Gå til innhold

Hvem kontakter man om utleier skrur av strømmen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

På 7.11.2017 den 10.49, AnonymBruker skrev:

Han har ikke lov til å ta strømmen din, nei, men her burde du tatt kontakt med banken og forhørt deg om et kortsiktig lån til pengene er tilbake på konto slik at du har til husleie og mat, evt. brukt et kredittkort. Det er tross alt ikke utleier sitt problem at du ikke har betalt husleia. 

Anonymkode: 843f2...db9

Problemet her er jo at utleier først sa det var ok, og så gikk tilbake på det. Løsningen du skisserer her er jo det man hadde satt i gang med dersom utleier sa nei. Iom at denne også tar noen dager er det en fordel å kunne komme i gang umiddelbart. Denne stiuasjonen har utleier satt seg selv i, i det øyeblikket han sa det gikk greit. 

Anonymkode: 3cd53...167

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Altså mastercard får du i løpet av et par dager, eventuelt på dagen, hvis du drar til banken din. Det skulle også vært mulig å få tatt ut penger fra bankkontoen din, i banken, når du forklarer situasjonen. 

Anonymkode: 6d621...3c8

Hvilke penger skulle TS tatt ut mener du? Dine? :P  Som jeg forstod det var kontoen tappet for penger. Det går ikke ann å ta ut penger man ikke har. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utolig at folk ikke skjønner at mennesker befinner seg i forskjellige livssituasjoner. Det er ikke alle som har familie/ venner som har økonomi til å låne bort en husleie.Det er ikke alle som har noe familie å spørre engang. Det er ikke alle som har en buffer, det er ikke alle som får kredittkort/ lån. Det kan være mange grunner til at man ikke har penger lett tilgjengelig , feks at man er student, lav inntekt osv. 

Anonymkode: 4d150...183

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utleier har ikke lov til å stenge strømmen. Forhåpentligvis tenker han seg om to ganger hvis du sier tydelig at du ikke vil godta det, og forfølge saken. Skulle han faktisk gjøre alvor av trusselen er nok namsretten riktig instans å henvende seg til. De kan gi ham pålegg om å skru på strømmen igjen, samt at han må dekke kostnadene dine med annen bolig mens strømmen var av. Obs! Hvis du går til namsretten vil huseier sannsynligvis kontre med å begjære utkastelse pga. manglende leie. Dette er neppe en politisak, men hvis du kan få det lokale politiet til å ta en alvosprat med hyseier vil han kanskje ombestemme seg.

Det virker som om du ikke er klar over at det er ditt ansvar å betale leien tidsnok, uavhengig av eventuelle problemer du har med egen økonomi. Du bør snarest ordne et nødlån, forskudd på lønn, privat lån etc. for å unngå en utkastelsessak og redde forholdet til huseier. Jeg har selv leid ut leilighet. Hvis leietaker hadde kommet i samme situasjon som deg, hadde jeg ikke hatt noe problem med å gi noen dagers utsettelse for å områ seg, men det at du tilsynelatende synes det er helt greit å utsette betalingen på ubestemt tid inntil du har ordnet opp i dine personlige problemer ville vært et kraftig rødt flagg som ville telt negativt når leieavtalen skulle fornyes.

Tenk også på at du kan få behov for en referanse fra huseier i et evt. fremtidig leieforhold. Sånn som situasjonen er nå er det du som misligholder leiekontrakten, ikke huseier.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han har ikke lov til å ta strømmen fordi du er bakut med en husleie eller to. Blir det derimot 5-6-7 måneder så kan han ta strømmen, men de fleste huseiere ville sagt opp leiekontrakten før den tid uansett (med tre måneders oppsigelse og da et gjeldsbrev og fakturaer videre til inkasso om du ikke får betalt i tide) 
 

Anonymkode: b671f...9e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 8.11.2017 den 6.52, AnonymBruker skrev:

Hun dropper den ikke. Leien er litt forsinket. Enkelt og greit.

Tror du må lese HI engang til

Anonymkode: cb9d9...c77

Hvis du handler på rema og vil betale litt forsinket får du ingen varer med deg hjem, hvis du vil ta flt og betale litt forinket for billetten blir det ingen flytur osv. TS betaler for å låne hunvære av en annen, det er ikke greit å si "whops, leien blir litt forinket" og bare gå ut fra at det er greit. Ikke rart dagens ungdom sprenger luksusfellen når det er slik de tror det funker. 

Anonymkode: 81dcd...256

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du handler på rema og vil betale litt forsinket får du ingen varer med deg hjem, hvis du vil ta flt og betale litt forinket for billetten blir det ingen flytur osv. TS betaler for å låne hunvære av en annen, det er ikke greit å si "whops, leien blir litt forinket" og bare gå ut fra at det er greit. Ikke rart dagens ungdom sprenger luksusfellen når det er slik de tror det funker. 

Anonymkode: 81dcd...256

Enig med AB...c77. Tror ikke du har lest HI godt nok. Eller så legger du dine egne følelser inn i dette pga andre dårlige erfaringer du har. Eller så mangler du empati. 

Og igjen: hun hadde snakket med huseier som sa ok den ene dagen og var sinna den andre dagen og truet henne med å ta strømmen. Så hun gikk ikke ut fra at det var greit, huseier sa at det var greit. 

Anonymkode: 22153...39c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.11.2017 den 1.05, AnonymBruker skrev:

Bor i ett slags bofellesskap, så har eget rom stue/soverom, men deler kjøkken, bad og gang med andre. Har derimot ett lite fryseskap på rommet mitt med mat i. Vi har strøm inkludert i leien, men alle har separerte sikringer. Det er flipp sikringer i samme skap, så forstår ikke helt hvordan han tenker han skal få gjort det men. 

Anonymkode: 12877...620

Hadde han på en måte fått til å ta strømmen din, kunne du jo bare benyttet deg av skjøteledning fra nærmeste fellesrom. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen. 

Snakket med huseier igjen i går kveld, og da var han super hyggelig. Han kommer ikke til å ta strømmen, og han hadde nå ringt min tidligere referanse. Den han fikk da jeg flyttet inn her. Som han tydeligvis ikke ringte den gangen. Å de hadde bare gode ting å si om meg. Så han er betrygget på at han får pengene sine. 

Han sier jo selv også at det er kjekt å ha fått inn noen her som tar tak i ting, ordner med vaske lister, lager system på ting, rydder i gammelt rot, og som tar beskjeder videre fra han til de andre. Så han har ikke noe annet å klage på. 

Det er ikke sånn at jeg ikke har prøvd å ordne dette så fort som mulig, men ting er ikke gjort over natta dessverre. Nytt bankkort og konto tar en ukes tid. Bank kort sendes kun til folkeregisteret adresse, og den er hos mamma. Så hun må videresende til meg. Det samme er det med alle papirene fra banken. Hjembyen min er 40mil unna, så ikke bare å stikke innom liksom. 

Han sa at jeg ikke trengte å stresse med det, og at jeg bare kunne betale når det ordnet seg. Jeg sa at det kan fort ta 14 dagers tid, men det var ikke noe problem. Det burde han jo absolutt ikke ha sagt, om det faktisk var ett problem. 

Hadde litt sparepenger, men de sto på denne kontoen fordi at jeg har byttet bank for ikke så veldig lenge siden. Så i stede for to kontoer som jeg har hatt før, så hadde jeg nå bare den ene :sad:

Får lønn den 20, og det som sto igjen etter at andre regninger var betalt var forsikring og husleie. Det trekkes den 29, på auto trekk. Det sto igjen 15.000,-. Husleie og forsiktig er på 7000,- til sammen. Så 8000,- var sparepenger. Det er det jeg hadde igjen etter flytting, men hjelper lite det da de ble stjålet nå. 

Har ikke noen familie uten om søster og mamma. Søsteren min er student, så hun har ikke mulighet til å låne meg, og mamma har alt lånt meg til mat og transport til jobb. 

Min kontrakt går ut i 2020, og innen den tid bor jeg absolutt ikke her. Så det bekymrer meg ikke om ham ikke fornyer den sånn sett. Men jeg liker å ha orden på ting, så liker ikke denne situasjonen i det hele tatt. Vil ha ett godt forhold til utleier, og mulighet for en god referanse også. 

 

 

Anonymkode: 12877...620

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...