Gå til innhold

Tråden for elendig språk og uforståelig dialekter funnet på FB


MalloryK

Anbefalte innlegg

En ting jeg virkelig lurer på. Tar det ikke lengre tid å skrive på dialekt?
Man har jo alle lært nynorsk/bokmål på skolen.
Men, hvis jeg skulle ha skrevet noe på min dialekt så hadde det tatt 10 ganger mer tid, siden jeg måtte tenke ut hver bokstav, og hver setningsoppbygging. Hva skjer?

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, MalloryK skrev:

En ting jeg virkelig lurer på. Tar det ikke lengre tid å skrive på dialekt?
Man har jo alle lært nynorsk/bokmål på skolen.
Men, hvis jeg skulle ha skrevet noe på min dialekt så hadde det tatt 10 ganger mer tid, siden jeg måtte tenke ut hver bokstav, og hver setningsoppbygging. Hva skjer?

Hva er din dialekt?

(De e itj nå vanskli på mi dialekt sjø)

Anonymkode: 17b87...f4f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke hvorfor folk skriver på dialekt på facebook. Alle andre steder så forventes det jo at vi skriver på bokmål eller nynorsk. Om jeg ser at et ord er skrevet feil/annerledes så tenker jeg at den personen ikke kan skrive.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@MalloryK,  jeg har skrever på dialekt i 17(!) år, så det går like raskt som å skrive bokmål. Men jeg holder det til egen facebookvegg og på meldinger til venner som snakker samme dialekt.  I grupper, på forum ol. er det kun bokmål(nynorsk for de som bruker det) som gjelder og det forventer jeg av andre også. 

Anonymkode: ef995...37c

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.12.2017 den 5.04, MalloryK skrev:

En ting jeg virkelig lurer på. Tar det ikke lengre tid å skrive på dialekt?
Man har jo alle lært nynorsk/bokmål på skolen.
Men, hvis jeg skulle ha skrevet noe på min dialekt så hadde det tatt 10 ganger mer tid, siden jeg måtte tenke ut hver bokstav, og hver setningsoppbygging. Hva skjer?

d går møkje fortare å skriva på dialekt. Då sleppe ein jo å tenka.

Anonymkode: 93fc6...62e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kommentar i en gruppe, hvor TS spurte om hvordan trafikken var fra A til B:

Je, du kje mitt ikkje på abæ, men ner du tar 2 rett mar nei altso opp. Je går!

Flere har spurt henne hva hun mener, men hun har enda ikke svart. Veldig kjekt i en trafikkgruppe å få sånne svar...

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, jeg fant en annen og, dette var en kommentar på noe Northug greier:

Mog, hje ha jo fre størje!
(dette har han fått 3 likes på)

Hva skjer i dette landet? Jeg forstår ingenting av hva folk sier lengre.

Edit: Hva lærer de på skolen? Hva er reglene for tiden, er det godkjent å skrive på dialekt? Er det bare fritt fram for alle? Jeg føler meg så gammel nå, men jeg skjønner ikke hva folk skriver lengre

Endret av MalloryK
  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, penny_ skrev:

Jeg er godt gift med verdens fineste gutt som er for meg den sexigste og fineste i verden

?

Anonymkode: a01b8...8b7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat

Æ digge den gruppa her. Får sykt masse tips og råd, får se mange kule og artie ting, lære masse nytt hele tiden. Men om folk har så lite å finne på at dem bare må klage på kordan anner menneska har det hjemme hos sæ sjøl, så anbefale æ dåkker på.det sterkaste å forlate gruppa, sånn at vi anner her inne slæpp høre på diaren dåkkers. 99.99% av åss som e her inne e myndig, altså over 18 år, og sist æ sjekka så va fri vilje lovlig i norge. Så om folk tar sæ nær av kordan anner folk har det hjemme, så husk nu bare på at det e IKKE du som bor der, det e nån anner, og om noen spørr om råd eller tips ang div løsninger, vell kom med et tips, ikke leit etter mannskit å rakk ned på personen bare for at det ikke følger din standar. Vi alle e forsjellig, noen like å det på sin måte, anner liker å romstrere rundt å prøve nye ting, og noen trives med mye, og anner trives med lite. Men kom værtfall med råd som ikke trykker person ned.

Fra en DIY-gruppe. Ikke det verste tilfellet av dårlig språk jeg har sett, men trådstarter følte seg dypt krenket da noen kommenterte at det kanskje var på tide å sette på korken på flaska, slik at det ble lettere å lese det som ble skrevet :fnise:

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I en matgruppe (og hun har fortsatt ikke fått svar)

Sje me du, 3 personar, kje me all? Hu bør itje noen, hehe, neje

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Seriøst. Hva kan man svare på dette? Noe ala: "jeg forstår ikke hva du sier, kan du skrive på bokmål eller nynorsk?"

Kan man skrive det? Det foregår så mange diskusjoner i flere grupper som jeg er interessert i, men jeg skjønner ikke hva de sier.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, MalloryK skrev:

Seriøst. Hva kan man svare på dette? Noe ala: "jeg forstår ikke hva du sier, kan du skrive på bokmål eller nynorsk?"

Kan man skrive det? Det foregår så mange diskusjoner i flere grupper som jeg er interessert i, men jeg skjønner ikke hva de sier.

Jeg orker ikke sånne grupper. De gruppene jeg er med i har i reglene at man må skrive på bokmål eller nynorsk. Kontakt admin og be dem om å vurdere det?

Anonymkode: 3359d...525

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei damer ☺️

Har dokk sitt « leon» filmen fra 1994 ? 
Ka synes dere ? Eg elsker filmen ❤️ 
Snakka me en kompis å han har ikkje sitt den😮

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 4.10.2017 den 1.40, NotNaomi skrev:

Syns det er skikkelig fint med dialekter! Men de må skrives riktig og ikke av nylig innflytta som prøver! Hvorfor har dere så mye mot det? Og dialekter er norsk,til opplysning.

KGs forumregler sier det er forbudt å skrive innlegg på dialekt.

Anonymkode: 2650b...cfd

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

KGs forumregler sier det er forbudt å skrive innlegg på dialekt.

Anonymkode: 2650b...cfd

Også i en tråd som handler om dialekt?

men nå er vel ikke tema i tråden dialekt på kg.

Anonymkode: 36482...877

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Bäcker

Vi må skille mellom dialekt og folk som ikke kan skrive. Skal det være sånn at de som ikke klarer å skrive rett skal bli utestengt.

Vi må sjille melåm dailekkt å fålk såmm ike kann skreve. Skall de hvære sån att di såm ikkje og så videre.

 

Endret av Tom Bäcker
Trykket for tidlig på «publiser»
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Tom Bäcker skrev:

Vi må skille mellom dialekt og folk som ikke kan skrive. Skal det være sånn at de som ikke klarer å skrive rett skal bli utestengt.

Vi må sjille melåm dailekkt å fålk såmm ike kann skreve. Skall de hvære sån att di såm ikkje og så videre.

 

Hvorfor skal man skreve. Det gjør man når man føder

Anonymkode: a01b8...8b7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...