Gå til innhold

Datter (9 år) som ikke tørker seg eller vasker hendene...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Tenkle på dopapir.  Jeg er voksen og reagerer på mye papir.Jeg kjøpte en type for en stund siden, som jeg nå ikke husker navnet på. Jeg ble sår som bare det. Så sår at det var vondt å gå.  Jeg har prøvd ulike typer nå. Funnet en type på apotek. Kutt ut skyllemiddel på trusene hennes. I sårperioden min,og for at det skulle leges måtte jeg bruke servietter som en bruker på babyer.De kan ikke kastes i do da

 

Anonymkode: 02742...46d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Min sønn på 10 prøver å sluntre unna både dobesøkene og håndvask, men dette er ren latskap faktisk. Løper på do så sent at han ikke alltid rekker frem avgang, vasken hører jeg at han ikke skrur på. Jeg er redd han skal ødelegge både blære og tarm slik han holder på. 

Har tatt det opp med både fastlege og ppt/bup, men de sier at det bare er å mase på barna til det sitter.

forstår deg godt Ts, det er ikke så mye hjelp å få rund omkring som mange tror.

Anonymkode: ce6d1...36f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg var 8 år ble jeg hver morgen bedt om å forlate frokostbordet for å gå på badet og vaske meg i ansiktet. Jeg visste at jeg skulle vaske meg og jeg gadd ikke. Dag etter dag til jeg plutselig gjorde det av meg selv. Jeg maser unger inn i dusjen til stadighet. Maser om at de må skifte truse hver dag. Vaske hendene etter dobesøk. Pusse tenner morgen og kveld. Men jeg vet at jeg neppe kommer til å mase om noe av dette når de begynner på ungdomsskolen. Da maser jeg vel mer om at de ikke trenger å dusje i 2 timer i strekk flere ganger daglig.

Anonymkode: 99e65...c56

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var også gaanske sen med tørking og slikt selv, har blitt et menneske av meg også. Vet ikke hvorfor det var sånn, var nok bare redd for å få det på fingrene (har aldri likt å bli få ting på hendene). Det går seg nok til :) 

Anonymkode: 63686...b47

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en 6 åring som også blir sår fordi han ofte kan tisse litt i trusa fordi han ikke gidder å gå på do før han MÅ og ikke tørker seg ordentlig etter han har bæsjet. Vi terper og terper. Jeg har vist han " en trillion" ganger hvordan han skal brette papiret, det nytter ikke å krølle det til en ball. Har satt frem våtservietter og søppelkasse innen rekkevidde fra doen, uten at det hjelper på skolen eller når vi er på besøk. Han kan være litt vel rask ved håndvask, hender vi må sende han tilbake både to og tre ganger. 
Det har ingenting med overgrep å gjøre.

Anonymkode: d237e...174

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 25.10.2017 den 13.46, AnonymBruker skrev:

Det her problemet tror jeg du har snudd fullstendig på hodet. Man får ikke byller eller smerter verken på hendene eller nedentil av å ikke tørke seg eller å vaske hendene;  man lar være å tørke seg og/eller vaske seg på hendene fordi det er sårt, er smertefullt og svir. Hvorfor har dere ikke sjekket hva som er galt med henne? Hun må jo sjekkes for infeksjoner, hudsykdommer, sopp, urinveisinfeksjon og for tegn til seksuelle overgrep. Stakkars jente. 

Anonymkode: f1173...9ea

Dette!

Anonymkode: f6fa4...a8f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Istedenfor å mase om håndvask, har dere prøvd å fortelle henne hvorfor det er viktig å vaske hendene? En 9-åring er gammel nok til at man kan snakke om bakterier og smitte på en enkel måte og at når man ikke vasker seg på hendene kan man bli syke, og man kan gjøre andre syke. Barnemark smitter ofte på grunn av at barn ikke er flinke til å vaske hendene. Sier ikke at dere skal skremme henne, men forklare at man kan bli syke og gjøre andre syke når man slurver med håndvask.

Vet ikke hvor moden/umoden hun er, men håndvaskesangen er i hvert fall erfaringsmessig motiverende og morsom for små barn (hun er kanskje litt stor, men kanskje verdt et forsøk) 

Melodi: Fader Jacob

Vaske hender, vaske hender 

Såpe på, såpe på 

Vaske alle fingre, vaske alle fingre 

Tomler og, tomler og 

 

Vaske oppå, vaske oppå 

Mellomrom! Mellomrom! 

Hendene blir rene, hendene blir rene 

Skyll og tørk, skyll og tørk

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var slik selv som barn, jeg gadd rett og slett ikke, det var dørgende kjedelig og jeg hadde andre ting å tenke på en og vaske hendene min fks. 

Ser det samme i sønnen min. Helt utrolig lat. Vi terper og terper. Skifter truser flere ganger dagelig. Legen sier det bare er å terpe videre til det sitter.

 

Er mye mer vanlig en va man tror, var beskjeden jeg fikk av vår lege. 

Anonymkode: 6b86a...9de

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var sånn også. Men jeg hadde problemer med personlig hygiene fram til jeg var 13. Tørket meg ikke når jeg hadde gjort 1 eller 2. Dusjet ikke, skiftet ikke klær osv.. det er vanlig ikke bare for de med tilknytningforstyrrelse, men også mennesker med for eksempel adhd og asperger (som jeg har). Bare nevner det sånn i tilfelle det kan være noe.. 

Anonymkode: 48db1...e58

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Voksen k26 år her, vasker sjeldent hendene etter toalettbesøk og er så godt som aldri syk! Sist gang var ... 9-10 klasse. 

Unntak er ved matlaging til gjester, på jobb eller offentlig toalett. (Eller om jeg skulle være uheldig å få litt mensenblod på meg).

Anonymkode: 15cf3...048

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var plaget m urinveisinfeksjoner som barn og det gjorde at jeg syns det var vondt  å tørke seg etter #1. Foreldrene mine skjønte aldri helt dette med unntak av de gangene det var i akuttfasen og så vondt at jeg skrek og gråt i forb m urinering. Fikk utallige ab kurer, men tror ikke det ble fulgt godt nok opp med kontroller for å si det slik. Min farmor og et par av kusinene mine har også hatt det slik har keg finnet ut i voksen alder.

så sjekk dette. Hvis/når sykdom er utelukket må vel dette være adferd som kan belønnes hvis hun er flink? Noe som gir litt motivasjon til å jobbe mot å bli bedre?

 

Anonymkode: e3038...406

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 28.10.2017 den 19.30, AnonymBruker skrev:

Dette!

Anonymkode: f6fa4...a8f

Enig!

Anonymkode: 8af6d...01a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 25.10.2017 den 6.05, AnonymBruker skrev:

Hei!

Jeg har en flott datter på snart 9 år, som jeg begynner å bli bekymret for. Hun er en svært reflektert og kunnskapsrik jente, veldig normal på alle måter, men på ett område sliter vi virkelig:

Hun er utrolig slurvete til å tørke seg og vaske hendene etter dobesøk. Hun gjør det noen ganger, men glemmer seg ofte. Ofte lyver hun og sier at hun har gjort det, men så er vasken tørr når vi sjekker. Hun har ofte vondt nedentil, og har slitt med verkefingre flere ganger.

Når vi konfronterer henne med dette, blir hun lei seg. Hun sier at hun ikke vet hvorfor hun slurver med dette. Hun er nøye i de periodene hun har vondt pga sårhet, men så glemmer hun det fort igjen.

Hva kan vi gjøre? Å minne på, å være med henne på do, vise henne hvordan hun skal tørke og vaske seg effektivt, det hjelper ikke. Vi kan jo ikke være med henne på skolen.

Jeg har hørt om barn tilknyttet barnevernet som har utviklingsforstyrrelser. Feks jenter som ikke forholder seg til at de har mensen, eller eldre barn som ikke gidder å gå på do (må bruke bleie langt oppi barneårene). Jeg frykter at dette er lightversjonen av dette (vi er ikke tilknyttet noe barnevern, så det er sagt. Vi er en helt normal A4-familie, og såvidt jeg vet har ikke datteren min opplevd noen traumer, ei heller har hun andre symptomer på dette.)

Er det flere som har opplevd lignende utfordringer med barna sine, og som kan bidra med råd og tips?

På forhånd tusen takk!

 

Anonymkode: e8d4d...89c

Jeg har selv ikke opplevd lignende utfordringer med mine barn. Men vet at noen av mine kollegaer slurver med dette. Husker da en av disse damene ville tilby meg småkaker som hun selv laget hjemme, ble jeg så kvalm. :( Kunne ikke takke nei, men småkakene gikk rett i søppel etter at hun forlot mitt kontor. Jeg har min egen bestilk og kaffekopp på jobb av den grunn.

TS, jeg hadde laget et fint skilt, og hengt opp på do. 😊

 

 

A5FAABAC-16BF-404F-B9B2-3CA63380EC4F.jpeg

Anonymkode: 87aa3...e9a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlighet! Dette er mer vanlig enn du tror. Jeg har to barn på 8 og 10, og du må ikke tro annet enn at jeg må minne omtrent alle deres venner på å vaske hendene etter de har vært på do. Nettopp fordi de syns det er kjedelig og ikke gidder. De vet godt og vel at de bør gjøre det. Mannen min, en helt normal og renslig mann, husker selv da han var liten at han kunne skru på vannet og la det renne (uten å vaske hendene) slik at foreldrene skulle tro han vasket seg. Men det gadd han ikke fordi det var så kjedelig. 

Du får bare stå vakt og minne på helt til hun gjør det selv.

Anonymkode: 52578...acc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 hours ago, AnonymBruker said:

Voksen k26 år her, vasker sjeldent hendene etter toalettbesøk og er så godt som aldri syk! Sist gang var ... 9-10 klasse. 

Unntak er ved matlaging til gjester, på jobb eller offentlig toalett. (Eller om jeg skulle være uheldig å få litt mensenblod på meg).

Anonymkode: 15cf3...048

Fy faen så hæslig. Greit nok at DU ikke blir syk, men du sprer dine egne tarmbakterier rundt i offentligheten og utsetter andre for smitte. Tror du at det hjelper så veldig at du vasker hendene akkurat når du lager mat til gjester? Leiligheten din er full av tarmbakteriene dine. Jeg håper du ikke er en bekjent. 

Det er dessverre ekstremt mye håndvaskslurv blant både små og større barn. Jeg har brukt ENORMT mye tid på å terpe på håndvask på mine egne barn, og det har heldigvis blitt etablert som vane. Men hver gang det er andre barn på besøk her, må jeg minne på håndvask etter toalettbesøk. De færreste barn er tvangsnevrotiske av natur, så dette må terpes og terpes fra de er bittesmå. Det er ikke alle foreldre som klarer å følge så tett opp. Jeg er såpass nevrotisk at jeg ikke har klart å la være å gnåle om det.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Voksen k26 år her, vasker sjeldent hendene etter toalettbesøk og er så godt som aldri syk! Sist gang var ... 9-10 klasse. 

Unntak er ved matlaging til gjester, på jobb eller offentlig toalett. (Eller om jeg skulle være uheldig å få litt mensenblod på meg).

Anonymkode: 15cf3...048

Unnskyld meg, men æsj!! Hva med før du håndhilser, tar på andres ting osv...??? Håper virkelig ikke jeg kjenner deg!!

Anonymkode: bcd38...6e1

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud! Noen her ser jo fanden på høylys dag!! Komme her med allslags teorier om overgrep osv, himmel og hav!

Latskap er heldigvis mer utbredt enn overgrep.

Anonymkode: 0b622...d34

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 25.10.2017 den 13.46, AnonymBruker skrev:

Det her problemet tror jeg du har snudd fullstendig på hodet. Man får ikke byller eller smerter verken på hendene eller nedentil av å ikke tørke seg eller å vaske hendene;  man lar være å tørke seg og/eller vaske seg på hendene fordi det er sårt, er smertefullt og svir. Hvorfor har dere ikke sjekket hva som er galt med henne? Hun må jo sjekkes for infeksjoner, hudsykdommer, sopp, urinveisinfeksjon og for tegn til seksuelle overgrep. Stakkars jente. 

Anonymkode: f1173...9ea

Jo, man kan LETT få smerter nedentil ved å ikke vaske eller tørke seg. 

Både urin og avføring er ganske sterkt ;) 

Anonymkode: b2858...3fa

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min stesønn viste seg å være en liten grisegutt. Far maste, jeg matse og min datter maste og minte han på vasking. Før middag måtte han vaske hender på kjøkkenet slik at vi kunne se (vi tar Dettol pumpe der). Venepunktte kom da min søster kom på besøk, hun er av typen som ikke legger to fingre imellom og da satt håndvasken som spikret.

Anonymkode: 70d6b...a1a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...