AnonymBruker Skrevet 15. desember 2017 #41 Skrevet 15. desember 2017 5 minutter siden, Potetjinta skrev: Jeg eier selv en kongepuddel som ble skambitt av en Papillon for noen år siden. Dessuten har venninna mi en chihuahua som alltid glefser og er helt gal mot bikkja mi. Min erfaring er at de med små hunder tillater mer fra hundene «fordi de er jo så små og søte, hva er vel et lite chihuahuabitt vs. en kongepuddel». Det at du retter tråden mot store hunder er så enormt klisje og idiotisk. Du kan ikke nekte på at en stor hund gjør mer skade på en liten, enn en liten kan gjøre på en stor? Det er absolutt ikke idiotisk, grunnen er fordi en liten/medium hund hadde jeg selv klart å få bort fra min egen. En stor hund ville jeg ikke klart å få bort. Du bør lese alt jeg skriver før du sier at ting er klisje og idiotisk. Anonymkode: 88927...8e7 4
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2017 #42 Skrevet 15. desember 2017 Voldsomt så hårsåre dere er her på kg. Går an å gi ts seriøse svar, selv om dere ikke liker måten hun formulerer seg på, istedenfor å tolke som psykotiske kjerringer. Anonymkode: dce1a...d09 8
Potetjinta Skrevet 15. desember 2017 #43 Skrevet 15. desember 2017 (endret) 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du kan ikke nekte på at en stor hund gjør mer skade på en liten, enn en liten kan gjøre på en stor? Det er absolutt ikke idiotisk, grunnen er fordi en liten/medium hund hadde jeg selv klart å få bort fra min egen. En stor hund ville jeg ikke klart å få bort. Du bør lese alt jeg skriver før du sier at ting er klisje og idiotisk. Anonymkode: 88927...8e7 Ifølge min erfaring er bikkja di større sannsynlig å møte på en liten gærning enn en stor da, om du trenger det inn med t-skje. Jeg skal love deg at ser jeg bruk av selvforsvarsspray mot min hund godtar jeg ikke det. Jeg er helt sikker på at noen vil gå så langt som å anmelde. Jeg gir meg her, lykke til! Endret 15. desember 2017 av Potetjinta 1
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2017 #44 Skrevet 15. desember 2017 2 minutter siden, Potetjinta skrev: Ifølge min erfaring er bikkja di større sannsynlig å møte på en liten gærning enn en stor da, om du trenger det inn med t-skje. Jeg skal love deg at ser jeg bruk av selvforsvarsspray mot min hund godtar jeg ikke det. Jeg er helt sikker på at noen vil gå så langt som å anmelde. Jeg gir meg her, lykke til! Ja og dersom jeg møter en liten rabiat hund løfter jeg den fint vekk fra min hund. Du misser hele poenget mitt. Stor hund = jeg kan ikke forsvare min pga størrelsen. Liten/medium hund = jeg takler fint situasjonen og trenger ingen spray for å forsvare min egen. Ser ut som det er du som må få det inn med t-skje, ikke jeg. Folk må gjerne anmelde meg for å bruke spray mot en løs hund som angriper min egen, men den saken blir nok henlagt fortere enn svint. Anonymkode: 88927...8e7 5
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2017 #45 Skrevet 15. desember 2017 Jeg tror heller neppe selvforsvarsspray er så lurt, samtidig må jeg si at mange her overreagerer noe veldig. Jeg skjønner TS godt, selv om jeg selv har en middels stor hund. Det er faktisk et problem med eiere som ikke har kontroll på hundene sine, uavhengig av om deres hunder er aggressive eller ikke. Min hund er ikke spesielt glad i andre hannhunder, og han vil gjerne forsvare meg, han går godt sammen med andre hunder i ordnede former (dvs. hundepark med en klar leder som bestemmer), men han fungerer dårlig i møte med andre hannhunder som kommer brått på mens han er i bånd. Og for å være helt ærlig, det er urovekkende mange av dem. Og samtlige sier "men hunden min er jo så snill". Det hjelper faktisk ikke, min er ikke nødvendigvis det i slike situasjoner. Så har du de som sier "hunden min er jo så snill", men som viser tydelige tegn på aggressiv adferd. Så det beste hadde i bunn og grunn vært om folk fulgte hundeloven og overholdt båndtvangen, som innebærer at du selv skal ha kontroll på hunden din hvis du har den løs. Mange ser ut til å ikke være klar over dette. Anonymkode: 5865a...d0f 4
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2017 #46 Skrevet 15. desember 2017 Sitat Dogs tried biting me every month I come by to check their meter. So I sprayed them with pepper spray this time. The spray was designed for dogs and they were not hurt. The following month when I came back they didn't even mess with me. just to let everyone know. it was a pepper spray made specifically for dogs of pure cayenne pepper. harmless. my company gave it to me for this reason. and they might be small dogs but they thought they were huge. and they bit me several times before this. Anonymkode: 17eae...a19
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2017 #47 Skrevet 15. desember 2017 Treffer du på riktig (dvs feil) hund i en slik situasjon, vil du bare gjøre vondt verre. Noen hunder kommer ikke til å gnikke nesa i gresset med en gang etterpå, men bli mer agressiv. Så hadde styrt unna og brukt spray. Anonymkode: 4b8a2...5e7 1
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2017 #48 Skrevet 15. desember 2017 27 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det vet jeg ikke, men en(!) aggressiv hund er nok til å drepe/skade min hund. Jeg går heller ikke rundt med noe som helst for å forsvare meg selv, jeg er ikke redd for meg selv, men jeg er redd for hunden min. Jeg har heller ingenting per dags dato for å beskytte hunden min, men tenkte at det kunne være noe å skaffe seg. Better safe then sorry? Jeg husker det var en tråd her en tid tilbake om noen som ville ha tips til å få hunden sin lydig slik at den kunne gå løs(den gikk ikke løs). Dette var snakk om en liten(!) hund og alle hylte om at denne hunden måtte ikke gå løs, for Gud forby alt det fæle den kunne gjøre mot andre hunder, barn, folk osv. Men nå når det er snakk om store løse hunder er det ingen som sier noe... En stor løs hund er mye farligere enn en liten. Jeg synes løse hunder som eier ikke har kontroll på er en u ting uansett str. Anonymkode: 88927...8e7 Jeg er helt enig at løse hunder ikke er greit, uansett størrelse. Må jo si at det er svært sjelden jeg ser en løs hund, synes de fleste har respekt for båndtvang. Og de færreste vil vel risikere at det skjer noe med hunden sin, om den var løs. Men igjen, hvor stor er sjansen for at det skal skje noe? Når du ikke tenker på at det er farlig for deg, at noe kan skje deg, hvor stor er sjansen for at noe skal skje hunden din? Jeg er redd for at du vil misforstå situasjoner om du hadde selvforsvarsspray, selv om du sier du ikke vil det. Når man er redd så bruker man det våpenet man har, og når man faktisk har et våpen i veska så er det veldig lett å bruke det når det kommer en stor hund løpene. Selv om den hunden bare vil hilse. Og da, har du et kjempeproblem. Da kan jeg love deg at du blir anmeldt. Eller enda verre, skadet av eierens hund. Anonymkode: c9a7f...309
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2017 #49 Skrevet 15. desember 2017 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg tror heller neppe selvforsvarsspray er så lurt, samtidig må jeg si at mange her overreagerer noe veldig. Jeg skjønner TS godt, selv om jeg selv har en middels stor hund. Det er faktisk et problem med eiere som ikke har kontroll på hundene sine, uavhengig av om deres hunder er aggressive eller ikke. Min hund er ikke spesielt glad i andre hannhunder, og han vil gjerne forsvare meg, han går godt sammen med andre hunder i ordnede former (dvs. hundepark med en klar leder som bestemmer), men han fungerer dårlig i møte med andre hannhunder som kommer brått på mens han er i bånd. Og for å være helt ærlig, det er urovekkende mange av dem. Og samtlige sier "men hunden min er jo så snill". Det hjelper faktisk ikke, min er ikke nødvendigvis det i slike situasjoner. Så har du de som sier "hunden min er jo så snill", men som viser tydelige tegn på aggressiv adferd. Så det beste hadde i bunn og grunn vært om folk fulgte hundeloven og overholdt båndtvangen, som innebærer at du selv skal ha kontroll på hunden din hvis du har den løs. Mange ser ut til å ikke være klar over dette. Anonymkode: 5865a...d0f Takk for dette innlegget 🙌🏻 Kunne ikke vært mer enig! Og ja, selvfølgelig hadde det beste vært om alle som ikke har kontroll hadde hatt de i bånd, men slik er det dessverre ikke, og da må man se på alternative løsninger(som ikke ser ut til å være en god løsning likevel). Det er faktisk urovekkende mange som har hunden løs, men har null kontroll på den, snill eller ei. Min er aldri løs(bare på inngjerdet område ) fordi den ikke er 100% lydig. Anonymkode: 88927...8e7
Gjest Coolaid Skrevet 15. desember 2017 #50 Skrevet 15. desember 2017 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Noen som har erfaring med å bruke pepperspray(den som er tillat i Norge) mot hund evt denne: https://www.bodyguard.no/dog-defense-htm Jeg har en veldig liten hund og jeg er selv veldig liten, så når jeg går tur alene er jeg hele tiden veldig redd for at min hund skal bli angrepet av en stor hund som jeg ikke klarer å beskytte han mot. Jeg har møtt så mange utstabile løse hunder som ikke eier har kontroll på i det hele tatt, og det skremmer meg. Jeg er derfor på utkikk etter et "våpen" som effektivt beskytter hunden min men som ikke gjør stor skade på hunden som angriper. Anonymkode: 88927...8e7 Du kan bruke pepperspray i nødverge. Men det skal være unødvendig da det er båndtvang i Norge. I tillegg kan du være i forkant og oppdage løse hunder på avstand. Da kan du rope til eieren og minne på om båndtvang og be eieren kontrollere hunden sin. Skulle du eller hunden din bli angrepet er det på sin plass med nødverge.
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2017 #51 Skrevet 15. desember 2017 Jeg har flere ganger opplevd at hissige hunder har kommet bort til min hund, men det kunne aldri falt meg inn å spraye dem med pepperspray/defense spray. Jeg burde dog kanskje ha gjort det, siden min hund er stor, og de glefsete hundene har vært små. Hvis min hund hadde svart tilbake med samme oppførsel ( bitt dem ), så kan man banne på at det hadde vært min hund som hadde vært den stygge, fæle, ulven. Anonymkode: dd3dc...970 5
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2017 #52 Skrevet 15. desember 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg er helt enig at løse hunder ikke er greit, uansett størrelse. Må jo si at det er svært sjelden jeg ser en løs hund, synes de fleste har respekt for båndtvang. Og de færreste vil vel risikere at det skjer noe med hunden sin, om den var løs. Men igjen, hvor stor er sjansen for at det skal skje noe? Når du ikke tenker på at det er farlig for deg, at noe kan skje deg, hvor stor er sjansen for at noe skal skje hunden din? Jeg er redd for at du vil misforstå situasjoner om du hadde selvforsvarsspray, selv om du sier du ikke vil det. Når man er redd så bruker man det våpenet man har, og når man faktisk har et våpen i veska så er det veldig lett å bruke det når det kommer en stor hund løpene. Selv om den hunden bare vil hilse. Og da, har du et kjempeproblem. Da kan jeg love deg at du blir anmeldt. Eller enda verre, skadet av eierens hund. Anonymkode: c9a7f...309 Dessverre møter jeg på 2-3 løse hunder hver dag. Ingen av eierene har til nå hatt kontroll på disse hundene. At en hund skal være aggressiv/angripe et menneske er også veldig liten, spesielt når den har en hund den heller kan "ta". En liten hund blir også ofte sett på som "bytte" hos enkelte hunderaser, så man har jo også den risikoen. Jeg har også en hannhund, og mellom hanner er det jo mer aggressivitet. Anonymkode: 88927...8e7
Gjest Coolaid Skrevet 15. desember 2017 #53 Skrevet 15. desember 2017 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Gjør noe med angsten eller kvitt deg med dyret. Å bruke pepperspray mot dyr eller mennesker er ikke lov for privatpersoner. Anonymkode: a1af9...23e Joda. Det er lovlig å spraye med selvforsvarsspray dersom man handler i nødverge. (Ikke heng deg opp i pepperspray) Man kan også slå og sparke eller kvele dersom man handler i nødverge. Pass på at man ikke kommer opp i en situasjon der man bedriver "selvtekt",. altså at man utøver mer vold enn strengt tatt nødvendig.
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2017 #54 Skrevet 15. desember 2017 5 minutter siden, Coolaid skrev: Du kan bruke pepperspray i nødverge. Men det skal være unødvendig da det er båndtvang i Norge. I tillegg kan du være i forkant og oppdage løse hunder på avstand. Da kan du rope til eieren og minne på om båndtvang og be eieren kontrollere hunden sin. Skulle du eller hunden din bli angrepet er det på sin plass med nødverge. 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har flere ganger opplevd at hissige hunder har kommet bort til min hund, men det kunne aldri falt meg inn å spraye dem med pepperspray/defense spray. Jeg burde dog kanskje ha gjort det, siden min hund er stor, og de glefsete hundene har vært små. Hvis min hund hadde svart tilbake med samme oppførsel ( bitt dem ), så kan man banne på at det hadde vært min hund som hadde vært den stygge, fæle, ulven. Anonymkode: dd3dc...970 Nei den stygge ulven er hunden som er løs. Er begge løs er det den som angriper først den skyldige, den andre vil jo bare forsvare seg, liten eller stor. Anonymkode: 88927...8e7
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2017 #55 Skrevet 15. desember 2017 25 minutter siden, AnonymBruker skrev: Treffer du på riktig (dvs feil) hund i en slik situasjon, vil du bare gjøre vondt verre. Noen hunder kommer ikke til å gnikke nesa i gresset med en gang etterpå, men bli mer agressiv. Så hadde styrt unna og brukt spray. Anonymkode: 4b8a2...5e7 Takk, ser ut som spray ikke er løsningen nei. Anonymkode: 88927...8e7
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2017 #56 Skrevet 15. desember 2017 Har det blitt rapport tilfeller hvor hunder har blitt mer aggressive av å bli sprayet? Jeg ser denne påstanden dukke opp med jevne mellomrom, men ingen dokumenterte tilfeller. Anonymkode: 17eae...a19
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2017 #57 Skrevet 15. desember 2017 23 minutter siden, Coolaid skrev: Du kan bruke pepperspray i nødverge. Men det skal være unødvendig da det er båndtvang i Norge. I tillegg kan du være i forkant og oppdage løse hunder på avstand. Da kan du rope til eieren og minne på om båndtvang og be eieren kontrollere hunden sin. Skulle du eller hunden din bli angrepet er det på sin plass med nødverge. Ja det ville blitt brukt bare ved nødverge. Dessverre er det få som bryr seg om båndtvang, det er ikke noe nytt akkurat. Og dessverre har ofte ikke eier kontroll på hunden som er "1 km" forran eier, og da hjelper det lite å rope. Man vil jo alltid løse slike situasjoner "fredelig", men den gangen det ikke går ville jeg gjerne hatt noe for å beskytte min egen hund, for hvem vil ikke beskytte sin egen hund? Og klarer man det ikke fysisk, må man finne en annen måte. De som er større og sterkere enn meg ville kanskje tydd til vold for å redde sin egen hund, så hvorfor skal ikke lille jeg kunne bruke en spray som er mye mer skånsomt en vold? Forstå det den som kan.. Anonymkode: 88927...8e7
Oppgitt78 Skrevet 15. desember 2017 #58 Skrevet 15. desember 2017 En effektiv spray vil påføre smerte, det blir helt feil å tenke at det ikke er en form for vold.. Vold er greit i en nødvergesituasjon, men volden må samsvare med trusselen.
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2017 #59 Skrevet 15. desember 2017 Jeg ville aldri ha brukt spray mot en hund. Og du kan også risikere at din egen hund blir truffet hvis situasjonen er sånn at du ikke ser noen annen utvei som du sier. Anonymkode: 00f1d...4c5
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2017 #60 Skrevet 15. desember 2017 45 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har det blitt rapport tilfeller hvor hunder har blitt mer aggressive av å bli sprayet? Jeg ser denne påstanden dukke opp med jevne mellomrom, men ingen dokumenterte tilfeller. Anonymkode: 17eae...a19 Politiet brukte dette mot et par hunder i en bil bl a. Det endte med at hundene ble skutt. Inne i bilen. Anonymkode: 4b8a2...5e7
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå