Gå til innhold

Brukte julegaver


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

En må se an folka. De jeg studerte med, pluss min bror og samboer, er helt for brukte gaver. Min mor hadde fått anfall, det samme flere venninner jeg egentlig ikke ser lenger. Jeg føler det er en sosialist-greie å være pro-brukt💁

Anonymkode: 907b3...17d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

5 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg kan være enig i generaliseringer din, og at mange eldre heller vil ha nye ting fremfor brukt,  men det handler lite om at de ikke tenker bærekraft. 

Tvert i mot, yngre bytter oftere ut ting enn eldre gjør,  og eldre tenker oftere at ting skal vare over lengre tid.  Og nye ting varer ofte lenger enn brukte ting gjør. 

Så kan man da diskutere om det er mer, eller mindre, bærekraftig å kjøpe nye ting sjeldent, eller brukte ting oftere.

 

Anonymkode: 87cb4...0f3

Ja du har absolutt et poeng der. Så er spørsmålet, hva er best av å være 3dje 4de brukeren av en ting? 

Jeg synes uansett det kan være like flott å få en brukt ting som en ny. Så lenge det er noe som passer mottakeren. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er ikke ubetinget enig.

Nå handler denne tråden om gaver, og jeg går litt utenfor tema, men jeg ville ikke la denne påstanden stå uimotsagt.

La oss si at jeg kjøper en ny sofa som varer i 20 år.

Du kjøper en 10 år gammel sofa som holder i 2 år, før du kjøper enda en brukt sofa som varer i 5 år, og går til innkjøp av enda en brukt sofa som varer i 7 år, neste sofa varer igjen i 2 år... osv  

I løpet av de 20 årene jeg har hatt min sofa kan du ha byttet sofa 5-6 ganger.

Det er ikke gunstig hverken for miljø eller din privatøkonomi.

 

Anonymkode: 87cb4...0f3

Dette er jo det reneste vås fra ende til annen. Her bare finner du på ting, Det kunne like godt heller vært slik. Jeg kjøper en 10 år gammel sofa som varer i 20 år. Du kjøper en splitter ny sofa. Etter to år går du lei og kjøper en ny i annen farge. Etter to år går du lei av den og kjøper en ny. Etter enda to år går du lei og kjøper en fjerde sofa osv osv. Når jeg har hatt min brukte sofa i 20 år har du pløyet deg gjennom minst ti nye sofaer. Et akkurat like sannsynlig scenario som det du har skrevet over her.

Hvorfor skulle den brukte sofaen bare holde i 2 år, når din holder 20? Det er da like sannsynlig at den brukte holder i minst 10 år til, altså til sammen like lenge som en som er kjøpt ny. Alternativet til ny sofa i 20 år er ikke å bytte sofa 5-6 ganger som du skisserer. Det virker som du bare prøver å forsvare valget om å kjøpe nytt ved å innbille deg at det er bedre.

Anonymkode: 462de...84c

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette er jo det reneste vås fra ende til annen. Her bare finner du på ting, Det kunne like godt heller vært slik. Jeg kjøper en 10 år gammel sofa som varer i 20 år. Du

Anonymkode: 462de...84c

Vås eller ikke, det var en sann historie. Jeg var den som kjøpte brukt, og jeg var den som måtte bytte 3 brukte sofaer i løpet av 10 år. Tilsammen brukte vi ca 10 000 på sofaer på disse 3 årene.  Det å bytte så ofte var ikke noe vi var intetesserte i,  og gikk til innkjøp av en ny.

Den sofaen vi kjøpte ny kostet oss 12 000, og er fremdeles i daglig bruk etter 17 år.  

Man kan være heldig med bruktkjøp, men kan også være uheldig.

Derfor skrev jeg at jeg ikke var ubetinget enig i at bruktkjøp alltid er det beste.

Og som jeg også skrev: jeg kjøper gjerne brukt.   Men siden jeg også har valgt å kjøpe minst mulig ved å bruke det jeg har til det ikke er mulig å bruke det lenger, blir bruktkjøp gjerne begrenset til ting som ikke er i daglig bruk, og som ofte er utsatt for stor slitasje.  Etter min erfaring medfører slitte bruksgjenstander  hyppige bytter, noe jeg ikke er interessert i  fordi det er mer belastende for miljø og lommebok. 

 

 

Anonymkode: 87cb4...0f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Vås eller ikke, det var en sann historie. Jeg var den som kjøpte brukt, og jeg var den som måtte bytte 3 brukte sofaer i løpet av 10 år. Tilsammen brukte vi ca 10 000 på sofaer på disse 3 årene. 

 

Det skulle selvsagt stå 10 år 

"Tilsammen brukte vi ca 10 000 på sofaer på disse 10 årene".

Anonymkode: 87cb4...0f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det skulle selvsagt stå 10 år 

"Tilsammen brukte vi ca 10 000 på sofaer på disse 10 årene".

Anonymkode: 87cb4...0f3

Brukt elller ei. Da har dere rett og slett gjort et dårlig kjøp. Men 10 000 kr var jo lite penger for 3 sofa da, så økonomisk sett så har dere ikke tapt mye. 

 

Denne tråden er forresten fra 2017, så regner med at TS har fått svar på sitt spørsmål. Brukte gaver synes jeg lite om med mindre det var noe spesifikk som jeg visste mottaker ønsket seg og som ikke var å få tak i nytt. Evt svært dyrt nytt. 

Anonymkode: d404d...871

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kunne ikke kjøpt gaver på Fretex, jeg handler ikke til meg selv engang der. Jeg kunne aldri tenkt meg å handle noe som helst på Fretex.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er litt både og. Har en i familien med dårlig råd og han gir alltid brukte filmer og slikt. Og han kjenner ikke vår filmsmak, så de samler bare støv. I år skal vi spørre om vi heller kan la være å gi til hverandre. Og vi sparer noen kroner selv. Får også brukt nips av svigers og det er bare skrot rett og slett. Trist å si det. Hadde vært bedre å få en vin eller en spekepølse.. Det er faktisk litt kjipt å bruke tid og penger på å gi noe vi vet mottakeren vil like og få noe brukt ræl i retur. 

Har fått brukte gaver av andre som det er en tanke bak og det er bare trivelig. Greit å kjenne mottakeren.. 

Anonymkode: 0ba9b...3a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Brukt elller ei. Da har dere rett og slett gjort et dårlig kjøp. Men 10 000 kr var jo lite penger for 3 sofa da, så økonomisk sett så har dere ikke tapt mye. 

 

 

Anonymkode: d404d...871

For å sette det i perspektiv:

Etter dagens lønnsnivå er 10 000 kanskje ikke så mye  (det er ikke lite for meg), men for 20-30 år siden var var 10 000 nesten en hel månedslønn.

I 1990 kunne vi kjøpt en helt ny sofa som hadde vart i minst 10 år, til 8000 kr.  Ved å ikke gjøre det tapte vi 2000 kr, noe som i gjennomsnitt i løpet av disse 10 årene tilsvarte en måneds matbusjett.

Du kan mene det er lite, jeg gjør ikke det.

Og vi gjorde noen dårlige kjøp den gangen, som jeg sier, man kan være heldig eller uheldig når man kjøper brukt.  Vi var uheldige, og vi lærte av det.

 

Anonymkode: 87cb4...0f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For å sette det i perspektiv:

Etter dagens lønnsnivå er 10 000 kanskje ikke så mye  (det er ikke lite for meg), men for 20-30 år siden var var 10 000 nesten en hel månedslønn.

I 1990 kunne vi kjøpt en helt ny sofa som hadde vart i minst 10 år, til 8000 kr.  Ved å ikke gjøre det tapte vi 2000 kr, noe som i gjennomsnitt i løpet av disse 10 årene tilsvarte en måneds matbusjett.

Du kan mene det er lite, jeg gjør ikke det.

Og vi gjorde noen dårlige kjøp den gangen, som jeg sier, man kan være heldig eller uheldig når man kjøper brukt.  Vi var uheldige, og vi lærte av det.

 

Anonymkode: 87cb4...0f3

Her snakker vi 3 stk sofa til totalt 10 000 i løpet av 10 år. Dvs ca kr 3500 pr stk. Det er ikke veldig mye penger med tanke på hva en sofa koster ny. En sofa av kvalitet koster gjerne mer 20 000 og vil vare leeenge. 

Anonymkode: d404d...871

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her snakker vi 3 stk sofa til totalt 10 000 i løpet av 10 år. Dvs ca kr 3500 pr stk. Det er ikke veldig mye penger med tanke på hva en sofa koster ny. En sofa av kvalitet koster gjerne mer 20 000 og vil vare leeenge. 

Anonymkode: d404d...871

Jeg snakker selvsagt ikke 20 - 30 år tilbake i tid. Da var jeg bare et barn...

Anonymkode: d404d...871

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

Jeg snakker selvsagt ikke 20 - 30 år tilbake i tid. Da var jeg bare et barn...

Anonymkode: d404d...871

Det kom ganske klart frem i innlegget du bevarte at prisnivået jeg snakket om var for 20-30 år siden. 🙂

Men uansett, min erfaring er som sagt at bruksgjenstander som er i daglig bruk, og som er utsatt for stor slitasje, ikke alltid lønner seg å kjøpe brukt. (Selv om man kan være heldig)  Ofte ender man da opp med et større forbruk enn man ønsker, noe som er ugunstig både for lommebok og miljø.

Derfor er jeg ikke ubetinget enig i at det alltid er best å kjøpe brukt.

Anonymkode: 87cb4...0f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at det er avhengig av hva slags ting og hvem som er mottaker. Mange i min familie hadde ikke satt pris på det, men søstera til samboer fikk bursdagsgave fra oss frá Fretex. Hun liker slike ting og vi fant noe som hun ble kjempeglad for. Til 60,- 😅

Jeg hadde ikke brydd meg om jeg får gaver kjøpt brukt. Så lenge det er noe jeg har bruk for og ikke ødelagt/utslitt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg gir ikke bort brukte gaver, med mindre jeg vet at det er noe vedkommende samler på og som er umulig å få kjøpt nytt. Klær og annet som ikke passer meg lenger gir jeg gjerne bort, men ikke som innpakket gave.

Selv har jeg fått brukte gaver av eldre slektninger, men det er sånt de gir bort isteden for at det blir kastet eller arvet av egne barn.

Anonymkode: 92219...7df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde blitt veldig glad for brukte gaver! Og syns det er snobbete å si nei takk til det i en verden som flyter over av søppel fordi mange lever etter bruk/kast- metoden. Jeg har også gitt bort brukte gaver for mye brukt ser man ikke slitasje på. 

 

Anonymkode: cb9ea...e5e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 2.9.2019 den 11.32, FrøkenMånestråle skrev:

Jeg kjøper ikke brukt verken til meg selv eller andre.

Ikke jeg heller. Synes det er smålig å gi vekk slikt til andre. Hos oss hadde vi ikke tatt imot det. Har disse som gir brukte gaver tenkt på at gaven ikke passer den som får den? Det er helt umulig å få byttet til annen størrelse eller andre ting som vedkommende ønsker seg.

Anonymkode: dd1cc...c4e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ikke jeg heller. Synes det er smålig å gi vekk slikt til andre. Hos oss hadde vi ikke tatt imot det. Har disse som gir brukte gaver tenkt på at gaven ikke passer den som får den? Det er helt umulig å få byttet til annen størrelse eller andre ting som vedkommende ønsker seg.

Anonymkode: dd1cc...c4e

Går ut i fra at folk ikke gir brukte gaver uten at det er avklart fra før?

Har en venninne som er veldig glad i brukte ting og hun ønsker seg alltid brukte ting til barna, men selv kjøper hun alltid nye gaver til folk bortsett fra de som er på samme linje som henne selv. Det synes jeg er helt greit. :)  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.11.2017 den 20.22, AnonymBruker skrev:

Det var ikke det jeg mente. Jeg mente de som ikke har råd til å gi barna julegaver feks, som "tigger" gaver på feks nettet fra andre, og som spesifiserer at de ikke vil ha brukte gaver, bare nye. 

Man må jo selvfølgelig kjenne mottakeren og vite at det er noe vedkommende ønsker seg. 

Anonymkode: 17530...ae2

Så fordi folk er fattige så må de bare ta til takke med all slags brukt dritt de kan få mener du?

Anonymkode: 61dfa...985

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.11.2017 den 22.20, AnonymBruker skrev:

Er det feil å gi noe brukt, feks kjøpt på fretex i julegave? 

Ser jo at til og med de som ikke har råd til julegaver og vil ha fra andre skriver at de helst ikke vil ha brukte ting.. Jeg tenker at det er mye mer bærekraftig med brukte julegaver, men hvordan ser folk på det? 

Anonymkode: 17530...ae2

Absolutt ikke. Jeg tenker folk som ikke vil ha brukte ting samtidig som de påstår seg å ha dårlig råd har det fordi de kjøper nye ting. De har helt sikkert også råd til både sprit, sminke, fastfood og røyk. 

Men du må se an hva du kjøper brukt til hvem. Brukte bøker er ok til alle. Fordi alle er vant til biblioteket og dermed trygg på brukte bøker. Leker i tre eller hardplast er enkle å desinfisere (og du bør ta den jobben før du gir dem bort). Noen er komfortable med alt brukt, inkludert stoppende møbler, men der må du faktisk spørre (pga risiko for veggdyr). Andre er kresnere. Men jeg har til nå ikke møtt noen som takker nei til brukt når det er en bekjent som har brukt tingen. Er du midt blant bygdedyret i de mørkeste kretser av klimafornektere og vaksinemotstandere og bompengemotstandere så er nok brukt no-go. Men der tenker jeg at å oppdra barn også er uaktuelt. Noen steder er så brune at en bør ta ansvar og migrere før ungene blir integrert.

 

Anonymkode: 137ea...e3a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...