000 kan være knapt til et mat og husholdningsbudsjett. Noen har sykdommer som krever særlig kosthold, andre kan dra til Sverige å handle billigere enn i butikker der de bor. Å dømme andre for forhold du ikke kjenner skal du holde deg for god til, enten det er uføretrygdede eller millionærer du dømmer slik du gjør. Forresten, det er mulig å være både uføretrygdet og millionær, det krever bare en liten million kroner. 

Anonymkode: 4f1a2...aad

Jeg klarer meg fint med 2300 i måneden. Handler kun i norske butikker. Lider ingen nød. Men det er klart, det er billigere på Rema enn Meny eller Jacobs. Det krevet litt planlegging og styring på pengebruken. Mange med dårlig råd kunne trengt et kurs i privatøkonomi.

Anonymkode: 6a951...385

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor legge seg opp i hva slags budsjett andre har? Sikkert en del ting du klager på også som er tåpelig i andres øyne.

Når man er ufør er man alvorlig syk, og mange alvorlig syke har behov for spesialtilpasset kosthold og må kjøpe spesialvarer som koster mer, pga intoleranser som gjør en enda sykere. Det koster fort noen tusenlapper mer i måneden.

Hvis man har barn så er 5000 lite å rutte med, selv uten matintoleranser, om man skal betale for to stykker, spesielt en ungdom som spiser mer enn en baby. Babymat er også dyrt forsåvidt.

Anonymkode: 3e3e1...bf3

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klarte meg på 1000 på tre uker for ikke lenge siden, det var knallhardt! 3-4000 er ok. 

Anonymkode: 8cf58...e19

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forståelig, firstprice-champagne er ikke noe godt!

Anonymkode: 669cf...5ac

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enig. Er også syk, men er på AAP og får 11000 å leve for i mnd. Det skal gå til leie, strøm, medsiner og mat. Skjønner ikke at folk som har mer klager så mye.

Anonymkode: 7a439...745

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan dere som hevder å handle mat for 1 000 og 2 300 kr. For måneden sette opp et en ukesmeny over hva dere kjøper inn og spiser fra morgen til kveld? Jeg tror virkelig ikke noen overlever på å spise på et så lavt budsjett.

Anonymkode: 4f1a2...aad

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Kan dere som hevder å handle mat for 1 000 og 2 300 kr. For måneden sette opp et en ukesmeny over hva dere kjøper inn og spiser fra morgen til kveld? Jeg tror virkelig ikke noen overlever på å spise på et så lavt budsjett.

Anonymkode: 4f1a2...aad

Selv klarer jeg meg greit på under 50 kroner dagen med tanke på mat uten at jeg fører budsjett; her er en liten oversikt over hva jeg bruker og ikke bruker pengene til.

Reiseutgifter: Så å si ingen, da jeg bruker føttene som fremkomstmiddel; bruker T-bane noen få ganger i året.
Ferie: Siste utenlandstur i 1991. Siste sommerferie en uke sommeren 1991 på Sørlandet.
Restaurant: Utelukket. Altfor dyrt.
Underholdning: Internett inkludert i husleien, streaming unødvendig da jeg allerede har en stor film- og musikksamling, og kjøper jeg noe nytt, er det enten til gi-bort-pris i bruktbutikker (betalte forleden kr.30 for alle sesongene med Sopranos på DVD; kr.5 pr. sesong), kjøpt rimelig andre steder, eller lånt gratis på biblioteket, og kopiert til harddiskene hjemme, noe som for øvrig er helt lovlig til privat bruk. Kommer vanligvis hjem med noen poser med film/musikk etter å ha vært på loppemarked; det meste i strøken stand.
Bøker: Har alt jeg trenger hjemme pluss mye jeg ikke trenger; nye bøker kjøpes vanligvis på loppemarked, og romaner lånes gratis på biblioteket.
Tobakk/alkohol: Røyker ikke og drikker ikke.
Tannpasta: Har et lager med godt over 150 tannpastatuber liggende, naturligvis kjøpt på tilbud. Koster over dobbelt så mye idag.
Vaskepulver: Har et lager i kjelleren, naturligvis kjøpt på tilbud.
Såpe: Lageret av ansiktsåpe jeg har liggende varer minst til år 2030. Håndsåpe-lageret fra 2008 er tomt, slik at jeg nå må kjøpe til full pris på REMA. Venter på tilbud; synd ICA er historie, for jeg satte stor pris på 10-kroners-tilbudene der.
Lyspærer: Før de gode, gamle glødeparene forsvant fra butikkene, kjøpte jeg et lager for resten av livet, og vel så det. Bruker kanskje litt mer strøm, men gir langt behageligere lys enn dyre sparepærer.
Klær: Kjøper svært sjeldent noe nytt, men når jeg for eksempel kjøper vintersko, kjøper jeg kvalitet som varer i flere år, selv om dette koster, men er likevel alltid kjøpt på tilbud i januar.
Elektronikk og data: Har alt jeg trenger, og når jeg kjøper noe nytt, er det alltid til tilbudspris. PC-skjermen måtte byttes ut ifjor høst; ny kvalitetsskjerm kjøpt med 20% rabatt fra Komplett.
Melk: Tine lettmelk til kr.13,50 literen. Kjøper alltid noe i tillegg slik at øresummen rundes nedover.
Brød: Kiwi grovbrød til kr. 25,90. Varer i noen dager.
Smør: Bruker ikke smør.
Pålegg: Alltid kjøpt på tilbud. Gjerne til halv pris når varer går ut på dato.
Te: Den rimeligste varianten på KIWI.
Fruktsaft: Alltid kjøpt på tilbud, og lagres opp i kjøleskapet.
Frukt: Alltid kjøpt i fruktbutikken på Grønland. Hvorfor betale 16,90 kiloen på REMA når jeg kan få like gode bananer til 9,90 der.
Middag: Alltid kjøpt på tilbud når varer går ut på dato.
Dessert: Alltid kjøpt på tilbud når varer går ut på dato.
Godteri og sjokolade: Lagrer opp med varer til halv pris etter Jul og Påske, ned til 40 kroner kiloen, og i andre perioder der det er tilbud. Kjøper aldri noe til full pris, og har alltid flere kilo liggende. I august kjøpte jeg 15 stk. 490-grams poser med Twist til 10 kroner posen på REMA, noen få dager etter siste dato - altså ca. 7,5 kilo Twist til kr.150 - og spiser fortsatt påskegodt fra ifjor, som for øvrig smaker like godt. Seigmennene jeg kjøpte til halv pris i forbindelse med salget av julevarer, varer til neste Jul.
Potetgull: Alltid kjøpt på tilbud.
Panteflasker: Flasker til kr.2,50 pantes alltid seperat i flere butikker, slik at jeg får kr.3, sparer hele 50 øre, og får mosjon på kjøpet.
Lege og tannlege: Betaler det dette koster uten å bruke sparekniven; helse er nå helse.
Medisiner: Betaler det dette koster; helse er nå helse.
Gaver: Er gavmild mot venner som trenger hjelp, og sparer ikke på tusenlappene. Utgifter til gaver dekkes av alt jeg klarer å spare ved å leve sparsommelig.

Anonymkode: 46ff1...ad9

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

4 hours ago, AnonymBruker said:

Kan dere som hevder å handle mat for 1 000 og 2 300 kr. For måneden sette opp et en ukesmeny over hva dere kjøper inn og spiser fra morgen til kveld? Jeg tror virkelig ikke noen overlever på å spise på et så lavt budsjett.

Anonymkode: 4f1a2...aad

Da vet du ikke hva du snakker om.

Anonymkode: 6a951...385

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, AnonymBruker said:


Hvis man har barn så er 5000 lite å rutte med, selv uten matintoleranser, om man skal betale for to stykker, spesielt en ungdom som spiser mer enn en baby. Babymat er også dyrt forsåvidt.

 

Dette var selvfølgelig for EN person, som ikke hadde slike helseplager som krevde spesialmat.

Anonymkode: 6a951...385

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det provoserer meg.

Anonymkode: 6a951...385

Buhu. 

Det skal vel ikke så mye til for å provosere deg med ting som har med uføre å gjøre da, tenker jeg. 

Anonymkode: 4d674...3c3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Selv klarer jeg meg greit på under 50 kroner dagen med tanke på mat uten at jeg fører budsjett; her er en liten oversikt over hva jeg bruker og ikke bruker pengene til.

Reiseutgifter: Så å si ingen, da jeg bruker føttene som fremkomstmiddel; bruker T-bane noen få ganger i året.
Ferie: Siste utenlandstur i 1991. Siste sommerferie en uke sommeren 1991 på Sørlandet.
Restaurant: Utelukket. Altfor dyrt.
Underholdning: Internett inkludert i husleien, streaming unødvendig da jeg allerede har en stor film- og musikksamling, og kjøper jeg noe nytt, er det enten til gi-bort-pris i bruktbutikker (betalte forleden kr.30 for alle sesongene med Sopranos på DVD; kr.5 pr. sesong), kjøpt rimelig andre steder, eller lånt gratis på biblioteket, og kopiert til harddiskene hjemme, noe som for øvrig er helt lovlig til privat bruk. Kommer vanligvis hjem med noen poser med film/musikk etter å ha vært på loppemarked; det meste i strøken stand.
Bøker: Har alt jeg trenger hjemme pluss mye jeg ikke trenger; nye bøker kjøpes vanligvis på loppemarked, og romaner lånes gratis på biblioteket.
Tobakk/alkohol: Røyker ikke og drikker ikke.
Tannpasta: Har et lager med godt over 150 tannpastatuber liggende, naturligvis kjøpt på tilbud. Koster over dobbelt så mye idag.
Vaskepulver: Har et lager i kjelleren, naturligvis kjøpt på tilbud.
Såpe: Lageret av ansiktsåpe jeg har liggende varer minst til år 2030. Håndsåpe-lageret fra 2008 er tomt, slik at jeg nå må kjøpe til full pris på REMA. Venter på tilbud; synd ICA er historie, for jeg satte stor pris på 10-kroners-tilbudene der.
Lyspærer: Før de gode, gamle glødeparene forsvant fra butikkene, kjøpte jeg et lager for resten av livet, og vel så det. Bruker kanskje litt mer strøm, men gir langt behageligere lys enn dyre sparepærer.
Klær: Kjøper svært sjeldent noe nytt, men når jeg for eksempel kjøper vintersko, kjøper jeg kvalitet som varer i flere år, selv om dette koster, men er likevel alltid kjøpt på tilbud i januar.
Elektronikk og data: Har alt jeg trenger, og når jeg kjøper noe nytt, er det alltid til tilbudspris. PC-skjermen måtte byttes ut ifjor høst; ny kvalitetsskjerm kjøpt med 20% rabatt fra Komplett.
Melk: Tine lettmelk til kr.13,50 literen. Kjøper alltid noe i tillegg slik at øresummen rundes nedover.
Brød: Kiwi grovbrød til kr. 25,90. Varer i noen dager.
Smør: Bruker ikke smør.
Pålegg: Alltid kjøpt på tilbud. Gjerne til halv pris når varer går ut på dato.
Te: Den rimeligste varianten på KIWI.
Fruktsaft: Alltid kjøpt på tilbud, og lagres opp i kjøleskapet.
Frukt: Alltid kjøpt i fruktbutikken på Grønland. Hvorfor betale 16,90 kiloen på REMA når jeg kan få like gode bananer til 9,90 der.
Middag: Alltid kjøpt på tilbud når varer går ut på dato.
Dessert: Alltid kjøpt på tilbud når varer går ut på dato.
Godteri og sjokolade: Lagrer opp med varer til halv pris etter Jul og Påske, ned til 40 kroner kiloen, og i andre perioder der det er tilbud. Kjøper aldri noe til full pris, og har alltid flere kilo liggende. I august kjøpte jeg 15 stk. 490-grams poser med Twist til 10 kroner posen på REMA, noen få dager etter siste dato - altså ca. 7,5 kilo Twist til kr.150 - og spiser fortsatt påskegodt fra ifjor, som for øvrig smaker like godt. Seigmennene jeg kjøpte til halv pris i forbindelse med salget av julevarer, varer til neste Jul.
Potetgull: Alltid kjøpt på tilbud.
Panteflasker: Flasker til kr.2,50 pantes alltid seperat i flere butikker, slik at jeg får kr.3, sparer hele 50 øre, og får mosjon på kjøpet.
Lege og tannlege: Betaler det dette koster uten å bruke sparekniven; helse er nå helse.
Medisiner: Betaler det dette koster; helse er nå helse.
Gaver: Er gavmild mot venner som trenger hjelp, og sparer ikke på tusenlappene. Utgifter til gaver dekkes av alt jeg klarer å spare ved å leve sparsommelig.

Anonymkode: 46ff1...ad9

Verdens beste eksempel på en som ikke har forstått det det blir spurt etter. Svar på spørsmålet eller la være. 

Anonymkode: 4f1a2...aad

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...