Gå til innhold

Lærernes vinterferie (delt fra reiseliv)

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Pjusk: ble veldig nysgjerrig nå - hva jobber du med?

Ellers: hva tjener egentlig lærere? 300-350.000? Kjenner mange som jobber mye mer for mindre, for å si det sånn... Dessuten skal det mer enn 4-5 kvelder i halvåret til for å oppveie 11 ferieuker.....

Når det er sagt: jeg har en venninne som jobber MYE - hun er lærer på ungdomsskolen. Så har jeg en svoger som ikke jobber så mye - han er barneskolelærer. Det er vel litt forskjell der også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest LoisLane

Kjære dere, jeg skjønner ikke at dere ikke er lærere? Hvorfor slite dere ut i de fæle jobbene uten overtidsbetaling når dere kunne hatt deilige, lange ferier og et foreldremøte i ny og ne?

(finner ikke flagget nå, men dere skjønner sikkert hva jeg mener...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pjusk: ble veldig nysgjerrig nå - hva jobber du med?

Ellers: hva tjener egentlig lærere? 300-350.000? Kjenner mange som jobber mye mer for mindre, for å si det sånn... Dessuten skal det mer enn 4-5 kvelder i halvåret til for å oppveie 11 ferieuker.....

Hva jeg jobber med? Ehum... Hvorfor lurer du på det? Hørtes det så rart ut? Ble helt nervøs jeg nå... :wink:

Jeg jobber innen IT-bransjen. Har ansvar for web og reiser fordi jeg holder kurs i Norden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg synes lærere (generelt) er passive, ikke-kreative, lite spennende mennesker/kjedelige, overbetalte og ikke veldig smarte.

Og de har alt for mye ferie!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt uenig i at de er overbetalte. Tenk for en viktig jobb de gjør !! (De som gjør så bra de kan, vel og merke).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Embla s
Jeg synes lærere (generelt)  er passive, ikke-kreative, lite spennende mennesker/kjedelige, overbetalte og ikke veldig smarte.  

Og de har alt for mye ferie!

Hvilke yrkesgrupper synes du (generelt) at er aktive, kreative, spennende og smarte? Hva syns du er passende lønn for en lærer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvilke yrkesgrupper synes du (generelt) at er aktive, kreative, spennende og smarte? Hva syns du er passende lønn for en lærer?

Godt spørsmål!

Venter i spenning på et sikkert mindre godt svar... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dyktige lærere fortjener selvsagt både lønn og ferien sin - bare så synd at nærmest hvem som helst kan bli lærer idag.

Jeg mener oppriktig at det blir stilt for lite krav til lærere - man finner veldig mange som aldri burde fått lov til å jobbe som lærere. Allikevel lar skolen de fortsette og fortsette uten tanke for at de faktisk er i full gang med å ødelegge mange elevers skolegang.

Men at foreldresamtaler/foreldremøter på kveldstid oppveier alle disse ferie-ukene tviler jeg veldig sterkt på. Når det gjelder tid til planlegging så har faktisk lærererne mange planleggingsdager i tillegg til feriene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Embla s
Dyktige lærere fortjener selvsagt både lønn og ferien sin - bare så synd at nærmest hvem som helst kan bli lærer idag.

Jeg mener oppriktig at det blir stilt for lite krav til lærere - man finner veldig mange som aldri burde fått lov til å  jobbe som lærere. Allikevel lar skolen de fortsette og fortsette uten tanke for at de faktisk er i full gang med å ødelegge mange elevers skolegang.  

Men at foreldresamtaler/foreldremøter på kveldstid oppveier alle disse ferie-ukene tviler jeg veldig sterkt på. Når det gjelder tid til planlegging så har faktisk lærererne mange planleggingsdager i tillegg til feriene.

Enig! Det burde absolutt være en bedre utsilingsmekanisme! Læreryrket er vel en av de yrkene hvor egnethet er viktigst!!

Det med 4-5 kvelder i semesteret til foreldresamtaler/møter var jo bare ett eksempel på hva lærere gjør utenom vanlig arbeidstid!! Og de bruker da ikke planleggingsdagene på å detaljplanlegge samtlige timer de skal ha det neste halve året!! (De lærerne jeg kjenner er i møter 4 av 5 lunsjpauser, de er på seminarer og kurs, de har 300 stiler per år (som må rettes på kveldstid eller i helger. Hver stil tar 30 minutter..)

Det er heller ikke snakk om 14 ukers ferie (ei heller 11 ekstra ferieuker som noen her påstår..) Lærere har 10 friuker per år.

Er det virkelig vanlig å misunne andres muligheter til avspasering/overtidsbetaling/frynsegoder/karrieremuligheter? Eller er det kun lærernes tvungne aspasering som er så vanskelig å svelge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen store problemer med lærernes ferie - for meg er det viktigst at mine barn får en god skolegang.

Men jeg må få lov å si at jeg synes skolens ferie- og fridager er overdrevet. Ta f.eks. høstferien som når er strekker seg over en hel uke - tidligere var det bare noen få dager. Dessuten kommer høstferien rett etter skolestart - hva skal de med ferie allerede da ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Embla s
Jeg har ingen store problemer med lærernes ferie - for meg er det viktigst at mine barn får en god skolegang.  

Men jeg må få lov å si at jeg synes skolens ferie- og fridager er overdrevet. Ta f.eks. høstferien som når er strekker seg over en hel uke - tidligere var det bare noen få dager. Dessuten kommer høstferien rett etter skolestart - hva skal de med ferie allerede da ?

Enig! Og jeg vet mange lærere som fortviler over denne ferien som bryter av så tett på skoleoppstart...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sant det, Embla :-) har hørt det samme jeg og.

Egentlig så er vi nok innerst inne enige i at så lenge lærerne gjør en god jobb med barna våre så fortjener de all den ferien/fridagene de har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Det er ikke kun foreldremøter på kveldstid som oppveier for ferieukene. Planleggingsdagene brukes til kurs og møter, og IKKE til planlegging av undervisningen.

Hvorfor er det så vanskelig for mange å forstå at det er MYE arbeid som ligger bak undervisningen? Alle elever har krav på tilpasset opplæring, det vil si at hver lærer må tilpasse opplegget for den enkelte elev, hver time, hver dag! Vi må i tillegg følge opp evt. sosiale problemer, vi må være oppmerksomme på de faglige utfordringene hver enkelt har og vi må samtidig passe på at vi følger årsplanene. En klasse (eller gruppe som det nå heter) er ikke en homogen gruppe som bare kan fylles med informasjon fra lærer.

Som jeg har nevnt før jobber jeg godt over et gjennomsnitt på 37,5 timer i uken. Bare uken som har vært (og da har det faktisk ikke vært noen kveldsmøter) har jeg jobbet fra 8-16.30 på skolen og i tillegg i overkant av 2 timer på kvelden i gjennomsnitt.

Jeg har egentlig gitt opp å prøve å "overbevise" om at jeg jobber inn feriene. Det er så mange som ikke er interessert i å endre sitt bilde, men vil leve med ideen om at de har det så mye verre enn lærere.

(Jeg tjener forresten 285000,- i året, og vil gjerne høre begrunnelser for hvorfor jeg er overbetalt.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ikke kun foreldremøter på kveldstid som oppveier for ferieukene. Planleggingsdagene brukes til kurs og møter, og IKKE til planlegging av undervisningen.

Hvorfor er det så vanskelig for mange å forstå at det er MYE arbeid som ligger bak undervisningen? Alle elever har krav på tilpasset opplæring, det vil si at hver lærer må tilpasse opplegget for den enkelte elev, hver time, hver dag! Vi må i tillegg følge opp evt. sosiale problemer, vi må være oppmerksomme på de faglige utfordringene hver enkelt har og vi må samtidig passe på at vi følger årsplanene. En klasse (eller gruppe som det nå heter) er ikke en homogen gruppe som bare kan fylles med informasjon fra lærer.

Som jeg har nevnt før jobber jeg godt over et gjennomsnitt på 37,5 timer i uken. Bare uken som har vært (og da har det faktisk ikke vært noen kveldsmøter) har jeg jobbet fra 8-16.30 på skolen og i tillegg i overkant av 2 timer på kvelden i gjennomsnitt.

(Jeg tjener forresten 285000,- i året, og vil gjerne høre begrunnelser for hvorfor jeg er overbetalt.)

Der kom innlegget jeg tenkte å skrive.

I tillegg er det mye psykisk belastning for lærere, de er ikke bare lærere, men fungerer også som "foreldre", "psykolog" og generelt "allvitere"/rådgivere for elevene. De skal holde ro i en klasse på 20 til 30 elever, følge opp hver enkelt elev for å være sikker på at alle lærer det de _må_ lære (de prøver iallefall så godt de kan), at AD/HD barn er i ro, at alle klarer å konsentrere seg, at alle er snille med hverandre etc etc,.

Det er ikke så mange jobber som har så mange forskjellige utfordringer og psykiske belastninger. Det er ikke morsomt å vite at 12-15 åringen begynner med rus fordi forholdene er så grusomme at de ikke ser andre utveier. Dette skjer også smarte, lærevillige elever som antakelig kunne få en doktorgrad senere...

Det er begrenset hva en lærer kan gjøre med forholdene hjemme, og ekstra ille er det når man vet at barnevernet ikke klarer å gjøre nok. Man er hjelpesløs!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig det er slik for enkelte lærere - men jeg tror ikke det er noe som er vanlig. Er det slik at elever i en klasse får diagnosen, AD/HD så har klassen rett til en ekstra-lærer/støtte-person.

Jeg har oppigjennom årene sett utallige eksempler på lærere som ikke er istand til å vise autoritet og hvor visse elever får lov til å ødelegge undervisningen til resten av klassen. Læreren har muligens tøffe dager der og da - men det er elevene i klassen og deres foreldre som må slite med ettervirkningene flere år etterpå og som ofte må betale tusenvis av kroner til privatlærere som et resultat av årevis med udugelige lærere og rektorer som ikke er istand til å være sitt ansvar bevisst.

Dessuten så tror jeg det er flere foreldre som må opptre som "støtte-lærere" enn det er lærere som må opptre som "foreldre". Aldri har vel skolen krevd så mye av foreldre som den gjør nå. Jeg synes det er greit å være aktiv i mine barns skoledag - og ved hjelp av dagens teknologi så har jeg mulighet til å abonnere på mine barns skoleplaner, f.eks. oversikt over lekser, prøver, innleveringer, osv. Helt flott - men jeg synes det er vanvittig at det ikke stilles større krav til fremtidige lærere - noe må gjøres - og det raskt !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Vi andre som ikek jobber som lærere jobber også masse overtid, ekstrajobbing og helger uten å få det grann mer i lønn.

Og vi har ikke like mye og lang ferie som lærerne!

Vi planlegger og strver like mye vi andre- og likevel syter lærerne som om de slet så mye mer enn andre grupper.

Nei, nå får lærerne slutte å syte, de har mer enn god nok lønn, ferie og betingelser (slakk jobb) i forhold til den lusne utdannelsen mange av dem har: noen er ufaglærte, andre har 3-årig lærerskole og andre 4-årig lærerskole fordi den nå er på ett år mer - til ingen hjelp tydeligivs :roll:

Jeg er lei av udugelige lærere som bare står der og er så kjedelige at elevene i norsk skole sovner og kjeder livet av seg. Talenter kastes bort balnt elevene, fordi lærerne er enkle mennesker uten ambisjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lærere i full stilling har akkurat like lang (kort) ferie som andre arbeidstakere, nemlig 25 dager som legges til juli måned. Alle andre "fridager" er avtalt avspasering.

http://forum.kvinneguiden.no/viewtopic.php...=asc&highlight=

Like lite som jeg har greie hvordan det er å jobbe f.eks. i IT-bransjen eller i bakeri eller helsevesenet, er det noen av dere som ikke har peiling på hva dere snakker om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Alle andre "fridager" er avtalt avspasering.

Avspasering for hva? Lærer jobber faktisk ikke mer enn andre i det daglige..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi andre som ikek jobber som lærere jobber også masse overtid, ekstrajobbing og helger uten å få det grann mer i lønn.

Og vi har ikke like mye og lang ferie som lærerne!

Vi planlegger og strver like mye vi andre- og likevel syter lærerne som om de slet så mye mer enn andre grupper.

Nei, nå får lærerne slutte å syte, de har mer enn god nok lønn, ferie og betingelser (slakk jobb) i forhold til den lusne utdannelsen mange av dem har: noen er ufaglærte, andre har 3-årig lærerskole og andre 4-årig lærerskole fordi den nå er på ett år mer - til ingen hjelp tydeligivs :roll:

Jeg er lei av udugelige lærere som bare står der og er så kjedelige at elevene i norsk skole sovner og kjeder livet av seg. Talenter kastes bort balnt elevene, fordi lærerne er enkle mennesker uten ambisjoner.

Hvis du mener de har det så mye bedre enn deg, så skjønner jeg ikke hvorfor du ikke bytter yrke og blir lærer!!? :-x Spesielt siden du tydeligvis vet bedre enn dem hvordan de skal jobbe!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke dere som er så misunnelige på feriene våre bli lærere da?

Valget er jo der.

Alle yrker har sine fordeler og ulemper.

Feriene er uten tvil en fordel for meg. Synes også jeg fortjener avspaseringen for jeg bruker mye tid på forberedelser. (Dessverre er det ikke alle som gjør det. Ikke alltid så lett å få kontrollert. Noen bruker de samme oppleggene år etter år i steden for å oppdatere og fornye seg..)

Det er en del ulemper med yrket også. Det kan være veldig stressende og du kan bli veldig psykisk sliten. Du har et stort ansvar og man involverer seg følelsesmessig med hvert barn/ungdom, og har noen problemer hender det at jeg bruker av min fritid for å hjelpe.

Foreldre kan bruke deg som "huggestabbe" hvis ungen er dårlig på skolen. (Alt er lærerens feil må vite....)

PS: Har forresten mye musikkundervisning... Ikke kom her og si at en dag med blokkfløyteinnlæring ikke er slitsomt... Kanskje man ikke bruker så mye muskler, men :tunge1::ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...