Gå til innhold

Hvem kontakter man om utleier skrur av strømmen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har havnet i en kjempe utrivelig situasjon. Kontoen min er blitt tappet for 15.000, og husleien har derfor ikke gått på auto trekk som vanlig den 30. Fikk mld fra banken om morgenen den 01, om at kontoen var sperret pga mistanke om svindel, og at jeg måtte kontakte de så fort som mulig. 

Ringte de, og kunne bekrefte at det ikke var jeg som hadde handlet på nett for den summen. De sa de skulle sende meg papirer jeg måtte fylle ut, og returnere. Pengene vil jeg få tilbake, men det tar noen uker før alt er i orden. Alt er i orden fra min side, jeg har ikke gjort noe uforsvarlig som tilsier at jeg ikke vil få tilbake alt. 

Ringte huseier, og forklarte problemet. Han sa at så lenge han fikk beskjed om sånt, så var det ikke noe problem. Alle kunne være uheldige. 

Fikk melding fra han i dag om hvordan det gikk. Sa at jeg hadde fylt ut papirene, og sendt de tilbake i dag. Må få nytt kontonummer og nytt kort osv. Men at de mente pengene ville være tilbake om en uke eller to. 

Plutselig forandrer han seg helt, og sier at om jeg ikke kan betale. Så vil han ta strømmen min. Jeg sier at det har han ikke lov til, og at han selvfølgelig vil gå pengene sine. At jeg synes dette er kjempe leit, men vet ikke hva annet jeg kan gjøre. Jeg får uansett lønn igjen den 20 senest, så kan uansett betale da om banken er trege. 

Han sier at jeg ikke overholder min avtale, og så da kan han også la være. 

Hvem kontakter jeg om han faktisk tar strømmen? 

Han har leid ut i mange tiår, så skulle tro han var seriøs. Har hatt det inntrykket i hvertfall til nå. Har bodd her snart ett år, og aldri betalt for sent, og hatt ett godt forhold hittil. 

 

Anonymkode: 12877...620

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Han har ikke LOV til å bare ta strømmen, å spesielt ikke om vinteren! Fadern så mye udugelige utleiere som finnes. 

Først så kan du snakke med politiet, om du har denne "trusselen" skriftlig så leverer du dokumentasjon på det slik at det ligger i systemet dersom han finner på noe dritt. For om han bare tar strømmen og lar alt av dine matvarer i kjøl/frys bli ødelagt, i tilleg til å sørge for at du får det ubehagelig kaldt nå som det vinter mange steder så kan du kreve erstatning. 

Snakk også med strømselskapet hvis han tar strømmen din, de vil nok også være interessert i å vite hva slags kunde de har.

Anonymkode: e073e...73a

  • Liker 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først bør du kontakte leieboerforeningen og bli medlem. Så legger du fram saka og de vil ta ta kontakt med utleier.

Utleier har IKKE LOV TIL Å KUTTE STRØMMEN. Da kan du faktisk anmelde han til politiet, og gå til sak via leieboerforeningen. Namsmann vil i ditt tilfelle dømme i din favør. 

Er det ikke mulig å be om et kort lån hos banken pålydende husleia pga denne saka til å dekke husleia? Du må jo ha penger til mat osv disse ukene?

Utleiere er ofte frekke som lusa og prøver seg på alt mulig de ikke har lovhjemmel for. Derfor tror jeg at du gjør best i å bli medlem og få hjelp derfra. Eller evt av jusbuss.

Anonymkode: 43250...00e

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud for en type! Meld deg inn i forening og få hjelp derfra. Hos meg har leietakere fått betalt når pengene ble refundert noen uker senere. Jeg rådet dem også om å ha separate kontoer for å unngå å havne i en slik situasjon igjen. 

 

Anonymkode: 1f2c9...4f7

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar alle sammen. 

Leieboerforeningen tar vel ikke saker som alt er i gang. Men skal uansett melde meg inn der asap. 

Har spurt banken om det, men ikke fått svar enda. Var jammen noen papirer for det også :murvegg:

Venter på nytt kort i posten, så mamma har overført penger til søsteren min, som hun har tatt ut til meg. Men hun har ikke nok til å låne meg så mye. 

Har hatt to separate kontoer tidligere, nettopp for å unngå dette. En som lønn kommer inn på, og regninger betales fra. Å en som er brukskonto, som jeg setter inn penger på ettersom jeg trenger. Men har byttet bank for noen mnd siden, så har dessverre hittil bare en konto. Typisk min flaks at det skjer noe da :sad:

Men da vet jeg i hvertfall at jeg kan kontakte politiet om han gjør det. Han sa det på tlf, så har ikke akkurat det skriftlig. 

Bor i ett slags bofellesskap, så har eget rom stue/soverom, men deler kjøkken, bad og gang med andre. Har derimot ett lite fryseskap på rommet mitt med mat i. Vi har strøm inkludert i leien, men alle har separerte sikringer. Det er flipp sikringer i samme skap, så forstår ikke helt hvordan han tenker han skal få gjort det men. 

Bare det at han kom med den trusselen er helt sykt, og forventet absolutt ikke det. De andre her fikk helt sjokk, men han ene sa at han kan være skikkelig humør syk. 

Forstår jo at han ikke liker situasjonen, men det gjør jammen ikke jeg heller.  

Om han sender krav om husleien, så kan han ikke tilbake datere? Da er det fra den dagen han sender? 

 

 

Anonymkode: 12877...620

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han truer jo bare med det, hvorfor plage deg selv med noe som ikke har skjedd? Det at det er fysisk umulig å gjøre det bekrefter jo at det er bare prat. To uker forsinkelse er jo ingenting heller. Slapp av ts, det er ingenting han kan gjøre.

Anonymkode: 62601...e60

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men sånn alvorlig talt, du betaler husleien og så er problemet løst. Selv om utleier er en dust, så har du faktisk ikke betalt leien. Ethvert oppegående menneske bør ha en bufferkonto i bakhånd hvis det skjer uventede ting, det er ikke utleier sin skyld at du ikke har penger på konto. Har du ikke buffer så har du vel et kredittkort du kan bruke, eller ringe banken og forklare at du ikke får betalt husleia pga de manglende pengene, og be de gi deg et midlertidig lån. Ingen grunn til å skulle lage sak, dra inn diverse forbund, kontakte politiet osv, når det hele løser seg selv ved at du oppfyller dine forpliktelser. 

Anonymkode: 81dcd...256

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men sånn alvorlig talt, du betaler husleien og så er problemet løst. Selv om utleier er en dust, så har du faktisk ikke betalt leien. Ethvert oppegående menneske bør ha en bufferkonto i bakhånd hvis det skjer uventede ting, det er ikke utleier sin skyld at du ikke har penger på konto. Har du ikke buffer så har du vel et kredittkort du kan bruke, eller ringe banken og forklare at du ikke får betalt husleia pga de manglende pengene, og be de gi deg et midlertidig lån. Ingen grunn til å skulle lage sak, dra inn diverse forbund, kontakte politiet osv, når det hele løser seg selv ved at du oppfyller dine forpliktelser. 

Anonymkode: 81dcd...256

Ts har jo snakket med banken å venter på svar, om du leser litt. 

En utleier som truer med å ta strømmen er en useriøs utleier. Han har faktisk ikke lov. 

Anonymkode: e073e...73a

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han har ikke lov til å ta strømmen din, nei, men her burde du tatt kontakt med banken og forhørt deg om et kortsiktig lån til pengene er tilbake på konto slik at du har til husleie og mat, evt. brukt et kredittkort. Det er tross alt ikke utleier sitt problem at du ikke har betalt husleia. 

Anonymkode: 843f2...db9

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skaff deg Boldbeast Recorder på smart telefonen din. Den kan du stille inn til å ta opp samtaler som dette med god kvalitet. Jeg har hatt nytte av å dokumentere ting i hverdagen. Du kan stille inn til kun å ta opp fra et spesifikt nummer om du vil.

Anonymkode: 6eba7...17e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har snakket med banken om ett kort siktig lån, men er papirer som må fylles ut der også. Kredittkort har jeg ikke, og det tar også tid å skaffe. Har bare en konto akkurat nå, siden jeg har byttet bank. Så alle pengene mine sto på samme konto. Har vært student ett år nå, så bufferen er ikke der den burde være dessverre. Men det lille jeg hadde ekstra gikk med nå. 

Skal absolutt ikke dra inn hverken noe forbund eller politiet, med mindre han faktisk tar strømmen. 

Synes bare oppførselen er litt vel ekstrem. Har aldri betalt forsent før, og har gode referanser fra de andre jeg har leid av. Noe han vet godt. 

Skal forresten ta opp samtalene heretter. 

 

Anonymkode: 12877...620

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Har snakket med banken om ett kort siktig lån, men er papirer som må fylles ut der også. Kredittkort har jeg ikke, og det tar også tid å skaffe. Har bare en konto akkurat nå, siden jeg har byttet bank. Så alle pengene mine sto på samme konto. Har vært student ett år nå, så bufferen er ikke der den burde være dessverre. Men det lille jeg hadde ekstra gikk med nå. 

Skal absolutt ikke dra inn hverken noe forbund eller politiet, med mindre han faktisk tar strømmen. 

Synes bare oppførselen er litt vel ekstrem. Har aldri betalt forsent før, og har gode referanser fra de andre jeg har leid av. Noe han vet godt. 

Skal forresten ta opp samtalene heretter. 

 

Anonymkode: 12877...620

Banken har muligheten til å gi ut lån på dagen i nødstilfeller, så purr på dem så ordner det seg fortere. 

 

Anonymkode: e073e...73a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lag en video med telefonen av deg selv hvor du viser at strømmen er tatt, slik står du sterkere!

Lagre videoen et annet sted. Vis utleriern videoen på telefonen og si at om han ikke skrur på strømmen igjen så går du til sak. 100% at han er taperen om det blir sak.

Anonymkode: 6c109...7a5

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Han har ikke lov til å ta strømmen din, nei, men her burde du tatt kontakt med banken og forhørt deg om et kortsiktig lån til pengene er tilbake på konto slik at du har til husleie og mat, evt. brukt et kredittkort. Det er tross alt ikke utleier sitt problem at du ikke har betalt husleia. 

Anonymkode: 843f2...db9

Når man har blitt utsatt for svindel, så kan dette ta tid å skaffe da kort, konto osv. kan bli satt i karantene. Nei, det er strengt tatt ikke utleier sitt problem, men om man ellers har vært pliktoppfyllende og punktlig på betaling generelt, så går det an å vise litt fleksibilitet en måned når leietaker er utsatt for kriminalitet. Hadde jeg ikke fått en viss fleksibilitet tilbake som leietaker, så hadde jeg umiddelbart sagt opp leieavtalen og funnet meg noe nytt. Trusler om å stenge strømmen hadde blitt sporenstreks anmeldt. 

Anonymkode: 962ef...a31

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Lag en video med telefonen av deg selv hvor du viser at strømmen er tatt, slik står du sterkere!

Lagre videoen et annet sted. Vis utleriern videoen på telefonen og si at om han ikke skrur på strømmen igjen så går du til sak. 100% at han er taperen om det blir sak.

Anonymkode: 6c109...7a5

Utleier har ikke skrudd av strømmen enda, men truer med det

Anonymkode: e073e...73a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså mastercard får du i løpet av et par dager, eventuelt på dagen, hvis du drar til banken din. Det skulle også vært mulig å få tatt ut penger fra bankkontoen din, i banken, når du forklarer situasjonen. 

Anonymkode: 6d621...3c8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hadde vært kjekt med et name and shame system for slike utleiere. 

Anonymkode: 13d08...34c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hadde vært kjekt med et name and shame system for slike utleiere. 

Anonymkode: 13d08...34c

Like kjekt med name and shame for leietakere som ikke betaler eller raserer boligen og🤓

Anonymkode: 1f2c9...4f7

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Skaff deg Boldbeast Recorder på smart telefonen din. Den kan du stille inn til å ta opp samtaler som dette med god kvalitet. Jeg har hatt nytte av å dokumentere ting i hverdagen. Du kan stille inn til kun å ta opp fra et spesifikt nummer om du vil.

Anonymkode: 6eba7...17e

Hjelper da lite å ta opp en samtale ulovlig når en vil bruke den for å få andre til å følge loven. 

Anonymkode: 4b8e1...b24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutes ago, AnonymBruker said:

Like kjekt med name and shame for leietakere som ikke betaler eller raserer boligen og🤓

Anonymkode: 1f2c9...4f7

Det kan godt hende, men leietakere er langt mer komplekse enn utleiere. Når du ser på problemfylte leietakere, så koker det vanligvis ned til: Mental helse, rusproblemer, mangel på ansvar, uforutsette problemer, og liknende momenter. 

Når du ser på problemfylte utleiere, så er det vanligvis ganske enkelt. Utleiere som ikke har satt seg i regelverk, kyniske og griske bolighaier, og en og annen gang utleiere som sliter mentalt (har selv leid bolig av en alkoholiker og rusmisbruker). Heldigvis er det bare en mindre andel av utleiere som står for dårlig presse, og 9 av 10 ganger er det snakk om bolighaier som vil klemme ører av kronen ved å kutte svingen (dårlig standard / mangel på oppussing, beholde depositum, høyt volum på dyr korttidsleie). 

I kjølevann av høye boligpriser (og høye leiepriser), så er det mange utleier som ikke har god kontroll på lovverk. 

Anonymkode: 13d08...34c

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...