Gå til innhold

Pepperspray mot hund

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)
3 hours ago, AnonymBruker said:

Ja, begge mine tidligere hunder ble angrepet flere ganger av store hunder. Tror de fleste i denne tråden har store hunder selv og skjønner ikke bekymringene til vi som har små hunder. Min nåværende hund har ikke blitt angrepet men den har blitt jaktet på, slått hardt over ryggen, og generelt blitt veldig skremt av store hunder. Da synes jeg det er naturlig at jeg ønsker å ha noe som kan forsvare den dersom den blir angrepet. Bra det gikk fint med din hund, men skrekken du og hunden sitter igjen med er ikke greit! :lillesky2:

ts

Anonymkode: 88927...8e7

Beste en kan gjøre er å lære seg å lese hund. Lære kroppsspråk! Så sosialisere som f. Derav putte pepper/forsvarssprayen i skuffen.

Din angst som eier overføres til din hund. En hund som "avviker" fra normalen er spesiellt interesant for andre hunder..  samme er nervøse folk ( her faller HI innunder ). Rene magneten ...  

Hadde du møtt min livsfarlige nesten 70 kg hund og sprayet han for å ha vist interesse for din hund, ville du blitt anmeldt for dyreplageri,fått en opplevelse fra en annen verden fra meg og mest sansynlig hadde MIN hund måtte slite for resten av livet pga din nervøse innstilling til andre hunder!

Det begynner og ender med deg. DU trenger å lære deg ting så DU blir en god hundeeier.  Din hund vil bare nyte godt av det. Og ikke minstalle andre hunder  .. ...DU må jobbe med  innstillingen din. Ikke vi andre.  

I mitt hundehold har mine hunder blitt angrepet av andre løse hunder.. små hissige hunder som ikke har blitt sosialisert,trent eller blitt respektert for sitt språk. Men heldigvis har mine vært stabile og IKKE bitt tilbake. Da ville det jo endt med den lilles død og sikkert min hund som hadde fått skylden .

Til syvende og sist, vi ALLE har et ansvar med å oppdra hunder, følge båndtvang og oppføre oss ordentlig. Er vi ikke alle hunde-elskere da.?

Endret av Kårky
  • Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
20 minutter siden, Kårky skrev:

Beste en kan gjøre er å lære seg å lese hund. Lære kroppsspråk! Så sosialisere som f. Derav putte pepper/forsvarssprayen i skuffen.

Din angst som eier overføres til din hund. En hund som "avviker" fra normalen er spesiellt interesant for andre hunder..  samme er nervøse folk ( her faller HI innunder ). Rene magneten ...  

Hadde du møtt min livsfarlige nesten 70 kg hund og sprayet han for å ha vist interesse for din hund, ville du blitt anmeldt for dyreplageri,fått en opplevelse fra en annen verden fra meg og mest sansynlig hadde MIN hund måtte slite for resten av livet pga din nervøse innstilling til andre hunder!

Det begynner og ender med deg. DU trenger å lære deg ting så DU blir en god hundeeier.  Din hund vil bare nyte godt av det. Og ikke minstalle andre hunder  .. ...DU må jobbe med  innstillingen din. Ikke vi andre.  

I mitt hundehold har mine hunder blitt angrepet av andre løse hunder.. små hissige hunder som ikke har blitt sosialisert,trent eller blitt respektert for sitt språk. Men heldigvis har mine vært stabile og IKKE bitt tilbake. Da ville det jo endt med den lilles død og sikkert min hund som hadde fått skylden .

Til syvende og sist, vi ALLE har et ansvar med å oppdra hunder, følge båndtvang og oppføre oss ordentlig. Er vi ikke alle hunde-elskere da.?

Du kan umulig ha lest alle mine innlegg her. Du mener altså at din "70 kilos hund" ikke vil påføre min hund skader for livet dersom den angriper eller jakter og skremmer min hund? Jeg kan sosialisere min hund 24/7 men det hjelper ikke når løse hunder kommer og ødelegge alt. Det er hele tiden ett skritt frem og to tilbake pga viltre løse hunder. Jeg ER en god hundeeier, så ikke døm meg som hundeeier ut i fra noe jeg spør om på et forum. Har jeg en sånn spray? Nei. Komme jeg til å skaffe meg en sånn spray? Nei. 

At min nåværende hund KAN bli skremt av at det kommer en overivrig hund som er 10 ganger større synes jeg ikke er så rart. Jeg synes det er mange man kan ta for å være dårlige hundeeiere, men jeg synes ikke jeg er en av de.

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, Oppgitt78 skrev:

En effektiv spray vil påføre smerte, det blir helt feil å tenke at det ikke er en form for vold..

Vold er greit i en nødvergesituasjon, men volden må samsvare med trusselen.

Man kan kanskje kalle det vold, men jeg vil uansett påstå at en spray som påfører svie og kløe er bedre og mindre smertefullt enn å feks sparke og slå.

Skrevet
36 minutter siden, Kårky skrev:

Jeg har forresten skrevet utallige ganger at en slik spray hadde kun blitt brukt i absolutte nødstilfeller. Dvs ved et angrep, og da hadde jeg gitt blanke f i om din hund ble merket for livet av at jeg sprayet den, det håper jeg du er fornuftig nok til å skjønne. Alle (håper jeg) ville ha beskyttet sin egen hund alt de kunne ved et angrep hvor liv kunne gått tapt.

• Liker 1
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man kan kanskje kalle det vold, men jeg vil uansett påstå at en spray som påfører svie og kløe er bedre og mindre smertefullt enn å feks sparke og slå.

Da anbefaler jeg at du prøver den ut på deg selv først.. 

Hvis det skal være effektivt, så må du gå for de ulovlige sortene, ikke det skvipet de selger fritt over disk her til lands.

Personlig, så hadde jeg foretrukket et slag i trynet fremfor pepperspray. 

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Politiet brukte dette mot et par hunder i en bil bl a. Det endte med at hundene ble skutt. Inne i bilen. 

Anonymkode: 4b8a2...5e7

Link til saken?

Anonymkode: 17eae...a19

Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Link til saken?

Den finner du med minimal innsats på google👍

Skrevet

Bare å bestille, lurt å ta forhåndsregler. Bare både den, og vanlig selvforsvarspray itilfelle overgrep

Anonymkode: 21bfe...aac

• Liker 1
Skrevet
2 hours ago, Kårky said:

Men hvis din hund kommer helt innpå en annen hund, særlig en som går i bånd, uten at du har fått tillatelse til dette, så er det jo du som har et dårlig hundehold. 

Hold hunden din på avstand fra andre hunder, særlig hunder i bånd, så kommer dette ikke til å bli et problem i det hele tatt. 

Anonymkode: 5865a...d0f

• Liker 4
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Da tar du feil om meg. Har selv bodd i Oslo og har heller ikke møtt noen løse aggressive hunder, men mange aggressive i bånd. De fleste har ikke hunden løs midt i Oslo. 

Det er bra om jeg tar feil om deg :)

Møtte ikke særlig aggressive hunder i bånd heller jeg men.

Synes jeg møtte og møter løse hunder over alt. Bor på Bislett, og går mye turer her, på Majorstuen og St.Hanshaugen, og møter løse hunder hver dag. Spesielt i parkene her.

Til og med en gris pleide hunden min å leke fast med i Stensparken :fnise::ninuskapus: Han synes det var en veldig rar "hund" første gangen vi møtte den, men de ble fort gode venner. Kan tro han ble helt tulling da vi var på en gård hvor de hadde griser.

• Liker 1
Skrevet
54 minutter siden, AnonymBruker skrev:

https://www.siste.no/krim/politiet-skjot-hunder-inne-i-bil/s/1-103-1450722

Denne du tenker på? Bruken av pepperspray i denne saken var ren idioti, og er ikke relevant for problemstillingen i denne tråden.

Det er jo relevant for problemstillingen her også.. Pepperspray (eller annen spray) kan fort medføre uønsket resultat, da dyr ofte oppfører seg annerledes enn mennesker ved denslags påvirkning.

Hadde jeg vært hundeeier, og noen hadde sprayet hunden min med pepperspray, så hadde jeg tatt boksen fra vedkommende og tømt resten i trynet på h*n. 

• Liker 2
Skrevet
10 hours ago, AnonymBruker said:

Dersom DIN hund kommer løs og DU ikke har nok kontroll på den til at den IKKE kommer bort til MEG, er det DU som gjør noe ulovlig.

Tipper du eier en stor hund som er såååå snill. Dere gir lang F i vi med små hunder som ikke er interessert i nærkontakt med det store beistet deres, snill eller ei. Det skal faktisk bare en leken labb til for at din store "snille" hund skader min lille hund veldig! Jeg blir skremt av sånne som DEG!

FEIL!!!

Du burde la hunden din få lov til å sosialisere du!

Gigantiske hunder og knøttsmå kan GJERNE leke sammen.  Har å flere år nå vært u ex antall hundeparker og har til dags dato aldri sett noe som helst skade.

Hunder tilpasser væremåte/lekeform  meget enkelt til ulike størrelser.

Det er ofte chihuahuaen er kongene over pitbullene i parkene  her 😂.

Om man aldri har sett hunder leke sammen så kan det være enkelt å tro som blir skadet. Men det er feil.

Jeg vedder det er DU som er livredd for store hundene i utgangspunktet og gjør alt for å få hunden nervøs og på alerten selv. Syns det er dårlig hundehold jeg!

99% av de med "store hundene " har rett i at de ER snille.  Folk med store hunder trenet hundene sine bedre og har bedre kontroll over de enn de med mindre er min soleklare erfaring.           Helt høl i hodet å begynne å spraye også.   Jeg tror det øker sjansen for aggressivitet i hunden betraktelig 

Anonymkode: 94a16...ab9

• Liker 2
Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

FEIL!!!

Du burde la hunden din få lov til å sosialisere du!

Gigantiske hunder og knøttsmå kan GJERNE leke sammen.  Har å flere år nå vært u ex antall hundeparker og har til dags dato aldri sett noe som helst skade.

Hunder tilpasser væremåte/lekeform  meget enkelt til ulike størrelser.

Det er ofte chihuahuaen er kongene over pitbullene i parkene  her 😂.

Om man aldri har sett hunder leke sammen så kan det være enkelt å tro som blir skadet. Men det er feil.

Jeg vedder det er DU som er livredd for store hundene i utgangspunktet og gjør alt for å få hunden nervøs og på alerten selv. Syns det er dårlig hundehold jeg!

99% av de med "store hundene " har rett i at de ER snille.  Folk med store hunder trenet hundene sine bedre og har bedre kontroll over de enn de med mindre er min soleklare erfaring.           Helt høl i hodet å begynne å spraye også.   Jeg tror det øker sjansen for aggressivitet i hunden betraktelig 

Anonymkode: 94a16...ab9

Hvor får du det fra at jeg ikke sosialiserer hunden min? Han får hilse på alle hunder vi møter(så sant eieren vil) og han har mange faste lekekompiser, så dette tar du ut av løse lufta. Eller mener du at ved å ikke ville la en annen hund angripe min så blir han ikke sosialisert? 

Jeg er overhode ikke redd store hunder og skal selv skaffe meg en schæfer om noen år. Og med schæferen skal jeg respektere at det finnes mange som er redd store hunder, det virker det som mange med stor hund er veldig ignorante om..

• Liker 1
Skrevet
7 hours ago, AnonymBruker said:

https://www.siste.no/krim/politiet-skjot-hunder-inne-i-bil/s/1-103-1450722

Denne du tenker på? Bruken av pepperspray i denne saken var ren idioti, og er ikke relevant for problemstillingen i denne tråden.

Idioti ja, og helt irrelevant for tråden. Disse hundene hadde ingen steder å rømme, ville forsvare seg, eier og bilen mot skumle menn med unifomer etc....blir helt matt av hvordan politiet opptrådte her, stakkars hunder.

Anonymkode: 00d4d...427

• Liker 3
Skrevet

Utrolig for noen reaksjoner du fikk i tråden, TS. Jeg ville tro denne sprayen kan være nyttig som et nødtiltak om hunden faktisk blir angrepet, den andre hunden vil jo måtte slippe når den ikke ser noe. Sprayen er jo heller ikke ment for å skade og er mye svakere enn en pepperspray. Ser de diskuterte det på Hundesonen, her var de ikke så rabiate: http://hundesonen.no/topic/64079-forsvarsspray/

Jeg hadde nok vurdert det selv, om jeg hadde en liten hund, det er jo lite man kan gjøre om en stor hund går inn for å ta livet av en liten hund, og det er ikke slik at dette aldri skjer og at alle store hunder er snille.

• Liker 1
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Utrolig for noen reaksjoner du fikk i tråden, TS. Jeg ville tro denne sprayen kan være nyttig som et nødtiltak om hunden faktisk blir angrepet, den andre hunden vil jo måtte slippe når den ikke ser noe. Sprayen er jo heller ikke ment for å skade og er mye svakere enn en pepperspray. Ser de diskuterte det på Hundesonen, her var de ikke så rabiate: http://hundesonen.no/topic/64079-forsvarsspray/

Jeg hadde nok vurdert det selv, om jeg hadde en liten hund, det er jo lite man kan gjøre om en stor hund går inn for å ta livet av en liten hund, og det er ikke slik at dette aldri skjer og at alle store hunder er snille.

Ja jeg har lært leksa mi og kommer aldri til å spørre om noe hunderelatert på dette forumet igjen, virker som enkelte har glemt å ta fornuftighetspillen sin. Den var ment som et nødtiltak og kun det. Kan ikke skjønne at det skal være så ille. Takk for link, tror jeg tar det videre der 😅

Skrevet

Tråden er ryddet for personangrep, spekulasjoner, brukerdebatt og forherligelse av voldsbruk.
/lillesky (mod)

Skrevet
14 timer siden, Oppgitt78 skrev:

Det er jo relevant for problemstillingen her også.. Pepperspray (eller annen spray) kan fort medføre uønsket resultat, da dyr ofte oppfører seg annerledes enn mennesker ved denslags påvirkning.

Hadde jeg vært hundeeier, og noen hadde sprayet hunden min med pepperspray, så hadde jeg tatt boksen fra vedkommende og tømt resten i trynet på h*n. 

Så dersom din hund hadde angrepet og bitt min hund og jeg hadde brukt spray på din hund hadde du tømt resten i trynet mitt? Du høres ikke riktig klok ut i så fall.. 

• Liker 1
Skrevet
23 timer siden, AnonymBruker skrev:

En tråd der ts svarer slik hun gjør i denne fortjener ikke flere svar. 

Anonymkode: a1af9...23e

Ja jeg burde kanskje ha hevet meg over de frekke svarene og ikke sunket ned på samme nivå, men dessverre er jeg litt for impulsiv og dette er en sak hvor jeg irriterer meg grenseløst over enkelte personer sine holdninger når det kommer til de med små hunder. Og da svarte jeg dessverre med samme mynt..

TS

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...