Gå til innhold

Leie ut til noen med NAVgaranti/sosialen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

13 minutter siden, Drakan skrev:

Har sett i avsiene hvor noen faktisk har blitt bøtelagt for slik diskriminering, dessverre har jeg ikke akkurat lagret linkene. 

Det må i så tilfelle være noen som sier de ikke vil leie ut til eksempelvis homofile, utlendinger e.l.

Anonymkode: 2879d...c29

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat nå, Drakan skrev:

sjekk husleieloven og sett deg inn i de norske lovene. ;) 
Tror du blir overrasket med din påstand.

Ja jeg vet jo at man ikke kan si man ikke vil leie ut fordi personen er sånn og sånn, men det behvøer man jo ikke si! Men du mener altså at folk kan kreve å få leid eiendommen din?

Anonymkode: 2879d...c29

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Morsomt at du mener alle skal sjanse på å leie til folk med nav garanti, men grøsser av å måtte bo kommunalt. De som bor i kommunale leiligheter er akkurat de samme som sendes på leiemarkedet med nav garanti. Mange kommunale leiligheter er helt greie, men blir hærpet av de som bor der. Akkurat de samme leietakerne utleierne unngår ved å ikke ville leie ut til dem. Så her motsier du deg selv. 

Anonymkode: 56441...3da

En gammel mann på 80 år bodde i et lite kott som leides ut. Verdiene hans ble kastet i en søppelpose fra de få skap, skuffer og hyller han hadde på det lille rommet og levert til hans nye leilighet. 
Uverdige forhold, og tingene hans ble hærpet av de som liksom skulle hjelpe han. Føler at jeg skjemmes at jeg var en av de som liksom skulle hjelpe, og ingen tok hensyn til tingene hans. Ingen tok hensyn. :( 
Også en episode hvor de ikke skrudde opp alle møblene til en i rullestol, men helt greit å skru opp alle møblene til utlendiger som fikk luksushus. :( 
Var glad jeg kom videre i systemet, men satt igjen med en ekkel bismak av hvordan folk behandles. 
Er ikke slik at folk vil leve i rot, i noen tilfeller er det situasjoner som gjør dette. :( 
Prøvde å få folk til å være flinker, men vi hadde ikke "tid" og folk ville hjem "tidligere"

Endret av Drakan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Drakan skrev:

Jeg sier jo at økonomisk er en annen sak, det er en reel bekymring. Så vet ikke helt hva poenget er. 
Derimot nav garantien skal dekke eventuelle skader påfør av leietager, så lenge man dokumenterer tilstand til utleierbolig før man leier ut. :) 
Jeg f.eks, sørger for bilder hvor jeg leier slik at jeg kan vise til skader og slikt som var før jeg flyttet inn. :) 
Der jeg bor nå har jeg faktisk hjulpet å bedre leiligheten jeg leier, så den er bedre en når jeg flyttet inn. 

tenker at i saker man ikke har fått penger fra skader, er det fordi det ikke var dokumentert med bilder tilstanden til leiligheten før man lot noen flytte inn. 

Poenget er at det ikke er diskriminering å ikke leie til noen som har NAV-garanti, noe som jo var poenget ditt i det første innlegget.

1 time siden, Drakan skrev:

Diskriminering er ikke lov så.. du kan ikke nekte noen.

Med mindre du siktet til noe annet enn NAV-garanti da, men da ser jeg ikke hvorfor du har svart i tråden. 

Anonymkode: 455a2...313

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Poenget er at det ikke er diskriminering å ikke leie til noen som har NAV-garanti, noe som jo var poenget ditt i det første innlegget.

Med mindre du siktet til noe annet enn NAV-garanti da, men da ser jeg ikke hvorfor du har svart i tråden. 

Anonymkode: 455a2...313

Hm...
http://www.help.no/Fagomraader/Naborett-og-eiendom/Juridiske-artikler/NAV-garanti-i-husleieforhold
Har lest litt mer om nav garanti, og tror jeg har blandet litt med i forhold til når nav leier for personen det gjelder og nav garanti. 
Beklager det, tenkte litt mer på det som en sak hvor nav ville dekket utgifter som ved vanlig depositum. 

Likevel gjelder diskrimineringsloven i forhold til nav garanti. 

Endret av Drakan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Drakan skrev:

Hm...
http://www.help.no/Fagomraader/Naborett-og-eiendom/Juridiske-artikler/NAV-garanti-i-husleieforhold
Har lest litt mer om nav garanti, og tror jeg har blandet litt med i forhold til når nav leier for personen det gjelder og nav garanti. 
Beklager det, tenkte litt mer på det som en sak hvor nav ville dekket utgifter som ved vanlig depositum. 

Likevel gjelder diskrimineringsloven i forhold til nav garanti. 

Nei, det gjør det ikke. 

Anonymkode: 455a2...313

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det gjør det ikke. 

Anonymkode: 455a2...313

Kan du vise til en lov hvor det gjøres unntak i diskrimineringsloven på grunn av nav garanti at det IKKE skal gjeldes under diskrimineringsloven? Ikke? Da er det ikke fakta. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Drakan skrev:

Kan du vise til en lov hvor det gjøres unntak i diskrimineringsloven på grunn av nav garanti at det IKKE skal gjeldes under diskrimineringsloven? Ikke? Da er det ikke fakta. :) 

Haha, nei, selvfølgelig kan jeg ikke vise til en lovtekst som sier at et forhold ikke er diskriminering. Da ville det ha vært en endeløs lovtekst. 

Kan du vise til at man ikke kan vektlegge økonomiske forhold når man skal velge hvem man skal leie ut til? Hmm? Ikke det? Nei, da kan du ikke si at det går innunder diskriminering. 

Anonymkode: 455a2...313

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Drakan skrev:

Jeg sier jo at økonomisk er en annen sak, det er en reel bekymring. Så vet ikke helt hva poenget er. 
Derimot nav garantien skal dekke eventuelle skader påfør av leietager, så lenge man dokumenterer tilstand til utleierbolig før man leier ut. :) 
Jeg f.eks, sørger for bilder hvor jeg leier slik at jeg kan vise til skader og slikt som var før jeg flyttet inn. :) 
Der jeg bor nå har jeg faktisk hjulpet å bedre leiligheten jeg leier, så den er bedre en når jeg flyttet inn. 

tenker at i saker man ikke har fått penger fra skader, er det fordi det ikke var dokumentert med bilder tilstanden til leiligheten før man lot noen flytte inn. 

Tror du må lese litt mer av de artiklene om nav du vil alle andre skal lete frem, det er nok av historier om folk som har dokumentert skade og ikke fått noe som helst av nav. Og igjen, det er ikke diskriminering å ikke ville leie ut til en med nav garanti. Å si «jeg vil ikke leie ut til deg fordi du er neger» er diskriminering, å ville ha en i jobb med depositumer ikke diskriminering. 

Anonymkode: 56441...3da

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Haha, nei, selvfølgelig kan jeg ikke vise til en lovtekst som sier at et forhold ikke er diskriminering. Da ville det ha vært en endeløs lovtekst. 

Kan du vise til at man ikke kan vektlegge økonomiske forhold når man skal velge hvem man skal leie ut til? Hmm? Ikke det? Nei, da kan du ikke si at det går innunder diskriminering. 

Anonymkode: 455a2...313

Diskriminering gjelder svakere grupper i samfunnet. 
Om man nekter noen fordi de har hemmet psyke, nedsatt funksjon, da er det diskriminering. Å si noe annet er bare tøv. 
Men i stede for å be om nav garanti, kan man heler kreve at nav leier ut for å sørge for at de hoster opp penger om noe skjer. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Drakan skrev:

Diskriminering gjelder svakere grupper i samfunnet. 
Om man nekter noen fordi de har hemmet psyke, nedsatt funksjon, da er det diskriminering. Å si noe annet er bare tøv. 
Men i stede for å be om nav garanti, kan man heler kreve at nav leier ut for å sørge for at de hoster opp penger om noe skjer. :) 

Ja, så det du mener er at man åpenbart ikke kan nekte å leie ut til noen som har misligholdt husleien i tidligere leieforhold der vedkommende enda ikke er på beina økonomisk da dette er diskriminering fordi personen tilhører en svak gruppe i samfunnet. 

Nei, altså... Du skjønner vel hvor dumt dette høres ut? Det er klart at økonomisk evne er en faktor i leieforhold, og man kan rett og slett ikke vifte med diskrimineringskortet her. Det er åpenbart at de svake gruppene i befolkningen generelt har større økonomiske problemer. 

Anonymkode: 455a2...313

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, så det du mener er at man åpenbart ikke kan nekte å leie ut til noen som har misligholdt husleien i tidligere leieforhold der vedkommende enda ikke er på beina økonomisk da dette er diskriminering fordi personen tilhører en svak gruppe i samfunnet. 

Nei, altså... Du skjønner vel hvor dumt dette høres ut? Det er klart at økonomisk evne er en faktor i leieforhold, og man kan rett og slett ikke vifte med diskrimineringskortet her. Det er åpenbart at de svake gruppene i befolkningen generelt har større økonomiske problemer. 

Anonymkode: 455a2...313

:a034:
Hver sak er unik, og forstår at man kanskje ikke ønsker en slik leieboer. 
Men man kan ikke kjemme alle under en kam heler. :) 
Det er like tåpelig. 

Jeg har sagt det jeg mener, så det får være. 
Jeg er ikke en mester å forklare alltid ^_^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste jeg kjenner som leier ut har ikke råd til å tape flere tusen på å satse på en med nav-garanti. Jeg kjenner kun tre som har leid ut til noen med nav-garanti. Hun ene gikk selv på nav så tenkte det var greit. Alle tre har fått ødelagt leilighetene de leide ut og leieboerne har skapt et sant helvete. En nektet å flytte ut etter å ha knust og ødelagt inventar, bråket til langt på natt i måneder, dratt inn alt som var av narkomane i bygden osv. En hadde bodd i leiligheten sammen med sin sønn. Han drakk og de røyket inne, de var samlere og det var bare kaos. Etter mye klager fikk de kastet dem ut og det var skader på huset for 120 000. Det tredje stedet døde leieboer av en overdose og ble liggende lenge i leiligheten. Det så ikke ut der. Alt måtte vaskes og rives ned. 

Jeg har ikke råd til å risikere dette. Derfor leier man ut til noen der man vet man får gjort noe dersom det skulle bli slik 

Anonymkode: cd8a2...1c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Utrolig merkelig at det finnes et sånt overflod av huseiere som får leilighetene rasert :klo: 

Misforstå meg rett, jeg vet at det kan skje, men at nærmest alle som får penger fra nav holder på slik? Nei jeg tror det er det ekstremt mindretallet som driver med slikt. Akkurat som at det er mindretallet av de som jobbet holder på slik også

Anonymkode: 86b77...c88

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Utrolig merkelig at det finnes et sånt overflod av huseiere som får leilighetene rasert :klo: 

Misforstå meg rett, jeg vet at det kan skje, men at nærmest alle som får penger fra nav holder på slik? Nei jeg tror det er det ekstremt mindretallet som driver med slikt. Akkurat som at det er mindretallet av de som jobbet holder på slik også

Anonymkode: 86b77...c88

Er nok mange som kjenner noen som har hørt om noen som...

Er alltid merkverdig mye respons på disse trådene ift. andre tråder som omhandler utleie.

Anonymkode: 1f79f...5e1

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brent meg på å leie ut til to med nav garanti en gang. Aldri igjen! Orker ikke engang dele hele historien, men jeg tapte tusenvis, og mye jobb med å fikse leiligheten. Aldri aldri igjen! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er nok mange som kjenner noen som har hørt om noen som...

Er alltid merkverdig mye respons på disse trådene ift. andre tråder som omhandler utleie.

Anonymkode: 1f79f...5e1

Jeg har ikke «hørt om noen»; jeg har bevitnet på nært hold det styret min ene bestforelder gikk gjennom med en på navgaranti (og vært med på oppryddingen). Ingen i vår storfamilie kommer noen gang til å leie ut til en med navgaranti igjen. 

Da jeg kjøpte min første leilighet hadde jeg et ekstra soverom som jeg leide ut til en venninne av en venninne som jeg kjente litt fra før av. Hun betalte ikke depositum og jeg krevde ikke veldig høy leie. Rett etter hun flytte inn ble hun nav klient, leien kom sjelden til rett tid, hun var hjemme hele dagen, luftet aldri, tørket klær inne, og ila det året hun bodde hos meg tok hun hverken i støvsuger eller vaskefille. Tilslutt kastet jeg henne ut, hun måtte få nav garanti for å finne nytt bosted. Hadde kke jeg bodd sammen med henne det året hadde leiligheten vært en muggsombefengt, fuktig og veldig skitten hule som hadde krevd mye for å sett i stand. Så det påvirker nok også mitt ståsted, satser ikke mine verdier på folk uten boevne og økonomisk kontroll.

Anonymkode: 56441...3da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ikke «hørt om noen»; jeg har bevitnet på nært hold det styret min ene bestforelder gikk gjennom med en på navgaranti (og vært med på oppryddingen). Ingen i vår storfamilie kommer noen gang til å leie ut til en med navgaranti igjen. 

Da jeg kjøpte min første leilighet hadde jeg et ekstra soverom som jeg leide ut til en venninne av en venninne som jeg kjente litt fra før av. Hun betalte ikke depositum og jeg krevde ikke veldig høy leie. Rett etter hun flytte inn ble hun nav klient, leien kom sjelden til rett tid, hun var hjemme hele dagen, luftet aldri, tørket klær inne, og ila det året hun bodde hos meg tok hun hverken i støvsuger eller vaskefille. Tilslutt kastet jeg henne ut, hun måtte få nav garanti for å finne nytt bosted. Hadde kke jeg bodd sammen med henne det året hadde leiligheten vært en muggsombefengt, fuktig og veldig skitten hule som hadde krevd mye for å sett i stand. Så det påvirker nok også mitt ståsted, satser ikke mine verdier på folk uten boevne og økonomisk kontroll.

Anonymkode: 56441...3da

Poenget var at man skulle tro ingen på KG driver med utleie utifra andre tråder som dukker opp, og det at enkle spørsmål ofte blir stående ubesvart. Helt til det er snakk om NAV-klienter, da har plutselig "alle" erfaring med utleie. Nå er ikke denne tråden det beste eksemplet, men noe jeg har lagt merke til over tid da utleie er et tema som interesserer meg.

Anonymkode: 1f79f...5e1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Poenget var at man skulle tro ingen på KG driver med utleie utifra andre tråder som dukker opp, og det at enkle spørsmål ofte blir stående ubesvart. Helt til det er snakk om NAV-klienter, da har plutselig "alle" erfaring med utleie. Nå er ikke denne tråden det beste eksemplet, men noe jeg har lagt merke til over tid da utleie er et tema som interesserer meg.

Anonymkode: 1f79f...5e1

Er du ny her? Problemstillinger, erfaringsutveksling og andre innspill når det gjelder utleie skjer ganske hyppig her på forumet. Det er da mange på KG som leier ut, så hvorfor man skulle tro at "ingen på KG" driver med utleie er for meg uforståelig. 

I en tråd om utleie og NAV-garanti er det jo klart at de som har erfaring med dette vil svare. 

Anonymkode: 053be...703

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har utenlands etternavn er det umulig få leie bolig. Prøv å klage pga diskiminering pøh....

Anonymkode: f77f0...096

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...