Gå til innhold

Leie ut til noen med NAVgaranti/sosialen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er veldig mange som ikke leier ut med navgaranti dessverrre.

Anonymkode: 7f28c...3e3

Dessverre? Heldigvis burde det vel stå.

Jeg har ikke leid ut selv, hverken med eller uten NAV-garanti. Men jeg har lest nok saker om dette til å være sikker på at det skal jeg aldri gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

10 timer siden, FrittgåendeBurugle skrev:

Ha! Den er ikke verdt en skiet! 

Hvis leietaker ramponere leiligheten, kan de heller ikke kreve ett øre fra nav. Kun leie, hvis man er heldig.

Anonymkode: 69ef4...571

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Styr unna. Du får ingen hjelp ved å henvende deg til NAV når det har gått skeis.

Anonymkode: 75702...36d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diskriminering er ikke lov så.. du kan ikke nekte noen.
Derimot om man ikke er ønsket et sted er det bortkastet energi og tid.
Når jeg fant et sted å bo, sørget jeg for at folk viste hvordan livs situasjon jeg var i.  
Depositumet mitt er derimot penger jeg har klart å skrape sammen selv før jeg startet å slite. :) 

Håper du velger å være hjelpsom, i verste fall vil nav sørge for at det blir betalt uansett, men skjønner at man kan bli skeptisk.
Empati er viktigst. :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Drakan skrev:

Diskriminering er ikke lov så.. du kan ikke nekte noen.
Derimot om man ikke er ønsket et sted er det bortkastet energi og tid.
Når jeg fant et sted å bo, sørget jeg for at folk viste hvordan livs situasjon jeg var i.  
Depositumet mitt er derimot penger jeg har klart å skrape sammen selv før jeg startet å slite. :) 

Håper du velger å være hjelpsom, i verste fall vil nav sørge for at det blir betalt uansett, men skjønner at man kan bli skeptisk.
Empati er viktigst. :) 

Klart man kan. 

Anonymkode: 455a2...313

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Klart man kan. 

Anonymkode: 455a2...313

husleiloven

§ 1-8. Forbud mot diskriminering

Ved utleie av husrom kan det ikke tas hensyn til kjønn, etnisitet, religion, livssyn, nedsatt funksjonsevne, seksuell orientering, kjønnsidentitet eller kjønnsuttrykk. Slike omstendigheter kan ikke regnes som saklig grunn til å nekte opptak i husstand, framleie, personskifte eller tillegges vekt ved opphør av leieforholdet. Ved diskriminering gjelder likestillingsloven, diskrimineringsloven om etnisitet, diskriminerings- og tilgjengelighetsloven og diskrimineringsloven om seksuell orientering.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Drakan skrev:

husleiloven

§ 1-8. Forbud mot diskriminering

Ved utleie av husrom kan det ikke tas hensyn til kjønn, etnisitet, religion, livssyn, nedsatt funksjonsevne, seksuell orientering, kjønnsidentitet eller kjønnsuttrykk. Slike omstendigheter kan ikke regnes som saklig grunn til å nekte opptak i husstand, framleie, personskifte eller tillegges vekt ved opphør av leieforholdet. Ved diskriminering gjelder likestillingsloven, diskrimineringsloven om etnisitet, diskriminerings- og tilgjengelighetsloven og diskrimineringsloven om seksuell orientering.

Nå må du jo huske på at teori og praksis er to vidt forskjellige ting. En person med NAV-garanti kommer ingen vei med å klage om diskriminering for ikke å bli valgt som leietaker, og det vet du nok ganske godt selv. Dersom en person ikke ønsker å leie ut til en person med NAV-garanti vil ikke det få noen konsekvenser. 

Anonymkode: 455a2...313

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Drakan skrev:

husleiloven

§ 1-8. Forbud mot diskriminering

Ved utleie av husrom kan det ikke tas hensyn til kjønn, etnisitet, religion, livssyn, nedsatt funksjonsevne, seksuell orientering, kjønnsidentitet eller kjønnsuttrykk. Slike omstendigheter kan ikke regnes som saklig grunn til å nekte opptak i husstand, framleie, personskifte eller tillegges vekt ved opphør av leieforholdet. Ved diskriminering gjelder likestillingsloven, diskrimineringsloven om etnisitet, diskriminerings- og tilgjengelighetsloven og diskrimineringsloven om seksuell orientering.

For øvrig står det ingenting om økonomisk evne, og det kan man selvsagt vektlegge. :) 

Anonymkode: 455a2...313

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå må du jo huske på at teori og praksis er to vidt forskjellige ting. En person med NAV-garanti kommer ingen vei med å klage om diskriminering for ikke å bli valgt som leietaker, og det vet du nok ganske godt selv. Dersom en person ikke ønsker å leie ut til en person med NAV-garanti vil ikke det få noen konsekvenser. 

Anonymkode: 455a2...313

Har sett i avsiene hvor noen faktisk har blitt bøtelagt for slik diskriminering, dessverre har jeg ikke akkurat lagret linkene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Drakan skrev:

Har sett i avsiene hvor noen faktisk har blitt bøtelagt for slik diskriminering, dessverre har jeg ikke akkurat lagret linkene. 

Det tror jeg ingenting på. 

Anonymkode: 455a2...313

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For øvrig står det ingenting om økonomisk evne, og det kan man selvsagt vektlegge. :) 

Anonymkode: 455a2...313

Det er der referanser er viktig fra tidligere leietakere og så klart man får vektlege slikt. :) 
I slike saker blir det vel slik at de må bo kommunalt (grøss). :( 
Ikke akkurat verdig i mange situasjoner (har heldigvis ikke endt slik selv). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Drakan skrev:

Det er der referanser er viktig fra tidligere leietakere og så klart man får vektlege slikt. :) 
I slike saker blir det vel slik at de må bo kommunalt (grøss). :( 
Ikke akkurat verdig i mange situasjoner (har heldigvis ikke endt slik selv). 

NAV-garanti sier helt klart noe om den økonomiske (u)sikkerheten, så det er klart at utleiere kan velge å ikke akseptere dette. NAV-garantien dekker ikke skader som leietaker påfører boligen for eksempel. 

Anonymkode: 455a2...313

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det tror jeg ingenting på. 

Anonymkode: 455a2...313

Tror man kan finne det på dagbladet et sted, eller vg. Er de to avisene jeg leser mest i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Drakan skrev:

Tror man kan finne det på dagbladet et sted, eller vg. Er de to avisene jeg leser mest i.

Jeg kommer ikke akkurat til å søke dette opp fordi en tilfeldig bruker mener å ha lest noe slikt. 

Anonymkode: 455a2...313

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg kommer ikke akkurat til å søke dette opp fordi en tilfeldig bruker mener å ha lest noe slikt. 

Anonymkode: 455a2...313

Jeg har lest det. ;) 
Men hvem husker vel navnet på en artikkel? o_o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

54 minutter siden, Drakan skrev:

Diskriminering er ikke lov så.. du kan ikke nekte noen.
Derimot om man ikke er ønsket et sted er det bortkastet energi og tid.
Når jeg fant et sted å bo, sørget jeg for at folk viste hvordan livs situasjon jeg var i.  
Depositumet mitt er derimot penger jeg har klart å skrape sammen selv før jeg startet å slite. :) 

Håper du velger å være hjelpsom, i verste fall vil nav sørge for at det blir betalt uansett, men skjønner at man kan bli skeptisk.
Empati er viktigst. :) 

Hva mener du med at man ikke kan nekte noen? Alle kan da velge hvilke leietakere man ønsker på egen eiendom, Ingen kan kreve å få leid noe av noen!

Anonymkode: 2879d...c29

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Drakan skrev:

husleiloven

§ 1-8. Forbud mot diskriminering

Ved utleie av husrom kan det ikke tas hensyn til kjønn, etnisitet, religion, livssyn, nedsatt funksjonsevne, seksuell orientering, kjønnsidentitet eller kjønnsuttrykk. Slike omstendigheter kan ikke regnes som saklig grunn til å nekte opptak i husstand, framleie, personskifte eller tillegges vekt ved opphør av leieforholdet. Ved diskriminering gjelder likestillingsloven, diskrimineringsloven om etnisitet, diskriminerings- og tilgjengelighetsloven og diskrimineringsloven om seksuell orientering.

Du kan selvfølgelig nekte å leie til en som ikke har økonomien på stell. 

3 minutter siden, Drakan skrev:

Det er der referanser er viktig fra tidligere leietakere og så klart man får vektlege slikt. :) 
I slike saker blir det vel slik at de må bo kommunalt (grøss). :( 
Ikke akkurat verdig i mange situasjoner (har heldigvis ikke endt slik selv). 

Morsomt at du mener alle skal sjanse på å leie til folk med nav garanti, men grøsser av å måtte bo kommunalt. De som bor i kommunale leiligheter er akkurat de samme som sendes på leiemarkedet med nav garanti. Mange kommunale leiligheter er helt greie, men blir hærpet av de som bor der. Akkurat de samme leietakerne utleierne unngår ved å ikke ville leie ut til dem. Så her motsier du deg selv. 

Anonymkode: 56441...3da

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

NAV-garanti sier helt klart noe om den økonomiske (u)sikkerheten, så det er klart at utleiere kan velge å ikke akseptere dette. NAV-garantien dekker ikke skader som leietaker påfører boligen for eksempel. 

Anonymkode: 455a2...313

Jeg sier jo at økonomisk er en annen sak, det er en reel bekymring. Så vet ikke helt hva poenget er. 
Derimot nav garantien skal dekke eventuelle skader påfør av leietager, så lenge man dokumenterer tilstand til utleierbolig før man leier ut. :) 
Jeg f.eks, sørger for bilder hvor jeg leier slik at jeg kan vise til skader og slikt som var før jeg flyttet inn. :) 
Der jeg bor nå har jeg faktisk hjulpet å bedre leiligheten jeg leier, så den er bedre en når jeg flyttet inn. 

tenker at i saker man ikke har fått penger fra skader, er det fordi det ikke var dokumentert med bilder tilstanden til leiligheten før man lot noen flytte inn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hva mener du med at man ikke kan nekte noen? Alle kan da velge hvilke leietakere man ønsker på egen eiendom, Ingen kan kreve å få leid noe av noen!

Anonymkode: 2879d...c29

sjekk husleieloven og sett deg inn i de norske lovene. ;) 
Tror du blir overrasket med din påstand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...