Gå til innhold

Oslofolk


trude

Anbefalte innlegg

Eller kan det ha å gjøre med aT DE KJENNER DE SOM GÅR PÅ BUTIKKEN, mens det gjør man ikke midt i Oslogryta? Der jeg vokte opp i Oslo pratet man vel så mye som det vi gjør på hytta. Et lite sted med nærbutikk, der det sjelden var et nytt fjes å se.

Jeg kjenner de som sitter i kassa i butikken her jeg, men jeg stopper jo ikke opp og prater med dem. Jeg vet jo at folk bak meg i køen ville få flipp hvis jeg oppholdt dem sånn.... vi prater bare mens vi veksler eller taster pin-kode liksom..

Og det jeg mener er jo at når jeg er nordpå tar det meg litt tid å skru ned eget tempo sånn at jeg slutter å gå av hengslene fordi om personen foran meg i køen forteller om svigerfars brokkoperasjon.... man har jo ikke alltid dårlig tid, men vi er gode til å oppføre oss som om vi har det, ikke sant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så folk i Drammen, Bodø. Bergen, Kristiansand og andre byer i landet, stopper GJERNE å prater med folk på butikken, selv om det er kø?

Velvel, jeg må ha vært i disse byene på meget merkelige tidspunkter, for jeg hadde inntrykk av at det meste var ganske likt som Oslo....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og veldig mange av de du møter løpende og stressende bl.a på oslo s og området rundt der i rushen, bor da sjelden i oslo? da hadde de vel ikke dratt til jernbanestasjonene der togene går?

første gangen jeg flyttet til oslo, så ble jeg både stresset og overfladisk, nå når jeg flyttet tilbake har jeg både ro til å tusle i gatene og legge merke til alle de som IKKE løper + hilse på folk som jobber i nærbutikkene rundt meg + en nabo eller to.

de jeg kjenner av oslofolk som faktisk er både født og oppvokst her, stresser ikke noe mer en jeg opplevde verken i tromsø, trondheim eller andre steder jeg har bodd. innflytterne, kanskje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Skill mellom de som er ekte Oslofolk og innflyttere.

Jeg bodde en tid i Oslo, men ble aldri kjent med noen derifra. Kun innflyttere.

Som godt voksen og mye i Oslo må jeg desverre si meg enig.De er overfladiske,lite imøtekommen osv.

I butikker er det lite hjelp å få.

I kassen tar de pengene og du får kvittering.

her jeg bor prater man i butikken

Nå skal det sies at det er mye folk i Oslo av ulike slag.

Det skal ikke være noen unnskyldning. Skulleheller tro de ble mere åpen av slikt?

i butikker er det vakter overalt. man føler seg som en tyv bare en går inn.

Det er kun på de dyreste resturanter de er imøtekommen og det er det en grunn til.

Ser aldri at ukjente prater til hverandre på trikk eller bussholdeplass....noe de gjør i andre byer.

Har du unger med som høres blir de enda surere.

nei osslofolk har en lang vei å gå før de blir som oss andre.

Ha en fortsatt god dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skill mellom de som er ekte Oslofolk og innflyttere.

Jeg bodde en tid i Oslo, men ble aldri kjent med noen derifra. Kun innflyttere.

Som godt voksen og mye i Oslo må jeg desverre si meg enig.De er overfladiske,lite imøtekommen osv.

I butikker er det lite hjelp å få.

I kassen tar de pengene og du får kvittering.

her jeg bor prater man i butikken

Nå skal det sies at det er mye folk i Oslo av ulike slag.

Det skal ikke være noen unnskyldning. Skulleheller tro de ble mere åpen av slikt?

i butikker er det vakter overalt. man føler seg som en tyv bare en går inn.

Det er kun på de dyreste resturanter de er imøtekommen og det er det en grunn til.

Ser aldri at ukjente prater til hverandre på trikk eller bussholdeplass....noe de gjør i andre byer.

Har du unger med som høres blir de enda surere.

nei osslofolk har en lang vei å gå før de blir som oss andre.

Ha en fortsatt god dag

der tok du oss virkelig på kornet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonym nå...

Jeg har bodd i Oslo nå i over 6 mnd. Jeg flyttet her i høst for å begynne på skole. Det har vært et sant helvete. De som kommer fra Oslo på skolen min gjør narr av dialekt, utseende og levemåten min. Jeg blir ikke tatt på alvor og har derfor ingen venner. Mange av dem overser meg og smiler ikke dersom jeg treffer dem på gata (etter å ha sittet foran dem i 6 mnd)

Jeg føler også at de er mer opptatt av uteseende og status enn det jeg er. Det er så viktig for dem hvor dyre sko de har, hvor de har kjøpt jakken sin osv.

Klart ikke alle er slik, jeg har nok vært veldig uheldig og kommet i en grusom "klasse", men det går ann å vise andre mennesker respekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Valhalla

Hvem liker at irriterende fremmede sitter og skravler med deg på bussen? Hvem liker idioter som bruker lang tid på å fikle med penger og skravle med kassadamen?

Vi har koder for når man skal sosialisere og ikke. Og du innflytter høres ut som en typisk bitter innflytter. Kanskje du kom til Oslo med dine forutinntatte holdninger, kanskje du ikke er så interesant som du tror, beklager at jeg er krass. På forelesningene hos meg er det rundt 100 folk, det er ikke naturlig å begynne å skravle med alle. Det kommer naturlig hvis man selv kjenner til når det er naturlig. Saken er jo at de som Oslo folk har et helt nettverk her i motsetning til deg, da er det faktisk du som burde gjøre en innsats.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym nå...

Det nytter ikke når de du prøver å få kontakt med sier at du ikke er pen nok til å bli snakket til. De eneste som er åpne og imøtekommende er de som også er innflyttere.

Nei, jeg er ikke bitter! Jeg har mange andre venner i denne byen, men bare to som er fra Oslo (de er barndomsvenner.)

Til og med for vennnene deres er jeg ikke god/pen/kultivert/urban nok...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar jeg feil her, eller er det like mange fordommer mot Oslofolk som mot de som ikke er fra Oslo ? Tror det gitt....

Jeg er fra Skien. Jeg er bymenneske, men er ikke nødt å bo i noen storby. Liker meg godt på "landet" og, men vet ikke om det å bo i en mindre bygd hadde vært noe for meg. Bor nå en liten plass i Bærum, og det er helt greit det.

Men forskjeller er det jo på byer og tettsteder.

Jeg har følgende inntrykk av Oslo:

Dårlig:

¤ Folk kan f### meg ikke kjøre bil ordentlig her. (sånn siden vi er inne på generaliseringer, så tar jeg i så mye jeg vil i denne tråden). Det er ikke nødvendigvis Oslo-folka, men folk generelt i Oslo sliter noe veldig og kjører direkte farlig! Har sittet med DEN skjelven etter en del kjørerturer hvor folk faktisk ikke GIDDER å se seg for, eller stoppe selv om det er VI som kan kjøre.

¤ Det er et mer stresset preg i Oslo, i forhold til Skien synes jeg. Men det er jo ikke så rart. Oslo er jo mange ganger større, med flere folk og mer trafikk.

¤ Det er enklere å få hjelp i butikker i Skien enn i Oslo. Faktisk lettere selv i Bærum, selv om det er nær Oslo. Folk er mer "personlige" utenfor den store bykjærnen føler jeg. Her går så mye ¨"på samlebånd" synes jeg.

¤ Vannvittige priser når det gjelder boligmarkedet :veldigsur:

¤ Det er mange sosser her. Ikke sosser som i Holmenkollen, pelskåpe og Jaguar, men det er HOLDNINGENE som forbauser og irriterer meg.

Bra:

¤ Mange kaffebarer på "et hvert" hjørne omtrent

¤ Mange gallerier og museer

¤ Mye som skjer av kulturelle ting

¤ Mange butikker og stort utvalg.

¤ Lettere å få jobb her enn i Skien og flere utdanningsmuligheter.

Synes Oslo er greit nok, men synes ikke det er verdens navle. Det er helt greit å kunne få "begge deler" som oss, som bor i Bærum, i nærheten av Oslo og bor ikke sååå alt for langt unna Skien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det nytter ikke når de du prøver å få kontakt med sier at du ikke er pen nok til å bli snakket til. De eneste som er åpne og imøtekommende er de som også er innflyttere.

:o i alle dager - hva slags skole er det du går på.

Høres ut som tull - ingen voksne mennesker vill vel si at du ikke er pen nok til å være venn med dem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår godt hvordan anonym har det. Det er ikke lett å flytte fra en annen del av landet og komme til Oslo. Jeg har fremdeles ikke mange venner her, og har bodd her lenge. Men som Vallhalla sa de fleste som er fra Oslo har sitt eget nettverk og trenger ikke nye venner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Seleena
Syns Oslo-folk kommer i de aller fleste varianter... kanskje ikke så rart ettersom det er dem det er flest av!

Å? Då har eg lært noko nytt i dag ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Valhalla

Har de sagt det direkte til deg, eller er det noe du har tolket deg frem til kan være grunnen. Med mindre du flyttet hit for å gå på ungdomskole synes jeg det høres veldig rart ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
["anonym"Ja' date= det tror jeg de er. De er hvertfall overfladiske!

Men det som er mest irriterende er ikke at de er det: det er grunnen til at de er stressa som er interessant!

Det irriterer meg at folk som bor i Oslo har et storby-kompleks: de vil så gjerne leke urban, men det er grenser for hvor urban og anonym man kan være i lille stakkars, mindre sjarmerende Oslo.

De som bor i Oslo tror eller skulle ønske at byen var som New York, London eller Paris men det er jo så feil som det går an å få blitt.

Har man reist endel vet man at Oslo er en liten flekk som strever med selvbildet. Og parkanlegg her og Ibsen-tunnelen, Oslo S, sentrum, gamle bydeler...det er mye å slite med og mye som ser mildt sagt stygt ut (Rådhuset ser ut som en lego-kloss).

Arkitektur, skjønnhet, stil, gjennomført planlegging, en helhetlig sammenheng: alt dette mangler i Oslo og den kjernen som vil være hippe og urbane leker seg på byens få, små, og ikke-kule natt-steder. Det er så lite i den byen at det ikke er morsomt. Og det er alt for få mennesker der!

Det er aldri yrende liv i Oslo (bortsett fra et par sommerdager der det er samba i gatene og festival..)

Jeg er urban men ønsker ikke å bo i Oslo. Jeg synes Trondheim, Bergen og Kristiansand har mer internasjonal sjarm enn Oslo.

Og jammen skal jeg ikke flytte til Roma til sommeren også :) Lucky me.

Jasså gjest, du TROR at vi er stressa, og VET at vi er overfladiske. Greit med folk som vet alt mulig uten å kjenne noen.

Det er helt greit for meg at du ikke liker Oslo, alle må ikke like Oslo. Jeg for min del elsker Oslo av de samme grunnene som du oppgir for ikke å like Oslo. Jeg liker at byen ikke er strømlinjeformet, at den er litt stygt sammensatt. Her jeg sitter og ser utover byen så ser jeg mange grønne lunge, og det liker jeg med Oslo... at den er så mangfoldig.

Og å dømme Oslo-folk uti fra stresset i rushtiden er vel ikke helt rettferdig, folk er på vei hjem fra jobb og skal rekke en buss til en bestemt tid for at de igjen skal rekke den neste bussen videre o.l. I bygda hvor jeg kommer fra går det buss et par ganger om dagen, og det gjør at alle kjører bil og da virker det ikke så stressende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Anonymous
Hvem liker at irriterende fremmede sitter og skravler med deg på bussen? Hvem liker idioter som bruker lang tid på å fikle med penger og skravle med kassadamen?

Vi har koder for når man skal sosialisere og ikke. Og du innflytter høres ut som en typisk bitter innflytter. Kanskje du kom til Oslo med dine forutinntatte holdninger, kanskje du ikke er så interesant som du tror, beklager at jeg er krass. På forelesningene hos meg er det rundt 100 folk, det er ikke naturlig å begynne å skravle med alle. Det kommer naturlig hvis man selv kjenner til når det er naturlig. Saken er jo at de som Oslo folk har et helt nettverk her i motsetning til deg, da er det faktisk du som burde gjøre en innsats.

der beskriver du dere helt perfekt.Ikke rart dere har dårlig rykte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hvilke foreldre synes det er helt ok at barnehagen tar med barna på demonstrasjoner for å fremme sine egne saker, uten å be om hverken samtykke eller orintere foreldrene i ettertid? Vel, de eneste som ikke ble orientert var vel innflytterne(fra Oslo)! Men de fikk ihvertfall økt oppslutning av deltagere(barn)som hadde tatt en veloverveid beslutning, iflg. lokalavisa.

For her er jo alle enige! (sarskasme)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Også en innflytter

Jeg tror jeg må ha vært utrolig heldig som innflytter her i byen. Jeg kom fra bygda for lenge siden og har bodd mange steder i Oslo. Erfaringene har vært mange og forskjellige.

Jeg prater med folk i butikkene og har opplevde mye god service og mye dårlig service, og det har jeg også opplevd i andre kanter av landet.

Jeg må si jeg undres over uttalelser over at vi Oslo folk ikke har noen grunn til å bli sånn storbystresset fordi vi ikke bor i noen storby. I Norge er Oslo en stor by, og de jeg kjenner er ikke stresset av at de bor i Oslo, men alle kan jo bli stresset uansett hvor man bor. Jeg snakker iallfall for meg selv at jeg føler meg ikke høyt hevet over andre folk fordi om jeg bor her, jeg bor her fordi jeg trives og det er faktist mulig å trives her.

Jeg tror som enkelte andre her at det er like mange fordommer mot Oslo-folk som mot bygdefolk. Hvorfor ikke være litt åpne for hverandre og ikke bedømme alle som en homogen gruppe.

Jeg opplevde at betjeningen på en bensinstasjon i nærheten av Bodø himlet med øynene og kom med kommentarer om de jævla søringan til sine kompiser da jeg var inne for å betale for bensin en gang, og de kommentarene kom kun på grunn av at de så hvor bilen var registrert. Da hadde jeg ennå ikke rukket å åpne munnen, så forutinntatte holdninger finnes overalt.

Jeg har venner fra flere kanter av dette landet og det hadde jeg ikke hatt hvis jeg hadde blitt boende i bygda mi midt inni trøndelagen et sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg er fra Oslo, men bor på bygda. Og må si at noen av innleggene her er HELT på tur - at noen har hatt hårreisende personlige erfaringer kan vel hende, men det er nok ikke noe typisk Oslo-trekk å ikke ville være venner med folk som ikke er "pene" (i tilfelle må du være j..lig stygg og ville sikkert hatt vel så store problemer på bygda).

Og jeg synes faktisk Valhalla har en god forklaring å hvorfor det gjelder andre sosiale koder i byen enn på landet. Man er flere folk, og man KAN ikke bli kjent med alle/tilfeldig valgte personer på gata. Ellers har jeg opplevd opptil flere ganger å bli involvert i /starte hyggelige samtaler med fremmede i Oslo, på bygda har dette nesten utelukkende skjedd når den ene eller andre part har vært dritings og tilsvarende givende.

Jeg har bodd ca et halvt år i bygda jeg er nå, og vi er ikke mange innflyttere her. Jeg vil derfor tro at man kjenner meg igjen i butikkene og slikt (jeg er samboer med en som er herfra, som jobber og er godt likt), men hilser folk? Noen få, men ikke mange. Færre og mindre hyggelig enn i nærbutikken der kjeg bodde på Oslos østkant. Og jeg har opplevd når jeg har bedt om opplysninger om vei, bussruter osv at jeg blir sett rart på. Det virker som folk på bygda ofte tar det som en selvfølge at alle har bodd der hele tida... Statisk..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...