Gå til innhold

Oslofolk


trude

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Seleena
Er det noen her som har sett de nye reklamene til OBOS?

Beskriver kanskje byfolk på ein morosam måte? ;)

Eg ser ikkje på Oslofolk som overfladiske og stressa, men som ein snopepose med mykje utvalg! Så veit dåke det! :sjarmor:

Helsing jente frå landet som har heilt andre meiningar enn naboane mine, og takk gud for det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kenneth
Er alle oslofolk stressa og overfladiske?

Alle jeg kjenner fra oslo er det.

jeg bare lurer...

En stor andel av Oslos innbyggere kommer vel utenbys fra, meg inkludert. Hvis din påstand stemmer, betyr det enten at du bare kjenner "ekte" Oslofolk, eller at storbylivet faktisk gjør noe med folk.

Men, å få inntrykk av at storbylivet er mer stresset enn livet på landsbygda, er vel ikke uvanlig å mene. Kan ikke si meg helt uenig heller, det må sies.

Forøvrig var det vel litt generaliserende ja :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Har alle fra bygda samme mening?

I følge (lokal) media ja!

Kommer det EN annen mening så er det ikke måte på hvor lite passende og utidig den er. Selv NRK lokalradio presterer å la rykter være retningsgivende for folks meninger. (Stakkars de som ikke har tilgang til ryktebørsen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arwen sa:

...akkurat som at alle nordlendinger er vulgære og svære i kjeften...

De fleste nordlendinger ER vulgære og svære i kjeften!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Arwen sa:

De fleste nordlendinger ER vulgære og svære i kjeften!!

Stemmer ikke! Bare virker sånn... ettersom det er dem du legger merke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest trude ikke innlogget

Men, å få inntrykk av at storbylivet er mer stresset enn livet på landsbygda, er vel ikke uvanlig å mene. Kan ikke si meg helt uenig heller, det må sies.

Nå har jeg bodd omtrent hele mitt liv i trondheim da og det kan vel kanskje ikke kalles landsbygda.

Og ja, mange trøndere har bart...... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kenneth

Nå har jeg bodd omtrent hele mitt liv i trondheim da og det kan vel kanskje ikke kalles landsbygda.

Og ja, mange trøndere har bart...... :)

Æ har no itj sagt at du kjæm fra laindsbygda heller da :-)

Kjenner du Øyvind? Han bor i Trondheim. (Har ikke bart).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Æ kjenne mange som heite Øyvind æ...

Poenget var at det virke som at dette stresset er typisk for oslo, ikke storbyer generellt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Ja, det tror jeg de er. De er hvertfall overfladiske!

Men det som er mest irriterende er ikke at de er det: det er grunnen til at de er stressa som er interessant!

Det irriterer meg at folk som bor i Oslo har et storby-kompleks: de vil så gjerne leke urban, men det er grenser for hvor urban og anonym man kan være i lille stakkars, mindre sjarmerende Oslo.

De som bor i Oslo tror eller skulle ønske at byen var som New York, London eller Paris men det er jo så feil som det går an å få blitt.

Har man reist endel vet man at Oslo er en liten flekk som strever med selvbildet. Og parkanlegg her og Ibsen-tunnelen, Oslo S, sentrum, gamle bydeler...det er mye å slite med og mye som ser mildt sagt stygt ut (Rådhuset ser ut som en lego-kloss).

Arkitektur, skjønnhet, stil, gjennomført planlegging, en helhetlig sammenheng: alt dette mangler i Oslo og den kjernen som vil være hippe og urbane leker seg på byens få, små, og ikke-kule natt-steder. Det er så lite i den byen at det ikke er morsomt. Og det er alt for få mennesker der!

Det er aldri yrende liv i Oslo (bortsett fra et par sommerdager der det er samba i gatene og festival..)

Jeg er urban men ønsker ikke å bo i Oslo. Jeg synes Trondheim, Bergen og Kristiansand har mer internasjonal sjarm enn Oslo.

Og jammen skal jeg ikke flytte til Roma til sommeren også :) Lucky me.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arwen sa:

De fleste nordlendinger ER vulgære og svære i kjeften!!

Det er vi aldeles ikke. De som sier dette kan umulig ha vært nord for Trondheim en gang. :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest besøkende

["anonym"Ja, det tror jeg de er. De er hvertfall overfladiske!

Men det som er mest irriterende er ikke at de er det: det er grunnen til at de er stressa som er interessant!

Det irriterer meg at folk som bor i Oslo har et storby-kompleks: de vil så gjerne leke urban, men det er grenser for hvor urban og anonym man kan være i lille stakkars, mindre sjarmerende Oslo.

De som bor i Oslo tror eller skulle ønske at byen var som New York, London eller Paris men det er jo så feil som det går an å få blitt.

Har man reist endel vet man at Oslo er en liten flekk som strever med selvbildet. Og parkanlegg her og Ibsen-tunnelen, Oslo S, sentrum, gamle bydeler...det er mye å slite med og mye som ser mildt sagt stygt ut (Rådhuset ser ut som en lego-kloss).

Arkitektur, skjønnhet, stil, gjennomført planlegging, en helhetlig sammenheng: alt dette mangler i Oslo og den kjernen som vil være hippe og urbane leker seg på byens få, små, og ikke-kule natt-steder. Det er så lite i den byen at det ikke er morsomt. Og det er alt for få mennesker der!

Det er aldri yrende liv i Oslo (bortsett fra et par sommerdager der det er samba i gatene og festival..)

Jeg er urban men ønsker ikke å bo i Oslo. Jeg synes Trondheim, Bergen og Kristiansand har mer internasjonal sjarm enn Oslo.

Og jammen skal jeg ikke flytte til Roma til sommeren også :) Lucky me.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Devil's Spawn

Nå har jeg bodd omtrent hele mitt liv i trondheim da og det kan vel kanskje ikke kalles landsbygda.

Og ja, mange trøndere har bart...... :)

Tja, Trondheim kalles vel egentlig Norges største bygd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bodd 18 år i Oslo. Jeg elsker denne byen og kommer aldri, aldri til å flytte herifra! Jeg er opprinnelig fra bygda, og dit skal jeg aldri mer - ihvertfall ikke på noe annet enn familiebesøk... :wink:

Men ja - jeg kan sikkert virke stressa noen ganger på vei hjem fra jobben hvis du ser meg løpende etter trikken eller bussen, men det er jo bare fordi jeg er sulten og vil hjem og ha mat! Er ikke stressa sånn ellers i hverdagen, og det tror jeg er gjengs for mange som bor i denne herlige tigerstaden vår.. Så får dere utenbys fra bare tenke hva dere vil om oss - bryr meg ikke så veldig mye, egentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vi aldeles ikke. De som sier dette kan umulig ha vært nord for Trondheim en gang. :roll:

Jeg bor i nordnorge så jeg har litt peiling på hva jeg sier..... :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

De som bor i Oslo tror eller skulle ønske at byen var som New York, London eller Paris men det er jo så feil som det går an å få blitt.

:roll:

Hva med de som bor i utkanten, og liker sitt rekkehus eller villa med adgang til skogen, gangvei til stranda og fred og ro?

Makan til patetisk vrøvl.

Det som er litt artig er at alle har en mening om hvordan Oslo-boere er. 10 % av oslo er studenter som i hovedsak kommer fra andre deler av landet. Vel så mange er innvandrere. I tillegg har man alle innflytterne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Valhalla

Jeg vil si at innflytterne er det store problemet i Oslo. Disse bygdetullingene som skal bli overtrendy og urban når de kommer til Oslo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oslojente, bodde innenfor Oslo's grenser til jeg var tjueseks. Var ikke mer stressa da enn nå... og er ikke veldig stressa. Heller mer laid back enn hva som er sunt for meg...

Men man kan nok kanskje bli litt stressa av å leve på tettsteder, ikke bare i byer.

Ser det når jeg er nordpå, i butikken - hvordan folk tar seg god tid i kassekøen for eksempel. Slår av en prat og har god tid... mens vi "byboere" må bruke litt tid på å avklimatisere oss og gå inn i "feriemodus" for ikke å få hjerteinfarkt i nevnte kø.... så kanskje vi er stressa da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser det når jeg er nordpå, i butikken - hvordan folk tar seg god tid i kassekøen for eksempel. Slår av en prat og har god tid... mens vi "byboere" må bruke litt tid på å avklimatisere oss og gå inn i "feriemodus" for ikke å få hjerteinfarkt i nevnte kø.... så kanskje vi er stressa da?

Eller kan det ha å gjøre med aT DE KJENNER DE SOM GÅR PÅ BUTIKKEN, mens det gjør man ikke midt i Oslogryta? Der jeg vokte opp i Oslo pratet man vel så mye som det vi gjør på hytta. Et lite sted med nærbutikk, der det sjelden var et nytt fjes å se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...