Gå til innhold

Skolen ransaket alle elevenes sekker...

Anbefalte innlegg

Skrevet
7 hours ago, AnonymBruker said:

Politiet har ikke elevene noen personlig relasjon til. Det handler om å ha respekt for andres eiendeler og rett til privatliv.

Anonymkode: b88f0...dfa

Så poenget er at det er noen fremmede som gjør det? Da er det bedre at en lærer man ikke har noen relasjon til gjør det enn naboen som jobber i politiet?

Anonymkode: 2bb7e...f74

• Liker 1
Skrevet
10 minutes ago, AnonymBruker said:

Det er ikke ulovlig å gå på rødt lys i Norge. Biler og sykelister kan ikke krysse på rødt lys men gående har fullt lov. Du kan imidlertid få avkorting på forsikringen hvis det skjer noe.

Jada, det er bemerket to ganger før at her tok jeg feil, og det har jeg vedgått.
Mitt argument blir da i stedet: Det er forbudt å kjøre på rødt selv om det er midt på natta og ingen trafikk å se eller høre på langan lei, men hvem bryr seg? Vi følger ikke nødvendigvis lovens bokstav, vi bruker iblant heller sunn fornuft.

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, GauteS skrev:

Jada, det er bemerket to ganger før at her tok jeg feil, og det har jeg vedgått.
Mitt argument blir da i stedet: Det er forbudt å kjøre på rødt selv om det er midt på natta og ingen trafikk å se eller høre på langan lei, men hvem bryr seg? Vi følger ikke nødvendigvis lovens bokstav, vi bruker iblant heller sunn fornuft.

De som skal forvalte regelverket bør bry seg.

• Liker 1
Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Om du tror man får kontroll eller bukt med ungdomsfyll er du fryktelig naiv. 10klassering vil drikke så lenge det finnes 10klassinger.

Anonymkode: 946e9...a1c

Selvsagt får man ikke stoppet det. Og jeg har vært ungdom selv og drakk, denne kua har ikke glemt hvordan det var å være kalv. Denne kua husker så altfor godt. Men det betyr ikke at man skal gi opp å ha et alkoholfritt skolearrangement! Min unge skal på ball neste år, og jeg vil han skal ha en alkoholfri opplevelse. Jeg leser på tråder her inne hvor foreldre helt seriøst tror at ungdommene deres kommer til å drikke kun det de sender med dem... jeg har hørt foreldre si at kontroll med digitial mobbing og nettkontroll er bare å gi opp for "barna er så mye flinkere enn oss" osv. Jeg tror vi skal slutte å være så jævla redd for å være voksne overfor barn og ungdom. Sett regler, utfør kontroller, være voksne.

Og om noen må dra inn grunnloven fordi noen ransler må sjekkes for alkohol når de er 14-15 - da er verden på styr.

• Liker 5
Skrevet

Huff da, stakkars englebarna dine. 

Jeg gir opp foreldre. Galt er det hvis de ransaker, galt er det hvis det hadde dukket opp alkohol på festen som ble avlyst også.

• Liker 8
Skrevet
4 minutes ago, Husholdning1 said:

De som skal forvalte regelverket bør bry seg.

De som forvalter eller administrerer regelverket og lovene er politiet og rettsvesenet. De har ikke gjort noe galt i denne forbindelse, det jeg kan se.

Skrevet (endret)
8 hours ago, Timsy said:

Ville alle foreldre som har svart her inne åpnet veska for sjefen uten å mukke om noe var stjålet fra kontoret? 

Selvsagt hadde jeg det. Og sunket gjennom gulvet av skam dersom de fant den savnede hullemaskinen... 
Jeg jobber i butikk og har ikke lange fingre. Jeg vet at det ikke er avtale med vekter om veskesjekk når jeg går hjem. Jeg hadde likevel vist vesken min på forespørsel - selvsagt hadde jeg det!

Kan også nevne at det i klassen til sønnen min forsvant en ganske dyr greie for en elev. Det ble lett og lett og ikke funnet. Da fikk vi foreldre melding fra skolen om å sjekke våre barns sekker. Det gjorde jeg selvsagt.
Skulle kanskje ikke gjort det heller? Hvis sønnen min hadde vært banditt, så hadde det blitt overskygget av at jeg hadde krenket hans privatliv? Ja, det kan jeg love...

Endret av Måbarefåsiat...
  • Liker 6
Skrevet
2 minutes ago, Måbarefåsiat... said:

Selvsagt hadde jeg det. Og sunket gjennom gulvet av skam dersom de fant den savnede hullemaskinen... 
Jeg jobber i butikk og har ikke lange fingre. Jeg vet at det ikke er avtale med vekter om veskesjekk når jeg går hjem. Jeg hadde likevel vist vesken min på forespørsel - selvsagt hadde jeg det!

Dette var sjelden kost på KG. God, gammeldags moral! Normalt er innsenderne her opptatt av hva en skal gjøre for ikke å bli knepet og av å forsvare de stakkars forbryterne. Eller, som her: legge til rette for drikking på skolen.

Anonymkode: 92b2b...10a

• Liker 2
Skrevet

Jeg vet ikke om lovverket rundt dette. Kunne sikkert lest meg opp på det, men.

Det jeg tenker ang varsling til foreldre er at det vil ta fryktelig med tid. Skal man få samtykke av alle foreldre om at det er greit å se i sekken, har den som har med alkohol kommet seg hjem for lengst. Det er mange tidstyver i skolen, og en av de er rapportering og dokumentering av diverse slag. Det må være greit for skolen å ordne opp i ting "der og da". 

Skjønner jo godt at det sikkert var ubehagelig å få sjekket sekken. Men når du er på skolen skal du kun ha med deg skolesaker.

Så regner jeg med at minst en annen elev må ha visst hvem som hadde med seg alkohol. Men valgte å ikke si hvem det var. Hadde lærerne valgt å gi eleven en sjanse til å levere alkoholen diskret på kontoret før de evt ransaket sekker, ville jo den eleven ha gjemt alkoholen. 

Skoler i Norge er alt for pysete når det gjelder å håndtere elever som gjør ting de ikke skal. Foreldre er fornøyd om deres lille, uskyldige barn slipper å bli blandet inn i noe sånt. Men blir forbanna når skolen tar ting på alvor og faktisk er strenge. 

Det er jo ofte sånn at om noen får konsekvenser for noe, så vil adferden forsvinne. Det her gir jo en ganske tydelig beskjed om at alkohol på skolen ikke er greit, og at det vil bli slått ned på med EN GANG! Både "gjerningsmannen" og andre elever vil ta til seg den beskjeden da. 

Anonymkode: 1e054...7c8

• Liker 5
Skrevet

Husker jo selv da jeg gikk på vgs. 1.året var det mange som hadde med seg alkohol på juleballet. Vi ble dritings, og husker jeg spøy på dass mens en lærer holdt håret mitt. Huff. 

2.året skulle vi gjenta begivenheten. Vi hadde med sprit på brusflasker. Men ble overrasket da veska måtte ransakes av foreldre i inngangen. Spriten ble helt ut og vi måtte være edru resten av kvelden. Alle måtte vise veska si. 

Der og da syns jeg jo det var kjipt, og jeg kunne sikkert løpt gråtende hjem og klaget til mamma om at de trådde over en grense og rotet i den høyst private veska mi. Spesielt burde jo de som ikke hadde med alkohol gjort det. De ble I HVERT FALL uskyldig mistenkt og dypt krenket.

Men, vi respekterte det! Vi var fullt klar over reglementet egentlig. Vi var ikke dumme, vi ville bare prøve oss. Og vi forsto godt at det var helt vær egen "feil" at de dette året begynte med ransaking av vesker. De andre som ikke hadde alkohol skjønte jo at det var fordi noen idioter hadde med alkohol året før, og at det da blir konsekvenser, selv om det ikke var deres feil. De var uansett bare glad for det, de slapp å tråkke i spy på dansegulvet dette året.

I etterkant så skjønner jeg jo fordelen med å være så streng. Det ble en roligere kveld, ingen var fulle, og da blir det også tryggere. Men dette var i 2006 eller noe, folk pleide ikke bli så krenket på den tida. I hvert fall ble jeg opplært til å respektere regler, og ta konsekvenser om jeg brøt dem. Og vi lærte jo virkelig å respektere reglene etter at vår regelbryting ble slått ned på. 3.året gadd ikke en kjeft å prøve å ta med alkohol. Så det funka, SELV OM de uskyldige også måtte sjekkes. 

Anonymkode: 1e054...7c8

• Liker 9
Skrevet

Det er vel bedre at skolen ikke ransaket og dermed ikke fant alkoholen. Slik at TS sitt barn kan bli dritings på denne festen. Er hva ts??

For en dramaqueen dust.

Anonymkode: 9b016...bb0

• Liker 2
Gjest making.a.mess
Skrevet
5 timer siden, WubWub skrev:

Det blir som om jeg skulle stoppet ei kvinne på gaten å ransaket jakken, veska og ranselen hennes grunnet mistanke om at hun oppbevarte narkotika. 

Det er det nøyaktig samme som det som skjedde på skolen her. Begge deler er selvfølgelig ulovlig. Det har ikke noe med at det er "traumatiserende" , det handler om at man har rettigheter som individ og at vi er beskyttet av loven. 

Det blir ikke det samme. Lærerne er ikke fremmede. De har ansvar for barna i skoletiden. Du kan vel heller sammenligne det med at mora di ransaker veska de fordi en bunke tusenlapper forsvant fra kjøkkenbordet på mystisk vis. 

Gjest making.a.mess
Skrevet
1 time siden, Thyra skrev:

Av samme grunn som at politiet kan sette håndjern på deg, ta deg med i politibilen og sette deg på glattcelke om de har grunn til det. Gjør en privatperson det samme, er det kidnapping og frihetsberøvelse.

Om det er skjellig grunn til mistanke, får politiet komme og gjøre ransakelsen. Ikke sjefen. Ville det i det hele tatt vært gyldig bevis om sjefen sa han hadde beslaglagt narkotikaen fra "Eva Nilsen" sin veske, og hun nektet? Ved påstand mot påstand er det ingen grunn til at firmaets sjef skal tillegges større troverdighet enn en vanlig ansatt. Dersom "Eva Nilsen" virkelig hadde noe ulovlig i veska, er det bedre om det blir funnet av politiet.

Det er bare en ting å si: stakkars politiet. De har jo ikke engang tid til det de skal. Og samfunnet som må betale for galskapen. Heretter blir det trippel skatt å betale. 

Skrevet

Jeg gikk på ungdomsskolen på 90-tallet, vi måtte vise frem skolesekker (som for de fleste av oss bare inneholdt bøker og penal) og gymbagger (som inneholdt rent eller svett treningstøy samt toalettsaker) noen ganger ved misstanke om alkohol. Ingen av oss ble traumatisert av dette. Ved tagging eller annet annet hærverk ble alle potensielle vitner "avhørt" av rektor. Ingen av oss fikk traumer av dette. Vi visste like godt som de voksne hva reglene var, og konsekvensene av å bryte dem. 

Anonymkode: 6e29c...4c1

• Liker 4
Skrevet
9 timer siden, Timsy skrev:

Jeg hadde sendt klage både til skolen og oppvekstsjefen i kommunen/bydelen.

Det er nå en gang slik at det er kun politiet som har lovhjemmel til å utføre kroppsvisitasjon og ransakelser, og da skal de ha skjellig grunn til mistanke om at et straffbart forhold har funnet sted. De vil slite med å sannsynliggjøre at det har vært skjellig grunn til mistanke mot alle elever.

I tillegg ville en 14-15 åring neppe turt å være den eneste som motsatte seg ransaking av sekken foran hele klassen, med de sosiale følger det ville kunne medføre.

Her har skolen brutt loven. I mine øynespiller det ingen rolle om ts er en "curlingmor" eller ikke. Her har skolen i prinsippet misbrukt sin makt som voksne "myndighetspersoner" , i tillegg til å bryte loven.

Ville alle foreldre som har svart her inne åpnet veska for sjefen uten å mukke om noe var stjålet fra kontoret? 

Klokt svar.

Har lærere lov å beslaglegge mobiler, dersom det er forbud om mobilbruk? 

Hvis de får de igjen ved dagens slutt?

Om det er lov, burde sekkene blitt behandlet på samme måte: låst inne på et rom. Levert tilbake ved festens slutt. Problem løst! 

Anonymkode: c8158...ffe

Skrevet
6 timer siden, Katten.2.0 skrev:

Tenk på alle dørvaktene som bryter alt av lover og regler når de ber gjestene vise innholdet i vesken før de får komme inn på utestedet.

Snakk om en ikkesak.

Ja, og butikkene som ser igjennom vesker og poser!

Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, dette har de virkelig ikke lov til!! Jeg ville sendt en kraftig beskjed til skolen og tatt det videre til fylkesmann.

Hilsen lektor dom jobber på ungdomsskole...

Anonymkode: 7ebad...0cd

Helt feil! Det var skolen som brøt norsk lov. Skulle likt og sett deg kommet til jobb, gått fram til sjefen for og blottlegge i innholdet foran alle kollegaer på jobb. 

Ungdom og barn skal IKKE godta alt bare fordi de ikke er voksne, de har rettigheter!!

Til å være lektor så syns jeg du har et veldig dårlig språk. 

Anonymkode: af6aa...d86

• Liker 3
Skrevet
3 timer siden, Drakan skrev:

Som sagt, de hadde ikke hjemmel for dette. 
Ransaking er det kun politiet som har tillatelse til. 
VOKSNE BRYTER IKKE LOVEN!!!

Om du ser folk bryte loven og ikke melder fra, er du medskyldig. 
Du har sett foreldre kjøre som svin med sine barn, flott forbilde du er. Ønsker lærere som bryter loven, og selv er medskyldig i dårlige foreldre. ._.
Om du bryde deg ville du meldt fra om foreldrene som kjørte slik med sinne barn, så ikke driv å påstå "jeg synes det er greit", men godtar svin som kjører. Begge lovbrytere som du IKKE ville meldt. Alle har rett til privatliv, og OM det skulle vært ransaking, er det kun politiet. 
Politiet betales av skattepenger for sånt som dette!
Lærere har ingen rett til å snoke i barn sinne ting. 

Se for deg at de fant på det med alkohol eller lignende bare for å se hva unger har i sekken. 
Ingen hadde med seg noe. Hva skjer tror du? Det var sannsynligvis det de gjorde, og så fant de tilfeldigvis alkohol hos noen så de "reddet" seg, men jeg ser ikke bort fra at lærerne kan ha plantet dette, da de påkalte Politiet ETTER ransakingen. ._.

Lærere er ikke til å stole på, trust me.

Du bor tydeligvis ikke i Oslo og kjører bil🤦‍♀️

Hvis jeg skulle gjort det hver gang noen bryter fartsgrense her, hadde jeg ikke fått tid til noe annet enn nettopp det. 

Anonymkode: d5089...a9b

• Liker 3
Skrevet
3 timer siden, GauteS skrev:

Barn har ikke samme "rett til frihet" som voksne, for eksempel mener samfunnet at alkohol får de ikke kjøpe og serveres mot betaling før de er fylt 18. Fram til den tid har foreldrene og andre voksne moralsk plikt til å delta i oppdragelsen. Lærerne har et spesielt ansvar, siden de er store deler av dagen in loco parentis.

Feil. Barn har rett til privatliv. Prøv å få ut journalen fra helsevesenet til din 15 år gamle ungdom. Det får du ikke, nemlig, på grunn av personvern og lovverket. Du har ikke rett til å vite om din datter har fått utskrevet p-piller eller har tatt abort. Eller om ungdommen er behandlet for kjønnssykdommer. Eller om de faktisk har vært til legen overhode. 

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Klokt svar.

Har lærere lov å beslaglegge mobiler, dersom det er forbud om mobilbruk? 

Hvis de får de igjen ved dagens slutt?

Om det er lov, burde sekkene blitt behandlet på samme måte: låst inne på et rom. Levert tilbake ved festens slutt. Problem løst! 

Tenkte også at her burde skolen heller iverksatt strakstiltak som begrenset tilgang til sekkene denne dagen. Opplyst om grunnen (mistanke om alkohol) slik at de som hadde planer om å plante alkohol på skolen visste at skolen visste. Dette i seg selv vil være avskrekkende og kan være nok til at de som hadde brakt med alkohol ombestemmer seg. 

Skremmende at ikke en eneste lærer ved skolen påpeker overfor rektor at ransakelse er ulovlig. 

• Liker 2
Skrevet

Nei, dette har de virkelig ikke lov til!! Jeg ville sendt en kraftig beskjed til skolen og tatt det videre til fylkesmann.

Hilsen lektor dom jobber på ungdomsskole...

"En kraftig beskjed" og "videre til fylkesmann". Du har ikke norsk som fag, antar jeg?

Anonymkode: dd0d0...394

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...