Gå til innhold

Hvem kontakter man om utleier skrur av strømmen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

8 minutes ago, AnonymBruker said:

Hjelper da lite å ta opp en samtale ulovlig når en vil bruke den for å få andre til å følge loven. 

Anonymkode: 4b8e1...b24

Så vidt jeg vet, er det fult lovlig å ta opp samtaler, så lenge du selv er med i samtalen. 

Dvs: Det er ikke lovlig å plante en mikrofon, ta opp samtaler, og så bruke dette som bevis. Det er derimot lovlig å skru på mobilen eller opptaker, snakke med noen, og så bruke dette som bevis. 

 

http://www.juridiskabc.no/sivilprosess/hemmelige-lydopptak-telefonsamtaler-moter/

 

  1. Det er ikke straffbart å foreta hemmelige opptak av samtaler, så lenge man selv deltar i samtalen.
  2. Som hovedregel kan slike opptak benyttes om bevis i domstolene.

Anonymkode: 13d08...34c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Stress ned! Han kan ikke "ta" din strøm når du bor i et fellesskap, da vil jo strømmen for samtlige bli borte. Han har ikke lov å ta strømmen, og kommer heller ikke til å gjøre det. Du kan 

- enten ta opp et kortsiktig lån og betale tilbake når du får pengene tilbake (det blir gebyrer av det...)

- betale tilbake når du får lønnen din/pengene tilbake fra banken

- til neste gang bør du ha et kredittkort tilgjengelig, slik at du kan betale det ut fra en slik situasjon

- spare opp en buffer slik at du har til slik krise en annen gang

- ikke ta opp/filme, det skaper bare ytterligere konflikt mellom deg og utleier

Anonymkode: 323cd...16c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å si det sånn ts, jeg hadde som utleier ikke godtatt en slik unnskyldning for å ikke få husleien. Jeg hadde sendt deg purring når husleien ikke kom, og hvis det ikke ble betalt etter purring hadde jeg sagt opp leieavtalen med bakgrunn i manglende leie. Du er ansvarlig for å ivareta dine økonomiske forpliktelser, lån til dette kan gis fra banker og kredittinstitusjoner på dagen, og dette er gangen du benytter det når du ikke har vett til å ha bufferkonto. 

Anonymkode: 81dcd...256

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutes ago, AnonymBruker said:

For å si det sånn ts, jeg hadde som utleier ikke godtatt en slik unnskyldning for å ikke få husleien. Jeg hadde sendt deg purring når husleien ikke kom, og hvis det ikke ble betalt etter purring hadde jeg sagt opp leieavtalen med bakgrunn i manglende leie. Du er ansvarlig for å ivareta dine økonomiske forpliktelser, lån til dette kan gis fra banker og kredittinstitusjoner på dagen, og dette er gangen du benytter det når du ikke har vett til å ha bufferkonto. 

Anonymkode: 81dcd...256

Håper virkelig du ikke driver på med utleie. For din egen, og leietaker sin del. 

Anonymkode: 13d08...34c

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk igjen for alle svar. 

Han var innom her i sta pga noe annet, og da var han så blid og hyggelig. Totalt motsatt av i går. Han nevnte ikke noe. 

Snakket med en av de etter at han hadde gått, og da komfyren gikk i stykker i fjor. Så måtte de vente 5uker på ny. Så de fikk ikke laget noe varmmat på 5uker. 

Skal absolutt ikke gjøre så situasjonen eskalerer, men kjekt å vite hva jeg kan gjøre om det blir noe strøm kutt. Skal jo heller ikke gå utover de andre, så han kan jo faktisk ikke gjøre det. 

Om han sender meg purring nå, så rekker jeg uansett å betale innen 14dager.  

Har bank i hjembyen min, og er folkeregisteret der siden jeg er student. Så må da dra 20mil for å komme i banken, så ikke bare å stikke innom der. 

Bankkortet kommer til folkeregisteret adresse, og så må mamma sende det hit. Derfor tar ting litt lengre tid. Papirene fikk jeg hit heldigvis. 

Har alltid hatt en buffer før, men pga flytting, studier osv ble den dessverre drastisk mindre. Så den må bygges opp igjen. 

 

Anonymkode: 12877...620

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke truet med å kutte strømmen, det kommer det jo ingenting ut av, men ville gitt deg en skriftlig advarsel og forberedt meg på utkastelse, ettersom dette tar lang tid

. Din historie hørtes veldig usannsynlig, først har du blitt svindlet, så har du ingen sparepenger, så har du ingen som kan låne deg penger og ingen kredittkort... 

Anonymkode: a3b67...12c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Håper virkelig du ikke driver på med utleie. For din egen, og leietaker sin del. 

Anonymkode: 13d08...34c

Fordi jeg ikke godtar at folk dropper å betale leie? 

Anonymkode: 81dcd...256

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som har skjønt hvordan utleier kan "ta strømmen" her? For jeg har det ikke. Kan ikke se at det er fysisk mulig der ts bor.

Anonymkode: 62601...e60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ville ikke truet med å kutte strømmen, det kommer det jo ingenting ut av, men ville gitt deg en skriftlig advarsel og forberedt meg på utkastelse, ettersom dette tar lang tid

. Din historie hørtes veldig usannsynlig, først har du blitt svindlet, så har du ingen sparepenger, så har du ingen som kan låne deg penger og ingen kredittkort... 

Anonymkode: a3b67...12c

Er da mange som ikke har kredittkort. Har søkt etter det nå, men ikke fått det enda. Har ikke hatt noen grunn til å ha det.  

Mine venner er studenter, så de har heller ikke særlig med penger. Har bare mamma, og hun har alt lånt meg til mat og mnd kort så jeg kommer meg på jobb. Men hun har ikke til en husleie ekstra. 

Det lille jeg hadde igjen av sparepenger sto på den kontoen siden jeg byttet bank. Sparepengene mine har måtte brukes i forbindelse med flytting, så ikke mye igjen der nå. 

Har bare hatt en konto til nå. Men de skal lage en egen lønns konto og en brukskonto nå. Har hatt det før jeg bytter bank. Sånn at dette i hvertfall ikke hender igjen. 

 Hele denne situasjonen er drit kjip :sad:

 

Anonymkode: 12877...620

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det noen som har skjønt hvordan utleier kan "ta strømmen" her? For jeg har det ikke. Kan ikke se at det er fysisk mulig der ts bor.

Anonymkode: 62601...e60

Sånn jeg ser det nå så kan han ikke det. Da må han ta strømmen til alle ser det ut til. Vi har egen sikringer til rommene våre, men det er på samme boksen. 

Anonymkode: 12877...620

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

For å si det sånn ts, jeg hadde som utleier ikke godtatt en slik unnskyldning for å ikke få husleien. Jeg hadde sendt deg purring når husleien ikke kom, og hvis det ikke ble betalt etter purring hadde jeg sagt opp leieavtalen med bakgrunn i manglende leie. Du er ansvarlig for å ivareta dine økonomiske forpliktelser, lån til dette kan gis fra banker og kredittinstitusjoner på dagen, og dette er gangen du benytter det når du ikke har vett til å ha bufferkonto. 

Anonymkode: 81dcd...256

Har du leid ut noen gang?

Om du har hatt enleieboer i et år som alltid betaler leien punktlig og du kanskje har snakket litt med vedkommend eog kjenner han/ hun litt, så blir du ikke nazi på 1 mnds husleie. Det er en bra måte å miste stabile leiere på. Om det skjer flere ganger er det selvsgat dumt, men om en trofast betaler har problem 1 mnd så gir man dem slack ass. Spesielt om de er betalere som aldri klager og som behandler boligen bra

 

Anonymkode: b9d6f...9fe

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, AnonymBruker said:

Har snakket med banken om ett kort siktig lån, men er papirer som må fylles ut der også. Kredittkort har jeg ikke, og det tar også tid å skaffe. Har bare en konto akkurat nå, siden jeg har byttet bank. Så alle pengene mine sto på samme konto. Har vært student ett år nå, så bufferen er ikke der den burde være dessverre. Men det lille jeg hadde ekstra gikk med nå. 

Skal absolutt ikke dra inn hverken noe forbund eller politiet, med mindre han faktisk tar strømmen. 

Synes bare oppførselen er litt vel ekstrem. Har aldri betalt forsent før, og har gode referanser fra de andre jeg har leid av. Noe han vet godt. 

Skal forresten ta opp samtalene heretter. 

 

Anonymkode: 12877...620

Leieboerforeningen ville tatt saka. Du har og vitner her.  Ved at leieboerforeningen kontakter han vedr dette får de svar fra han om saken og de kan så opplyse han om at han ikke har lovhjemmel til å true med å skru av strømmen. 

Du gjør deg selv en bjørnetjeneste ved å ikke la leieboerforeningen få uttale seg om dette i mail til han. Forhåpentligvis vil han skjønne alvoret i det. 

Deg han kan gjøre, er å sende deg purring på husleie og evt la den gå til inkasso. Men det lar seg ikke gjøre helt uten videre.

Håper du skjønner at du er nødt til å snakke med leieboerforeningen om dette uansett. Skulle det oppstå problemer senere kan foreningen dokumentere dette for deg.

Jeg håper banken viser velvilje og hjelper deg ut av dette. Iom at du er utsatt for svindel uforskyldt burde de tilbydd deg pengene tilbake asap.

Anonymkode: 43250...00e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutes ago, AnonymBruker said:

Har du leid ut noen gang?

Om du har hatt enleieboer i et år som alltid betaler leien punktlig og du kanskje har snakket litt med vedkommend eog kjenner han/ hun litt, så blir du ikke nazi på 1 mnds husleie. Det er en bra måte å miste stabile leiere på. Om det skjer flere ganger er det selvsgat dumt, men om en trofast betaler har problem 1 mnd så gir man dem slack ass. Spesielt om de er betalere som aldri klager og som behandler boligen bra

 

Anonymkode: b9d6f...9fe

Oi, skrev på mobil, ser der er mange teite skrivefeil. 

Anonymkode: b9d6f...9fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 hours ago, AnonymBruker said:

For å si det sånn ts, jeg hadde som utleier ikke godtatt en slik unnskyldning for å ikke få husleien. Jeg hadde sendt deg purring når husleien ikke kom, og hvis det ikke ble betalt etter purring hadde jeg sagt opp leieavtalen med bakgrunn i manglende leie. Du er ansvarlig for å ivareta dine økonomiske forpliktelser, lån til dette kan gis fra banker og kredittinstitusjoner på dagen, og dette er gangen du benytter det når du ikke har vett til å ha bufferkonto. 

Anonymkode: 81dcd...256

Det er ikke tillatt å si opp leieboer på grunn av 1 mnd forsinkelse. Du må ha purret minst 2 ganger før det sendes til inkasso. Deretter måtte du ha tatt opp saken hos namsmannen med dokumentasjon på uteblitt betaling og kreve utkastelse. Og først da, om leieboer enda ikke har betalt OG du får medhold fra namsmannen, først da kan namsmann og politi kaste ut leieboer. 

Gjør du noe annet risikerer du faktisk fengselsopphold.

Anonymkode: 43250...00e

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Han har ikke lov til å ta strømmen din, nei, men her burde du tatt kontakt med banken og forhørt deg om et kortsiktig lån til pengene er tilbake på konto slik at du har til husleie og mat, evt. brukt et kredittkort. Det er tross alt ikke utleier sitt problem at du ikke har betalt husleia. 

Anonymkode: 843f2...db9

Han sa jo at det ikke var noe problem og at alle kan være uheldige. Da er det jo hans problem. Kan ikke si en ting og mene noe annet. Da burde han jo sagt at han skulle ha pengene uansett,og da måtte jo bare ts ha tatt et lån av noen. Men når han sa det ikke er noe problem å vente så har han jo et problem med å være ærlig. 

Anonymkode: bd588...711

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har du leid ut noen gang?

Om du har hatt enleieboer i et år som alltid betaler leien punktlig og du kanskje har snakket litt med vedkommend eog kjenner han/ hun litt, så blir du ikke nazi på 1 mnds husleie. Det er en bra måte å miste stabile leiere på. Om det skjer flere ganger er det selvsgat dumt, men om en trofast betaler har problem 1 mnd så gir man dem slack ass. Spesielt om de er betalere som aldri klager og som behandler boligen bra

 

Anonymkode: b9d6f...9fe

Ja jeg har leid ut. En av mine leieboere var ofte sein med leien, fikk den når jeg purret første gang, men det skal være unødvendig å purre på en fast utgift som betaler for at du skal ha et sted å bo. Sa henne tilslutt opp fordi jeg ikke gadd å bruke energi på å purre på en med dårlig kontroll. Ts er åpenbart ingen langvarig leier ettersom han nettopp ha brukt opp bufferen på flytting. Så lang tid som det tar å pælme ut noen som motsetter seg er det best å begynne med en gang leia ikke er inne, så man minimerer tapet. Ts viser jo tydelig at han ikke akkurat anstrenger seg for å finne en løsning for å betalt heller, slett holdning. 

Anonymkode: 81dcd...256

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fordi jeg ikke godtar at folk dropper å betale leie? 

Anonymkode: 81dcd...256

Hun dropper den ikke. Leien er litt forsinket. Enkelt og greit.

Tror du må lese HI engang til

Anonymkode: cb9d9...c77

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutes ago, AnonymBruker said:

Hun dropper den ikke. Leien er litt forsinket. Enkelt og greit. Tror du må lese HI engang til

Leia er ikke betalt. Alle skyldnere påstår at pengene kommer ganske snart, og av og til er det sant, men ikke sjelden er det løgn. Har du spesielle evner til å avdekke sannhetsgehalten i slike tilfeller, eller er du bare ualminnelig godtroende?

Anonymkode: fa708...9cd

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er da mange som ikke har kredittkort. Har søkt etter det nå, men ikke fått det enda. Har ikke hatt noen grunn til å ha det.  

Mine venner er studenter, så de har heller ikke særlig med penger. Har bare mamma, og hun har alt lånt meg til mat og mnd kort så jeg kommer meg på jobb. Men hun har ikke til en husleie ekstra. 

Det lille jeg hadde igjen av sparepenger sto på den kontoen siden jeg byttet bank. Sparepengene mine har måtte brukes i forbindelse med flytting, så ikke mye igjen der nå. 

Har bare hatt en konto til nå. Men de skal lage en egen lønns konto og en brukskonto nå. Har hatt det før jeg bytter bank. Sånn at dette i hvertfall ikke hender igjen. 

 Hele denne situasjonen er drit kjip :sad:

 

Anonymkode: 12877...620

Det er veldig mange faktorer her som skal opptre samtidig for at denne situasjonen skal oppstå

ingen buffer,

ingen kredittkort,

ingen familie som kan hjelpe,

lav inntekt,

ingen venner som kan låne deg penger,

banken ikke villig til å gi kortsiktig lån

etc. Etc. I tillegg er drt jo ytterst sjeldent at man faktisk får kontoen sin tappet.

Jeg som utleier ville nok tvilt litt på denne historien, SÅ mange leietakere som kommer med de utroligste historier for å slippe husleie. Kan godt være det du sier er sant, men jeg skjønner godt at utleier tviler...

Anonymkode: a3b67...12c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne ikke et familiemedlem av deg bare ført over hele eller halvparten av beløpet direkte til utleier feks? Så hadde du bare betalt familemedlemmet ditt tilbake igjen når alt var i orden? Da hadde det jo vært i orden i løpet av superkort tid :)

Skjønner godt skepsisen til utleier, men allikevel så kunne han ha holdt seg for god til å true med å ta strømmen. 

Anonymkode: 2d254...89c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...