Gå til innhold

Hvorfor er feminist et så negativt ladet ord?


Gjest Gjesta

Anbefalte innlegg

Jeg skjønner ikke helt det her. Jeg ser på meg selv som en feminist. Det vil si at jeg er opptatt av at kvinner skal ha de samme rettighetene som menn, og ikke diskrimineres på noen måte. Jeg er verken lesbisk eller usminket og ubarbert. Likevel merker jeg at folk , både jenter og gutter reagerer negativt når jeg sier dette. Hvorfor er det sånn? :evil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

De som mener "feminist" er et negativt ladet ord har rett og slett missforstått.. En hver kvinne med selvrespekt er egentlig feminist... det er desverre en del som har så "rødstrømpeangst" osv at de ikke skjønner det.. Triste greier.. :roll:

De som tror at feminsme har noe med seksuell legning, negativt forhold til menn eller hvorvidt man sminker seg å gjøre har virkelig missforstått.. Og dumhet finnes det desverre ingen kur mot.. :-?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Valhalla

Fordi det har forskjellig betydning ettersom hvem du snakker med, kanskje litt som nasjonalist. Ordene har blitt kapret av enkelte elementer som folk ikke vil assosiere seg med.

Når jeg hører feminist tenker jeg på kvotering (kvotering er et fy-ord). Dessuten er feminister ofte like røde som en rødstrømpe og pusher andre agendaer. Derfor ser jeg feminist som et negativt ord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Fordi kvinnegruppen Ottar har fremstått som sinte mannehatere i alle de år og de kaller seg feminister. Fordi de er så tydelige er det veldig lett å oppfatte kun dette, dvs assosiere feminisme med disse.

Germaine Greer har også fremstått som mannehater og sier ganske rett ut at jenter som tror de nyter sex og tror de ikke er undertykte, tar feil.

Hvordan skal seriøse feminister kunne stå opp mot idioter - både som sier dette og de som tror på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Noen forbinder feminisme med Ottar og lignende grupper, og er redde for å bli stemplet som "rødstrømper".

Jeg kan kanskje også oppfattes som at jeg er imot feminismen, noe jeg ikke er. Jeg foretrekker imidlertid å si at jeg er for likestilling, siden jeg ikke ser poenget i å fremheve ett av kjønnene når jeg skal formidle nettopp det synspunktet.

Skjønner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Litjmæ
Jeg foretrekker imidlertid å si at jeg er for likestilling' date=' siden jeg ikke ser poenget i å fremheve ett av kjønnene når jeg skal formidle nettopp det synspunktet.[/quote']

Poenget med å fremheve ett av kjønnene er at problemet i mye mindre grad forekommer den andre veien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget med å fremheve ett av kjønnene er at problemet i mye mindre grad forekommer den andre veien.

Jeg er klar over det, men siden det også forekommer diskriminering av menn, så er det feil for meg å bruke dette ordet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Litjmæ

Jeg hadde også negativt forhold til ordet fram til jeg var ferdig med studietida og fikk merke det på kroppen selv. Det er lang vei å gå, selv om vi i Norden har kommet lengre enn mange andre. Har enda til gode å oppleve diskriminering andre veien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde også negativt forhold til ordet fram til jeg var ferdig med studietida og fikk merke det på kroppen selv. Det er lang vei å gå' date=' selv om vi i Norden har kommet lengre enn mange andre. Har enda til gode å oppleve diskriminering andre veien.[/quote']

Vel, jeg har selv merket det på kroppen, men føler fortsatt ikke for å bruke det ordet.

Som sagt så er det ikke fordi jeg er imot likestilling for kvinner; tvert i mot (jeg vet det trengs, av erfaring), men jeg er like opptatt av likestilling for menn, og det er derfor ikke logisk å kalle meg "feminist".

Menn diskrimineres ofte i forbindelse med foreldrerett o.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Valhalla

Du som bor i Sverige det mest feminiserte samfunn i verden burde vel være fornøyd. Kvotering er diskriminering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Devil's Spawn

Liker bedre at man kaller seg "likestillingsforkjemper" (eller noe sånt) i stede for feminist. F.eks har jeg mer sans for hva Marthin Luther King sto for enn Black Panther og Malcolm X fordi King han ikke var "pro black".

Å være "feminist", høres ut som man setter kjønnene opp mot hverandre - med fordel for kvinnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Devil's Spawn
Har enda til gode å oppleve diskriminering andre veien.

Har til gode å se diskriminering mot kvinner også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest GreenSky
Jeg skjønner ikke helt det her. Jeg ser på meg selv som en feminist. Det vil si at jeg er opptatt av at kvinner skal ha de samme rettighetene som menn, og ikke diskrimineres på noen måte.

Jeg synes feminisme er et utdatert ord. På den måten at menn også på mange måter er tapere i likestillingskampen, da ofte i f.eks omsorgssaker, osv. Jeg er for et likestillingsbegrep som omhandler begge kjønn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Å påstå at man heller burde si "likestillingsforkjemper" er tåpelig. Jeg er feminist!! Det betyr slett ikke at jeg ikke mener at menn også har mye å kjempe for mhp likestilling. Likestillig og feminisme er ikke det samme, men det å være feminisit er ikke negativt for menns likestilling heller.

Man må da kunne være for noe uten å bli beskyldt for å være mot alt man ikke der og da sa at man var for.

Feminisme er viktig selv om likestilling for menn også er viktig. Det at det finnes mannlige likestillingssaker gjør faktisk ikke feminismen noe mer unødvendig eller negaitiv.

Jeg er feminist og stolt av det.. Og ikke prøv å påstå at jeg er noen mannehater.. Jeg er for likestilling på alle plan også.. Ser ingen motsetning der. Men jeg skjønner ikke at jeg skal måtte kalle meg likestillingsforkjemper i stedet.. Hvorfor skal jeg ikke få lov til å ha hovedfokus på det jeg ser som det største problemet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest kenneth
Jeg skjønner ikke helt det her. Jeg ser på meg selv som en feminist. Det vil si at jeg er opptatt av at kvinner skal ha de samme rettighetene som menn, og ikke diskrimineres på noen måte. Jeg er verken lesbisk eller usminket og ubarbert. Likevel merker jeg at folk , både jenter og gutter reagerer negativt når jeg sier dette.  Hvorfor er det sånn? :evil:

Som en delforklaring, kjøper jeg argumentet om Ottar og den slags snodige fruentimmere, som muligens gjør hele feminismen en bjørnetjeneste fremfor å bidra til noe positivt.

I mangel på ordet maskulinist, tror jeg order feminist får noe reaksjonært over seg. Mitt inntrykk er at de fleste folk som virkelig brenner for noe, ofte blir stemplet som "litt rare".

Et eksempel - uten sammenligning forøvrig - er Framtiden i våre henders Steinar Lem. Jeg tror han blir ansett som en pussig skrue - med negativt fortegn - selv om det skal litt til for å være uenig i det han sier.

Å være motstander av noe - enten temaet er likestilling, omsorg for kloden eller reality-TV - tror jeg virker forstyrrende på mange mennesker. Det tvinger oss til å ta et standpunkt, gruble litt, fremfor å bare seile vår egen sjø, fri for bekymringer og "stress".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

I Norge har vi kommet utrolig langt i likestillingskampen, som på mange andre arenaer.

MEN, det store flertallet av verdens fattige, syke, analfabete, osv osv er faktisk kvinner. Dette gjør at jeg kaller meg feminist, fordi det store problemet er undertrykking av kvinner, ikke av menn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg skjønner ikke at jeg skal måtte kalle meg likestillingsforkjemper i stedet.. Hvorfor skal jeg ikke få lov til å ha hovedfokus på det jeg ser som det største problemet?

Det er, så vidt jeg kan se, ingen som har sagt at du ikke får lov til å kalle deg feminist.

Det er imidlertid noen som ikke føler seg komfortable med det samme som deg, deriblant meg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du som bor i Sverige det mest feminiserte samfunn i verden burde vel være fornøyd. Kvotering er diskriminering.

Det er faktisk ikke det. Det at det er "gutteklubben grei" som sitter i flere styrer og som kjenner hverandre godt, og som står for rekruttering til nye lederstillinger, og rekuretterer hverandre, eller menn som de ser har samme kvaliteter som seg selv, DET er diskriminering. De unnlater å ansette kvinnelige sjefer fordi de ikke gjenkjenner de kvinnelige lederegenskapene... fordi de ikke er lik dem selv...

Jeg var sterkt i mot kvotering selv for bare få uker siden - jeg tenkte at den best kvalifiserte bør få jobben - og det mener jeg ennå, det er bare det at selv om en kvinne kan være bedre kvalifisert enn en mannlig søker til samme jobb, så vil mannen få jobben i mange tilfelle, rett og slett fordi det er en idiot som ansetter ham, og han sammenligner med andre menn. Skjønner du?

Personlighetstestene som ofte brukes er også laget på bakgrunn av mannlige egenskaper. Og dermed faller dyktige kvinner rett igjennom..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...