Gå til innhold

Hvorfor er feminist et så negativt ladet ord?


Gjest Gjesta

Anbefalte innlegg

De synkende fødselstallene har med norges geniale politikk å gjøre. Her straffes man økonomisk om man vil ha flere enn 2 barn. Det lar seg rett og slett ikke gjøre å kombinere om man også vil være i arbeidsmarkedet. Men i sverige' date=' der har de 3-barns "premie", noe som gjør at kvinnene der BÅDE får tre barn OG er aktive karriærekvinner.[/quote']

Men Sverige går jo også i dundrende underskudd økonomisk så vidt jeg har hørt?

Ellers synes jeg også at Sverige får til mye mer enn Norge, til tross for at vi har penger og ikke de. Kanskje fordi mangelen på penger krever at de tenker politikk i stedet for pengeforvaltning? Hvem vet....

Ellers så blir det jo sagt i et innlegg litt tidligere her at begge to kan ikke ha en karriere dersom de også skal ha barn. og det er jeg enig i. Ikke bare fordi det ikke lar seg gjøre, men av hensyn til ungene.

Greit at begge kanskje må jobbe for å få ting til å gå rundt, men enhver jobb er ikke akkurat en karriere. Og karrierer krever mye tid, og jeg synes det er feil at voksne menneskers karrierejag skal gå utover eventuelle barn..

Og fremtidig arbeidskraft kan man godt hente utenfra - hva er problemet med det egentlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er faktisk enig med Valhalla i at dersom man jobbet med likestilling i enkelte u-land, hvor befolkningsveksten er enorm, så kan man oppnå resultater der også.

Dersom kvinner i land som Afganistan, Somalia eller Pakistan fikk muligheten til å bestemme over sine egne liv, så ville nok flere der velge å få en utdannelse og en jobb. Jeg så en dokumentar om kvinner i Afganistan, og om hvordan de var fanget i hjemmene, fullstendig underlagt sin far eller sin ektemann, uten noen fremtidsmuligheter. Alle som ble intervjuet drømte om å være frie til å ta utdanning og å få seg en jobb.

I mange land er det eneste alternativet og bli gift og så få barn. Prevansjon er forbudt. Dersom man hjalp kvinner i andre land til å få flere rettigheter, kunne den voldsomme befolkningsveksten kanskje også dempes. Mange av disse kvinnene ønsket heller ikke å få så veldig mange barn, men hadde ikke tilgang på prevansjon, og endte derfor opp med en stor flokk alikevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er faktisk enig med Valhalla i at dersom man jobbet med likestilling i enkelte u-land, hvor befolkningsveksten er enorm, så kan man oppnå resultater der også.

Er noen uenig i dette?

Selv ikke Ottar og Kvinnefroneten er uenig i det. Det er derfor de er med å jobber med slike ting. Man må oppsøke KILDENE, ikke bare høre på folk som ikke vet hva de snakker om.

(Forøvrig ikke uten grunn at kvinner og likestilling er noe som er høyt prioritert når Norge gir bistandsmidler)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forbinder ordet feminist med slike som kvinnegruppen Ottar, og får derfor en følelse av at er man feminist, så er man en ekstrem kvinneforkjemper som ikke helt har bakkekontakt...

Jeg vet også at det legges andre ting i dette ordet, men likevel popper automatisk Ottar opp i hodet mitt når jeg skal assosiere ordet feminist med noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...