Gå til innhold

"Marsipan" eller "Masjipan"?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fortsatt, jeg uttaler æsh på samme måte som jeg uttaler shit. Derfor velger jeg å skrive forklaringen min med sh. 

Anonymkode: a05a9...181

Shit er et engelsk ord. Skitt er norsk. De uttales prikk likt. Så hvorfor bruker du engelske ord når du skal beskrive lyden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, Arabella skrev:

Shit er et engelsk ord. Skitt er norsk. De uttales prikk likt. Så hvorfor bruker du engelske ord når du skal beskrive lyden?

Nei! Det kommer an på hvilken dialekt man snakker. Det norske ordet skitt uttaler jeg som s-j-i-tt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutes ago, AnonymBruker said:

Fortsatt, jeg uttaler æsh på samme måte som jeg uttaler shit. Derfor velger jeg å skrive forklaringen min med sh. 

Shit er ikke et norsk ord, derimot har vi skitt. Det går an om nødvendig å referere til lyder i fremmede språk, men da må du nesten presisere hvilket språk du tenker på; mennesker er ikke tankelesere. 
Den s-aktige lyden som på norsk finnes i orda æsj og skitt, uttales helt likt på standard norsk, men det er mulig du har en sjelden dialekt eller en talefeil. Det blir ditt problem, i så fall, og er av mindre almen interesse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.10.2017 den 1.09, GauteS skrev:

Det er ikke så lite ironisk at når du skal forklare hvordan "sh" uttales, tyr du til et ord som skrives med sj!

Det er meningsløst å trekke inn h i denne sammenheng. Prøv å uttale konsonantene etter hverandre, og du får en hvislelyd pluss et pust, helt ulikt den lyden som skrives sj og skj.
Perelandra må være fra østfylket i Aust-Agder, for der uttaler de sjø som tre distinkte lyder. Men da bør vi heller finne oss et lydskriftmerke for det sjeldne fenomenet enn å forvirre resten av landet ved å kaste vrak på felles konvensjoner i rettskriving.

I Språkteigen 13. august, var en av sakene sørlandsdialekter i endring. Der nevner professor Arne Torp også uttale av sj-lyd.

NRK P2 Språkteigen 13. august 2015 
Dere kan finne innslaget om sj-lyd på 15:42.

Endret av Perelandra
Skrivefeil, glemte et punktum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...