Gå til innhold

Hva er din jule budsjett? Trøste tråd


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

På 8.12.2017 den 8.52, AnonymBruker skrev:

1) Hun har ikke sagt hva hun ønsker seg ennå, men har noen ideer over hva hun ønsker seg :) Koster over 2000,-

Anonymkode: 0388a...2e4

Høres ikke ut som om du har økonomi til så dyre gaver. Det virker som om du hverken har bufferkonto til uforutsette utgifter eller fuck you-konto til å ta av månedene med lav inntekt. Ergo må det å fylle på slike kontoer være pri 1.

Anonymkode: 6fe69...6bc

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har vært ærlig med familie i år om at jeg har dårlig råd, så budsjettet har vært 200,- pr. pers i år. 

Anonymkode: 597ec...1a9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg betalt alle regningene for desember, samt at jeg har overført til sparekontoer, og har kjøpt inn alle julegavene unntatt én til 1500,- kr, og jeg har igjen ca 20.000 på brukskontoen. Det blir trukket 4000 på boliglånet om noen dager. Da blir det igjen 16.000. Minus den gaven til 1500 kr, blir det ca 14.500,- kr å leve for de neste ukene, noe som er mer enn nok til mat og løpende småutgifter frem til 20/1. Jeg har godt med sparepenger på diverse kontoer også om noe skulle skje. For pengene på brukskonto skal jeg altså handle mat og diverse på dagligvarebutikken de neste ukene, samt at jeg skal ut og spise på restaurant et par ganger i desember også, da ryker det vel noen hundrelapper pr gang.

Ja, jeg er uføretrygdet, og sjokkinfo til en del brukere her på KG; jeg kan likevel planlegge, jeg har penger og har stålkontroll på økonomien!

Endret av Million
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt julegavebudsjett er ca 2000 kr(er ferdig). Også 500 til pynt(har ingenting).  Ikke noe ekstra til julegodt eller god julemat i romjula. Begynte å kjøpe gaver i oktober. Hadde ikke hatt råd til å ta alt i desember. 

2500 tilsammen da. 

Anonymkode: 5b728...ac4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gave etter budsjett når du har den økonomien du har. 2000 kr på en gave høres overdrevent ut. Du sier at det er samboeren din, så hun har da tenkt til å se på deg spise havregrøten hele julen, mens hun spiser hva da...? Et oppegående, normalt menneske vil rett reagere. Og, om dere bor sammen så er det naturlig at hun allerede har kjennskap til din begrensede økonomi og ikke forventer rådyre gaver til over 2.000 kr

Pynt. Nille har 50 % fra juleaften eller lille, husker ikke helt. Om du eier ikke noe som helst, vel, da får du spør deg med tålmodighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8.12.2017 den 8.50, AnonymBruker skrev:

De 6100,- er etter regninger, har ofret mat budsjettet ellers blir budsjettet mye mindre enn 6100,- Kanskje jeg burde forklare situasjon til min kjære, å heller gi henne gaven når januar lønnen kommer? 

Anonymkode: 0388a...2e4

Hva ønsker hun seg til jul da? Vet du det? Skjønner ikke hvorfor folk vil ha ting til jul, det er så mange ting i livene våre. Jeg er 35, og har ikke ønsket meg ting til jul siden jeg gikk på ungdomsskolen tror jeg. 

Anonymkode: 5ef6b...534

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mitt julebudsjett i år (siden det var det du spurte om i overskriften):

- ca 300-400 kr til mat juleaften. Spiser hos familie, de kjøper mat (ribbe, julepølser, surkål og potet - ikke veldig dyrt) og vi holder drikke og snacks. Ingen drikker alkohol (kombinasjon av spedbarn og tørrlagte alkoholikere i slekta..) så det vil si noen liter julebrus og cola + chips, twist og en pose julemarsipan. 

- ca 500-1000 kr til god mat før/etter jul (dvs. 500-1000 kr dyrere enn normalt matbudsjett for de to ukene).

- ca 200-300 kr til ingredienser til kakebaking

- gaver: rundt 500 kr i snitt til 3 familiemedlem, 100-300 kr til 6 andre familiemedlem, og 300 kr til et vennepar

- klær: kjøpt en pen topp på Fretex, ellers bruker vi ting vi hadde liggende fra i fjor

- pynt, gaveinnpakning og sånt stæsj: 100 kr for stearinlys, 100 kr for gavepapir/bånd/lapper, 100 kr (ca) i nye kuler til juletreet (plastjuletre, kjøpt brukt, vart i mange år allerede og i god stand enda)

- bensin til og fra familiehygge: 500 kr?

- partner har jeg blitt enig med om at vi ikke kjøper til hverandre, men heller kjøper en felles ting vi kan nyte sammen, og "noe billig". I år falt vi på fellesgave til 300 kr.

Totalt: ca 6000 kr. Dersom budsjettet ditt er på rundt 6000 så matcher vi veldig bra. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har 7000 kr igjen til mat, 6 gaver igjen,  bensin, en venninneklubb og mat til 10 stk nyttårsaften men den spleises på. Er litt bekymret om dette går rundt. Har jobb og inntekt, men eier hus med stort lån. Huff, ser dette vil bli trangt til 5.januar.

Anonymkode: d4e10...c60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skriver at du har 6.000 å bruke på hva du vil, er det virkelig lite??

Anonymkode: 70d8c...f42

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har akkurat skrevet ferdig alle lister med innkjøp og budsjett;

 

mat (inkl mat i ukene etter jul frem

til neste lønn: 12000kr

gaver:             5000

Annet:             3000

 

I matbudsjettet ligger hele julemidddagen, og ekstra god mat og godt i jula. Mannen kjøper drikke i Sverige, så det er ikke med i budsjettet.

 

i annet-posten er det blomster, servietter, dørkrans, fakler, fyrverkeri, batterier og alt mulig annet som hører høytiden til.

 

har heldigvis ikke så mange vi kjøper gaver til ...

Anonymkode: f04f8...5c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...