Gå til innhold

Hva er din jule budsjett? Trøste tråd


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Enig i at julepynt er tull? Hvordan får hun denne kassen?

Anonymkode: 39e98...bfc

Ikke meg du spør. Men jeg vet at Frelsesarmeen deler ut mat (gjennom hele året og også før jul) flere steder i Norge.

Anonymkode: bf404...e4e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du så dårlige tenner at du må til tannlegen i år da? Jeg har nok penger, men går ikke til tannlegen mer enn en gang hvert femte år eller enda sjeldnere. Om man har normale tenner og god tannhygiene er det fullstendig unødvendig å gå til tannlegen hvert år.

Anonymkode: d628b...6d7

Jeg har pleid å gjøre det, men ser at jeg ikke ønsker å bruke penger der hvert år lenger. Vil heller være flink med tannbørste og tanntråd. Er bare så redd for at noe skal utvikle seg over tid på sikt, og bli mye dyrere enn om det var oppdaget tidligere. Men nå tror jeg vi sporer av litt her.

Anonymkode: 39e98...bfc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke meg du spør. Men jeg vet at Frelsesarmeen deler ut mat (gjennom hele året og også før jul) flere steder i Norge.

Anonymkode: bf404...e4e

Er de landsdekkende?

Anonymkode: 39e98...bfc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er de landsdekkende?

Anonymkode: 39e98...bfc

"Trenger du hjelp?

Alle trenger vi hjelp i ulike faser av livet. Noen av oss opplever at livet farer ekstra hardt med oss - og kan trenge en utstrakt hånd i kortere eller lengre perioder. Landet rundt har Frelsesarmeen ulike tjenester for å møte ulike behov, og ressursene og omfanget på arbeidet vil variere fra sted til sted.

Økonomisk vanskeligstilte kan henvende seg til slumstasjoner samt velferds- og omsorgssentre der disse finnes (se høyre kolonne). De deler ut mat, klær og annen praktisk omsorg. Du kan også be om en samtale med noen som kan lytte. Ellers i landet kan man også henvende seg til menighetene (korpsene) for de samme tingene. Se "Der du bor"-knappen nedenfor for å finne ditt nærmeste korps.  

Vi har i tillegg sentre for rusavhengige, barne- og familiesentre og forebyggende tiltak for småbarnsfamilier, for å nevne noe.

Ønsker du å bidra i hjelpearbeidet, ta kontakt med frivillighetskonsulenten."

http://www.frelsesarmeen.no/no/vart_arbeid/trenger_du_hjelp+/

Anonymkode: bf404...e4e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan også søke om penger til jul gjennom flere forskjellige fond og støtteordninger.

Anonymkode: bf404...e4e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gammel sak, men jeg vet ikke om det fremdeles er slik:

"For to dager siden skrev HA at over 1.000 hamarsinger mister julegratialet fra NAV, fordi NAV har fått innsparingskrav fra kommunen. Overforbruket er på fem millioner kroner i år og de skal spares 10 millioner neste år i sosialsektoren.

Men fylkeslege Trond Lutnæs sier altså at det ikke er så enkelt, som bare å si at ingen får ekstra penger. Det kan verken NAV eller kommunen bestemme på generelt grunnlag.

– Det skal vurderes konkret og individuelt i hvert enkelt tilfelle.

Han nevner for eksempel enslige forsørgere som skal feire jul med barna. De kan fort ha rett på ekstra tilskudd i en slik situasjon.

– Folk er kanskje ikke klar over disse rettighetene, og derfor vil jeg gjøre dem oppmerksomme på det, sier Trond Lutnæs til HA.
Ny praksis

NAV-leder Roy Skaug sier at de er klar over dette og at de vil vurdere individuelle søknader.

Ifølge ham har NAV i Hamar kun innført en praksis der de ikke gir en generell ekstratildeling til alle sosialhjelpsmottakerne til jul.

Fylkeslegen får klagene når folk som mener de trenger støtte ikke får det. Og i blant gjelder klagene nettopp avslag på søtte til slike ekstrautgifter."https://www.nrk.no/ho/ber-fattige-soke-om-penger-til-jul-1.12697393

Anonymkode: bf404...e4e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Har du så dårlige tenner at du må til tannlegen i år da? Jeg har nok penger, men går ikke til tannlegen mer enn en gang hvert femte år eller enda sjeldnere. Om man har normale tenner og god tannhygiene er det fullstendig unødvendig å gå til tannlegen hvert år.

Anonymkode: d628b...6d7

Man har da ikke dårlige tenner fordi man ønsker å prioritere en årlig sjekk. Du har ikke særlig god peiling på tannhelse. 

Anonymkode: 241e4...653

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, asterix skrev:

Vi er også 15 stykker på lillejulaften og 13 stykker på juleaften og første juledag i år. Da snakker vil til alle måltider og overnatting og vi blir også 8-10 stk noen dager videre utover i jula. Men det er da likevel begrenset hvor voldsomt mye dyrere dette blir enn en vanlig måned med noen familiemiddager på søndager. Og når man har folk slik i jula er det jo vanlig å spleise på en del av maten bl.a, for de som er på besøk slipper jo å ha mat hjemme de dagene de er hos oss.

Det kommer jo helt ann på hva man legger i "voldsomt mye dyrere" og "en vanlig måned". Vi har ikke 2-3 familiemiddager i løpet av en vanlig måned. Vi har det kanskje 1-2 ganger i året + jul, samt 2-4 vennepar annen hver måned. Samt at vi kjøper dyre råvarer til disse julemiddagene. I år har vi handlet reinsdyrfilet til en middag til 2000 kr og pinnekjøtt til 2000 kr, uten tilbehør og drikke. Vi har handlet vin pluss annen drikke til ca 4000. Bare dette er over vårt normale forbruk på mat/drikke i løpet av en normal månede. Jeg tipper våre utgifter til mat og drikke dobler seg i desember. Fra normalt 8000-10000 til ca 18-20.000,- Vi hadde jo såklart kjøpt billigere mat/vin eller spleiset med familien om det hadde vært nødvendig, vi server jo dette fordi vi vil og kan.

Endret av Torelli
Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, Torelli skrev:

Det kommer jo helt ann på hva man legger i "voldsomt mye dyrere" og "en vanlig måned". Vi har ikke 2-3 familiemiddager i løpet av en vanlig måned. Vi har det kanskje 1-2 ganger i året + jul, samt 2-4 vennepar annen hver måned. Samt at vi kjøper dyre råvarer til disse julemiddagene. I år har vi handlet reinsdyrfilet til en middag til 2000 kr og pinnekjøtt til 2000 kr, uten tilbehør og drikke. Vi har handlet vin pluss annen drikke til ca 4000. Bare dette er over vårt normale forbruk på mat/drikke i løpet av en normal månede. Jeg tipper våre utgifter til mat og drikke dobler seg i desember. Fra normalt 8000-10000 til ca 18-20.000,- Vi hadde jo såklart kjøpt billigere mat/vin eller spleiset med familien om det hadde vært nødvendig, vi server jo dette fordi vi vil og kan.

Hvordan i alle dager er det relevant i forhold til hovedinnlegget at du har god råd til å sløse og gjør det og dermed bruker dobbelt så mye i desember som ellers? Viktig å få til å skryte av hvor god råd du har eller?

Anonymkode: d628b...6d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fryktelig dyr garnpris til lue, votter og sokker. + jobben. Da hadde jeg nok heller kjøpt noe ferdig til halve prisen. 

Anonymkode: f66ca...19c

Jeg elsker å strikke så jeg gjør dette fordi det er hobbyen min. 

Brukte heller ikke billiggarn, så derfor ble prisen slik :) 

Anonymkode: aeba0...4a1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til TS: Kjøp henne et fint sølvsmykke og/eller øredobber. Trenger ikke bli mer enn 300-400. Prøv ikke å tenke på at hun kanskje ønsker seg noe dyrere, det viktigste er at hun får en oppmerksomhet

Anonymkode: 33d48...1df

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes julehandlingen har gått helt over styr. 100-200 per person burde være greit i gaver. Og så kommer jo mat og sånt i tillegg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kid har halv pris på julevarer nå😊 Min 2. Jul etter jeg flyttet hjemmefra, i fjor var jeg student og fullt opptatt med eksamen og valp i desember. I år er jeg i jobb, og har lyst til å pynte opp litt mer her. Blir røde gardiner, noen duker, litt pynt og juletre. Gleder meg jeg! 

Anonymkode: 97805...851

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt julebudsjett er på kr 0,-

Jul er selve definisjonen på overforbruk, å holde på en sånn tradisjon er bare tull. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I år blir det strammere enn vanlig. Er blitt arbeidsledigg.  Glad i julepynt.  Blir vel to pakker med utelys på Clasen til 79 kr pk.

Ellers så skal jeg begrense julegaver.alle skal få, men billigere enn vanlig.

Så blir det julemat, og da er det vel 500 igjen på brukskonto i år...ut året.

Anonymkode: 51052...d90

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Har brukt ca 1500 hittil , men mangler ennå de dyreste gavene. Dvs til  mannen og foreldrene mine. Prøver å være nøktern. :)

Anonymkode: 5502c...dfc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det 150-200 kr pr barn/nevø/niese. 300 pr voksen (foreldre/svigerforeldre) og +- 500 til mann/kone, så i år er vårt felles budsjett på 3600 kr. (vi kjøper ikke gave til våre søsken, kun barna deres)

Vi har det ikke trangt økonomisk, men jeg ser ikke noe poeng med å skulle kjøpe dyre gaver til hele familien. Jeg elsker jul og begynner gavehandelen i september. Handler på salg og folk får noe fint, noe de trenger eller noe de ønsker seg.

Ditt budsjett på 6000 hadde funket her i gården, men det kommer jo ann på hvor stor familie du har

Anonymkode: a59a3...9c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt julebudsjett er på maks 3000 kr. Det inkluderer alt fra julegaver, det ekstra i mat samt alkohol

Til ts. Du kan fint kjøpe noe som ikke koster så mye. Det er omtanken om hva du kjøper som er viktigst. Joda. Jeg vil gjerne ha dyre gaver. Hvem vil ikke det? Sannheten er at jeg blir veldig glad for de små tingene som viser at giveren har tenkt på akkurat meg.

Anonymkode: 806da...f31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8.12.2017 den 8.50, AnonymBruker skrev:

De 6100,- er etter regninger, har ofret mat budsjettet ellers blir budsjettet mye mindre enn 6100,- Kanskje jeg burde forklare situasjon til min kjære, å heller gi henne gaven når januar lønnen kommer? 

Anonymkode: 0388a...2e4

Nei. Selv hadde jeg heller ønsket å få f.eks. et pent sølvsmykke eller noe annet i samme priskategori på julaften enn noe dyrere i januar. 

Anonymkode: 6fe69...6bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...