Gå til innhold

Brukte julegaver


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det feil å gi noe brukt, feks kjøpt på fretex i julegave? 

Ser jo at til og med de som ikke har råd til julegaver og vil ha fra andre skriver at de helst ikke vil ha brukte ting.. Jeg tenker at det er mye mer bærekraftig med brukte julegaver, men hvordan ser folk på det? 

Anonymkode: 17530...ae2

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Selvfølgelig er det ikke noe feil med å gi noe brukt. Det er tvert i mot helt supert. Mye av det som selges brukt er akkurat like fint som nytt, så man får fine gaver til en billig penge og det er miljøvennlig i tillegg. :)

 

Det du peker på angående "til og med de med dårlig råd..." er derimot forståelig. Det handler om muligheten for valg. Det er forskjell på å ha god råd og velge å kjøpe brukt og det å ha dårlig råd og å måtte kjøpe brukt fordi det er eneste måte man kan skaffe seg ting på. Det er det samme med andre områder. Det er forskjell på å ha god råd, men velge å ikke reise på sommerferie til syden fordi man vil leve mer miljøvennlig og å være fattig og aldri kunne reise på ferie. Hadde det vært helt vanlig og normalt å kjøpe brukte ting i julegave/droppe sommerferie av miljøhensyn/ikke kjøpe merkeklær til barna sine eller hva det måtte være så hadde det nok ikke vært like stigmatiserende for de med dårlig råd. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker at de fleste ville mislikt det, men at de fleste også ikke ville merke at det var brukt det de fikk

Anonymkode: dc3e6...174

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke noe om det. En ting er at jeg synes gaver skal kunne byttes. Om den ikke faller i smak, og ikke kan byttes, ender fort med at mottaker kaster den, og det er jo ikke akkurat miljøvennlig det heller. En annen ting er at det ikke er alle som liker brukt, og ikke liker tanken på at den tingen de har fått allerede er slitt på av andre. 

Jeg personlig ville ihvertfall ikke satt pris på det. Da ville jeg heller blitt enig om å ikke gi gave, så kunne jeg brukt pengene mine på å kjøpe meg noe nytt i stedet. 

Anonymkode: 8fc63...c76

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde satt veldig pris på det! Det kommer jo selvfølgelig an på gaven, et brukt puslespill uten alle brikkene ville kanskje ikke blitt en hit, heller ikke klær ettersom det jo ikke kan byttes, men utover det syns jeg fler burde kjøpe brukt både til jul og ellers. Man kan finne utrolig mye fint på bruktbutikker, og får så mye mer for pengene. Og så er det bra for miljøet! Alle vinner! 

Man finner ofte helt nye bøker på Fretex og man kan på forhånd spørre om gavemottaker ønsker seg noen spesielle. Jeg hadde også elsket å få julepynt, fint servise eller en koselig tekopp, men så er jeg i etableringsfasen og har ikke skapene fulle fra før. Fretex lager også "nye" ting av materialer de får, blant annet syr de kule vesker og varmeflasketrekk av retro pledd. Mye fint! 

Jeg ville imidlertid unngått å gi brukte gaver til noen jeg vet har dårlig råd. Dersom man må kjøpe brukt resten av året er det kjekt å få noe nytt til jul. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 hours ago, AnonymBruker said:

Er det feil å gi noe brukt, feks kjøpt på fretex i julegave? 

Ser jo at til og med de som ikke har råd til julegaver og vil ha fra andre skriver at de helst ikke vil ha brukte ting.. Jeg tenker at det er mye mer bærekraftig med brukte julegaver, men hvordan ser folk på det? 

Anonymkode: 17530...ae2

Hva kjøper man i julegave til noen på Fretex? Kjøper gjerne ting brukt selv, men gir ikke dette bort i gave, med mindre det er noe helt spesielt. Har gitt bort brukt bok tidligere pga den var spesiell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg setter pris på brukt, men ikke alt. Ikke ting som soveposer, ulltøy til inner-bruk. Generelt om det kan vaskes tilfredsstillende og er i fungerende god stand, så er det helt topp. 

 

Anonymkode: c43a2...1f2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde nok heller satt pris på å få en twistpose, te, eller noe sånn om giveren hadde dårlig råd. Evnt avtale å ikke gi gave. 

Fretex kan jeg handle på selv, og har også funnet noe til ungene der, men hadde ikke kommet på å kjøpe gave derfra. Eneste måtte være om jeg kommer over service jeg vet noen samler på.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ønsker ikke å motta brukte ting i julegave. Da foretrekker jeg heller å ikke få noe, evt. få noe som er spiselig (vin, te, kaffe, sjokolade eller lignende) 

Anonymkode: d3450...f7f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan gjerne få brukte ting, så lenge de er i god stand. Også klær. Har opplevd å få giverens egne ungers utvaskede klær til våre barn til jul, riktignok hadde de stoppet de små hullene, men likevel. Sånt gir man ikke til jul. Det finnes mye fint på Fretex, jeg handler gjerne der selv.

Anonymkode: 8b523...d53

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til barna pakker vi inn det fineste vi får av arvetøy og leker eller sportsutstyr, og gir i julegave med til/fra-lapp fra arvegiveren. De får veldig mye året rundt, og jeg syns det er bedre at de blir ordentlig skjemt bort til jul, og ikke mottar de flotteste ting når som helst. Til nå har de aldri reagert negativt på det, tvert i mot. Men det er jo ting jeg som mor vet de blir glad for, jeg pakker ikke inn brukt dongeribukse nummer 8 som er kjekk å ha når vi nå først har den, eller slitte cherrox som skal være ekstraparet tilfelle de andre er våte, det går jo rett i skapet.

Moren min jobber i en bruktbutikk, så derfra får alle bøker og slikt som "ekstragaver" til jul, og barna får leker og klær, men det kommer i tillegg, når hun har funnet noe hun tror treffer mottaker.
Selv samler hun på noe dansk porselen, så det kjøper vi jo gjerne i bruktbutikk eller på loppemarked hvis vi skulle være så heldige å komme over akkurat den serien.

Anonymkode: dd1e1...890

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Arkana skrev:

Selvfølgelig er det ikke noe feil med å gi noe brukt. Det er tvert i mot helt supert. Mye av det som selges brukt er akkurat like fint som nytt, så man får fine gaver til en billig penge og det er miljøvennlig i tillegg. :)

 

Det du peker på angående "til og med de med dårlig råd..." er derimot forståelig. Det handler om muligheten for valg. Det er forskjell på å ha god råd og velge å kjøpe brukt og det å ha dårlig råd og å måtte kjøpe brukt fordi det er eneste måte man kan skaffe seg ting på. Det er det samme med andre områder. Det er forskjell på å ha god råd, men velge å ikke reise på sommerferie til syden fordi man vil leve mer miljøvennlig og å være fattig og aldri kunne reise på ferie. Hadde det vært helt vanlig og normalt å kjøpe brukte ting i julegave/droppe sommerferie av miljøhensyn/ikke kjøpe merkeklær til barna sine eller hva det måtte være så hadde det nok ikke vært like stigmatiserende for de med dårlig råd. 

Det var ikke det jeg mente. Jeg mente de som ikke har råd til å gi barna julegaver feks, som "tigger" gaver på feks nettet fra andre, og som spesifiserer at de ikke vil ha brukte gaver, bare nye. 

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes ikke noe om det. En ting er at jeg synes gaver skal kunne byttes. Om den ikke faller i smak, og ikke kan byttes, ender fort med at mottaker kaster den, og det er jo ikke akkurat miljøvennlig det heller. En annen ting er at det ikke er alle som liker brukt, og ikke liker tanken på at den tingen de har fått allerede er slitt på av andre. 

Jeg personlig ville ihvertfall ikke satt pris på det. Da ville jeg heller blitt enig om å ikke gi gave, så kunne jeg brukt pengene mine på å kjøpe meg noe nytt i stedet. 

Anonymkode: 8fc63...c76

Man må jo selvfølgelig kjenne mottakeren og vite at det er noe vedkommende ønsker seg. 

Anonymkode: 17530...ae2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Klær og ting som skal tett på kropp er no go i bruk.. Men utenom det, så er det innenfor. 

Mitt ene søsken har lengee ønsket seg noe ingen av oss har hatt penger til.. Nå endelig fant jeg det på finn.. Sammen med noen bøker som står høyt på ønskelisten. 

Synst så virkelig brukte  gaver (som er pent brukt og like helt) burde være lovmm alle har alt den dag i dag, presset på dyre julegaver har tatt helt av, synst jeg. 

Så skulle ønske de var mer lov med brukte julegaver for både økonomien og miljøet sin skyld=)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest making.a.mess

Jeg vet at det ikke ville bli tatt godt imot rundt her. Selv så syntes jeg det hadde vært bedre med en brukt kvalitetsleke til barna enn en ny leke av dårlig kvalitet. Samme gjelder ski, akebrett, sykler, takboks til bil, skisko, slalomstøvler, møbler, 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, selvfølgelig. Særlig bestikk, stentøy, glass, vaser, jerngryte, lysestaker, nips, bøker, filmer og slikt. Men tøy som er helt og pent er også fint å få. 

Anonymkode: 89f3b...812

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...