Gå til innhold

Går dette på meg eller på selger av leiligheten?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ja, jeg har ikke et slikt kabinett, jeg har et kabinett med ben. Så, nei det er ikke vanlig.

Anonymkode: 5bfd5...d38

Vet ikke hva kabinett med ben er for noe :P 

Anonymkode: ed380...a63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Vet ikke hva kabinett med ben er for noe :P 

Anonymkode: ed380...a63

Dette er et dusjkabinett med ben, som jeg kaller det for. Heter sikkert noe annet på fagspråket.

7090016041114.jpg

Anonymkode: 5bfd5...d38

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, jeg har aldri vurdert å nevne det for noen iallefall. Så jeg syns det er fjollete. Fliser tåler da vann. Er jo bare å bruke en nal, vel?

Det kommer vann både her vi bor, der vi bodde før, der jeg er vokst opp, hos mine svigerforeldre, hos venner, hos min far og hos min mor iallefall. Iallefall de kabinettene som er slik at man åpner og lukker, som veldig mange har idag.

Anonymkode: ed380...a63

Det skal ikke komme vann fra under et dusjkabinett, nei. Det er hele vitsen med et kabinett, å skåne fliser og gulv fra vannet, og heller lede vannet fra dusjkabinettet via rør rett i sluket - UTEN å gå veien utover gulvet først.

Det du tenker på, er ikke dusjkabinett, det er dusjhjørne. Da står man på selve flisene og dusjer, vannet treffer gulvet direkte og renner utover litt. Det gjør det altså ikke med et kabinett i metall, glass og evt plast.

Har hatt dusjkabinett i mange leiligheter i mitt liv, og et leid sted var sluket tett under dusjkabinettet, så det fløt opp og utover gulvet når jeg dusjet. Skittent vann fra sluket... fikk huseier til å fikse problemet.

Har aldri opplevd det siden noe sted jeg har bodd, og jeg har bodd både her og der i løpet av mine 50 år.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp nytt kabinett. Det er ikke verdt nok til å dra inn advokat og greier for å klage. Store feil og mangler må man selvsagt klage på, men dette er ingen stor feil når man snakker om huskjøp. Pung ut og glem det.

Anonymkode: faa36...3c7

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er et dusjkabinett med ben, som jeg kaller det for. Heter sikkert noe annet på fagspråket.

7090016041114.jpg

Anonymkode: 5bfd5...d38

Åh faen, trodde det vi hadde var dusjkabinett. Da beklager jeg. 

25 minutter siden, Million skrev:

Det skal ikke komme vann fra under et dusjkabinett, nei. Det er hele vitsen med et kabinett, å skåne fliser og gulv fra vannet, og heller lede vannet fra dusjkabinettet via rør rett i sluket - UTEN å gå veien utover gulvet først.

Det du tenker på, er ikke dusjkabinett, det er dusjhjørne. Da står man på selve flisene og dusjer, vannet treffer gulvet direkte og renner utover litt. Det gjør det altså ikke med et kabinett i metall, glass og evt plast.

Har hatt dusjkabinett i mange leiligheter i mitt liv, og et leid sted var sluket tett under dusjkabinettet, så det fløt opp og utover gulvet når jeg dusjet. Skittent vann fra sluket... fikk huseier til å fikse problemet.

Har aldri opplevd det siden noe sted jeg har bodd, og jeg har bodd både her og der i løpet av mine 50 år.

Åh faen, trodde det vi hadde var dusjkabinett. Da beklager jeg. 
Uansett, det er jo ikke farlig på noe vis så ser ikke hvordan TS skal kunne kreve at selger ordner dette. Flisene tåler jo fortsatt vann. Vi dusjer rett på flisene liksom.

I tillegg må jo skaden (om man har boligkjøperforsikring) være minst 3% av kjøpesummen (mener jeg). Iallefall ganske store feil.

Anonymkode: ed380...a63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nesten du bare må kjøpe nytt dusjkabinett, det koster vel ikke allverden sammenlignet med evt. kjøpesum av leiligheten. Tror ikke du er tjent med å gå til noe sak i hvertfall, så da må du i så fall belage deg på at selger sier seg villig til at dette går på han. Du kan jo spørre men.

Anonymkode: 6099e...191

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Åh faen, trodde det vi hadde var dusjkabinett. Da beklager jeg. 

Åh faen, trodde det vi hadde var dusjkabinett. Da beklager jeg. 
Uansett, det er jo ikke farlig på noe vis så ser ikke hvordan TS skal kunne kreve at selger ordner dette. Flisene tåler jo fortsatt vann. Vi dusjer rett på flisene liksom.

I tillegg må jo skaden (om man har boligkjøperforsikring) være minst 3% av kjøpesummen (mener jeg). Iallefall ganske store feil.

Anonymkode: ed380...a63

Nei, om man har dusjkabinett, tåler ikke flisene mengder med vann. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Cocosa skrev:

Nei, om man har dusjkabinett, tåler ikke flisene mengder med vann. 

Fliser er fliser. Kravene til bad er de samme uansett - når boligen bygges vet jo ikke flisleggeren nødvendigvis hva slags dusj du skal ha. Og ja, min far driver flisebutikk forresten (og besørger montering av bad). :) 

Anonymkode: ed380...a63

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Cocosa skrev:

Nei, om man har dusjkabinett, tåler ikke flisene mengder med vann. 

De skal forsåvidt være laget for å tåle vann, ja. Det er hele vitsen med membran etc på et bad, det skal være tett over det hele, inkl gulvet. En del folk velger likevel dusjkabinett fremfor dusjhjørne, fordi kabinettet over tid skåner gulvet og så godt som eliminerer risikoen for fuktskader og lekkasjer. For det KAN skje i et flislagt gulv over tid.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Million skrev:

De skal forsåvidt være laget for å tåle vann, ja. Det er hele vitsen med membran etc på et bad, det skal være tett over det hele, inkl gulvet. En del folk velger likevel dusjkabinett fremfor dusjhjørne, fordi kabinettet over tid skåner gulvet og så godt som eliminerer risikoen for fuktskader og lekkasjer. For det KAN skje i et flislagt gulv over tid.

Takk for at du fikk ordene mine til å forklare det jeg ikke klarte :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Million skrev:

De skal forsåvidt være laget for å tåle vann, ja. Det er hele vitsen med membran etc på et bad, det skal være tett over det hele, inkl gulvet. En del folk velger likevel dusjkabinett fremfor dusjhjørne, fordi kabinettet over tid skåner gulvet og så godt som eliminerer risikoen for fuktskader og lekkasjer. For det KAN skje i et flislagt gulv over tid.

Det er så strenge krav til bad, at dette er YTTERST SJELDEN et problem. Og nå har jeg sjekket med papsen, og det er definitivt dusjhjørner og dusjer der man dusjer rett på gulvet som er vanligst og det funker helt fint.

 

Anonymkode: ed380...a63

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er en mangel, men for at du skal ha rett på erstatning (at selger dekker dine omkostninger) må mangelen være vesentlig i forhold tilkjøpesummen Du bør derfor få et prisoverslag for hva utbedring vil koste og sammenholde det med hva leiligheten kostet. Er det snakk om noen tusenlapper vil du ikke kunne kreve selger for dette, men er det snakk om noen ti tusener står du sterkere - her finnes de rettspraksis Mendu hadde ikke kjøpsforsikring? Hvis du hadde det, kan du gå på fosikringsselskapet, og så må de ta saken mot selger.

Anonymkode: 2e421...483

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kjøpte nettopp nytt dusjkabinett, tror det kostet sånn 8000,-, er jo bare å kjøpe nytt? Koster vel mer å gå til sak og risikere skade på badet i mellomtiden?

Anonymkode: 0ced9...df0

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Okei, så det er helt vanlig å sjekke om dusjen fungerer på visning ect? Det har jeg aldri gjort før...

Anonymkode: 5bfd5...d38

Naturligvis, det går under undersøkelsesplikten du har som kjøper.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 hours ago, AnonymBruker said:

Okei, så det er helt vanlig å sjekke om dusjen fungerer på visning ect? Det har jeg aldri gjort før...

Anonymkode: 5bfd5...d38

Det er nok mange som er som deg, og som ikke sjekker noe særlig mye. Men å sjekke dusjen + vasker er egentlig noe av det letteste man kan sjekke.

Anonymkode: 27759...644

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dusjet rett ned på flisene i dette snart 50år gamle badet, og ikke noe problem så lenge badet er bygget med noenlunde standard. 

Anonymkode: 986ac...6a5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har dusjet rett ned på flisene i dette snart 50år gamle badet, og ikke noe problem så lenge badet er bygget med noenlunde standard. 

Anonymkode: 986ac...6a5

Oi, 50 år gammelt?? Altså lenge før membranens tid, til og med?? :sjokkert:  

Da tipper jeg du har massive fuktskader i veggen og gulvet- noe annet er egentlig en umulighet.

Anonymkode: acba4...fda

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er så strenge krav til bad, at dette er YTTERST SJELDEN et problem. Og nå har jeg sjekket med papsen, og det er definitivt dusjhjørner og dusjer der man dusjer rett på gulvet som er vanligst og det funker helt fint.

 

Anonymkode: ed380...a63

Du er nok i overkant naiv her. Ja, det er krav til bygging av bad, men det er ikke gitt at kravene er fulgt. At bad ikke er i den tilstanden kjøper trodde, er vel en av de vanligste klagesakene ved leilighetskjøp.  Membran har også en viss holdbarhet, ca 20 år. Mange velger derfor å sette inn dusjkabinett når badet begynner å bli eldre for å redusere mengden vann på gulvet når membranen begynner å bli dårlig. 

Anonymkode: ca73d...4ab

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6.11.2017 den 18.48, AnonymBruker skrev:

Okei, så det er helt vanlig å sjekke om dusjen fungerer på visning ect? Det har jeg aldri gjort før...

Anonymkode: 5bfd5...d38

Med så mange gode lister over hva man bør se etter på visning lett tilgjengelig på nettet, kan det være lurt å forberede seg litt før man bruker store summer på noe. 

Alltid sjekk ting på visning. La vannet renne i dusj og vask og se at det forsvinner. Er det riktig fall mot sluk? Åpne og lukke alt av vinduer, sjekk sikringsskapet, åpne skap under vasken ++ og les taksten.

Anonymkode: ca73d...4ab

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 6.11.2017 at 6:55 PM, AnonymBruker said:

Ja, jeg har aldri vurdert å nevne det for noen iallefall. Så jeg syns det er fjollete. Fliser tåler da vann. Er jo bare å bruke en nal, vel?

Det kommer vann både her vi bor, der vi bodde før, der jeg er vokst opp, hos mine svigerforeldre, hos venner, hos min far og hos min mor iallefall. Iallefall de kabinettene som er slik at man åpner og lukker, som veldig mange har idag.

Anonymkode: ed380...a63

Det er ikke gitt at guvlet/veggen under flisene/fugene tåler vann nei

Anonymkode: 0ca83...026

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...