Gå til innhold

Prøver å bli gravid 2018


månki

Anbefalte innlegg

Hiver meg på her.

jeg er 25 år og kasta pillene august 2016. Vi ønsker oss virkelig en liten baby, men ser ut som detta kan ta tid får våres del. Jeg har nå prøvd med eggløsningstest 4 ganger uten hell. Vi har samleie annenhver dag og så ofte vi klarer når jeg har eggløsning. Har nå kommet til et punk at eg nesten blir mer lei meg å skuffer når jeg ser andre i min omkrets blir gravide. Har  bestilt time hos legen får å se hva han gjøre. Håper virkelig vi snart kan si at det endelig ble våres tur. 

Anonymkode: 1ab2d...ad1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei folkenser!

Kastet pillene i desember 2016 har syklus på ganske nøyaktig 28 dager.....og ekstremt kort og sparsom mens... Er 27 år.

Jeg er desverre vekke fra samboer alt for ofte rundt eggløsning....frustrerende å tenke på alle disse pp som går til spille pga. dette. Sjangsen for å bli gravid innen to år minsker jo betraktelig for oss da. Har nettop kjøpt eggløsningstester for å sjekke om jeg i det hele tatt har eggløsning, så får vi nå se. 

Ønsket om barn er sterkt, men innimellom så får jeg skikkelig angst for den store endringen det vil medføre i livene våre! Varierer mellom "Jeg vil ha barn NÅ! Helst i går!" Og "Jeg håper jeg aldri får barn!" 😂 Uff...men innerst inne så vet jeg at jeg ikke vil leve hele livet uten barn. 

Skulle egentlig ønske livet var lenger, og at man ikke trengte å tenke på det før man var passert 40😜

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Fugleskremsel skrev:

Hei folkenser!

Kastet pillene i desember 2016 har syklus på ganske nøyaktig 28 dager.....og ekstremt kort og sparsom mens... Er 27 år.

Jeg er desverre vekke fra samboer alt for ofte rundt eggløsning....frustrerende å tenke på alle disse pp som går til spille pga. dette. Sjangsen for å bli gravid innen to år minsker jo betraktelig for oss da. Har nettop kjøpt eggløsningstester for å sjekke om jeg i det hele tatt har eggløsning, så får vi nå se. 

Ønsket om barn er sterkt, men innimellom så får jeg skikkelig angst for den store endringen det vil medføre i livene våre! Varierer mellom "Jeg vil ha barn NÅ! Helst i går!" Og "Jeg håper jeg aldri får barn!" 😂 Uff...men innerst inne så vet jeg at jeg ikke vil leve hele livet uten barn. 

Skulle egentlig ønske livet var lenger, og at man ikke trengte å tenke på det før man var passert 40😜

Uff, over ett år er lenge å vente da! Har du vært på utredning? 

Jeg føler også litt blandede følelser rundt det å få barn, vet jeg har lyst på men allikevel litt skummelt! Jeg er 32 år så jeg føler tiden renner ut om jeg vil ha to stykker! 

Vi har akkurat begynt prøvingen, hadde EL i dag (i følge test) men selvsagt er jeg borte fra samboer! Reiser i jobben hver uke så jeg frykter at det kan bli et problem for oss også... :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Fugleskremsel skrev:

Hei folkenser!

Kastet pillene i desember 2016 har syklus på ganske nøyaktig 28 dager.....og ekstremt kort og sparsom mens... Er 27 år.

Jeg er desverre vekke fra samboer alt for ofte rundt eggløsning....frustrerende å tenke på alle disse pp som går til spille pga. dette. Sjangsen for å bli gravid innen to år minsker jo betraktelig for oss da. Har nettop kjøpt eggløsningstester for å sjekke om jeg i det hele tatt har eggløsning, så får vi nå se. 

Ønsket om barn er sterkt, men innimellom så får jeg skikkelig angst for den store endringen det vil medføre i livene våre! Varierer mellom "Jeg vil ha barn NÅ! Helst i går!" Og "Jeg håper jeg aldri får barn!" 😂 Uff...men innerst inne så vet jeg at jeg ikke vil leve hele livet uten barn. 

Skulle egentlig ønske livet var lenger, og at man ikke trengte å tenke på det før man var passert 40😜

Jeg er akkurat like ambivalent som deg, og vi har ikke sluttet på prevensjon engang😂 har time i slutten av juni til å ta ut spiralen. Noen dager føles det som evigheter til vi da i det hele tatt skal begynne å prøve, og da vil vi ha barn nå! Mens andre dager er det skummelt å tenke at det «bare» er 6mnd til vi aktivt skal prøve..😅 vi er 25 og 27

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrev først i feil tråd :fnise:

Prøvd siden 2016 uten hell. Har visst PCO i tillegg til endometriose. Fastlegen har ikke vært noe hjelp til nå, han mener det skjer når det skjer og at vi må prøve i 1 år selv om gikk dit i august i fjor (sluttet på pillene i juli 2016, men det var visst ikke godt nok).

Privat gyn er det lite av her, og dit jeg ønsker å gå tar ikke inn nye pasienter før kanskje i mars. Endte opp med å sende mail til en gynekolog jeg gikk til før da jeg bodde i en annen by. Fikk time 31 jan!! Ser virkelig frem til den timen og håper det ikke står så veldig ille til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Avalon skrev:

Skrev først i feil tråd :fnise:

Prøvd siden 2016 uten hell. Har visst PCO i tillegg til endometriose. Fastlegen har ikke vært noe hjelp til nå, han mener det skjer når det skjer og at vi må prøve i 1 år selv om gikk dit i august i fjor (sluttet på pillene i juli 2016, men det var visst ikke godt nok).

Privat gyn er det lite av her, og dit jeg ønsker å gå tar ikke inn nye pasienter før kanskje i mars. Endte opp med å sende mail til en gynekolog jeg gikk til før da jeg bodde i en annen by. Fikk time 31 jan!! Ser virkelig frem til den timen og håper det ikke står så veldig ille til.

Det fascinerer meg hvor lite peiling fastleger har på dette! Jeg gikk til min og fortalte om uregelmessige sykluser som varierte mellom 34-60 dager, han mente vi bare måtte prøve likevel og komme tilbake om 6 mnd, selv om jeg uttrykte bekymring over muligens manglende EL.. Blir helt satt ut av det du skriver, du skulle jo selvfølgelig blitt henvist videre! Syns du ikke skulle måtte gå privat. Men forstår godt at du gjør det. Fint at du fikk time så fort 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Aryamili skrev:

Det fascinerer meg hvor lite peiling fastleger har på dette! Jeg gikk til min og fortalte om uregelmessige sykluser som varierte mellom 34-60 dager, han mente vi bare måtte prøve likevel og komme tilbake om 6 mnd, selv om jeg uttrykte bekymring over muligens manglende EL.. Blir helt satt ut av det du skriver, du skulle jo selvfølgelig blitt henvist videre! Syns du ikke skulle måtte gå privat. Men forstår godt at du gjør det. Fint at du fikk time så fort 😊

Jepp!! Gikk jo til han da mensen begynte å bli uregelmessig, i august i fjor da jeg var der var jeg 60 + dager over tiden...

I september samme året ble mensen plutselig regelmessig igjen, men jeg har gått fra å blø i 5 dager til bare 2 (max 3 om jeg legger godviljen til), noe som jeg også synes er merkelig.

Er bare ekstremt glad for at jeg fikk komme til den gamle gynekologen min selv om det er god reise vei dit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Jeg hiver meg gjerne på denne :)

Er 30 år og vi har forsøkt å bli gravid i ca. et år nå. Har vært ganske slitsomt å konstant håpe på disse to etterlengtede strekene, men jeg har ikke gitt opp håpet enda ;)  Med både den ene og andre venninnen/kollegaen som har blitt gravid de siste månedene, så tenkte jeg kanskje det kunne vært nyttig for psyken å komme meg på et forum hvor man kan snakke om disse tingene. Har nemlig ikke så veldig lyst å fortelle omverdenen at vi prøver ;)  

Har lavt stoffskifte, som jeg fikk påvist for ca. 5 år siden. Tar Levaxin og nivåene mine er nå nede der de burde være, ifølge spesialist-legen (TSH mellom 1-2), etter en liten høyning av dosen for 2 måneders tid siden. Syklusen kan være mellom 29 og 35 dager, så gjett om jeg har brukt mye penger på eggløsningstester! :P Angrer så på at jeg ikke bare kjøpte en av disse dyre fertilitetsmonitorene med en gang vi startet! Men nå virker det nesten som bortkasta penger :P 

Jeg gikk til fastlegen etter 6 måneders prøvetid, ettersom jeg var bekymret for at de lange syklusene og stoffskiftet kunne ha noe å gjøre med at jeg ikke var blitt gravid enda. Men hun ba meg bare å fortsette å prøve, med forklaringen "det er ikke unormalt at det tar litt tid".

Utålmodig som jeg er, så bestilte jeg time hos en privat spesialist (gynekolog og svangerskapslege) etter 8 måneder. Han tok alle mulige tester, og ifølge han så mente han at stoffskiftet mitt var "synderen", ettersom TSH verdien da var rett under 4. Ifølge han ville det være vanskelig å bli gravid da, og det optimale var TSH mellom 1-2. Fant også ut at jeg har eggløsning hver måned, så det er jo bra :) Testet også mannen, og svømmerne skulle ikke være noe problem (litt "klumping", men god konsentrasjon, sa legen). Å gå til privat lege kostet nesten en arm og et bein, men heldigvis kunne vi ta oss råd til det og det var verdt å få roen.

Men ja, ble litt småbitter på fastlegen min. Dersom løsningen er at man bare tar en pille eller to ekstra i uken, så er det jo en easy fix. Tenk om jeg ikke hadde gått til privat spesialist? Kunne jo holdt på å stange i veggen i flere måneder til, før jeg hadde kommet over 1-årskneika hvor man blir henvist til utredning (som gjerne tar litt tid også).

Krysser fingrene for at 2018 blir året hvor det endelig klaffer (både for meg, og alle dere andre håpefulle!) :)

 

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1/23/2018 den 16.34, Ede skrev:

Uff, over ett år er lenge å vente da! Har du vært på utredning? 

Jeg føler også litt blandede følelser rundt det å få barn, vet jeg har lyst på men allikevel litt skummelt! Jeg er 32 år så jeg føler tiden renner ut om jeg vil ha to stykker! 

Vi har akkurat begynt prøvingen, hadde EL i dag (i følge test) men selvsagt er jeg borte fra samboer! Reiser i jobben hver uke så jeg frykter at det kan bli et problem for oss også... :(

Har ikke det, siden vi ikke kan regne med alle sykluser som faktisk pp. Tenkte jeg sku sjekke med *EL-tester når og om jeg har eggløsning, for å se at vi faktisk treffer EL. Tenker jeg går til legen dersom jeg ikke finner EL eller vi ikke blir gravid etter å ha trufet noen ganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1/23/2018 den 17.02, Anonym922 skrev:

Jeg er akkurat like ambivalent som deg, og vi har ikke sluttet på prevensjon engang😂 har time i slutten av juni til å ta ut spiralen. Noen dager føles det som evigheter til vi da i det hele tatt skal begynne å prøve, og da vil vi ha barn nå! Mens andre dager er det skummelt å tenke at det «bare» er 6mnd til vi aktivt skal prøve..😅 vi er 25 og 27

Haha! jeg kjenner følelsen SÅ godt :P

Begynte å snakke med gubben om det før vi bestemte oss for å slutte med prevensjon. 

"Når tenker du at jeg skal slutte med pillen?"

"Nei? Er det ikke bare å slutte da?"

"NEI! ikke nå?! Tuller du? Allerede? Nei det passer jo litt dårlig akkurat nå, gjør det ikke?"

Stoppet på pillen samme dag da :P Og siden har babyønsket og babyangsten byttet plass ofte :fnise:

 

 

Endret av Fugleskremsel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slenger meg på denne :) Slutta på p-pillene i fjor sommer da jeg ikke tålte de og vi begynte å tenke på å prøve å få barn, men venter med å prøve fram til vi har giftet oss om noen måneder. 

Selv om det nå er 9 måneder siden jeg sluttet på p-pilla er syklusen enda ikke stabil.. Varierer mellom 25-45 dager, men håper virkelig den stabiliserer seg snart! Noen andre som har opplevd at det tar lang tid før syklusen stabiliserer seg? Er det normalt at det kan ta opptil ett år? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Fugleskremsel skrev:

Har ikke det, siden vi ikke kan regne med alle sykluser som faktisk pp. Tenkte jeg sku sjekke med *EL-tester når og om jeg har eggløsning, for å se at vi faktisk treffer EL. Tenker jeg går til legen dersom jeg ikke finner EL eller vi ikke blir gravid etter å ha trufet noen ganger.

For oss var det veldig greit med EL tester! Kjekt å vite om man treffer eller ikke på tross av at det ikke er så mye man kan gjøre med det. Jeg kjøpte EL tester på nettet, mye rimeligere så kan du teste så mye du vil! :) 

Synes også denne var nyttig til å tolke resulatene, det er visst ulikt for de forskjellige hvor mange dager man får positiv test og når EL er i forhold til det: https://www.avawomen.com/avaworld/long-lh-surge-last/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Ede skrev:

For oss var det veldig greit med EL tester! Kjekt å vite om man treffer eller ikke på tross av at det ikke er så mye man kan gjøre med det. Jeg kjøpte EL tester på nettet, mye rimeligere så kan du teste så mye du vil! :) 

Synes også denne var nyttig til å tolke resulatene, det er visst ulikt for de forskjellige hvor mange dager man får positiv test og når EL er i forhold til det: https://www.avawomen.com/avaworld/long-lh-surge-last/

Ja, nytter ikke å gå til legen for utredning når problemet er så enkelt at vi ikke treffer el:-P

Takk for link😁

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har stabile sykluser på nøyaktig 28 dager hver måned. Nå har det gått 32 dager, men tester er negative. Hva gjør jeg? Kan jeg ringe legen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, Pompom skrev:

Jeg har stabile sykluser på nøyaktig 28 dager hver måned. Nå har det gått 32 dager, men tester er negative. Hva gjør jeg? Kan jeg ringe legen?

Jeg kjenner jenter som har fått negativ test selv som de var uker på vei, men det er jo veldig sjeldent... Sikker på at du ikke bare har en litt lengre syklus denne gangen? Mine varierer i hytt og pine! Du kan så klart ringe legen og be om en blodprøve, om det er litt ventetid på time så er det vel uansett greit å få booket inn. Viser det seg at du er gravid kan sikkert en time hos lege være ok uansett? Du kan jo alltids avbestille om mensen skulle dukke opp. :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Pompom skrev:

Jeg har stabile sykluser på nøyaktig 28 dager hver måned. Nå har det gått 32 dager, men tester er negative. Hva gjør jeg? Kan jeg ringe legen?

Vet du at du har hatt EL? Min mens var 2 uker forsinket sist syklus, men den dukket jo opp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

24 minutter siden, sullå skrev:

Vet du at du har hatt EL? Min mens var 2 uker forsinket sist syklus, men den dukket jo opp!

Jeg vet ikke 100% sikkert, men jeg hadde EL-slim som normalt rundt den tiden jeg tror det var EL. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid tidligere hatt stabile 28 dagers sykluser, men hadde negativ test på syklusdag 31, og positiv på dag 34. Er jo mulig det bare er EL som er forsinka. Men ring legen hvis du er bekymret :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Pompom skrev:

Jeg vet ikke 100% sikkert, men jeg hadde EL-slim som normalt rundt den tiden jeg tror det var EL. 

Ring legen og spør om det er et poeng å komme innom! Jeg gjorde det da jeg var 1 uke forsinket. Da fikk jeg beskjed om at både hjemmetester og blodprøver sjekker økningi HCG, og at det derfor mest sannsynlig kom til å være negativt hos legen også. Kanskje du får beskjed om noe annet? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må bare spørre: Er dette en positiv test? Det ser da vitterlig slik ut? ... og nå begynner jeg naturligvis å google "falsk positiv graviditetstest" og let the paranoia begin ...

20180126_054407.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...