Gå til innhold

Idiotiske krav fra bio-mor!

Fremhevede innlegg

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

I kontrakten står det hvis. Hvis vi skal holde barnebursdag.

Anonymkode: cb2f5...0bb

Da holder dere fest i forbindelse med bursdagen til ungene. Hun kan ikke nekte dere å holde barnebesøk, vel? Bare ikke kall det en bursdag :P 

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet
13 minutter siden, Miah skrev:

Dere forteller i alle fall ikke noe til ungene om at det er mor sin "feil". En setter ikke barn opp mot en av foreldrene sine på den måten, og de er helt klart ikke gamle nok som 10- og 11-åringer. Barn skal holdes langt unna den konflikten. 

Hva da med at mor setter barna opp mot far ved å kreve dette, som hun vet han ikke har råd til uten videre? Men han skal ikke kunne si hvorfor, så da ser det ut som at det er vi som ikke gidder.

• Liker 6
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De har ikke definert det, bare jeg som slang ut et tall Det som står, er at hvis vi arrangerer barnebursdag, så skal det ikke være hjemme hos oss. Jeg oppfatter det som at hvis barnet inviterer venner til å feire bursdag med seg, så skal det ikke være her.

Ja, det er uprofesjonelt. Og under normale omstendigheter så ville ikke far skrevet under, men etter å ha holdt på med jevnlige møter i månedsvis, hvor mor bare har forlatt møtet når hun ikke får det sånn eller slik uten videre, så var det på tide å ende det. Slik det har vært etter at han byttet jobb, så har ungene vært mye kun med meg, da hans nye jobb innebærer faste reiser. Det han ville, var å få byttet på ukene, slik at han har dem når han faktisk er hjemme. Dette var, uten noen god grunn, veldig problematisk for mor.

Et annet krav fra mor, var at hvis de skal ha annenhver jul, slik det har vært, så skal hun være her under pakkeåpningen. Hvis hun ikke kan det, så skal hun ha alle julefeiringene. Hvis hun skal ha alle julefeiringene, så skal far ikke arrangere noen egen "julaften" før eller etter den ordentlige.

Et tredje krav (men som ikke står i kontrakten) er at vi ikke skal snakke om sommerferien, fordi de da blir å snakke om det også hjemme hos henne, og siden hun ikke skal være med, så blir det så "dumt".

Jeg forstår at enkelte her tenker at FVK ikke er så uprofesjonelle, men dette kontoret, i alle fall denne damen, er det. Mor har jevnlige møter med en voksen datter også,  håp om å bedre forholdet dem i mellom. Her hadde FVK sagt til datteren at hun måtte forstå at mor hadde problemer med å takle henne, da hun minnet for mye om sin far.

Hva slags makt har hun over far. Hvorfor skulle lissom han godta alt dette. Hun har ikke lov å nekte han 50 50 viss ikke det har vært dom på det . Så hva er det hun truet han med . 

Anonymkode: 2c26b...784

• Liker 1
Skrevet
8 minutter siden, Gremlin skrev:

Jeg forstår ikke helt hvorfor mor MÅ være med dersom dere har lyst til å arrangere en barnebursdag? Det blir jo litt rart om hun bestemmer at "dette kalles en bursdag, så da må jeg være med men jeg nekter å komme hjem til dere". Dere bestemmer vel selv hva som skal foregå under deres tak? Dersom hun ønsker å delta må hun jo være med på å dele utgiftene hun også, og hvis hun gjør det er det jo greit å ta feiringen på en mer nøytral plass. Om hun nekter å betale for det blir det jo veldig rart at dere ikke skal få lov til å ordne noe selv, uten henne. 

Dette  var konstruktivt :)
Far får spørre henne om hun vil delta, med både utgifter og arbeidet.

• Liker 1
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Hva da med at mor setter barna opp mot far ved å kreve dette, som hun vet han ikke har råd til uten videre? Men han skal ikke kunne si hvorfor, så da ser det ut som at det er vi som ikke gidder.

Da får dere ordne det på en annen måte. Som andre har sagt her så er det ikke så dyrt å leie et lite lokale? Det er en kamel man svelger for å hindre at barna ender opp med å utvikle dårlige følelser mot noen av foreldrene sine. Mor oppfører seg het tragisk, men en skal gjøre alt man kan for å hindre at barn blir involvert i slike konflikter! Får dere ikke til å leie lokale så må jo da den feiringen byttes ut med noe annet. Kanskje en større gave? En ferietur? At en får ha et fåtall venner på overnatting senere?

• Liker 4
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva slags makt har hun over far. Hvorfor skulle lissom han godta alt dette. Hun har ikke lov å nekte han 50 50 viss ikke det har vært dom på det . Så hva er det hun truet han med . 

Anonymkode: 2c26b...784

Var ikke snakk om å nekte 50/50. Det har de hatt hele tiden. Det var snakk om å endre på avtalen i forhold til hvilke uker barna er hvor.

Skrevet

Blir dyrt å leie lokale etterhvert - for å ta hensyn til  mors følelser. Det er ikke lenge dere kommer unna med å lane/leie en barnehage med så store unger. 

Hvis mor ikke har noe til overs for bursdagsfeiringer (er det mulig!) og ikek akter å te seg og ta hensyn til barna sine, så får hun la være å komme. Hun kan ikke både pålegge dere å ta dere av alt med det, og i tillegg styre hvordan dere skal løse det.

• Liker 6
Skrevet
2 hours ago, Ak90 said:

Dere deler på utgiftene ved leie. Hun føler seg mer velkommen og det er mye enklere for alle parter! Hadde dette vært en fanesak for barnefar så hadde han ikke signert! Dette er en sak for deg! De pengene overlever dere. Er 2 ganger i året! 

Er det virkelig ingen av dere kvinner som leser det TS skriver før dere sabler henne ned? Mor er IKKE interessert i å avholde feiring. hun er heller IKKE interessert i å være med på feiring av bursdag.

Anonymkode: acd26...c8f

• Liker 11
Skrevet

Mor høres ut som en skikkelig heks. 

Anonymkode: 0ee88...cc3

• Liker 11
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De har ikke definert det, bare jeg som slang ut et tall Det som står, er at hvis vi arrangerer barnebursdag, så skal det ikke være hjemme hos oss. Jeg oppfatter det som at hvis barnet inviterer venner til å feire bursdag med seg, så skal det ikke være her.

Ja, det er uprofesjonelt. Og under normale omstendigheter så ville ikke far skrevet under, men etter å ha holdt på med jevnlige møter i månedsvis, hvor mor bare har forlatt møtet når hun ikke får det sånn eller slik uten videre, så var det på tide å ende det. Slik det har vært etter at han byttet jobb, så har ungene vært mye kun med meg, da hans nye jobb innebærer faste reiser. Det han ville, var å få byttet på ukene, slik at han har dem når han faktisk er hjemme. Dette var, uten noen god grunn, veldig problematisk for mor.

Et annet krav fra mor, var at hvis de skal ha annenhver jul, slik det har vært, så skal hun være her under pakkeåpningen. Hvis hun ikke kan det, så skal hun ha alle julefeiringene. Hvis hun skal ha alle julefeiringene, så skal far ikke arrangere noen egen "julaften" før eller etter den ordentlige.

Et tredje krav (men som ikke står i kontrakten) er at vi ikke skal snakke om sommerferien, fordi de da blir å snakke om det også hjemme hos henne, og siden hun ikke skal være med, så blir det så "dumt".

Jeg forstår at enkelte her tenker at FVK ikke er så uprofesjonelle, men dette kontoret, i alle fall denne damen, er det. Mor har jevnlige møter med en voksen datter også,  håp om å bedre forholdet dem i mellom. Her hadde FVK sagt til datteren at hun måtte forstå at mor hadde problemer med å takle henne, da hun minnet for mye om sin far.

Er det understrekede med i kontrakten? I så fall skjønner jeg virkelig ikke hvorfor du henger deg opp i barnebursdagene? Jeg mener i utgangspunktet at man må forvente å svelge ganske mange kameler når man er en av de voksne rundt barn med to hjem, men det betyr ikke at jeg hadde tatt kamelene til alle de tre vise mennene mothårs på en gang...

Selv om jeg i hovedsak synes mor krav om barnebursdag utenfor hjemmet er urimelig, så mener jeg at det er en såpass liten kamel at jeg hadde tatt den. Men annenhver jul er en helt normal ordning, og mor kan på ingen måte forvente at hun skal kunne tvinge seg på som gjest i deres julefeiring annenvert år. Hadde det vært et godt forhold mellom foreldrene kunne jeg godt funnet på å invitert henne på julefeiring, men når forholdet tydelig er anstrengt er ikke dette noen god ide. Her hadde jeg faktisk sagt til mannen at enten så fikk han ta mor med på familievernkontoret og å reforhandle den delen av avtalen, eller så kom jeg til å feire jul uten han og barna. Det hadde jeg også gjennomført. (Til barna hadde jeg selvsagt ikke fortalt hvorfor, men sagt at det var så lenge siden jeg hadde feiret jul med mine foreldre at nå hadde jeg lyst til å gjøre det, så derfor reiser jeg dit)   

Anonymkode: 1ee05...c2c

• Liker 15
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Er det understrekede med i kontrakten? I så fall skjønner jeg virkelig ikke hvorfor du henger deg opp i barnebursdagene? Jeg mener i utgangspunktet at man må forvente å svelge ganske mange kameler når man er en av de voksne rundt barn med to hjem, men det betyr ikke at jeg hadde tatt kamelene til alle de tre vise mennene mothårs på en gang...

Selv om jeg i hovedsak synes mor krav om barnebursdag utenfor hjemmet er urimelig, så mener jeg at det er en såpass liten kamel at jeg hadde tatt den. Men annenhver jul er en helt normal ordning, og mor kan på ingen måte forvente at hun skal kunne tvinge seg på som gjest i deres julefeiring annenvert år. Hadde det vært et godt forhold mellom foreldrene kunne jeg godt funnet på å invitert henne på julefeiring, men når forholdet tydelig er anstrengt er ikke dette noen god ide. Her hadde jeg faktisk sagt til mannen at enten så fikk han ta mor med på familievernkontoret og å reforhandle den delen av avtalen, eller så kom jeg til å feire jul uten han og barna. Det hadde jeg også gjennomført. (Til barna hadde jeg selvsagt ikke fortalt hvorfor, men sagt at det var så lenge siden jeg hadde feiret jul med mine foreldre at nå hadde jeg lyst til å gjøre det, så derfor reiser jeg dit)   

Anonymkode: 1ee05...c2c

Dette er i kontrakten, ja. Men den skal evalueres i september, og barna skal uansett være hos mor denne jula.

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

dette er ett typisk eksempel på at barn alltid blir de som blir utsatt for mor og fars lille krig. Du kom vel ikke tilfeldigvis inn i bildet før, eller veldig rett etter bruddet mellom mor og far?

ha barns beste i tankene og legg alle deres tanker om mor og far til side, det trenger ikke koste noe mer å ha bursdag i en bhg eller ett annet lokalet. tenk på barna ikke dere selv, de er selvsagt ikke store nok til å ta del i denne konflikten, la barn være barn. er det dette minnet du vil at de skal ha fra sin barndom?  

Anonymkode: 9dd41...f8b

Du mener mors bitterhet? De fleste slike saker er moren superbitter 

Anonymkode: 28e63...1c1

• Liker 4
Skrevet

Aha, da skjønner jeg mer Ts. Regnet med dere hadde møtt på en mekler som ikke forstår jobben sin og håndterer dette uprofesjonelt. Jeg ville meldt i fra til hovedkontoret og krevd en ny, men dette er opp til far. 

Og til en eller annen som sa en mekler skal være objektiv. Ja, det stemmer, men det betyr ikke at man skal skru av hjernen. Hvis jeg krever at eksen min skal kun stille opp i shorts hver tirsdag, så skjønner man vel at dette er et ulogisk krav. Bare for å ta en dumt eksempel.

Denne mora virker kontrollerende og urimelig. 

• Liker 11
Skrevet

TS: Vi som er stemødre har ikke LOV å lure på noe. Vi er helvetet uansett..... Vi skal kun smile, nikke og betale masse penger. Vi har ikke lov å kjefte, da er vi helt fjern, og fortjener å aldri være sammen med noen lengre. Bryr vi oss, får vi beskjed om at det har vi ikke noe med.... osv osv.... Tragiske tilbakemeldinger fra mange her inne! Mange bitre damer her, virker det som...

Anonymkode: 13360...6fe

• Liker 10
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS: Vi som er stemødre har ikke LOV å lure på noe. Vi er helvetet uansett..... Vi skal kun smile, nikke og betale masse penger. Vi har ikke lov å kjefte, da er vi helt fjern, og fortjener å aldri være sammen med noen lengre. Bryr vi oss, får vi beskjed om at det har vi ikke noe med.... osv osv.... Tragiske tilbakemeldinger fra mange her inne! Mange bitre damer her, virker det som...

Ja, ser det er noen svar av den sorten, og tenker at deres råd trenger jeg ikke uansett. De er antagelig av samme slaget som samboers eks. Det er om å gjøre å lage mest mulig helvete.

• Liker 9
Skrevet

Men hva sier far til dette da? Hva har han tenkt å gjøre?

Hvis jeg forstår dette riktig så er det slik at mor ikke ønsker å feire bursdager hjemme hos seg, hun ønsker heller ikke at far skal gjøre det hjemme hos seg og stemor. Far går med på dette, og er heller ikke interessert i å feire utenfor hjemmet. Da har jo disse foreldrene i felleskap bestemt at ingen av dem skal feire barnas bursdager! Det er jo ganske drøyt, men dette er det jo foreldrene som bestemmer. 

TS, det er far og mor som må ta jobben med å forklare hvorfor barna ikke får feire, og far må ta ansvar for den avtalen han har inngått med mor. Det er ikke noe særlig du kan gjøre her. Synd på barna, men dette er fars ansvar (og mors). 

Anonymkode: 6c25e...5f8

• Liker 2
Skrevet

Her må du jo faktisk kontakte sjefen til hu på fvk også må dere bytte behandler. Den avtalen er noe av det latterligste jeg har lest. I dette tilfellet hadde heg faktisk motarbeidet mor med nebb og klør. 

Anonymkode: f8534...1f1

• Liker 10
Skrevet

hahaha sweet baby jesus. 

Om jeg bli skilt med min mann nå kan jeg garantere at jeg kommer ALDRI og jeg mener ALDRI å bli sammen med en mann med småbarn fra før.    Du burde å ha formulert tråden litt annerledes ts.  Du burde å ha skrevet som du var far  - da ville du ha fått så mye støtte lol.  Men at du er stemor, skal du bare holde deg for godt, ikke ha noe som helst mening om noen ting og bare være fornøyd med at du har NULL verdig i den ny familien du skaper med en mann som hadde en familie fra før.  Du får min full sympati- skjønner ikke at du klarer å sitte der og ikke river ut håret til begge mannen din og mora til barna lol.  

• Liker 10
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Og så kommer det stadig opp at mödrene er de bitre? 

Jeg syns avtalen FAR har skrevet under på höres helt merkelig ut, men av erfaring vet jeg at FVK ikke er särlig proffe. Dessuten kan ikke FVK tvinge gjennom noe som helst, de skal, som også har värt påpekt, kun veilede. De har ingen makt og ingen myndighet til å bestemme hva slags avtale partene skal inngå. 

Nå har faktisk far valgt å skrive under på denne avtalen - og da er det hans ansvar å forklare for barna hvordan ting blir eller ikke. Jeg forstår ikke hvorfor du som stemor insisterer på at det er DITT ansvar. 

Og da er vi tilbake til sitatet ovenfor: hvorfor er det så mange kvinner som går inn i rollen som stemödre og som insisterer på at de SKAL ta rollen som mor i familien? Og så klager de etterpå; jeg har for mye ansvar, jeg blir ikke hört, jeg forsörger også barna..... Problemet er ikke bitre mödre, problemet er tafatte fedre. Som lar dette skje, som i ren bedagelighet syns det er kjekt at nydama tar ansvar for barna når det er samvär. Og deler på utgiftene. Og i begynnelsen syns jo hun at dette er så kjekt - men så kommer hverdagen, og hun oppdager at det i praksis er HUN som har ansvaret under samvär, for far har meldt seg ut. Og påpeker noen at hun i mange tilfeller selv har ansvaret for at ting har blitt som de er - og hva som er fars og mors ansvar - ja da er vi «bitre damer». 

TS - det er FAR og MOR som inngår avtale om samvär og div rundt dette. Jeg er helt enig med deg at dette var en dum avtale av far å inngå, men det er fortsatt hans barn og han som har gjort det. Hva du mener mor bör eller ikke bör gjöre er i denne situasjonen uvesentlig, fordi dette har far valgt. Jeg er enig i at det har värt hyggelig og snilt av deg å arrangere bursdag for barna, men dette har du altså gjort av egen fri vilje. Det er ikke noe pålegg fra noen (selv om sikkert både mor og far syns det er kjekt, fordi de selv slipper), og du må ta ansvar for dine valg. Det er enkelt å si at «Jamen - noen må jo......» men det stemmer ikke. Det er noe du pålegger deg selv. Barn blir voksne selv uten bursdagsfeiringer.

Det som går i gjen i slike tråder er den manglende evnen/viljen til å legge ansvaret der det hörer hjemme - stort sett hos far. Hans barn - hans ansvar. Det betyr ikke at jeg mener at TS eller andre stemödre ikke skal ha noe å si i eget hjem, men det betyr at en sak som samvärsavtale er en avtale mellom foreldrene. Og det betyr at flere burde tenke seg litt om för de påtar seg en hel masse ansvar som egentlig er noen andres, inkl ökonomisk ansvar. 

(Til slutt - det ER ikke dyrt å leie/låne en barnehage for å ha bursdagsfeiring i. Da jeg hadde som minst penger, arrangerte jeg fortsatt barnebursdag - og nå husker jeg ikke hva jeg betalte, men ett år holdt vi det i en barnehage. Det går - hvis man vil).

• Liker 6
Skrevet

Samboeren min har også to barn, og 50/50 samvær. Jeg har et barn og hun bor her hele tiden utenom snnenhver helg. 

Samboer og jeg har ikke felles økonomi. Han og eks planlegger og betaler for barnebursdager for barna sine. De arrangerer de sammen. Og de er alltid ute f. Eks bowlingbursdag, kinobursdag ol. 

Jeg arrangerer for mitt barn og betaler for det. 

Anonymkode: 4e36f...6c7

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...