Gå til innhold

Hva er din jule budsjett? Trøste tråd


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

5 minutter siden, AnonymBruker said:

Da kan du ikke sutre over dårlig økonomi. Om du bruker 1000 kr på julepynt, og det ikke engang inkluderer tre og juletrepynt, så sløser du noe helt vilt med pengene du har. Da har man ingen grunn tli å sutre. Jeg bruker kanskje 1000 kr på pynt jeg også, men det inkluderer da tre til 7-800 kr - og jeg har utbetalt nesten tre ganger så mye i mnd som deg.... 

Anonymkode: 90631...43d

Hvem sutrer? handler om prioteringer. Jeg prioterer julepynten og har råd til å bruke 1000kr :) Happy med det. røyker ikke, snuser ikke og drikker ikke så sparer mye penger der. Mat lager jeg også fra bunnen av så jeg kan vel bruke 1000kr på noe som jeg liker vel? :) 

Selv om du tjener 3 ganger mer enn meg så har du helt sikkert mange andre utgifter

Anonymkode: 5b1da...364

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvem sutrer? handler om prioteringer. Jeg prioterer julepynten og har råd til å bruke 1000kr :) Happy med det. røyker ikke, snuser ikke og drikker ikke så sparer mye penger der. Mat lager jeg også fra bunnen av så jeg kan vel bruke 1000kr på noe som jeg liker vel? :) 

Selv om du tjener 3 ganger mer enn meg så har du helt sikkert mange andre utgifter

Anonymkode: 5b1da...364

Vel, når du svarer folk som sier at de tenker du har det ganske bra med"" Ja folk tenker ofte det, men jeg har minste sats fra Nav dvs 12500 utbetalt /mnd + 1500 i bostøtte. Jeg vil si jeg overlever", så er det sutring i mine ører, når du sier du prioriterer å bruke 1000 på julepynt. 

Ja, jeg har mange andre utgifter, men jeg har likevel 15-20 000 igjen jeg setter på sparekontoen hver mnd. Uten at jeg helt skjønner hva du mente med akkurat den kommentaren. Hadde jeg hatt så lite som deg, hadde jeg aldri i livet brukt så mye penger på julepynt. 

Anonymkode: 90631...43d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vel, når du svarer folk som sier at de tenker du har det ganske bra med"" Ja folk tenker ofte det, men jeg har minste sats fra Nav dvs 12500 utbetalt /mnd + 1500 i bostøtte. Jeg vil si jeg overlever", så er det sutring i mine ører, når du sier du prioriterer å bruke 1000 på julepynt. 

Ja, jeg har mange andre utgifter, men jeg har likevel 15-20 000 igjen jeg setter på sparekontoen hver mnd. Uten at jeg helt skjønner hva du mente med akkurat den kommentaren. Hadde jeg hatt så lite som deg, hadde jeg aldri i livet brukt så mye penger på julepynt. 

Anonymkode: 90631...43d

Du har 12500 mnd og likevel spare 15-20000 mnd???

Anonymkode: d4e10...c60

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal man bruke så mye ekstra i desember egentlig? Jeg bruker generelt sett ikke veldig mye mer enn en vanlig måned. Synes det er helt unødvendig med masse julepynt. Det vi har har vi kjøpt etterhvert over mange år. Julematen er ikke dyrere enn annen mat dersom man planlegger i litt god tid. Det samme med gaver. Vi kjøper ting folk har bruk for som vi ville gitt dem uansett og kun til nærmeste familie.

Vi har god råd nå, men har aldri sett poenget med å kaste penger ut av vinduet bare fordi det står desember på kalenderen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De 6100,- er etter regninger, har ofret mat budsjettet ellers blir budsjettet mye mindre enn 6100,- Kanskje jeg burde forklare situasjon til min kjære, å heller gi henne gaven når januar lønnen kommer? 

Anonymkode: 0388a...2e4

Hva med å gi en gave som skal betales i januar? Overnatting på spahotell e.l. som betales når dere kommer på hotellet :) Så gir du henne bare invitasjonen til det til jul.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler deg å følge med på kjøpe-selge-bytte-side på facebook der du bor. Det er sikkert mange som selger falske juletrær. Det sparer du masse på å få deg.

Selv har jeg brukt nesten kr 4000 på julegavene i år. Har kun en liten gave igjen.

Og julepynt, kjøp heller slikt i romjula. Da er det på tilbud.

 

Og julegave til kjæresten, man kjøper etter evne, ikke etter ønsket hennes...

Anonymkode: 6596c...91d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du har 12500 mnd og likevel spare 15-20000 mnd???

Anonymkode: d4e10...c60

Hei. 1) og 2) er ikke samme person i innlegget som du siterte:

 
36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vel, når du svarer folk som sier at de tenker du har det ganske bra med"1) Ja folk tenker ofte det, men jeg har minste sats fra Nav dvs 12500 utbetalt /mnd + 1500 i bostøtte. Jeg vil si jeg overlever", så er det sutring i mine ører, når du sier du prioriterer å bruke 1000 på julepynt. 

2) Ja, jeg har mange andre utgifter, men jeg har likevel 15-20 000 igjen jeg setter på sparekontoen hver mnd. Uten at jeg helt skjønner hva du mente med akkurat den kommentaren. Hadde jeg hatt så lite som deg, hadde jeg aldri i livet brukt så mye penger på julepynt. 

Anonymkode: 90631...43d

 

Anonymkode: bf404...e4e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synd at fine gaver er så ensbetydende med masse penger. Man kan få fantastiske gaver til lite penger også. Det er jo ikke summen på gaven som betyr noe. 

Finn ut hva de virkelig ønsker seg og jobb utifra det. 

Anonymkode: 69d3a...b5e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, asterix skrev:

Hvorfor skal man bruke så mye ekstra i desember egentlig? Jeg bruker generelt sett ikke veldig mye mer enn en vanlig måned. Synes det er helt unødvendig med masse julepynt. Det vi har har vi kjøpt etterhvert over mange år. Julematen er ikke dyrere enn annen mat dersom man planlegger i litt god tid. Det samme med gaver. Vi kjøper ting folk har bruk for som vi ville gitt dem uansett og kun til nærmeste familie.

Vi har god råd nå, men har aldri sett poenget med å kaste penger ut av vinduet bare fordi det står desember på kalenderen.

Vi bruker mye ekstra i desember fordi det er dyrt å ha folk på middag, gjerne tre middager med 10-14 stk. drikke og trerettersfestmat koster. samt litt ekstra blomster og selvsagt pakker til julaften.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har dårlig råd. Å må prioritere hvem jeg skal ordne gaver til. Så i år blir det

mor (strikket sett med lue, votter og sokker garnpris 500) 

lillesøster og lillebror (de får et gavekort så de kan kjøpe det de vil ha, eget ønske)

og samboer (han får litt mer, men alt kostet vel rundt 5-600 kr. 

I familien vår er det heldigvis ikke krav om gaver, det er forbeholdt barna og hvis vi gir til voksne så blir det satt pris på, men det er ingen som forventer det. samme gjelder svigerfamilien. Der gir ingen voksne gaver til hverandre. 

Anonymkode: aeba0...4a1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Sitter med overkant av 6.100,- som jeg kan bruke på hva jeg ønsker, men har ennå ikke begynt julehandelen. Mye fordi November lønnen var helt grusom, men jobbet kjempe mye i November men hadde noen dobbelt regninger og betale.

Nå sitt jeg med en samboer å hun forventer kanskje en overraskelse, mine nærmeste i familien fortjener noe fint da de har hjulpet meg veldig! Så nå søker jeg trøst, hva er ditt jule budsjett?  

Vurdere og selge noe av hobby utstyret mitt ( ekstremt dyre saker ) men det vil gå i tap, fordi jeg må skaffe det tilbake senere.

Anonymkode: 0388a...2e4

6100,- det er til julegaver bare eller alt i julen etter regninger?

Hadde maks 1500,- til gaver i år så fant jeg og samboer en enighet om billigere gaver til hverandre dette året for at jeg ikke skal bli helt blakk. Gaven til faren min kom på 400,- så til de fire andre i familien som jeg kjøper til ble det 70,- per person. Til samboer ble gaven på 400,-  

Da har jeg 400,- til gode som kan legges i matkassen. I julen så blir det nok samboer som står for det meste av mathandelen da jeg har så dårlig råd. Tidligere år har det vært omvendt så sånt går opp i opp.

Anonymkode: 5d08e...58d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

jeg har dårlig råd. Å må prioritere hvem jeg skal ordne gaver til. Så i år blir det

mor (strikket sett med lue, votter og sokker garnpris 500) 

lillesøster og lillebror (de får et gavekort så de kan kjøpe det de vil ha, eget ønske)

og samboer (han får litt mer, men alt kostet vel rundt 5-600 kr. 

I familien vår er det heldigvis ikke krav om gaver, det er forbeholdt barna og hvis vi gir til voksne så blir det satt pris på, men det er ingen som forventer det. samme gjelder svigerfamilien. Der gir ingen voksne gaver til hverandre. 

Anonymkode: aeba0...4a1

Fryktelig dyr garnpris til lue, votter og sokker. + jobben. Da hadde jeg nok heller kjøpt noe ferdig til halve prisen. 

Anonymkode: f66ca...19c

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Torelli skrev:

Vi bruker mye ekstra i desember fordi det er dyrt å ha folk på middag, gjerne tre middager med 10-14 stk. drikke og trerettersfestmat koster. samt litt ekstra blomster og selvsagt pakker til julaften.

Vi er også 15 stykker på lillejulaften og 13 stykker på juleaften og første juledag i år. Da snakker vil til alle måltider og overnatting og vi blir også 8-10 stk noen dager videre utover i jula. Men det er da likevel begrenset hvor voldsomt mye dyrere dette blir enn en vanlig måned med noen familiemiddager på søndager. Og når man har folk slik i jula er det jo vanlig å spleise på en del av maten bl.a, for de som er på besøk slipper jo å ha mat hjemme de dagene de er hos oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ikke noe julebudsjett. Alt går til drittregninger og livsopphold. Gaver kjøper jeg aldri, pynter ikke, og lever som alle andre tider på året. Sa jeg lever? Jeg mente eksisterer. Av og til går jeg sulten også, når mange utgifter kommer snikende samtidig. Tror jeg dropper tannlegen i år også ja. God jul. 

Anonymkode: 39e98...bfc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det er sykt mye penger folk bruker på hverandre i julen. Samboers familie setter av 500,- per person uansett. Jeg og samboer finner som regel gaver på mellom 1000-1200,- til hverandre. Over 2000,- i gave så tenker jeg på bryllupsgaver! 

Da er det jo bare å si at jeg har veldig dårlig råd i år så du får gave til maks den og den prisen, men bursdagen din så kan du få litt mer.

Anonymkode: 5d08e...58d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ikke noe julebudsjett. Alt går til drittregninger og livsopphold. Gaver kjøper jeg aldri, pynter ikke, og lever som alle andre tider på året. Sa jeg lever? Jeg mente eksisterer. Av og til går jeg sulten også, når mange utgifter kommer snikende samtidig. Tror jeg dropper tannlegen i år også ja. God jul. 

Anonymkode: 39e98...bfc

Man må jo ikke ha julepynt. Syns det er bortkastet tid å ordne om hele leiligheten til rødt for maks en måned og bruke lang tid igjen på å bytte over igjen etterpå.

Hvis du har ekstremt lite penger er det mange som får kasse med mat fra enkelte steder. Min søster får det hvert år da hun er alene med dårlig råd.

Anonymkode: 5d08e...58d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

57 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du har 12500 mnd og likevel spare 15-20000 mnd???

Anonymkode: d4e10...c60

En null for mye?

 

Anonymkode: 39e98...bfc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg har ikke noe julebudsjett. Alt går til drittregninger og livsopphold. Gaver kjøper jeg aldri, pynter ikke, og lever som alle andre tider på året. Sa jeg lever? Jeg mente eksisterer. Av og til går jeg sulten også, når mange utgifter kommer snikende samtidig. Tror jeg dropper tannlegen i år også ja. God jul. 

Anonymkode: 39e98...bfc

Har du så dårlige tenner at du må til tannlegen i år da? Jeg har nok penger, men går ikke til tannlegen mer enn en gang hvert femte år eller enda sjeldnere. Om man har normale tenner og god tannhygiene er det fullstendig unødvendig å gå til tannlegen hvert år.

Anonymkode: d628b...6d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man må jo ikke ha julepynt. Syns det er bortkastet tid å ordne om hele leiligheten til rødt for maks en måned og bruke lang tid igjen på å bytte over igjen etterpå.

Hvis du har ekstremt lite penger er det mange som får kasse med mat fra enkelte steder. Min søster får det hvert år da hun er alene med dårlig råd.

Anonymkode: 5d08e...58d

Enig i at julepynt er tull? Hvordan får hun denne kassen?

Anonymkode: 39e98...bfc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Enig i at julepynt er tull? Hvordan får hun denne kassen?

Anonymkode: 39e98...bfc

Ups. Det spørsmålstegnet skulle være punktum.

Anonymkode: 39e98...bfc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...