Gjest gjesta Skrevet 24. januar 2005 #1 Skrevet 24. januar 2005 http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=102361 Hva syns dere? Har barnevernet for mye makt..?
Gjest baby-E Skrevet 24. januar 2005 #2 Skrevet 24. januar 2005 det er nok mye mer som ligger bak, enn litt kjefting... Barnevernet går ikke så drastisk til verks for bare det.
Gjest Agathe Skrevet 24. januar 2005 #3 Skrevet 24. januar 2005 Det har de helt sikkert ikke. Husk at det man leser i avisene kun er en side av saken.
Gjest baby-E Skrevet 24. januar 2005 #4 Skrevet 24. januar 2005 Husk at det man leser i avisene kun er en side av saken. Jepp! Barnevernet har jo taushetsplinkt...
Lisemor Skrevet 24. januar 2005 #5 Skrevet 24. januar 2005 Tar barnevernet et barn kan mor skrike og klage i mediane, mens barnevernet må holde sin taushetsplikt.
Gjest Valhalla Skrevet 24. januar 2005 #6 Skrevet 24. januar 2005 Barnevernet har definitivt for mye makt. Vet om mange triste skjebner der barnevernet har vært overivrig.
Gjest Melk Skrevet 24. januar 2005 #7 Skrevet 24. januar 2005 Er jo litt spesielt at 30 stk har sluttet..... Forøvrig ble hun ikke fratatt barnet pga kjeft, men fordi barnet trenger enorm sykepleie og medisinsk behandling familien selv ikke er i stand til å gi. Og når ingen fagpersoner vil jobbe hos dem, så kan heller ikke barnet bo hjemme.
Gjest Lady76 ikke innl Skrevet 24. januar 2005 #8 Skrevet 24. januar 2005 Barnevernet har definitivt for mye makt. Vet om mange triste skjebner der barnevernet har vært overivrig. Det har jeg også lest og hørt...
Polly Ester Skrevet 24. januar 2005 #9 Skrevet 24. januar 2005 Det har jeg også lest og hørt... Jeg har også lest og hørt og vært vitne til flere skjebner der barnevernet ikke har kommet inn tidlig nok - og i flere tilfeller ikke kommet inn i det hele tatt...
Gjest Anonymous Skrevet 24. januar 2005 #10 Skrevet 24. januar 2005 Er jo litt spesielt at 30 stk har sluttet..... Forøvrig ble hun ikke fratatt barnet pga kjeft, men fordi barnet trenger enorm sykepleie og medisinsk behandling familien selv ikke er i stand til å gi. Og når ingen fagpersoner vil jobbe hos dem, så kan heller ikke barnet bo hjemme. Henger meg på den. Det var jo strengt tatt ikke på grunn av kjefting, men at barnet må få medisinsk hjelp. Jeg tenker slik at en eller to sykepleiere i konflikt med mor, da kan mor veldig godt ha rett. Men når hele 30 ikke klarer å jobbe, og noen til og med slutter, da er det ganske logisk hva og hvem som er problemet. Det skal faktisk mye til før helsevesen slutter medisinsk hjelp. Hallo, ca 30 stykker? Hva driver disse foreldrene på med. Burde ha fått litt vett i skallen etter hvert.
*Kaisa* Skrevet 24. januar 2005 #11 Skrevet 24. januar 2005 Er jo litt spesielt at 30 stk har sluttet..... Det spørs nok om damen er litt i vanskeligste laget å samarbeide med ja... :o
Gjest Anonymous Skrevet 24. januar 2005 #12 Skrevet 24. januar 2005 Barnevernet har definitivt for mye makt. Vet om mange triste skjebner der barnevernet har vært overivrig. Klart alle offentlige etater kan gjøre feil, men å bruke ordet "overivrig" om barnevernet blir vel litt for dumt. Er det noen som har nok å gjøre uten å bry seg med foreldre som klarer seg bra, er det vel nettopp barnevernet!
Gjest Madam Felle Skrevet 24. januar 2005 #13 Skrevet 24. januar 2005 Her er det en mor som SKAL ha rett, koste hva det koste vil. Beklageligvis har hun ikke datterenes beste interesse i tankene, når hun overhøvler sykepleiere en etter en.
Gjest Anonymous Skrevet 24. januar 2005 #14 Skrevet 24. januar 2005 Det KAN også være at alle 30 har samme mening og oppførsel. Det finnes steder der "flokkmentaliteten" er stor, og hvem vet hvordan lederen er?
Gjest Valhalla Skrevet 24. januar 2005 #15 Skrevet 24. januar 2005 Man bør være sterk for å stå imot barnevernet. De viser ofte liten respekt for ressurssvake. Det bør være meget sterke grunner for at staten skal ta barna ifra foreldre.
*Kaisa* Skrevet 24. januar 2005 #16 Skrevet 24. januar 2005 Det KAN også være at alle 30 har samme mening og oppførsel. Det finnes steder der "flokkmentaliteten" er stor' date=' og hvem vet hvordan lederen er?[/quote'] Ja, det kan du nok ha rett i. Litt skummelt å dømme.. Med stor sansynlighet så ønsker hun nok som de fleste andre mødre det beste for barnet sitt. Vi har jo hørt nok historier om norsk helsevesen og hvordan de overkjører pårørende. Hvis denne dama har pleid sitt syke barn, så skal en kanskje ikke se bort ifra at hun antagelighvis har litt innsikt i datterens situasjon.
Gjest gjest1 Skrevet 24. januar 2005 #17 Skrevet 24. januar 2005 Man bør være sterk for å stå imot barnevernet. De viser ofte liten respekt for ressurssvake. Det bør være meget sterke grunner for at staten skal ta barna ifra foreldre. Du høres ut som sønnen min på tjuetre. Han mener også at foreldrene automatisk er det beste for ungene sine. Men hvis de er det, hvorfor er det så mange unger som sklir ut da? Det burde vært innført sertifikatkrav for å få lov å sette unger til verden, men hva de eksakte kravene skulle gå ut på, aner jeg ikke. Mye mer enn økonomiske ressurser i hvert fall. Det er ingen menneskerett å få barn, men det er pokker meg en menneskrett og ha foreldre som fungerer!
Gjest Melk Skrevet 24. januar 2005 #18 Skrevet 24. januar 2005 Det kan tenkes, men i såfall finnes det tydeligvis ikke noe som fungerer godt nok slik at hennes syke barn kan bo hjemme. og for at barnets helse da skal bli ivaretatt må det på et sted der det blir det. Mener du virkelgi at et sykt barn skal ligge hjemme og ikke få godt nok stell? Er det virkelig til barnets beste? Er da ikke uvanlig at alvorlig syke barn er på sykehus og institusjon...
Gjest Anonymous Skrevet 24. januar 2005 #19 Skrevet 24. januar 2005 Man bør være sterk for å stå imot barnevernet. De viser ofte liten respekt for ressurssvake. Det bør være meget sterke grunner for at staten skal ta barna ifra foreldre. Det er jeg helt enig i. De angriper nok oftest de ressurssvake. Samtidig er det ikke statens oppgave å bestemme hvilke barn som skal få være hos foreldrenen sine.
Gjest gjest1 Skrevet 24. januar 2005 #20 Skrevet 24. januar 2005 Dersom man får barnevernet "på nakken" er det en god idé og samarbeide med dem og finne ut hva som er til beste for barnet. Gjør man ikke det, kan det godt være at vedtak blir gjort. Jeg har en venninne som for tjue år siden ble fratatt begge sine barn. Ikke fordi hun var en dårlig mor, eller ikke ville sine barns beste, men fordi hun puttet dem i bilen og kjørte rundt i byen på jakt etter barnas far hver gang han ramlet på fylla. Sent på kveld, når ungene burde vært hjemme i sine senger for lengst. Og hun skjønte faktisk ikke problemet med det. For hvis hun fikk hanket inn "far" så ble han edru igjen for en periode, og han var en god far så lenge han var edru. Barnevernet mente ikke at dette var til barnas beste. Og jeg må si meg enig med dem. Men hun var fryktelig sta, og ville ikke høre på dem - så hun fortsatte og hive ungene i bilen hver gang han ramlet på fylla. Selv rørte hun ikke alkohol, bare så det er nevnt. Så ble barna tatt, og hun fikk beskjed om hvilke endringer som måtte til i hjemmet for at hun skulle få dem tilbake, men sta som hun var så skulle hun selv bestemme, og resultatet ble at hun ikke fikk igjen ungene. Før de var så gamle at de var utenom barnevernet og kunne gå hjem selv. Hun greide ikke å gi ungene sine en stabil oppvekst, og nektet å se egen skyld, og mente at hennes innhanking av fyllebøtta var det riktige, og at ungene ikke hadde noe vondt av å bli dratt ut av sengene sine klokken elleve på kvelden for å puttes i bil og på jakt etter far. Hun gikk til Se og Hør, og hun gikk til VG og fikk oppslag begge steder, men der kom KUN hennes syn på saken frem, og barnevernets meninger kom ikke frem overhodet. Det var KUN hvor forferdelige de var, og ikke noe om hva som var bakgrunn for det hele. Det hun valgte å komme ut i media med, var hva som skjedde akkurat da de ble hentet og ikke bakgrunnen for det. J Selv har jeg ingen problemer med å forholde meg til barnevernet, og har hatt mye hjelp av dem med mine unger etter at jeg ble alene. Men jeg har samarbeidet med dem, ikke motarbeidet dem. På bakgrunn av egne erfaringer med barnevernet leser jeg derfor alle sånne historier i full visshet om at det ligger en annen historie bak enn det som kommer frem i media.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå