Gå til innhold

Leie ut til noen med NAVgaranti/sosialen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du har utenlands etternavn er det umulig få leie bolig. Prøv å klage pga diskiminering pøh....

Anonymkode: f77f0...096

Jeg hadde aldri det problemet, og jeg har ett navn folk flest sliter med å uttale😊 

Jeg har bare hatt norske utleiere. Jeg leide en gang hos en hyggelig men gammel dame. Jeg ble også godt kjent med barna hennes, slik at de ikke skulle frykte for at jeg hadde skumle hensikter. Da hun døde, arvet jeg nesten 200tusen kroner. Det var mye penger den gangen. Dette nevnte hun aldri for meg. Barna hennes oppfordret meg til å ta imot, men jeg ga heller min del til veldedighet. 

Selv om det er en stund siden hun døde, har jeg fortsatt kontakt med barna hennes. 

Anonymkode: fbeba...df2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vet ikke hva du mener med NAVgaranti, men hvis en potensiell leietager kan dokumentere at de får uføretrygd så vet jeg at de ikke kan bli inntektsløse og pengene mine er sikret fremover.

Anonymkode: 02451...c78

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet ikke hva du mener med NAVgaranti, men hvis en potensiell leietager kan dokumentere at de får uføretrygd så vet jeg at de ikke kan bli inntektsløse og pengene mine er sikret fremover.

Anonymkode: 02451...c78

Hvordan tenker du at pengene dine er sikret dersom personen plutselig dropper å betale husleien? 

Anonymkode: 1f994...d90

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter dårlig erfaring så NEI.. de betaler ikke huseier noe dersom leietakerne sier nei.. og da står man igjen og må bet for skader og alt annet selv..

Anonymkode: 000e9...348

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nav-garanti er ingen fullverdig garanti. Det er en viss risiko for privatpersoner å leie ut til personer med Nav-garanti. Selv om det ikke gjelder alle med Nav-garanti, er det jo noen, og det kan være vanskelig å vite hvem dette er. Dermed må private utleiere i verste fall ta seg av både opprydning og betale penger for å ordne opp.

Den risikoen ville ikke jeg tatt, med mindre jeg hadde visst hvem personen var fra før av. Jeg vet om flere ansvarsfulle mennesker som holder det rent og pent rundt seg og er rolige av seg, og som av ulike grunner har Nav-garanti. Men er det noen jeg ikke kjenner, er det heller ikke aktuelt pga risikoen for at det kan gå galt. Da får det offentlige komme mer på banen og ta mer ansvar, enten ved å leie ut mer selv og/eller å dekke absolutt alle eventuelle tap i stedet for å belage seg på at privatpersoner skal ta støyten for det. 

Endret av student86
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 10/3/2017 at 6:50 PM, AnonymBruker said:

Jeg vet ikke hva du mener med NAVgaranti, men hvis en potensiell leietager kan dokumentere at de får uføretrygd så vet jeg at de ikke kan bli inntektsløse og pengene mine er sikret fremover.

Anonymkode: 02451...c78

Da bør de også ha orden på økonomien, og i så fall trenger de ikke NAV-garanti. De klarer å stable på beina et depositum. Og det er vel dette med NAV-garanti (i stedet for depositum) som diskuteres her.

Anonymkode: 30d3d...571

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Da bør de også ha orden på økonomien, og i så fall trenger de ikke NAV-garanti. De klarer å stable på beina et depositum. Og det er vel dette med NAV-garanti (i stedet for depositum) som diskuteres her.

Anonymkode: 30d3d...571

Mange med uføretrygd har ikke sjans til å spare opp flere tusener av kroner til depositum. 

Jeg leier pr i dag en leilighet og har nav-garanti. Med minstesats, en husleie som allerede spiser opp mesteparten av det jeg får utbetalt, ligger allerede langt på etterskudd med enkelte regninger, klær, legeutgifter etc så er det jævlig vanskelig å spare opp over minst 20.000 til depositum så jeg får flyttet herfra

jeg har godt kontroll på økonomien, men jeg ligger hele tiden etter med alt og kan ikke unne meg en dritt...ikle engang ei vinterjakke...og mye av grunnen er en tannlegeregning jeg måtte ut med midt oppi alt sammen da jeg ikke lengre klarte å overleve med bare smertestillende pga tennene mine. 

Man kan ha så god kontroll man bare kan, men om man har så lite pr mnd at man knapt overlever så får man bare ikke ting til p gå rundt alltid. Da hjelper det lite at enkelte bedrevitere på kg snakker om at alt handler om prioriteringer

Anonymkode: 86b77...c88

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, du må nesten vurdere personen som har garantien. Folk er forskjellig, noen bråker mer enn andre. Spør hvorfor personen trenger å bruke nav garanti, spør om referanser og finn ut hvilken type person vedkommende er. 

Jeg måtte selv bruke Nav garanti da jeg plutselig stod uten leilighet. Min huseier er kjempefornøyd med ordningen. Jeg har nå bodd her i 5 år. Er en stille, rolig og ansvarlig person, og har aldri mottatt klage fra huseier. 

Vær så snill å ikke diskriminer de som må bruke Nav garanti. Det er ikke lett å skulle spare opp 15 000 kr når man har 11 000 kr utbetalt i mnd.

Anonymkode: 08f95...953

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 30.9.2017 den 16.29, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde ikke leid ut til noen med Nav garanti, det viser at de har null kontroll på egen økonomi, og det er for risikofylt. Har du økonomisk kontroll kan du enten spare til depositum eller få depositumslåm i en bank, hvis du ikke klarer noen av delene er det bare et spørsmål om tid før manglende styring fører til utelatelse av husleie. Har også et familiemedlem som har fått ødelagt hele leiliheten hun leide ut til en med nav garanti, fikk null penger av nav og leiligheten måtte totalrenoveres. 

Anonymkode: 56441...3da

Hva hvis personen ikke kan noe for at de må få hjelp av nav til å klare seg? Uføre og ufrivillig arbeidsløse f.eks. Ikke alle som får økonomisk støtte fra nav er dårlige med personlig økonomi. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 30.9.2017 den 16.29, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde ikke leid ut til noen med Nav garanti, det viser at de har null kontroll på egen økonomi, og det er for risikofylt. Har du økonomisk kontroll kan du enten spare til depositum eller få depositumslåm i en bank, hvis du ikke klarer noen av delene er det bare et spørsmål om tid før manglende styring fører til utelatelse av husleie. Har også et familiemedlem som har fått ødelagt hele leiliheten hun leide ut til en med nav garanti, fikk null penger av nav og leiligheten måtte totalrenoveres. 

Anonymkode: 56441...3da

Det er veldig forskell på de med nav garanti da. Og nei. Ikke alle kan spare depositum. Prøv du å spare av ingenting. Jeg har leid med nav garanti flere ganger, og det var aldri et problem. Alltid betalt husleia, og aldri ødelagt noe. Skal man passe seg, så er det hvis den med navgarantien er rusmisbruker, eller blant våre nye landsmenn. Men det stemmer ikke alltid det heller.

Anonymkode: c3eca...cbb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 30.9.2017 den 23.43, AnonymBruker skrev:

Skal aldri igjen leie ut til NAV garanti. Har svært dårlig erfaring. Er pinn, klin umulig å få erstatning av nav for noe som helst. Vi tapte 12.000kr på én leietaker med NAV "garanti". Fikk ikke fem flate øre av dem selv om vi hadde mange bevis på skader. Hadde bilder av leiligheten før/etter leietaker bodde der - de så alt hærverket svart på hvitt - men nei. Aldri mer, uansett hvor kjekk personen er.

NAV "garanti" = ingen depositum. Det er en enorm risiko. Ja, man kan likefult være uheldig med vanlig depositumsleietakere, men da får man hvertfall pengene sine igjen!

Anonymkode: 23592...e37

Her må nav stilles mer til ansvar. Og det må også den som leier. Her trengs det en lovendring

Anonymkode: c3eca...cbb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis vedkommende kan henvise til fast jobb fra minst 50% og virker ellers som en ryddig person ville jeg godtatt nav garanti.

Anonymkode: 1c095...101

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det mange ulike personer som får det da.

Vil sjekke ut personene. Eks. A har vært i jobb i mange år, ble arbledig. Under den perioden ble hun syk. Og skilt. Så hjelper nav henne. Klart hun får leie.

 

Anonymkode: bf56b...0f9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

NAV fikk nye retningslinjer fra Staten i 2016 for det var så mange utleiere som ikke ville leie ut til leietagere

fra NAV ( Med god grunn ).

Nye regler ivaretar utleiere   på en mye bedre måte enn tidligere, men NAV kontorer er ikke like !

Men Husleieloven ligger der fremdeles og må lese grundig minst 10 ganger. Husk også at Skattevesenet kan rane 

depositumskontoen ( som alle tror er så trygg ) hvis leietager skylder Staten penger ! !

Jeg har opplevd dette for mange år siden og det samme gjelder i dag. Denne Googler  du fram fra en juss side.

Utleie er ikke for godtroende amatører, dette er en jobb og kan du ikke jobben din går det alltid galt .

Hilsen en 25  års erfaring som privat utleier i stor skala.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, utleie til noen med NAV garanti hadde jeg nok ikke gjort dessverre. Jeg hjelper gjerne de som kommet skeivt ut i livet eller har opplevd ulykke etc. gjennom å jobbe frivillig osv. men jeg hadde ikke risikert min egen bolig. Det hjelper lite at NAV har et nytt reglement, for man møter uansett på en profesjonell motpart ved behov for å påberope seg garantien. Som privatperson har man lite å stille opp med hvis NAV setter seg på bekbeina og setter sine jurister på det og velger å trenere saken, i tillegg til at depositumskontoen ikke nødvendigvis er så trygg den heller, som noen over påpeker. Dep. kontoen er videre også alt for liten til å dekke store skader uansett. 

NAV kan ikke klage på at så få ønsker å godta NAV-garanti før de tar ansvar i situasjonen og tilbyr erstatning fra første krone for både manglende betaling av leie og skader, uten at utleier må gjennom et skjemavelde der man møter en byråkratisk kjempe som trenerer saken ved hjelp av profesjonelle jurister. Først når utleiere flest får tillit til NAV og at de tar erstatningsansvaret seriøst, vil flere også leie ut til folk med NAV garanti. 

Anonymkode: 92e49...2bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer veldig ann på hvem du leier ut til.. ikke alle med Nav garanti er like stabil. Jeg er selv på aap og har vært sykemeldt i lange perioder pga kronisk sykdom. Jeg har leid den samme leiligheten i 8 år nå, tar godt vare på boligen og hjelper til med hagearbeid hvert år.

Husk å spørr om referanser når du skal leie ut til navere". Heller ikke dumt å følge magefølelsen!

Anonymkode: b47b9...e1b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

"Magefølelsen" er veldig viktig, men alle utleiere har dessverre ikke slik mage !

Det er ikke private utleiere som skal ta seg av de i samfunnet med dårligst "boevne".

Alle kommuner har boliger for de vanskeligst stilte og her må utleierne selv sortere potensielle leietagere.

Ikke se deg blind på NAV-garantien, men fokuser på personen og ta et ordentlig intervju mhp at de skal bli leietagere hos deg. Hold fokuset under hele samtalen. Mange leietagere er flinke til å unngå ubehagelige spørsmål ved å svar på noe annet enn det du spurte om.

NAV er pålagt et lovverk å følge, men noen saksbehandlere hos NAV er smartere enn andre mhp å finne løsning. Det er mange grunner til at noen kommer med en slik NAV-garanti og ingen boligsøkende går rundt med en lapp i pannen hvor det står masse skitt/skryt , hvis slike lapper eksisterer  må utleier selv finne dem.

Gjør utleieren dette riktig vil det aldri bli aktuelt å bruke noe fra garanti eller depositum. Tenk med hodet ikke hjertet, kommunen er alltid det bakre sikkerhetsnettet hvis du tviler. Triste historier fra leietagere er triste , ikke bli selv en slik trist historie om utleier, Velger du å ta inn en person med rus, psykiatri eller kriminell bakgrunn bør du også være forberedt på at noe ekstra kan skje, livet går opp og ned for alle.

Husk også at etter flere års bo tid vil det være normalt med litt slitasje her og der, det må du selv fikse på etter utflytting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler alle som ikke tror det kan bli så ille å lese artikkelen på aftenposten.no om hva som møter profesjonelle i hjem de bryter seg inn i, det er rikt illustrert med bilder, og forklarer godt hvorfor man leier ut til folk i jobb, med hode og helse på rett plass. 

Anonymkode: 56441...3da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men altså, hvis en leilighet blir rasert og må totalrenoveres, så hjelper det vel ikke så fryktelig mye med tre måneders depositum heller... Hvis en klarer seg med det, så kan man vel neppe kalle det totalrenovering, men kanskje heller å smøre tjukt på? 

 

Anonymkode: d8a72...699

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leier ikke ut til folk som mottar «lønn» fra NAV og folk med små unger eller kjæledyr. Unngår også folk med typ AliBaba-navn. 

Anonymkode: f2b6d...8d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...