Gå til innhold

Leie ut til noen med NAVgaranti/sosialen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Noen med erfaringer? For og imot? Hadde du leid til en uten jobb, men med sikker NAV inntekt?

Anonymkode: 0d072...a70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er veldig mange som ikke leier ut med navgaranti dessverrre.

Anonymkode: 7f28c...3e3

Om man har gode referanser og er sikker betaling pleier det svært sjeldent å være ett problem. 

Anonymkode: feeb9...86c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke leid ut til noen med Nav garanti, det viser at de har null kontroll på egen økonomi, og det er for risikofylt. Har du økonomisk kontroll kan du enten spare til depositum eller få depositumslåm i en bank, hvis du ikke klarer noen av delene er det bare et spørsmål om tid før manglende styring fører til utelatelse av husleie. Har også et familiemedlem som har fått ødelagt hele leiliheten hun leide ut til en med nav garanti, fikk null penger av nav og leiligheten måtte totalrenoveres. 

Anonymkode: 56441...3da

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk depositumslån av Nav. Be leietakeren om å skaffe det i stedet for garanti. Da står utleier mye sterkere, fordi garantien har så altfor mange begrensninger og kan gå ut på dato. Et depositumslån er jo faktiske penger som blir satt inn på en depositumskonto, akkurat som om det skulle være leietakerens egne penger. Da er leietakeren ansvarlig ovenfor Nav, ikke utleier.

Anonymkode: f9e57...7bc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der hadde jeg vært veldig selektiv på person hvertfall. Det er ingen skam å få hjelp av NAV, og det er mange fine folk under det systemet, men det er dessverre også en del annet...

Jeg har sett en del nyhetssaker der NAV er vanskelige å ha med å gjøre ift erstatning og den typen ting. Garantien virker å ofte gjelde bare selve husleien og ikke andre ting. Så, hvis du er heldig og får en leietaker som ikke eier nåla i veggen, og som gjør skade på leiligheten, da har du et problem. 

http://www.help.no/Fagomraader/Naborett-og-eiendom/Juridiske-artikler/NAV-garanti-i-husleieforhold

Synd at det alltid skal være råtne epler i kurven. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Alle fortjener en sjanse. Skikkelige folk er skikkelig folk uansett om de har penger eller ikke. Alle kan være uheldig i livet. 

 

Endret av Coolaid
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var det ikke en tråd her inne for en to ukers tid siden om en som ikke fikk leia, og der nav som hadde gitt garanti ikke holdt mål?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leide ut et hus til et ungt par som akkurat hadde giftet seg. Barn hadde de også. De hadde garanti fra Nav. De tettet igjen luftekanalene på badet, fordi det var ekstremkulde den vinteren og det var visst for kaldt- resultatet var sopp på badet og ellers i huset. De fulgte ikke råd for at vannet ikke skulle fryse, så jeg betalte rørlegger. Andre gangen de frøs rørene fikk de betale rørlegger selv. Da uteble husleien over flere måneder. Plutselig stakk de bare av fra huset, regninger osv. Nav betalte ut garantien veldig greit men fortsatt gikk jeg med tap. 

Det aller beste om man skal leie ut, er at nav er ansvarlig for leieforholdet, ikke de som bor der. Men gi folk en sjanse, det er mange fine folk som har nav garanti.

Anonymkode: f7ab7...5b0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja vi har leid ut til to stykker i to forskjellige omganger med nav garanti. De mest stille og ordentlige leieboerne vi har hatt (underetasje). Med nav garanti risikerer man ikke at de sløser penger på andre ting og blir for sen med leien, leien kommer i tide hver gang, og det er jo ikke sånn at alle som går på nav er giddalause rusmisbrukere.

Vår ene leieboer var en 19 år gammel jente med MS, og vår andre var også syk, og det kan man jo ikke noe for. 19 åringen passet katten vår når vi var bortreist og hun hadde nesten aldri gjester eller fløy ut og inn av døren på natten eller hadde vorspill o.l slik friske har noen ganger i måneden, merket knapt at hun var der. Man er ikke noe dårligere leieboer fordi man er uheldig og har fått en sykdom! 

Anonymkode: c78cb...30f

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har leid ut tidligere til en som hadde nav garanti i stedet for depositum. Aldri igjen for å si det sånn. Er ikke mye verdt den garantien der.

Anonymkode: 617c2...859

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke hvordan noen kan dømme alle med navgaranti pga en eller to negative hendelser. Jeg vet om flere som leier ut til folk med jobb og depositumspenger, men som har hatt ekstremt dårlige opplevelser med leietakerne. Så det er ikke slik at bare fordi man har jobb så går alt på skinner. 

Syns utleieforholdene i Norge er helt på tryne. Man må be på sine knær hos privatpersoner som ser ned på en og leier ut gjennom trynefaktorprinsippet.  Så slike som meg med uføretrygd og minstesats og ikke klarer å spare 3 måneders depositum kan bare glemme å få leie. Iallefall ikke leie en Ok leilighet med Ok standard, men bare av folk som leier ut leiligheter fulle av mugg og sopp. Kjempegøy å bo i slike leiligheter når man allerede er syk

Og ja, jeg har virkelig forsøkt å flytte herfra. Nåværende huseier gir faen. Sier jeg ifra til rette instanser om boforholdet så må jeg flytte, men jeg finner jo ingen steder å flytte til. Stuck med andre ord

Anonymkode: 86b77...c88

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har leid ut til en med NAV garanti. Huset så ut som en episode av "Syke samlere" og jeg måtte kaste han ut via namsmannen. MYE trøbbel og et lite helvete i nesten 1 år. Den nav garantien var ikke mye til hjelp for å si det sånn.

Anonymkode: 2879d...c29

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ville jeg aldri ha gjort, nettopp fordi det vil være en vanskeligere situasjon hvis det skulle oppstå et problem. At det finnes ordentlige leietakere med NAV-garanti spiller egentlig liten rolle. Risikoen for å få en dårlig leietaker er der, og den prosessen med å få ut leietaker da er ikke noe jeg ønsker meg. 

Anonymkode: 070d4...98c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skjønner ikke hvordan noen kan dømme alle med navgaranti pga en eller to negative hendelser. Jeg vet om flere som leier ut til folk med jobb og depositumspenger, men som har hatt ekstremt dårlige opplevelser med leietakerne. Så det er ikke slik at bare fordi man har jobb så går alt på skinner. 

Anonymkode: 86b77...c88

En arbeidstaker med depositum som misligholder et lån har man for det første penger på bankkonto fra, deretter mulighet for tvangstrekk av lønn for å dekke manglende husleie og evt skader i boligen. En med  navgaranti som hærper en bolig og ikke betaler for seg for så å måtte tvangsutkastes eller stikker uten ett ord, der får man kanskje etter lang krangling tre mnds husleie fra nav, men ingenting for de resterende mnd eller fiksing av det som er ødlagt. Alt går ikke på skinner selv om man at jobb, men det ar folk faktisk jobber betyr at de har en viss minstestandard på ting, alt av slaur går jo på nav, det er for stor risiko å satse på å finne nåla i høystakken som er skikkelig. Det handler om enkel sannsynlighetsberegning. Hvis du har så ordnet økonomi som du mener i innlegget ditt er det ingen problem for deg å få et depositumslån i banken din som kan nedbetales gradvis, og vips har du større mulighet for å få noe om du skal flytte. 

Anonymkode: 56441...3da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal aldri igjen leie ut til NAV garanti. Har svært dårlig erfaring. Er pinn, klin umulig å få erstatning av nav for noe som helst. Vi tapte 12.000kr på én leietaker med NAV "garanti". Fikk ikke fem flate øre av dem selv om vi hadde mange bevis på skader. Hadde bilder av leiligheten før/etter leietaker bodde der - de så alt hærverket svart på hvitt - men nei. Aldri mer, uansett hvor kjekk personen er.

NAV "garanti" = ingen depositum. Det er en enorm risiko. Ja, man kan likefult være uheldig med vanlig depositumsleietakere, men da får man hvertfall pengene sine igjen!

Anonymkode: 23592...e37

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...