Gå til innhold

Sjokkerende om menns trakassering


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Blir du utsatt for noe sånt tar du det opp på bånd med feks telefonen for å unngå at det bare blir ord mot ord. Det er lov til å ta opp samtaler når du selv er en del av samtalen.

Anonymkode: 3fbf1...031

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, Axl Rose skrev:

Hvorfor viser kvinner seksuell interesse? De blir aldri snakket om. Menn bør også få kle seg som de vil. Jeg har blitt klypt både på rumpa og i skrittet. Til og med av kvinner! Ei sa en gang "den ser klar ut". Da hadde jeg skinnbukse på. Skal jeg gå rundt å syte og klage på grunn av det? Get over it! Dere som får ufrivillige bilder blokkerer. Ikke vanskelig i det hele tatt. 

Tråden handler om når man er på jobb. På jobb. 

Når jeg er på jobb, trenger jeg ikke å høre hvor pulbar jeg er. PS: Jeg jobber ikke som hore. 

Anonymkode: 2be33...130

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vil bare presisere hva denne debatten og kampanjen egentlig handler om.

Den handler om definisjonsmakt. Hvem bestemmer hva som er greit, hva som er på grensen, hva som er over grenser?

Det som skjer nå er at det er ofrene som tar tilbake definisjonsmakten. Ord som "litt må man da tåle?" eller "er det ikke lov å gi en klem lenger nå da liksom?!" bekrefter bare at den definisjonsmakten har ligget i feil hender over lang lang lang tid.

Det er ikke opp til DU eller morra di eller en kronikkskriver i avisen til å bestemme. Domstolene og jusen kan være med å bestemme, men hva som er greit for hvilke individ, er nemlig opp til det individet. (man kan jo være uenige, men du har ikke definisjonsmakten lenger)

Det er DER problemet ligger. Så det vil nå si at på grunn av denne kampanjen nytter det ikke lenger for alle sammen å si "litt må man jo tåle da" eller "uff så hårsåre vi er blitt". Det er ikke opp til noen andre å bestemme hva som er greit for andre.

Hvis du syns det er over grensen å klype deg i skinnbuksene, så er det over grensen. Hvis du mener at det ikke er det, så er det også greit! Men ikke fortell andre hva DE skal mene. Det er ikke din mening å inneha!

 

Retten og sletten! :popcorn: 

Anonymkode: bef41...dcf

Jeg er veldig enig i det du skriver om definisjonsmakt. Når #Metoo-kampanjen nå har lyktes i å legge definisjonsmakten for hva som er akseptabelt til offeret, er det på tide at dette gjenspeiles i lovgivningen. Loven må formuleres slik at alt som oppleves som trakassering, er straffbart. Med dette blir bevisføringen også lettere. Samtidig bør dagens strafferamme på ett års fengsel økes til minst fem år.

Anonymkode: 04d52...0db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Axl Rose
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tråden handler om når man er på jobb. På jobb. 

Når jeg er på jobb, trenger jeg ikke å høre hvor pulbar jeg er. PS: Jeg jobber ikke som hore. 

Anonymkode: 2be33...130

Tørr dere si i fra til de det handler om? Hvorfor anmelder ikke flere kvinner? Alle er på deres side likevel. Så anmeld. Ikke bare vær ute etter oppmerksomhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest NotNaomi

Som regel er det menn på 50 år + som holder på. Tror det skjer noe i hodet deres ved den alderen. Gud vet hva. Les yrker hvor psykopater er mest representert. Ganske interressant. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Axl Rose skrev:

Tørr dere si i fra til de det handler om? Hvorfor anmelder ikke flere kvinner? Alle er på deres side likevel. Så anmeld. Ikke bare vær ute etter oppmerksomhet.

Har noe blitt dømt for å tafse? Eller komme med kommentaren "du er pulbar"? 

NEI. Derfor anmelder ikke kvinner. Og dette er en av grunnen til #metoo

Og en ting til Axl.... det å si at en kvinne er pulbar.... hold deg før det selv.  Ingen liker å bli omtalt som pulbar 

Anonymkode: 2eb2c...ae2

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 timer siden, Axl Rose skrev:

Tørr dere si i fra til de det handler om? Hvorfor anmelder ikke flere kvinner? Alle er på deres side likevel. Så anmeld. Ikke bare vær ute etter oppmerksomhet.

Det varierer fra arbeidsplass/situasjon om jeg, personlig, sier fra eller ikke. Jeg regner med at det samme tenker de fleste kvinner verden over, det er også min erfaring etter å ha lest utallige saker og deltatt/sniklest mange debatter om temaet. 
Det er nemlig ikke "bare bare" å si fra, fordi man risikerer å få eget rykte ødelagt eller bli oppfattet som "vanskelig". Det er nemlig dessvere slik at ikke alle er på "vår side". Det finnes mange menn (og kvinner!) der ute som ikke ønsker å ta seksuell trakassering-samtalen, fordi den er så ubehagelig. Man vil ikke at den flinke gode sjefen eller kollegaen skal få stempelet som "gris". Så da skylder man på jentene(eller guttene forsåvidt, det er mange gutter også som blir utsatt for trakassering) istedenfor, det som ofte kalles slut shaming på internett. :)

Det er ikke så lett som å bare si fra, og det er ikke sånn at alle automatisk stoler på jenta. Hvis du leser kommentarfeltene i nettavisene (spesielt på facebook-sidene der de deler lenkene), så ser man fort at veldig veldig veldig mange skylder på jentene. Det er nemlig forskjellige spilleregler i arbeidslivet for damer og menn, satt på spissen.

Derfor holder jentene kjeft. (Frem til nå, hehe).

Og den siste setningen der. Vi er ikke bare ute etter oppmerksomhet. Vi har fått uønsket oppmerksomhet over lang tid, har følt oss tvunget til å ikke si fra over enda lengre tid. Spesielt i Davy Wathne-saken ser man jo hva som skjedde. Etter at TV2 (sporten) laget en kanal for varsling av uønskete hendelser ramlet det så mange episoder inn om Davy at de ikke hadde noe annet valg enn å ta det seriøst. Kanksje pga maktbalansen, kanskje fordi man ikke har lyst til å tape ansikt, kanskje fordi man ikke har lyst til å bli utsatt for enda mer trakassering enn man allerede har gjort. Det er mange grunner til at kvinner ikke sier fra, og jeg syns det er synd at vi skal legge skylden over på ofrene.
Det er sånt som overgriperne og de utøvende gjør. "Men det er deres feil, dere går med puppene ute, kle på dere!" "jeg bare tulla litt" osv, eller som Davy selv da, som anklager sminkørene fordi de aldri sa fra......... Han er ikke lei seg fordi han har gjort noe galt, han er lei seg fordi han ble tatt - og nå outed. (Så kan vi godt ta diskusjonen om offentlig oppvask, den er jeg ikke så fan av. Tror ikke den favner saken spesielt godt, annet enn at man får ansikter på problemet. Men det er også synd hvis hele Davy sin karriere skal stå igjen fra 2017. Han har en svært svært svært stor betydning for TV2 Sporten og det er ingen tvil om at han har bidratt med en kunnskap utenfor våres fatteevne. Han er deres største profil. Men selvfølgelig, når det viser seg at deres største profil også behandler samtlige kvinnelige kollegaer som en gris, ja nei da er det vanskelig å la han bli sittende.... Rant over :fnise:  )

Jeg syns det er kjempebra at trakassering har blitt satt på dagsorden. Men det er liksom bare første steget, tenker jeg. Nå kommer all den vonde, tunge, vanskelige jobbingen. Jeg bretter gjerne opp ermene og tar en debatt. Jeg håper bare flere forstår hvor viktig det er at alle skal være inkludert i arbeidslivet, og at alle skal ha samme spilleregler. Jeg blir så overrasket over alle jeg møter på min vei som viser tegn til motsatte holdninger...

Anonymkode: bef41...dcf

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, NotNaomi skrev:

Som regel er det menn på 50 år + som holder på. Tror det skjer noe i hodet deres ved den alderen. Gud vet hva. Les yrker hvor psykopater er mest representert. Ganske interressant. 

Det er hvem som helst som utøver seksuell trakassering. Det er ikke alders-betinget, men jeg har også fått inntrykket at det er mest godt voksne menn som tar mye av statistikken. Det med psykopati (sosiopati?) er også bare en liten andel av problemet i seg selv. 

------------------------------

Problemet er at de som utøver seksuell trakassering er alle typer menn. De vi er glad i, den creepen på avdelingen, sjefen, onkelen, broren vår, (tanta vår, for den saks skyld), det er alle typer menn. Ikke bare "monstrene". Vi kan ikke redusere de som utøver seksuell trakassering til "monstre", for det er ikke så lett, dessverre. Vi må forstå at alle typer menn utøver dette, det er nettopp derfor det er et så stort problem. Trist trist trist!!! Og nettopp derfor er det så viktig at det nå er takhøyde i mediene og på dagsorden i arbeidslivet for å snakke om trakassering.

Det er litt som Uffert (Umbridge på engelsk) i Harry Potter (som forsåvidt ikke driver med seksuell trakassering, men hun oppfører seg helt grusomt). Voldemort er liksom den store skurken, men han er redusert til et monster, han er egentlig ikke et menneske lenger! Hans ondskap er så stor at han ikke engang blir regnet som "en av oss".
Grunnen til at vi hater Uffert så jævlig mye er nettopp fordi hun går rundt og er et menneske. Alt hun gjør er så grusomt fordi hun er en av oss... Derfor er det kjempeviktig at vi ikke reduserer de som utøver seksuell trakassering til "monstre" eller liknende, fordi da trenger vi ikke lenger å måtte forholde oss til det. "Nei, han bare er sånn..." "Det er din egen feil fordi du er så fin" etc etc. Ingen fortalte Voldemort at han måtte slutte å oppføre seg så ondt, nettopp fordi han var ondskapen i seg selv. Uffert derimot er først og fremst menneske, dernest ond. Der ligger forskjellen.

For min del handler denne kampanjen nettopp om å slutte å redusere disse mennene (og eventuelle kvinner :) ) til monstre. De er mennesker, og det er nettopp derfor dette er et stort problem. De er en av oss...

Jeg vil gi verdens største klem til alle menn der ute som oppfører seg eksemplarisk. Jeg ser dere! Jeg vet dere finnes der ute! Jeg setter så pris på dere, og jeg håper dere slipper å føle skyldfølelse for handlinger som ikke er deres byrde å bære.

Anonymkode: bef41...dcf

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er veldig enig i det du skriver om definisjonsmakt. Når #Metoo-kampanjen nå har lyktes i å legge definisjonsmakten for hva som er akseptabelt til offeret, er det på tide at dette gjenspeiles i lovgivningen. Loven må formuleres slik at alt som oppleves som trakassering, er straffbart. Med dette blir bevisføringen også lettere. Samtidig bør dagens strafferamme på ett års fengsel økes til minst fem år.

Anonymkode: 04d52...0db

Utfordringen med at lovgivningen skal reflektere definisjonsmakten er nettopp det at da kan alt plutselig bli "ikke greit". For noen går grensen på klyp i puppen, for noen går grensen ved fingre under skjørtet, for noen går grensen ved en slibrig kommentar, og for noen går grensen ved et langdrygt blikk. Vi kan ikke ha det slik at man sender folk i fengsel i fem år for et langdrygt blikk på en arbeidsplass. Jusen må være tydelig, og den skal hjelpe ofrene, ikke være til hinder for de.

Men lovgivningen er svært vanskelig å gjøre noe med. Jeg mener at bevisføringen må bli lettere, at straffen skal matche forbrytelsen og at offeret skal eie sine egne grenser. Men vi kan ikke gjøre jusen slik at det er opp til offeret hvor lang straff forbryteren skal få, det fungerer ikke.

Anonymkode: bef41...dcf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HarryDotter
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

:daane:  

Jeg svimser ikke rundt med rumpa, faktisk. Jeg sitter på den. Jeg bæsjer gjennom den. Jeg har varmetap fra den. Jeg bruker den når jeg går i trapper.
Min rumpe har akkurat samme funksjon som din rumpe, hverken mer eller mindre. Våre rumper er helt like <3 Er det ikke gøy å tenke på?

 

Okei, , samma det, egentlig, jeg har en idé, og potensiell løsning, for deg. Hvis du er så utrolig lei av oss damer som bare kakler med hylekoret og svimser rundt med rumpene våre (det er jo nesten ikke MÅTE PÅ hvor forferdelige vi kvinner er..........), så foreslår jeg at du går ut i skogen, finner deg en passe stor sten og legger deg under den og bor der en stund. Der lover jeg deg en rumpefri og svimsefri helg.

Anonymkode: bef41...dcf

For å legge dagsorden: jeg støtter på ingen måte at menn glor og stirrer jenter ned som objekter. Jeg støtter ikke tafsing og stygge seksuelle kommentarer og trakassering uansett hvordan kvinnen ser ut eller oppfører seg eller kler seg. Så ikke gidd å dra en full diskusjon om dette nå utifra mine neste betraktninger. Ok?

Jeg har en penis, slik halvparten av befolkningen på kloden også har. Jeg bærer den. Jeg tisser med den og den er nyttig til med forplantning. Men jeg kan garantere deg med 500% sikkerhet, at dersom jeg hadde gått på kjøpesenter i en ekstremt tettsittende boxershorts eller speedo, ville samtlige normale mennesker reagert kraftig på den bulende formen jeg viste frem! Den eneste forskjellen på dette eksempelet og ditt eget, er at folk reagerer negativt på menn som offentlig viser utstyret sitt, mens kvinner som går i tights er fullt ut akseptert. Er det menn som tvinger kvinner inn i trangt tøy?

Det som da allt for mange kvinner failer drastisk å forstå er at det er enorm forskjell på oppfattelsen av det visuelle hos kjønnene. Menn TILTREKKES en fin rumpe i tights. Kvinner tenner ikke på en penis i tights. Enkelt og greit. Vi menn klager ikke over at vi ikke bør gå i speedo på byen. Vi lar være for vi vet det ikke er spesiellt smart. Og en kvinnerumpe som er pakket inn i et plagg som er så tettsittende at man i praksis kan se formen av kjønnsleppene hennes, vil helt automatisk tiltrekke seg store vidåpne øyne. Sånn er livet. Sånn fungerer biologien. Sånn fungerer testosteron. Sånn er mannen konstruert. At dere ikke ser dette selv er helt utrolig merkelig. Selvinnsikten kan ikke være spesiellt stor. Og når dere i tillegg ikke har den fjerneste idé om hvordan det føles i kroppen, så hvorfor uttale seg og kreve ditt og datt? Menn kommer aldri til å aseksuallisere seg fordi enkelte få kvinner mener de kan kreve det.

Jeg vil forsøke å beskrive hvordan det er å leve med testosteron. I de værste tenårene, føltes den seksuelle lysten så sterk at jeg bare kan beskrive det som å ha gått 3 dager uten mat og drikke for så plutselig få servert en nystekt kylling og øl til, foran nesen og deretter bli bedt om å se bort og glemme maten. Kanskje et teit eksempel for deg? Men den følsen er jævlig! Da kreves det litt god moral og god oppdragelse for å ikke gå på en smell. Og når vi vet at verden består av svært mange uoppdragne mennesker, hvorfor blir vi sjokkerte?

Nei jeg krever ikke at kvinner skal innrette seg etter menn og deres behov, jeg sier simpelthen at begge kjønn bør ta hensyn til hverandre. Vi gutta må forstå og respektere kvinners følser og væremåte, men her bør også kvinner få respekt for menn og deres væremåte. Så rådet om å kle seg bedre er ikke et krav om ønske å kontrollere kvinner, men mer et tips til hvordan dere blir oppfattet og at å ta litt hensyn der, vil hjelpe både dere selv og de rundt. Det er ingen regler og tvang i dette landet på hvordan vi skal kle oss, men vær obs på at dersom du kler deg i nettingstrømper og latextopp på butikken, så er sjansen stor for at folk vil tro du er en hore. Og da er det ikke alle rundt deg som bør skifte moral. Da bør man se litt innover kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, HarryDotter skrev:

Det som da allt for mange kvinner failer drastisk å forstå er at det er enorm forskjell på oppfattelsen av det visuelle hos kjønnene. Menn TILTREKKES en fin rumpe i tights. Kvinner tenner ikke på en penis i tights. Enkelt og greit.

 

 

Dette er feil. Hva vet vel du om hvorvidt kvinner ikke er minst like opptatt av visuell stimuli hos det motsatte kjønn? Nada. Kvinner har imidlertid ikek behov for å utbasunere for andre hver gang de ser menn de finner attraktive.

Videre er det forskjell på å vise frem kjønnsorganet sitt, dvs penis, og rumpa. Kvinner tenner på mannerumper, men herremoten er slik den er. Det er fortrinnsvis menn som ønsker at kvinner skal gå i tettsittende klær, og menn som designer damemoten.

Selv om jeg som kvinne tiltrekkes av en stram herrerumpe så har jeg ikke behov for å gjøre tilnærmelser ovenfor eller stirre ned denne herren med den stramme rumpa.

Du kan referere til testosteron så mye du vil. Meg bekjent finnes det ingen studier som påviser at testosteron ekskluderer sosiale antenner og vanlig folkeskikk.

Dette handler om manns(u)kultur. Intet annet.

Anonymkode: 5e07a...c1b

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, HarryDotter skrev:

 Sånn er livet. Sånn fungerer biologien. Sånn fungerer testosteron. Sånn er mannen konstruert. At dere ikke ser dette selv er helt utrolig merkelig. Selvinnsikten kan ikke være spesiellt stor. Og når dere i tillegg ikke har den fjerneste idé om hvordan det føles i kroppen, så hvorfor uttale seg og kreve ditt og datt? Menn kommer aldri til å aseksuallisere seg fordi enkelte få kvinner mener de kan kreve det.

Kvinner synes det er ubehagelig men menns om glor og kommer med kommentarer. Sånn fungerer samfunnet. Sånn er samfunnet og menn konstruert. At dere menn ikke ser dette selv er helt utrolig merkelig. All den tid dere får tutet ørene fulle av hvor ubehagelig atferden deres oppleves for kvinner, så driter dere loddrett i det. Selvinnsikten kan ikke være spesielt stor. Når dere i tillegg ikke har den fjerneste idé om hvordan det føles i kroppen å bli beglodd av ekle mannfolk, så hvorfor uttale seg og kreve ditt og datt? Hvorfor anmode kvinner om å ta hensyn, når det er dere menn som utsetter kvinner for ekle episoder? Kvinner kommer aldri til å seksualisere seg på menns premisser fordi enkelte menn mener de kan kreve det, kreve å stirre ned kvinner pga "testosteron" i dagens samfunn 2017.

Anonymkode: 5e07a...c1b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, HarryDotter skrev:

For å legge dagsorden: jeg støtter på ingen måte at menn glor og stirrer jenter ned som objekter. Jeg støtter ikke tafsing og stygge seksuelle kommentarer og trakassering uansett hvordan kvinnen ser ut eller oppfører seg eller kler seg. Så ikke gidd å dra en full diskusjon om dette nå utifra mine neste betraktninger. Ok?

Jeg har en penis, slik halvparten av befolkningen på kloden også har. Jeg bærer den. Jeg tisser med den og den er nyttig til med forplantning. Men jeg kan garantere deg med 500% sikkerhet, at dersom jeg hadde gått på kjøpesenter i en ekstremt tettsittende boxershorts eller speedo, ville samtlige normale mennesker reagert kraftig på den bulende formen jeg viste frem! Den eneste forskjellen på dette eksempelet og ditt eget, er at folk reagerer negativt på menn som offentlig viser utstyret sitt, mens kvinner som går i tights er fullt ut akseptert. Er det menn som tvinger kvinner inn i trangt tøy?

Det som da allt for mange kvinner failer drastisk å forstå er at det er enorm forskjell på oppfattelsen av det visuelle hos kjønnene. Menn TILTREKKES en fin rumpe i tights. Kvinner tenner ikke på en penis i tights. Enkelt og greit. Vi menn klager ikke over at vi ikke bør gå i speedo på byen. Vi lar være for vi vet det ikke er spesiellt smart. Og en kvinnerumpe som er pakket inn i et plagg som er så tettsittende at man i praksis kan se formen av kjønnsleppene hennes, vil helt automatisk tiltrekke seg store vidåpne øyne. Sånn er livet. Sånn fungerer biologien. Sånn fungerer testosteron. Sånn er mannen konstruert. At dere ikke ser dette selv er helt utrolig merkelig. Selvinnsikten kan ikke være spesiellt stor. Og når dere i tillegg ikke har den fjerneste idé om hvordan det føles i kroppen, så hvorfor uttale seg og kreve ditt og datt? Menn kommer aldri til å aseksuallisere seg fordi enkelte få kvinner mener de kan kreve det.

Jeg vil forsøke å beskrive hvordan det er å leve med testosteron. I de værste tenårene, føltes den seksuelle lysten så sterk at jeg bare kan beskrive det som å ha gått 3 dager uten mat og drikke for så plutselig få servert en nystekt kylling og øl til, foran nesen og deretter bli bedt om å se bort og glemme maten. Kanskje et teit eksempel for deg? Men den følsen er jævlig! Da kreves det litt god moral og god oppdragelse for å ikke gå på en smell. Og når vi vet at verden består av svært mange uoppdragne mennesker, hvorfor blir vi sjokkerte?

Nei jeg krever ikke at kvinner skal innrette seg etter menn og deres behov, jeg sier simpelthen at begge kjønn bør ta hensyn til hverandre. Vi gutta må forstå og respektere kvinners følser og væremåte, men her bør også kvinner få respekt for menn og deres væremåte. Så rådet om å kle seg bedre er ikke et krav om ønske å kontrollere kvinner, men mer et tips til hvordan dere blir oppfattet og at å ta litt hensyn der, vil hjelpe både dere selv og de rundt. Det er ingen regler og tvang i dette landet på hvordan vi skal kle oss, men vær obs på at dersom du kler deg i nettingstrømper og latextopp på butikken, så er sjansen stor for at folk vil tro du er en hore. Og da er det ikke alle rundt deg som bør skifte moral. Da bør man se litt innover kanskje?

Skjønner ikke hvorfor du lager et problem av dette. Jeg ser iallefall veldig sjeldent at norske kvinner kler seg så himla utfordrende i hverdagen. Iallefall ikke på denne tiden av året

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

17 timer siden, Uffda skrev:

Er det ikke heller på tide at kvinner begynner å ta til seg meldingene å slutte å vise rumpa hele tiden da? Alt dette er jo bare et resultat av to ting. 1. Kvinner aksepterer ikke at menn i ALLE aldere tenner like mye på jenta på 18 som det hennes jevnaldrende gjør. 2. Kvinner syns det er innenfor å gå kledd seksuelt å vise kropp, og de mener de skal ha den friheten uten at menn skal få bemerke det. Begge punkter er per def urimelige. Løsning, les dere opp på de to punktene og innrett dere og problemet er løst. Men det vil dere selvfølgelig ikke, fordi dere vil mye heller ha spalteplass å fortelle tårevåte historier

Enig! Fra nå av kan vi innføre sharia-lover i Norge, der kvinner ikke får vise hud eller hår for å slippe å bli seksuelt trakassert og voldtatt :) hijab og burqa-plikt for alle kvinner!

(Ironi).

Anonymkode: 59f5e...05e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker said:

Enig! Fra nå av kan vi innføre sharia-lover i Norge, der kvinner ikke får vise hud eller hår for å slippe å bli seksuelt trakassert og voldtatt :) hijab og burqa-plikt for alle kvinner!

(Ironi).

Anonymkode: 59f5e...05e

Jeg har lagt merke til at hardcore antifeminister er ofte store islamkritikere. Det er veldig ironisk siden de ofte deler muslimenes syn på kvinner og deres plass i samfunnet.

Anonymkode: f59a9...600

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Axl Rose
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har noe blitt dømt for å tafse? Eller komme med kommentaren "du er pulbar"? 

NEI. Derfor anmelder ikke kvinner. Og dette er en av grunnen til #metoo

Og en ting til Axl.... det å si at en kvinne er pulbar.... hold deg før det selv.  Ingen liker å bli omtalt som pulbar 

Anonymkode: 2eb2c...ae2

Nei, men kanskje noen tenker mer når de blir anmeldt? Bare det å bli anmeldt å få det ryktet på seg er jævlig. Må ikke alltid bli dømt for å få straff. Hva hjelper denne metoo greiene? Ikke en dritt. Det blir ikke stopp på tafsing og seksuell trakassering. Det blir aldri stopp på det. Må lære å leve med det. Gi faen. Eller anmelde. 

At en kvinne er pulbar er bare positivt ord, selv om noen guttunger eller gamle griser bruker det som et negativt ord. For meg er det det samme som å si at hun er sexy. Må godta at menn tenner seksuelt på kvinner, men det finnes så klart en grense. Jo det finnes faktisk kvinner som liker det. 

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det varierer fra arbeidsplass/situasjon om jeg, personlig, sier fra eller ikke. Jeg regner med at det samme tenker de fleste kvinner verden over, det er også min erfaring etter å ha lest utallige saker og deltatt/sniklest mange debatter om temaet. 
Det er nemlig ikke "bare bare" å si fra, fordi man risikerer å få eget rykte ødelagt eller bli oppfattet som "vanskelig". Det er nemlig dessvere slik at ikke alle er på "vår side". Det finnes mange menn (og kvinner!) der ute som ikke ønsker å ta seksuell trakassering-samtalen, fordi den er så ubehagelig. Man vil ikke at den flinke gode sjefen eller kollegaen skal få stempelet som "gris". Så da skylder man på jentene(eller guttene forsåvidt, det er mange gutter også som blir utsatt for trakassering) istedenfor, det som ofte kalles slut shaming på internett. :)

Det er ikke så lett som å bare si fra, og det er ikke sånn at alle automatisk stoler på jenta. Hvis du leser kommentarfeltene i nettavisene (spesielt på facebook-sidene der de deler lenkene), så ser man fort at veldig veldig veldig mange skylder på jentene. Det er nemlig forskjellige spilleregler i arbeidslivet for damer og menn, satt på spissen.

Derfor holder jentene kjeft. (Frem til nå, hehe).

Og den siste setningen der. Vi er ikke bare ute etter oppmerksomhet. Vi har fått uønsket oppmerksomhet over lang tid, har følt oss tvunget til å ikke si fra over enda lengre tid. Spesielt i Davy Wathne-saken ser man jo hva som skjedde. Etter at TV2 (sporten) laget en kanal for varsling av uønskete hendelser ramlet det så mange episoder inn om Davy at de ikke hadde noe annet valg enn å ta det seriøst. Kanksje pga maktbalansen, kanskje fordi man ikke har lyst til å tape ansikt, kanskje fordi man ikke har lyst til å bli utsatt for enda mer trakassering enn man allerede har gjort. Det er mange grunner til at kvinner ikke sier fra, og jeg syns det er synd at vi skal legge skylden over på ofrene.
Det er sånt som overgriperne og de utøvende gjør. "Men det er deres feil, dere går med puppene ute, kle på dere!" "jeg bare tulla litt" osv, eller som Davy selv da, som anklager sminkørene fordi de aldri sa fra......... Han er ikke lei seg fordi han har gjort noe galt, han er lei seg fordi han ble tatt - og nå outed. (Så kan vi godt ta diskusjonen om offentlig oppvask, den er jeg ikke så fan av. Tror ikke den favner saken spesielt godt, annet enn at man får ansikter på problemet. Men det er også synd hvis hele Davy sin karriere skal stå igjen fra 2017. Han har en svært svært svært stor betydning for TV2 Sporten og det er ingen tvil om at han har bidratt med en kunnskap utenfor våres fatteevne. Han er deres største profil. Men selvfølgelig, når det viser seg at deres største profil også behandler samtlige kvinnelige kollegaer som en gris, ja nei da er det vanskelig å la han bli sittende.... Rant over :fnise:  )

Jeg syns det er kjempebra at trakassering har blitt satt på dagsorden. Men det er liksom bare første steget, tenker jeg. Nå kommer all den vonde, tunge, vanskelige jobbingen. Jeg bretter gjerne opp ermene og tar en debatt. Jeg håper bare flere forstår hvor viktig det er at alle skal være inkludert i arbeidslivet, og at alle skal ha samme spilleregler. Jeg blir så overrasket over alle jeg møter på min vei som viser tegn til motsatte holdninger...

Anonymkode: bef41...dcf

Det er ikke bare å si i fra for det ødelegger rykte deres. Men når alle andre sier i fra da er det greit? Det her metoo mase går snart ut på dato, tror dere virkelig det blir noe bedre? Det blir et evig problem dette til dere tørr å anmelde mer. 

Både jeg og mange andre menn (og kvinner) ser ikke ned på kvinner som anmelder. Eller sprer rykter om de. Så hvorfor lar tullinger som ikke har noe bedre å finne på vinne? 

Dere kvinner er vanskelige, men ikke på grunn av det. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest HarryDotter
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kvinner synes det er ubehagelig men menns om glor og kommer med kommentarer. Sånn fungerer samfunnet. Sånn er samfunnet og menn konstruert. At dere menn ikke ser dette selv er helt utrolig merkelig. All den tid dere får tutet ørene fulle av hvor ubehagelig atferden deres oppleves for kvinner, så driter dere loddrett i det. Selvinnsikten kan ikke være spesielt stor. Når dere i tillegg ikke har den fjerneste idé om hvordan det føles i kroppen å bli beglodd av ekle mannfolk, så hvorfor uttale seg og kreve ditt og datt? Hvorfor anmode kvinner om å ta hensyn, når det er dere menn som utsetter kvinner for ekle episoder? Kvinner kommer aldri til å seksualisere seg på menns premisser fordi enkelte menn mener de kan kreve det, kreve å stirre ned kvinner pga "testosteron" i dagens samfunn 2017.

Anonymkode: 5e07a...c1b

Går nok an å møtes på midten? eller skal menn dilte etter kvinners pipe på absolutt allt her? Allt dere klager og syter over i 2017. Du forstår ikke hvorfor menn kommenterer dette. Jeg har aldri uprovosert eller provosert startet en tråd eller debatt her hvor jeg skjeller ut kvinner for å gå for lettkledd, eller at jeg legger skyld på dem for trakassering. Men jeg svarer mer enn gjerne på sytetråder fra kvinner som påstår at menn fotfølger og voldtar dem på timelig basis! For det er ren skjær idioti og overdrivelse, ment å sverte. Det lyser bitterhet. 

Ekte menn krever ikke å få stirre. Idioter krever slikt. Ekte menn forstår dette tullballet. Dere er verdensmestere i å se allt fra galt perspektiv her. Det dreier seg ikke om at jeg personlig syntes stirring og tafsing er ok. Eller at jeg unnskylder adferden med testosteron. Langt derifra! Men det er en forklaring på hvorfor noen menn mister selvkontroll rundt kvinner de syntes er hotte. Men her ser jeg bare krav etter krav på allt menn skal innrette seg etter! Jeg ser ikke et gram av selvransakelse fra noen av dere. Jeg ser ikke en millimeter med forståelse for hvordan menn har det og føler det. Jeg ser bare krav.

Jeg har aldri stirret eller trakassert selv og kommer aldri til å gjøre det, men jeg har sett kvinner kle seg omtrent halvnakne ute blandt folk, hvor de fråtser i oppmerksomheten de får. Men bare fra de mannfolka de syntes er kjekke selvsagt! Nåde den stakkaren som ikke er på hennes nivå!

Og jo kvinner vet jævlig godt hva de gjør når de kler seg! Hver eneste cm av kroppen da er nøye planlagt. Men det noen av dere fortsatt ikke har lært i deres higen etter rettigheter og krav til menn, er at dere kan ikke velge selv hvem dere tiltrekker dere oppmerksomhet fra. Begynn å tenk litt på hvordan dere oppfører dere og hva dere utstråler. Ikke tenk på det for å skåne menn, men tenk på det for å slippe det dere hater så sterkt. Oppmerksomhet fra menn!..eeehh fra "feil menn".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter denne kampanjen er jeg overbevist om at kvinner og menn ikke hører sammen. Vi er bare ikke kompatible. Behovene våre er for forskjellige. Homofili er den eneste naturlige veien å gå.

Anonymkode: a462b...61f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Etter denne kampanjen er jeg overbevist om at kvinner og menn ikke hører sammen. Vi er bare ikke kompatible. Behovene våre er for forskjellige. Homofili er den eneste naturlige veien å gå.

Anonymkode: a462b...61f

Er nesten enig. Men jeg tror sannheten er nærmere at svært få av oss er kompatible med hverandre. Men finner man den personen så tror jeg det går veldig bra :)

Anonymkode: 3a22d...732

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Utfordringen med at lovgivningen skal reflektere definisjonsmakten er nettopp det at da kan alt plutselig bli "ikke greit". For noen går grensen på klyp i puppen, for noen går grensen ved fingre under skjørtet, for noen går grensen ved en slibrig kommentar, og for noen går grensen ved et langdrygt blikk. Vi kan ikke ha det slik at man sender folk i fengsel i fem år for et langdrygt blikk på en arbeidsplass. Jusen må være tydelig, og den skal hjelpe ofrene, ikke være til hinder for de.

Men lovgivningen er svært vanskelig å gjøre noe med. Jeg mener at bevisføringen må bli lettere, at straffen skal matche forbrytelsen og at offeret skal eie sine egne grenser. Men vi kan ikke gjøre jusen slik at det er opp til offeret hvor lang straff forbryteren skal få, det fungerer ikke.

Anonymkode: bef41...dcf

Jeg synes at all trakassering som oppleves ubehagelig for offeret, bør kunne føre til tiltale mot trakassøren, selv om straffeutmålingen ikke alltid trenger være såpass streng som 5 års fengsel. Et langdrygt blikk bør gi grunnlagt for fengsling så lenge dette forårsaket lidelse for offeret. Straffeutmålingen bør reflektere i hvilken grad offeret har tatt skade av trakasseringen, og offerets forklaring må derfor være avgjørende for reaksjonen overfor overgriperen. Bevisføringen blir vesentlig lettere når det er offerets forklaring som skal ligge til grunn. Rettsapparatet må ta trakassering på alvor, og menn må ikke slippe lettvint unna slik de gjør nå.

Anonymkode: 04d52...0db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...