Gå til innhold

Skravletråd for studenter


Sugar&Spice

Anbefalte innlegg

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Noen andre som er mestere på prokrastinering? Jeg skal levere bacheloroppgave om seks dager. De siste to dagene har jeg lest en hel del om Märta Louise og hennes sjamankjæreste, og jeg har lært meg "the cup game". Selvsagt veldig nyttige kunnskaper og ferdigheter. Skittentøyskurven har også gått fra overfylt til nesten tom. Hvor mange ord jeg har skrevet på oppgaven? Nei, helst ikke spør om det.

Anonymkode: f9746...bef

 

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Yes. Jeg runder meg gjennom seriene på Netflix. 

Anonymkode: 24b9c...f90

 

Jupp. Er dere klare over hvor skitten bestikkskuffen er?! Og jeg har støvsuget under, bak og selve sofaen... I dag skal jeg riste tepper og vaske dyner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Og derfor er det lurt å jobbe alle andre steder enn hjemmet. Man blir så sliten at eneste man tenker på blir mat og søvn. 😅 I hele eksamensperioden nå har det blitt 8-10 timers dager, vask og renhold ligger helt nede i pri-lista. Sa til veilederen min her om dagen at til onsdag er årets tjukkeste vegg jeg må gjennom (vanskelig eksamen), og dagen etter en vegg til før jeg kan ta full ferie, nemlig storrengjøring av leiligheten. Det var hun glad for å høre. Rimelig kaotisk hjemme nå, hadde jeg hatt større leilighet tror jeg bare hadde bestilt vaskefirma, men ~45 kvm fordelt på 3 rom skal jeg få gjort unna ila hel dag.  Skikkelig heftig kampmusikk i bakgrunnen pleier å gire opp hjernen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Handler også mye om å akseptere hvor man er i oppgaven; har man kvalitativ metode og skal analysere intervjuer, der du helst skal bruke 1 måned på å analysere 1 intervju, men bare har 1 dag, så har du ikke mer enn det og må få den karakteren du får.

Anonymkode: 059c8...370

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Handler også mye om å akseptere hvor man er i oppgaven; har man kvalitativ metode og skal analysere intervjuer, der du helst skal bruke 1 måned på å analysere 1 intervju, men bare har 1 dag, så har du ikke mer enn det og må få den karakteren du får. 

Anonymkode: 059c8...370

Vi analyserer intervjuer fra kvalitativ metode og vi bruker ikke en måned.... Hvor store oppgaver tror du at folk har? Vi skal skrive maks 40 sider, liksom. :daane: Selve tenkingen går jo fort, og har man først tenkt tankene tar det ikke lang tid å skrive de ned heller... :fnise: 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kullet mitt har en jodelgruppe hvor vi spør om tips og hjelp til eksamen. Verste jeg vet er de som spør spørsmål for så å slette jodelen etter de har fått svar slik at ingen andre skal nyte godt av hjelpen de fikk. 

Anonymkode: f177a...dac

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kullet mitt har en jodelgruppe hvor vi spør om tips og hjelp til eksamen. Verste jeg vet er de som spør spørsmål for så å slette jodelen etter de har fått svar slik at ingen andre skal nyte godt av hjelpen de fikk. 

Anonymkode: f177a...dac

Det hadde jeg lagt ut en jodel om. "Verste folka som finnes er de som...." etc.. ER jo anonymt uansett! (jeg går ut fra at det er relativt stort kull siden dere bruker jodel og ikke en anne plattform?)

Anonymkode: 06c0c...7df

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 hours ago, AnonymBruker said:

Det hadde jeg lagt ut en jodel om. "Verste folka som finnes er de som...." etc.. ER jo anonymt uansett! (jeg går ut fra at det er relativt stort kull siden dere bruker jodel og ikke en anne plattform?)

Anonymkode: 06c0c...7df

Takk, skrev en lignende Jodel, men i hyggeligere tone enn hva jeg skrev her på Kvinneguiden. 

Anonymkode: f177a...dac

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, jeg har nærmest akseptert det. Bacheloren min går relativt greit rett vest. Det vil si, jeg skal alltids klare å levere et produkt, men hvorvidt jeg faktisk vil bestå kjenner jeg meg akkurat nå usikker på. Innleveringen er fredag, og jeg mangler 5000 ord for å møte kravet.

Anonymkode: f9746...bef

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere s har skrevet bachelor eller master. Hvor langt inn i studiene krever det plettfri akademisk skriving? Er det slik at i løpet av første året så skal man kunne skrive en akademisk korrekt tekst? Oppsett, referanser osv? Eller er det noe man skal lære seg jevnt og trutt i løpet av 3 år?

Anonymkode: feef8...514

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dere s har skrevet bachelor eller master. Hvor langt inn i studiene krever det plettfri akademisk skriving? Er det slik at i løpet av første året så skal man kunne skrive en akademisk korrekt tekst? Oppsett, referanser osv? Eller er det noe man skal lære seg jevnt og trutt i løpet av 3 år?

Anonymkode: feef8...514

Hos oss skulle vi kunne det i tredje blokk. Nest siste fag første år. Rapport og analyse. Det varierer sikkert noe med hva du studerer.

Anonymkode: 6faa3...609

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hos oss skulle vi kunne det i tredje blokk. Nest siste fag første år. Rapport og analyse. Det varierer sikkert noe med hva du studerer.

Anonymkode: 6faa3...609

Takk. Vi holder på å skrive en eksamensoppgave nå og gruppa mi mener skolen ikke kan forvente at vi kan akademisk skriving nå. Så det kan umulig være nøye hvordan oppsettet bli seende ut. Oppgaven er rotete, dårlig formulert og oppdelt. Jeg mener etter å ha tatt en bachelor tidligere at dette skulle vi virkelig ha lært oss til nå. Vi hr skrevet flere oppgaver i løpet av året..

Anonymkode: feef8...514

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk. Vi holder på å skrive en eksamensoppgave nå og gruppa mi mener skolen ikke kan forvente at vi kan akademisk skriving nå. Så det kan umulig være nøye hvordan oppsettet bli seende ut. Oppgaven er rotete, dårlig formulert og oppdelt. Jeg mener etter å ha tatt en bachelor tidligere at dette skulle vi virkelig ha lært oss til nå. Vi hr skrevet flere oppgaver i løpet av året..

Anonymkode: feef8...514

Åh, gruppeeksamen 😱! Lykke til med den du. Er det eksamen så er de i alle fall nøye på det.

Anonymkode: 6faa3...609

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Åh, gruppeeksamen 😱! Lykke til med den du. Er det eksamen så er de i alle fall nøye på det.

Anonymkode: 6faa3...609

Virker ikke slik med utsagn som «de kan umulig ha så store forventninger til oss etter bare et år..» 🙄😡

Anonymkode: feef8...514

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Åh, gruppeeksamen 😱! Lykke til med den du. Er det eksamen så er de i alle fall nøye på det.

Anonymkode: 6faa3...609

Da tror jeg at jeg ville tatt på meg ansvar med å redigere selv. 

Da jeg gikk på bachelor hadde vi hjemmeeksamen allerede første semester (pluss andre innleveringsoppgaver) og fikk klar beskjed om at de forventet at vi skrev akademisk. Vi hadde på forhånd fått utlevert et veiledningshefte pluss at det ble arrangert et kurs i akademisk skriving for nye studenter. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, mammamora90 skrev:

Da tror jeg at jeg ville tatt på meg ansvar med å redigere selv. 

Da jeg gikk på bachelor hadde vi hjemmeeksamen allerede første semester (pluss andre innleveringsoppgaver) og fikk klar beskjed om at de forventet at vi skrev akademisk. Vi hadde på forhånd fått utlevert et veiledningshefte pluss at det ble arrangert et kurs i akademisk skriving for nye studenter. 

Da tenker vi likt. Vi har igså fått hefte i tillegg til kurs slik du nevner. Helt utrolig egentlig st voksne folk kan sitte å begrunne det med at «vi er jo bare på 1. året.» 

Selv etter en veiledningshefte, er kildehensvisningen feil. 

Jeg stilte også spm om å bruke pensum mer, for endel av det som har blitt skrevet er hentet fra Google. Men det ble også stemt ned. 

Egebtlug tror ikke jeg orker å redigere teksten, føler jeg må gjøre om på alt. Selv barnet mitt på ungdomsskolen klarer å forstå hva som kreves. 

Men var det regler for dere hvor dere skulle skrive? Tenker på at man ikke får lov å skrive sin egen kladd i Word på datamaskina, men må skrive rett i online dkomunetet til gruppa? 

Anonymkode: feef8...514

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For oss hadde de høye forventninger til oppsett og korrekt kildehenvisning allerede første semester, så de kan faktisk forvente at dere skal kunne det nå

Anonymkode: 57046...91f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da tenker vi likt. Vi har igså fått hefte i tillegg til kurs slik du nevner. Helt utrolig egentlig st voksne folk kan sitte å begrunne det med at «vi er jo bare på 1. året.» 

Selv etter en veiledningshefte, er kildehensvisningen feil. 

Jeg stilte også spm om å bruke pensum mer, for endel av det som har blitt skrevet er hentet fra Google. Men det ble også stemt ned. 

Egebtlug tror ikke jeg orker å redigere teksten, føler jeg må gjøre om på alt. Selv barnet mitt på ungdomsskolen klarer å forstå hva som kreves. 

Men var det regler for dere hvor dere skulle skrive? Tenker på at man ikke får lov å skrive sin egen kladd i Word på datamaskina, men må skrive rett i online dkomunetet til gruppa? 

Anonymkode: feef8...514

Når vi har hatt prosjektoppgaver har vi ikke hatt noen regler om at det ikke er lov til å ha en kladd selv man kan jobbe med, det har isåfall vært opp til hver gruppe.

Vi har alltid gjort det slik at vi møtes for å avtale problemstilling og arbeidsfordeling, deretter jobber man med det selv og deler med de andre i gruppa etter hvert. Vi møtes også for å diskutere oppgaven innimellom. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, mammamora90 skrev:

Når vi har hatt prosjektoppgaver har vi ikke hatt noen regler om at det ikke er lov til å ha en kladd selv man kan jobbe med, det har isåfall vært opp til hver gruppe.

Vi har alltid gjort det slik at vi møtes for å avtale problemstilling og arbeidsfordeling, deretter jobber man med det selv og deler med de andre i gruppa etter hvert. Vi møtes også for å diskutere oppgaven innimellom. 

Det er en merkelig regel synes jeg uansett. Og veldig upraktisk da dokumentet online er rett og slett uoversiktlig å skrive på. Er også vant til at man diskuterer for så å møtes for å diskutere oppgaven. Men her skal man altså sitte å skrive sammen🙄

Anonymkode: feef8...514

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger litt råd fra dere jeg..💐 jeg har allerede oppnådd 30stp dette semesteret, men har meldt meg opp på et ekstra fag for å ta et mindre neste år.. men saken er nå at jeg har null motivasjon til begynne å lese, eksamen er til tirsdag og jeg har ikke lest NOEN TING. 

Bør jeg droppe den siste eksamen? Jeg har jo fullført løpet mitt for dette semesteret, sånn egentlig. 😣 

 

Trenger egentlig bare litt gode ord, for jeg føler at jeg skuffer meg selv dersom jeg dropper denne.. Men tror jeg kommer til å stryke dersom jeg gjennomfører også..🤷🏽‍♀️

Anonymkode: 566be...06f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om 20 minutter har jeg offisielt sommerferie, og jeg har fullført 2 år på universitet - og har 1 år før jeg er ferdig med bachelor. Skjønner ikke hvor årene har blitt av 🤷🏼‍♀️

Anonymkode: d6f4d...dc9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...