Gå til innhold

Datter (9 år) som ikke tørker seg eller vasker hendene...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har en flott datter på snart 9 år, som jeg begynner å bli bekymret for. Hun er en svært reflektert og kunnskapsrik jente, veldig normal på alle måter, men på ett område sliter vi virkelig:

Hun er utrolig slurvete til å tørke seg og vaske hendene etter dobesøk. Hun gjør det noen ganger, men glemmer seg ofte. Ofte lyver hun og sier at hun har gjort det, men så er vasken tørr når vi sjekker. Hun har ofte vondt nedentil, og har slitt med verkefingre flere ganger.

Når vi konfronterer henne med dette, blir hun lei seg. Hun sier at hun ikke vet hvorfor hun slurver med dette. Hun er nøye i de periodene hun har vondt pga sårhet, men så glemmer hun det fort igjen.

Hva kan vi gjøre? Å minne på, å være med henne på do, vise henne hvordan hun skal tørke og vaske seg effektivt, det hjelper ikke. Vi kan jo ikke være med henne på skolen.

Jeg har hørt om barn tilknyttet barnevernet som har utviklingsforstyrrelser. Feks jenter som ikke forholder seg til at de har mensen, eller eldre barn som ikke gidder å gå på do (må bruke bleie langt oppi barneårene). Jeg frykter at dette er lightversjonen av dette (vi er ikke tilknyttet noe barnevern, så det er sagt. Vi er en helt normal A4-familie, og såvidt jeg vet har ikke datteren min opplevd noen traumer, ei heller har hun andre symptomer på dette.)

Er det flere som har opplevd lignende utfordringer med barna sine, og som kan bidra med råd og tips?

På forhånd tusen takk!

 

Anonymkode: e8d4d...89c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ang tørkingen, kan det være hun er redd for å få skit på hendene? Du må bare vise henne... Legg et papir i tre fire bretter og vis hvordan man tørker...

 skyll ned. Ta vann på hendene, såp de inn og sktll av. Det er mange på den alderen som slurver med håndvask, det merker vi når jenta vår har besøk..

 2 sek håndvask er litt vel kjapt

 

 

 så da ber vi de vaske seg mer.

Anonymkode: c9d7d...174

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er verkefingre? Og hvorfor har hun vondt nedentil?

Anonymkode: 4cc16...114

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva er verkefingre? Og hvorfor har hun vondt nedentil?

Anonymkode: 4cc16...114

Pussdannelse/byller på fingrene pga infisert sår. Sikkert fordi hun ikke tørker seg så det kommer bakterier i trusa.

 

TS: Jeg vet ikke annen løsning enn å terpe, terpe, terpe... Hun forstår tydeligvis sammenhengen ettersom hun husker det når hun har plager, men... Så trasig!

Anonymkode: e1fbc...ac2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man får ikke verkefingre av å ikke tørke seg, det er gule stafylokokker som er i sånne sår. E-coli bakterier er i trusa hvis man ikke tørker seg, man risikerer å få omgangssyke eller at andre får det ved å spre de. 

Anonymkode: 4da5c...a4f

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei!

Jeg har en flott datter på snart 9 år, som jeg begynner å bli bekymret for. Hun er en svært reflektert og kunnskapsrik jente, veldig normal på alle måter, men på ett område sliter vi virkelig:

Hun er utrolig slurvete til å tørke seg og vaske hendene etter dobesøk. Hun gjør det noen ganger, men glemmer seg ofte. Ofte lyver hun og sier at hun har gjort det, men så er vasken tørr når vi sjekker. Hun har ofte vondt nedentil, og har slitt med verkefingre flere ganger.

Når vi konfronterer henne med dette, blir hun lei seg. Hun sier at hun ikke vet hvorfor hun slurver med dette. Hun er nøye i de periodene hun har vondt pga sårhet, men så glemmer hun det fort igjen.

Hva kan vi gjøre? Å minne på, å være med henne på do, vise henne hvordan hun skal tørke og vaske seg effektivt, det hjelper ikke. Vi kan jo ikke være med henne på skolen.

Jeg har hørt om barn tilknyttet barnevernet som har utviklingsforstyrrelser. Feks jenter som ikke forholder seg til at de har mensen, eller eldre barn som ikke gidder å gå på do (må bruke bleie langt oppi barneårene). Jeg frykter at dette er lightversjonen av dette (vi er ikke tilknyttet noe barnevern, så det er sagt. Vi er en helt normal A4-familie, og såvidt jeg vet har ikke datteren min opplevd noen traumer, ei heller har hun andre symptomer på dette.)

Er det flere som har opplevd lignende utfordringer med barna sine, og som kan bidra med råd og tips?

På forhånd tusen takk!

 

Anonymkode: e8d4d...89c

Tørker hun seg ikke etter hverken urinering eller avføring? Hun må jo bli svært sår nedentil av dette! I tillegg vil det jo lukte av henne, og hun risikerer at andre barn trekker seg unna henne grunnet dette.
Ta henne med til legen angående verkefingrene, smertene nedentil, og angående at hun ikke tørker seg og ikke vasker seg.
Kanskje smertene nedentil er årsaken til at hun ikke vil tørke seg?
Kan hun ha vært utsatt for overgrep?!

Anonymkode: a8219...bd4

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Coolaid
35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva er verkefingre? Og hvorfor har hun vondt nedentil?

Anonymkode: 4cc16...114

Det lurer jeg også på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kontakt fastlegen og få en henvisning til BUP. Dette er problemer tre og firåringer sliter med. 

Anonymkode: 12cfe...bbd

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det her problemet tror jeg du har snudd fullstendig på hodet. Man får ikke byller eller smerter verken på hendene eller nedentil av å ikke tørke seg eller å vaske hendene;  man lar være å tørke seg og/eller vaske seg på hendene fordi det er sårt, er smertefullt og svir. Hvorfor har dere ikke sjekket hva som er galt med henne? Hun må jo sjekkes for infeksjoner, hudsykdommer, sopp, urinveisinfeksjon og for tegn til seksuelle overgrep. Stakkars jente. 

Anonymkode: f1173...9ea

  • Liker 30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Kontakt fastlegen og få en henvisning til BUP. Dette er problemer tre og firåringer sliter med. 

Anonymkode: 12cfe...bbd

Dette er problemer barn (og voksne) med fysiske plager nedentil eller overgrepsopplevelser bak seg sliter med. BUP kan være nødvendig, men er ikke stedet å starte. 

Anonymkode: f1173...9ea

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer mest på årsaken til at du ikke har skaffet din datter legehjelp for disse smertefulle og alvorlige problemene!

Anonymkode: a8219...bd4

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da ikke en diagnose eller utviklingsforstyrrelse(!), det er en uvane. Du sier "hun glemmer seg", ikke at hun har en vegring. Mas, mas og atter mas. Hver gang hun går på do, bli med/vent utenfor og sjekk håndvask og etterspør tørkingen. Hver kveld underlivsvask. Det må da hjelpe der og da, at du er med henne på do og viser henne? På skolen kan du selvsagt ikke det, men når hun kommer hjem fra skolen: Har du tørket deg godt og vasket hendene i dag? Uansett, man skal vaske hendene godt med én gang hun er innenfor døra. Det er en god vane uansett: Håndvask når man kommer inn, etter dobesøk, før mat. Kjøp mykt dopapir.

Anonymkode: d9b74...c2c

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Datteren din spør om hjelp indirekte. Hun ser at du reagere på det. Derfor fortsetter hun i håp at du skal se og forstå og hjelpe.

Hjelp henne.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for svar.

Presisering: Hun har ikke konstant vondt, så det er ikke årsaken til at hun vegrer seg for å tørke seg og vaske fingrene.

Hun er ikke så glad i "å ta i et tak", eller gjøre ting som er kjedelig eller rutinepregede. Så jeg tror at hun dropper tørking og håndvask fordi det er kjedelig og "tidkrevende".

Bekymringa mi går ut på hvorfor hun ikke forstår at dette er viktig, og hvorfor hun ikke er opptatt av hygiene. Vi er ellers veldig opptatt av hygiene i heimen, så det er ikke holdninger hun har adoptert fra oss.

Jeg setter stor pris på flere tilbakemeldinger, da jeg ikke tror at vegring pga smerter er årsaken.

Anonymkode: e8d4d...89c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar.

Presisering: Hun har ikke konstant vondt, så det er ikke årsaken til at hun vegrer seg for å tørke seg og vaske fingrene.

Hun er ikke så glad i "å ta i et tak", eller gjøre ting som er kjedelig eller rutinepregede. Så jeg tror at hun dropper tørking og håndvask fordi det er kjedelig og "tidkrevende".

Bekymringa mi går ut på hvorfor hun ikke forstår at dette er viktig, og hvorfor hun ikke er opptatt av hygiene. Vi er ellers veldig opptatt av hygiene i heimen, så det er ikke holdninger hun har adoptert fra oss.

Jeg setter stor pris på flere tilbakemeldinger, da jeg ikke tror at vegring pga smerter er årsaken.

Anonymkode: e8d4d...89c

Du MÅ ta med henne til legen for disse smertene!!

Anonymkode: cb030...097

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS, jeg har en åtteårig jente som har noe av det samme, men dette er knyttet til å vaske seg etter hun har spist. Jeg fatter og begriper ikke hvorfor hun er slik, for på alle andre områder er hun pliktoppfyllende og flink. Men i likhet med din datter hater hun å ta i et tak, eller gjøre ting som er kjedelige. Hun er rett og slett ganske lat. :-(

Hun spiser ganske grisete, lager mye mer søl enn lillebror på 4 år. Spesielt er det alltid (nesten uten unntak) matrester i ansiktet, utover kinnet, f.eks. syltetøy fundt munnviken, melkebart, el.l. Hun bryr seg ikke om å vaske seg etterpå! Hvis jeg ikke er der og minner henne på det/passer nøye på det, ellers lurer hun seg unna. Hun bryr seg ikke om at hun går rundt med smuler i munnviken på skolen. Jeg får jo passet på hjemme, men ikke på skolen. Heldigvis har hun mange venner og er godt likt - for hun bryr seg virkelig ikke om hvordan hun ser ut, og gidder ikke se seg i speilet etter hun har spist - selv om jeg har kjøpt flere lommespeil til henne.

Det er veldig frustrerende. Når hun kommer hjem fra venninnebesøk og de har spist pannekake, er hun helt blå rundt munnen og utover kinnet. Jeg synes det er så flaut mtp familien til venninnen. Venninnen er selvsagt skinnende ren etterpå.

Anonymkode: 0d144...76a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg var vel i den alderen da jeg var gjennom det samme. Det var kun en årsak, og det var at jeg ikke gadd. Jeg gadd ikke tørke meg når jeg hadde tisset, selvsagt etter jeg hadde gjort noe mer!
Jeg fikk en form for utslett, ikke blemmer og sånn, men noe som så ut som en blanding av meslinger og elveblest i skrittet og på innsiden av lårene. Jeg husker mamma var kjempestresset og maste fært, viste det frem til mormor bla (det var nesten ikke flaut) men jeg brydde meg bare ikke. Det gikk over av seg selv, Jeg hadde ikke smerter og jeg har ikke vært utsatt for overgrep el. Jeg bare gadd ikke.

Anonymkode: 8d818...5fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar.

Presisering: Hun har ikke konstant vondt, så det er ikke årsaken til at hun vegrer seg for å tørke seg og vaske fingrene.

Hun er ikke så glad i "å ta i et tak", eller gjøre ting som er kjedelig eller rutinepregede. Så jeg tror at hun dropper tørking og håndvask fordi det er kjedelig og "tidkrevende".

Bekymringa mi går ut på hvorfor hun ikke forstår at dette er viktig, og hvorfor hun ikke er opptatt av hygiene. Vi er ellers veldig opptatt av hygiene i heimen, så det er ikke holdninger hun har adoptert fra oss.

Jeg setter stor pris på flere tilbakemeldinger, da jeg ikke tror at vegring pga smerter er årsaken.

Anonymkode: e8d4d...89c

Hun er 8 år. Hun vet ikke om alle detaljer rundt hygiene, og selv om dere forteller henne det, hvorfor skulle hun skjønne viktigheten? Barn er slett ikke opptatt av slikt. Mine barn spiser snø og smågodt fra  butikkgulvet (6 år, 9-åringen har sluttet så vidt jeg vet). Det er sikkert ikke lenge siden din gjorde det samme. Å gå på do er kjedelig, vaske seg er kjedelig.

Det er viktig at barn får gode  rutiner og vaner rundt dobesøk og håndvask, det er ikke viktig at hun er opptatt av hygiene og har en bevisst holdning ang det. For meg høres det ut som det er du som har litt "avvikende holdning", at det er utrolig viktig at hun i en alder av 8 er "veldig opptatt av hygiene", barn er ikke det (og ikke alle voksne heller, selvom vi har gode rutiner rundt det). 

Anonymkode: d9b74...c2c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar.

Presisering: Hun har ikke konstant vondt, så det er ikke årsaken til at hun vegrer seg for å tørke seg og vaske fingrene.

Hun er ikke så glad i "å ta i et tak", eller gjøre ting som er kjedelig eller rutinepregede. Så jeg tror at hun dropper tørking og håndvask fordi det er kjedelig og "tidkrevende".

Bekymringa mi går ut på hvorfor hun ikke forstår at dette er viktig, og hvorfor hun ikke er opptatt av hygiene. Vi er ellers veldig opptatt av hygiene i heimen, så det er ikke holdninger hun har adoptert fra oss.

Jeg setter stor pris på flere tilbakemeldinger, da jeg ikke tror at vegring pga smerter er årsaken.

Anonymkode: e8d4d...89c

Hvor lenge har dette problemet vedvart? Begynte det brått eller gradvis? Er det konstant eller går det i perioder? 

Har du spurt om hun har vondt hele tiden, selv om det kan variere i styrke, eller har du bare tenkt det? Har du spurt om det svir når hun ikke har byller også? Om det klør? Hva slags toalettpapir bruker dere? Har du prøvd å bytte type og si fra til henne at du gjør det og at den nye skal være myk og forsiktig mot huden (prøv helst Unik Premium, det er den mildeste)? Har du spurt om hun selv vet eller har teorier om hvorfor hun har problemer med underlivet eller hvorfor hun ikke tørker seg? Har du loggført når det skjer? Hvordan kan du vite at hun ikke har eller er i ferd med å utvikle for eksempel lichen sclerosus et atrophicus, en ufattelig smertefull hudsykdom i underlivet? At hun ikke har sopp? Har du i det hele tatt tatt henne med til legen, eventuelt hvorfor ikke? Og har du, seriøst, vurdert muligheten for at hun har blitt (eller blir) utsatt for noe? 

Du ser ut til å ha bestemt deg på forhånd for at hun bare er vanskelig uten å gi andre muligheter noen sjanse, og jeg kan love deg at det ikke er gøy å være barnet i en slik situasjon. Du kan si dere er en A4-familie så mye du vil, men dersom du ikke engang prøver å få undersøkt og å finne den reelle grunnen til byller og infeksjoner i underlivet hennes er dere ikke det. Det er omsorgssvikt å unnlate å gi barna sine nødvendig helsehjelp og omsorgssvikt er ikke A4. 

Anonymkode: f1173...9ea

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi fortalte sønnen vår at han fikk bæsje-bakterier på fingrene om han ikke vasket seg og at disse ble spredd rundt over alt han tok etterpå. Så viste vi han bilder på internett av nærbilder av bakterier, så spurte vi om han hadde lyst å få sånne i maten sin, på lekene sine og i ansiktet hans. Etter det ble han flink gitt. 

Anonymkode: 1a2e2...ecf

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...