Gå til innhold

Brukte julegaver


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

En del ting er ikke så ålreit å få brukt, og jeg personlig liker ting man sjelden finner i en brukthandel. Da hadde jeg heller ønsket meg at gavebudsjettet til meg ble donert til UNICEF etc.

Anonymkode: 14546...457

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har ingenting i mot brukte gaver. Jeg kjøper en del brukt selv, deriblant klær til meg selv og litt til barna på finn.no. Ser f.eks. at man kan få kjøpt dyre klær på nett som knapt ser brukt ut. Har også akkurat kjøpt noen veldig fine øredobber fra Maria Black til meg selv brukt, og har egentlig lyst til å være på utkikk etter noe annet fra det merket til en venninne. Men er usikker på om hva hun ville syns, så tør ikke. Til en annen venninne kunne jeg gjerne kjøpt brukt, og jeg fikk f.eks. en veldig fin keramikkmugge kjøpt brukt av henne i fjor. Barna har også fått brukte ting i gave, som masse lego.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker som om folk tror jeg mener gamle, slitte og nesten ødelagt ting når jeg nevner brukt. Det er ikke det jeg mener. Jeg hadde liksom ikke tenkt å kjøpe brukte truser og drikkeflasker. 

Det finnes utrolig mye av god kvalitet som man nesten ikke ser er brukt på markedet, og jeg er opptatt av bærekraft og miljø og synes generelt at det er totalt unødvendig å drive å kjøpe nye ting hele tiden. Jeg støtter ikke den enorme makten forbrukersamfunnet har fått i livet til folk. Derfor vil jeg gjerne kjøpe brukt om jeg finner noe passende. Det betyr ikke at jeg kommer til å kjøpe noe gammelt nips som ingen vil ha. 

Anonymkode: 17530...ae2

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det virker som om folk tror jeg mener gamle, slitte og nesten ødelagt ting når jeg nevner brukt. Det er ikke det jeg mener. Jeg hadde liksom ikke tenkt å kjøpe brukte truser og drikkeflasker. 

Det finnes utrolig mye av god kvalitet som man nesten ikke ser er brukt på markedet, og jeg er opptatt av bærekraft og miljø og synes generelt at det er totalt unødvendig å drive å kjøpe nye ting hele tiden. Jeg støtter ikke den enorme makten forbrukersamfunnet har fått i livet til folk. Derfor vil jeg gjerne kjøpe brukt om jeg finner noe passende. Det betyr ikke at jeg kommer til å kjøpe noe gammelt nips som ingen vil ha. 

Anonymkode: 17530...ae2

Støtter denne.

Jeg har selv aldri hørt en eneste klage når jeg har gitt bort gamle, svært pent brukte norske emaljesmykker som gaver til runde dager. Tvert i mot har de blitt tatt i mot med svært stor glede.

Noen av fjorårets gaver var disse:: 

Vintage Enameled Sterling Silver Brooch and Earring Set, Einar Modahl, Norway

 Big Fish Whale Pin Sterling Silver Enamel Hestenes Norway

 VTG David Andersen Sterling Silver Modernist Yellow Enamel Leaf Necklace 15.5" DAVID ANDERSON SIGNED ENAMEL STERLING SILVER VINTAGE CLIP-ON GOLD LEAF EARRINGS

Anonymkode: 77d09...0d8

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det eneste jeg ikke liker brukt er klær. Bare en greie jeg har. Ellers har jeg ingen problemer med det. Vet at halve familien min hadde steilet på det, men pga utakknemlighet får ikke den delen gave lengre uansett (og nei, de fikk ikke brukte ting heller). 

Enkelte butikker finner man jo mye flott som ikke er å få kjøpt nytt lengre og. :) 

Anonymkode: cef27...ed8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.11.2017 den 22.54, AnonymBruker skrev:

Det virker som om folk tror jeg mener gamle, slitte og nesten ødelagt ting når jeg nevner brukt. Det er ikke det jeg mener. Jeg hadde liksom ikke tenkt å kjøpe brukte truser og drikkeflasker. 

Det finnes utrolig mye av god kvalitet som man nesten ikke ser er brukt på markedet, og jeg er opptatt av bærekraft og miljø og synes generelt at det er totalt unødvendig å drive å kjøpe nye ting hele tiden. Jeg støtter ikke den enorme makten forbrukersamfunnet har fått i livet til folk. Derfor vil jeg gjerne kjøpe brukt om jeg finner noe passende. Det betyr ikke at jeg kommer til å kjøpe noe gammelt nips som ingen vil ha. 

Anonymkode: 17530...ae2

Hjelper ikke. Brukt er brukt og det gir man ikke bort i julegaver. Da er det bedre å spørre først om de vil ha det. Hadde vi oppdaget at noen av gavene vi hadde fått var brukte, hadde de gått rett i bosset

Anonymkode: dd1cc...c4e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mye bra på bruktbutikker så jeg hadde ikke hatt noe imot å få noe derfra så lenge den som gir meg gaven vet at jeg liker akkurat de bestemte tingene og at jeg ville kjøpt det selv om jeg kom over det. Det kunne vært et møbel, eller en bestemt bok, vase eller fat. 

Men som ved alle situasjoner hvor man gir gaver så bør man kjenne mottager veldig godt dersom man skal gi noe brukt. Virkelig vite hva de liker, hvilken livsfilosofi de lever etter osv da mange er enten multisamlere eller kun har interesse for noen få bestemte ting, en bestemt stil, eller lever etter minimalistisk/miljøvennlig stil. Tingene bør også ha minst mulig preg av å ha vært brukt og være helt uten skader. Man kan altså ikke bare kjøpe noe uten å vite hvor mottager står vedr overforbruk og konsumering i samfunnet. 

Jeg ville derfor ikke gitt brukte ting til noen jeg egentlig ikke vet hva de liker. Da er det bedre med gavekort eller at man innskrenker hvem man gir julegaver/gaver til.

Ellers er det jo enkelte ganger man kan komme over helt nye plagg med prislapp fortsatt hengende på. Slike klær kan gis i gave, men som sagt bør man kjenne mottageren godt.

I fremtiden kommer jeg mye heller til å satse på penger, gavekort og opplevelser i form av turer i naturen, hjelp til å rydde hjemme, noen søndagsmiddager, kino, evt reise, eller lignende opplevelser, fordi jeg ikke ønsker å gi ting som mottager kan føle seg forpliktet til å beholde dersom gaven var totalt bomskudd. Brukt eller ei.

Endret av yeans
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror en del glemmer at gaver er noe hyggelig man gjør for andre, det er ikke noe man som mottaker kan forvente, kreve eller bestille. 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Arkana skrev:

Jeg tror en del glemmer at gaver er noe hyggelig man gjør for andre, det er ikke noe man som mottaker kan forvente, kreve eller bestille. 

Da er det bedre at man ikke gir noe, hvis en absolutt må gi brukte ting i gave

Anonymkode: dd1cc...c4e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har dårlig erfaring med å kjøpe brukte ting jeg selv synes er fine i presang til andre. Lærdommen er at man skal vite om helt spesielle, brukte (retro) ting noen liker og ønsker seg, før man skal våge seg på noe sånt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Nei, det er mer riktig. Jeg hadde blitt glad for å få en gave som var brukt. Noen ganger kan man ikke se at produktet er brukt engang! På sikt lønner det seg for oss alle å gå for gjenbruk 

Anonymkode: dec71...61b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det er mer riktig. Jeg hadde blitt glad for å få en gave som var brukt. Noen ganger kan man ikke se at produktet er brukt engang! På sikt lønner det seg for oss alle å gå for gjenbruk 

Anonymkode: dec71...61b

Tror det vil bli vanskelig, for ikke å si umulig å bytte brukte julegaver.

Anonymkode: dd1cc...c4e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man skal gi brukte gaver fra Fretex eller lignende, må det være fordi man finner noe som virkelig treffer. Et random klesplagg fra Fretex synes jeg ikke noe om å gi i gave, men finner man noe helt spesielt man mener mottakeren vil sette pris på er saken noe annet. Samme med smykker, som nevnt over her, fine brukte smykker i edle metaller er supert som gave.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått nydelige krystallglass fra bruktbutikk. Har også cathrineholm boller fra da de var inn, som er kjøpt brukt. De får man jo ikke kjøpt nye. 

Ble kjempeglad for slike ting. Men se Ann mottakeren. Er vist ikke for alle... Jeg tror bærekraft blir mer og mer inn. De som er 20 i dag og bor i storby hadde satt mer pris en en eldre fra bygda. (beklager å generalisere) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

11 minutter siden, kaleidoskop skrev:

Jeg har fått nydelige krystallglass fra bruktbutikk. Har også cathrineholm boller fra da de var inn, som er kjøpt brukt. De får man jo ikke kjøpt nye. 

Ble kjempeglad for slike ting. Men se Ann mottakeren. Er vist ikke for alle... Jeg tror bærekraft blir mer og mer inn. De som er 20 i dag og bor i storby hadde satt mer pris en en eldre fra bygda. (beklager å generalisere) 

Hvem er Ann? :klo:

Anonymkode: dd1cc...c4e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvem er Ann? :klo:

Anonymkode: dd1cc...c4e

Hun er en skrivefeil fra autokorekt på mobil. Så kan du ellers tolke setningen slik du vil om du ikke klarer å lese teksten ellers. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, kaleidoskop skrev:

Men se Ann mottakeren. Er vist ikke for alle... Jeg tror bærekraft blir mer og mer inn. De som er 20 i dag og bor i storby hadde satt mer pris en en eldre fra bygda. (beklager å generalisere) 

Jeg kan være enig i generaliseringer din, og at mange eldre heller vil ha nye ting fremfor brukt,  men det handler lite om at de ikke tenker bærekraft. 

Tvert i mot, yngre bytter oftere ut ting enn eldre gjør,  og eldre tenker oftere at ting skal vare over lengre tid.  Og nye ting varer ofte lenger enn brukte ting gjør. 

Så kan man da diskutere om det er mer, eller mindre, bærekraftig å kjøpe nye ting sjeldent, eller brukte ting oftere.

 

Anonymkode: 87cb4...0f3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

På sikt lønner det seg for oss alle å gå for gjenbruk 

Anonymkode: dec71...61b

Jeg er ikke ubetinget enig.

Nå handler denne tråden om gaver, og jeg går litt utenfor tema, men jeg ville ikke la denne påstanden stå uimotsagt.

La oss si at jeg kjøper en ny sofa som varer i 20 år.

Du kjøper en 10 år gammel sofa som holder i 2 år, før du kjøper enda en brukt sofa som varer i 5 år, og går til innkjøp av enda en brukt sofa som varer i 7 år, neste sofa varer igjen i 2 år... osv  

I løpet av de 20 årene jeg har hatt min sofa kan du ha byttet sofa 5-6 ganger.

Det er ikke gunstig hverken for miljø eller din privatøkonomi.

Det samme gjelder for klær.  Jeg kjøpte en brukt kåpe for 20 år siden, og bruker den fremdeles.

Jeg er ikke i mot gjenbruk, absolutt ikke, men gjenbruk hjelper minimalt så lenge mange fortsetter å bytte ut ting i høyt tempo.

Personlig foretrekker jeg å bruke det jeg kjøper av nytt eller brukt inntil det er ubrukelig. Det er etter min mening mer bærekraftig enn stadig innkjøp av "nye" brukte ting.

Anonymkode: 87cb4...0f3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...