Gå til innhold

Vi som tar avstand til bloggere som blogger om kosmetiske behandlinger - Hva må og kan gjøres for å stoppe denne trenden?


Gjest Carina Maria

Anbefalte innlegg

9 minutter siden, orfeus skrev:

Konteksten er vel viktig, skulle jeg tro. Skriver man at man har fått sprøytet inn botox hos XX-klinikken, er det kanskje en slags reklame, men om man diskuterer det slik vi gjør her i tråden kan det vel neppe kalles reklame, eller hva? Loven sier at det ikke er tillatt med reklame for reseptbelagte medikamenter, men den sier ikke noe om at vi ikke kan krangle om botox 😄

Men om man sier man har fått sprøytet inn botox uten å nevne klinikk og er sponset, er det vel heller ikke reklame. Og egentlig utifra hva noen her inne mener, burde ikke ordet botox bli brukt her inne heller da.

Endret av Lovelulu
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det ble litt mye flisespikking og feil fokus i denne tråden, så jeg ble litt lei, men den som vil kan gå inn på nettsidene til Lovdata og Forbrukerombudet og sjekke hva de kan gjøre eller ikke gjøre. Det er altså lov å tenke seg om og den enkelte blogger er selv ansvarlig for sine publiseringer. 

 

Her er Markedsføringsloven:  https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2009-01-09-2

Jeg understreker det som jeg syns er viktigst, nemlig at det store bloggpublikum er mindreårige. At en del bloggere lyver i sine annonser og lar være å merke, får bli en sak for seg.

§ 19.Alminnelig bestemmelse

Når en handelspraksis rettes mot barn, eller for øvrig kan ses eller høres av barn, skal det vises særlig aktsomhet overfor barns påvirkelighet, manglende erfaring og naturlige godtroenhet. 

Ved vurderingen av om en handelspraksis er i strid med bestemmelser i eller i medhold av denne lov, skal det tas hensyn til alder, utvikling og andre forhold som gjør barn spesielt sårbare.

§ 21.Særlig om god markedsføringsskikk overfor barn

Når markedsføring overfor barn vurderes etter § 2, skal det blant annet legges vekt på om markedsføringen

a) oppfordrer til lovbrudd, farlig atferd eller brudd med vanlige sikkerhetsnormer,

b) spiller på sosial usikkerhet, dårlig samvittighet eller dårlig selvtillit,

c) bruker skremmende virkemidler eller er egnet til å skape frykt eller angst, eller

d) bruker aggressive virkemidler som vold, seksualitet eller rusmidler.

Forbrukerombudet:

«Reklame og markedsføring er alt som kan være med på å fremme en næringsdrivendes salg av et produkt eller en tjeneste, og som du legger ut fordi du får betalt for det, eller får andre fordeler ved å gjøre det. Markedsføring kalles ofte for reklame. Når vi skriver reklame i denne veiledningen mener vi alle former for markedsføring.»

https://forbrukerombudet.no/reklame-some

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, orfeus skrev:

Det ble litt mye flisespikking og feil fokus i denne tråden, så jeg ble litt lei, men den som vil kan gå inn på nettsidene til Lovdata og Forbrukerombudet og sjekke hva de kan gjøre eller ikke gjøre. Det er altså lov å tenke seg om og den enkelte blogger er selv ansvarlig for sine publiseringer. 

 

Her er Markedsføringsloven:  https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2009-01-09-2

Jeg understreker det som jeg syns er viktigst, nemlig at det store bloggpublikum er mindreårige. At en del bloggere lyver i sine annonser og lar være å merke, får bli en sak for seg.

§ 19.Alminnelig bestemmelse

Når en handelspraksis rettes mot barn, eller for øvrig kan ses eller høres av barn, skal det vises særlig aktsomhet overfor barns påvirkelighet, manglende erfaring og naturlige godtroenhet. 

Ved vurderingen av om en handelspraksis er i strid med bestemmelser i eller i medhold av denne lov, skal det tas hensyn til alder, utvikling og andre forhold som gjør barn spesielt sårbare.

§ 21.Særlig om god markedsføringsskikk overfor barn

Når markedsføring overfor barn vurderes etter § 2, skal det blant annet legges vekt på om markedsføringen

a) oppfordrer til lovbrudd, farlig atferd eller brudd med vanlige sikkerhetsnormer,

b) spiller på sosial usikkerhet, dårlig samvittighet eller dårlig selvtillit,

c) bruker skremmende virkemidler eller er egnet til å skape frykt eller angst, eller

d) bruker aggressive virkemidler som vold, seksualitet eller rusmidler.

Forbrukerombudet:

«Reklame og markedsføring er alt som kan være med på å fremme en næringsdrivendes salg av et produkt eller en tjeneste, og som du legger ut fordi du får betalt for det, eller får andre fordeler ved å gjøre det. Markedsføring kalles ofte for reklame. Når vi skriver reklame i denne veiledningen mener vi alle former for markedsføring.»

https://forbrukerombudet.no/reklame-some

 

Jeg har ikke brukt de forbudte ordene som botox osv i det innlegget jeg har skrevet nå. Så da har hvertfall ikke jeg gjort noe galt ☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carina Maria
4 minutter siden, Lovelulu skrev:

Jeg har ikke brukt de forbudte ordene som botox osv i det innlegget jeg har skrevet nå. Så da har hvertfall ikke jeg gjort noe galt ☺️

Du har gjort det før. Jeg så inn på shout listen hva ser jeg du greide ikke og holde deg nei måtte bare shoute et synlig innlegg om at du skulle ta kometisk behandling. At du tar kosmetisk behandlig er greit en la nå være og blogg om det for du har ansvar for mindre årige men det vil du ikke skjønne og det er det jeg er oppgitt over. 

Endret av Carina Maria
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Lovelulu skrev:

Jeg har ikke brukt de forbudte ordene som botox osv i det innlegget jeg har skrevet nå. Så da har hvertfall ikke jeg gjort noe galt ☺️

Men hva med alle de andre innleggene du har hvor ordet Botox er nevnt?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Carina Maria skrev:

Du har gjort det før. Jeg så inn på shout listen hva ser jeg du greide ikke og holde deg nei måtte bare shoute et synlig innlegg om at du skulle ta kometisk behandling. At du tar kosmetisk behandlig er greit en la nå være og blogg om det for du har ansvar for mindre årige men det vil du ikke skjønne og det er det jeg er oppgitt over. 

Har jeg noengang sagt jeg ikke skulle skrive innlegg om kosmetisk behandling igjen?..Nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carina Maria
1 minutt siden, Lovelulu skrev:

Har jeg noengang sagt jeg ikke skulle skrive innlegg om kosmetisk behandling igjen?..Nei.

Det regnet jeg ikke med for du er i trassalderen og er et dårlig forbilde som voksen rosa blogger men da må du tåle at andre bloggere sier fra når dem er kritisk til den fake og falske kosmetiske behandlingen du og andre bloggere holder på med. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det bare en krangletråd med @Lovelulu.  Poengene har sikkert samtlige (minus en) fått med seg.

Når dette mennesket ikke tar noe inn over seg at med blogging kommer det ansvar, da er det vel bare å håpe at hun forblir en mini blogg, og det tror jeg at den gjør.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jo denne tråden generell og handler ikke om en spesifikk blogger. Kan vi ikke slutte med kranglingen nå og komme tilbake til tema?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Carina Maria skrev:

Det regnet jeg ikke med for du er i trassalderen og er et dårlig forbilde som voksen rosa blogger men da må du tåle at andre bloggere sier fra når dem er kritisk til den fake og falske kosmetiske behandlingen du og andre bloggere holder på med. 

 

Haha...Det har jeg alltid tålt ☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Honey Dew skrev:

Nå er jo denne tråden generell og handler ikke om en spesifikk blogger. Kan vi ikke slutte med kranglingen nå og komme tilbake til tema?

Ja takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, princesse skrev:

Men hva med alle de andre innleggene du har hvor ordet Botox er nevnt?

Ja hva med dem, og hva med alle innlegg til andre bloggere som botox er nevnt?...Ikke er det nok ulovlig å bruke ordet botox heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, Lovelulu skrev:

Ja takk!

Et lite tips.. ikke føl deg forpliktet til å ha en kommentar til hvert bidige innlegg. Din mening har har kommet frem . Igjen og igjen og igjen og igjen og..

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carina Maria
1 minutt siden, Lovelulu skrev:

Haha...Det har jeg alltid tålt ☺️

Hvorfor et mot innlegg hvor du skriver at dem som er mot botox, restilane, juviderm og plastisk operasjon er sjalu, at dem ikke vil ha stygge rynker når dem blir gamle, at dem har dårlig råd og at dem er stygge mot dere som tar dem behandlingene? Synes du ikke når du skriver sånn at du er fordømmende mot dem som er mot? Det lurer jeg på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carina Maria
2 minutter siden, Lovelulu skrev:

Ja hva med dem, og hva med alle innlegg til andre bloggere som botox er nevnt?...Ikke er det nok ulovlig å bruke ordet botox heller.

Der er vi igjen ja. Har du ikke lest linkene til lov verket som flere har lakt ut i tråden eller hopper du elegant over dem fordi du ikke vil lese dem? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Nytter ikke å diskutere med idioter. Det er denne tråden et fantastisk bra eksempel på. Ingen nevnt, ingen glemt... 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Carina Maria skrev:

Hvorfor et mot innlegg hvor du skriver at dem som er mot botox, restilane, juviderm og plastisk operasjon er sjalu, at dem ikke vil ha stygge rynker når dem blir gamle, at dem har dårlig råd og at dem er stygge mot dere som tar dem behandlingene? Synes du ikke når du skriver sånn at du er fordømmende mot dem som er mot? Det lurer jeg på. 

Det er ikke på den måten jeg har skrevet noe på, det er du som tolker det slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carina Maria

Jeg er for at alle bloggerne på alle blogg plattformer skulle ha skrevet under på en slaks sunn fornuft plakat hvor dem ikke fikk lov til og skrive om teamer som handler om og ta botox, restilan, juviderm, plastiske operasjoner og andre ting som har med kropp og kropps press som og oppgi vekt og kalorier på det dem spiser i løpet av en dag. 

Jeg tror ikke det kommer til og skje men det hadde forebygget mye kropps press på dem yngre jentene og dem jentene som hater utseende sitt. 

Viss det viser seg at dem lovene som @orfeus har linket i tråden er gjeldene betyr det at blogg stedene må ta tak. 

 

Innlegget er ryddet for sitering av slettet innhold.

Endret av Carina Maria
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Infinity skrev:

Et lite tips.. ikke føl deg forpliktet til å ha en kommentar til hvert bidige innlegg. Din mening har har kommet frem . Igjen og igjen og igjen og igjen og..

Hva jeg kommenterer på og ikke, er ikke din sak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...