Gå til innhold

Tråden for elendig språk og uforståelig dialekter funnet på FB


MalloryK

Anbefalte innlegg

Jeg meldte meg inn i en termingruppe og en gruppe for graviditet og fødsel i går. Meldte meg ut igjen i dag. Omtrent samtlige skrev en kombinasjon av dialekt, sms-språk, kunne ikke å/og-reglene, og la oss ikke engang gå inn på særskrivingsfeilene. Jeg klarte bare ikke mer... Selv om det kanskje kunne hjulpet med det alt for lave blodtrykket mitt. 

Anonymkode: c4c4a...950

  • Liker 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest NotNaomi
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dialekt er ikke et skriftspråk. Vi har 2 skriftspråk her i landet og det er bokmål og nynorsk

Anonymkode: a01b8...8b7

Men nå er det fullt lovlig å skrive på dialekt. Dere virker kvalm arrogante her. Det håper jeg dere ser. Sitter her og latterliggjør andres dialekter. Eller er nedlatende. Snobberi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke alt som er skrevet på dialekt, er lesbart for alle.

Anonymkode: bbe72...6c2

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest NotNaomi
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke alt som er skrevet på dialekt, er lesbart for alle.

Anonymkode: bbe72...6c2

Den er grei. Men å latterliggjøre og være nedlatende er bare utrolig arrogant og snobbete. Er lov til å spørre hva de mener. Dette skrives jo på fb som jeg forstår,det er ikke journalist i Vg eller nyhetsoppleser. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, NotNaomi skrev:

Den er grei. Men å latterliggjøre og være nedlatende er bare utrolig arrogant og snobbete. Er lov til å spørre hva de mener. Dette skrives jo på fb som jeg forstår,det er ikke journalist i Vg eller nyhetsoppleser. 

Nå er vel denne tråden ment for å være morsom, og ikke nedlatende eller arrogant? Det er slik jeg oppfattet den, hvert fall!

Anonymkode: a820e...5fa

  • Liker 29
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest NotNaomi
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Nå er vel denne tråden ment for å være morsom, og ikke nedlatende eller arrogant? Det er slik jeg oppfattet den, hvert fall!

Anonymkode: a820e...5fa

Hadde det vært humoristisk,så hadde jeg ikke skrevet noe. Men bare overskriften...hallo. Dere behersker ikke finessen som skal til om dere under overskriften prøver å være humoristiske altså. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, NotNaomi skrev:

Hadde det vært humoristisk,så hadde jeg ikke skrevet noe. Men bare overskriften...hallo. Dere behersker ikke finessen som skal til om dere under overskriften prøver å være humoristiske altså. 

Det legges jo inn uforståelige dialekter her? Det er jo det tråden handler om?? Det står ikke "tråden for elendig språk som er uforståelige dialekter" i overskriften, ser du vel.

For meg er "elendig språk" og "uforståelige dialekter" to helt forskjellige ting - men forent i en tråd. :Nikke:  Det betr jo ikke at det er de samme tingene..........

Anonymkode: a820e...5fa

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest NotNaomi
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det legges jo inn uforståelige dialekter her? Det er jo det tråden handler om?? Det står ikke "tråden for elendig språk som er uforståelige dialekter" i overskriften, ser du vel.

For meg er "elendig språk" og "uforståelige dialekter" to helt forskjellige ting - men forent i en tråd. :Nikke:  Det betr jo ikke at det er de samme tingene..........

Anonymkode: a820e...5fa

Ja,det er to forskjellige ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Æh ha ho hi ha 2 stk. Mæh dun 3. gjør nu?

Dette var svar på en leilighet som var til utleie for 2 uker siden. Han har ennå ikke fått svar...
Og han er norsk.

Det er derfor jeg startet denne tråden, hvorfor skriver folk på uforståelige dialekter?

  • Liker 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 4.10.2017 at 3:37 PM, AnonymBruker said:

Forsøk å skriv dialekt på skoleoppgaver, så tror jeg du skal få høre det fra læreren din

Spørsmålet var om det var lovlig å skrive på dialekt, og det er det. Men småpiker må holde seg til rettskrivinga når de er på skolen, det har du rett i.

Anonymkode: b114f...a6f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 timer siden, MalloryK skrev:

Det er derfor jeg startet denne tråden, hvorfor skriver folk på uforståelige dialekter?

Tjohei. 

Sitat

Oss so snakka eit gyllent målfør tykje ta va gøitt å hør. Dei der tullåt søringan he no bestandi gurgla i ordan om de so va Dagsrevyn eille reportasj frå gamp på Leangen. Glømme itj so lett da kongen va å såg om oss. Va skirenn. Aill gjekk på Landsem treski. Da fekk kongen såddsup. De va itj greit å elaborer på søringzpråk nei, auka, pærra å alt vi he i n, glei ne, kongen likt ta.

Fælt at når man bor i Norge, som ikke egentlig er et stort land, så skjønner man ikke hva folk sier/skriver. :sjokkbla:

Anonymkode: 9579e...5f2

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, MalloryK skrev:

Æh ha ho hi ha 2 stk. Mæh dun 3. gjør nu?

Dette var svar på en leilighet som var til utleie for 2 uker siden. Han har ennå ikke fått svar...
Og han er norsk.

Det er derfor jeg startet denne tråden, hvorfor skriver folk på uforståelige dialekter?

Å herre... Skjønte ingenting :klo:

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.10.2017 den 1.40, NotNaomi skrev:

Syns det er skikkelig fint med dialekter! Men de må skrives riktig og ikke av nylig innflytta som prøver! Hvorfor har dere så mye mot det? Og dialekter er norsk,til opplysning.

 

På 4.10.2017 den 15.24, NotNaomi skrev:

Men nå er det fullt lovlig å skrive på dialekt. Dere virker kvalm arrogante her. Det håper jeg dere ser. Sitter her og latterliggjør andres dialekter. Eller er nedlatende. Snobberi.

Jeg er helt enig med deg i at det er fint med dialekter. Utrolig fint, faktisk! Artig å høre på er det og. Men når jeg f.eks har meldt meg inn i ei Facebook-gruppe for å lære noe, få med meg informasjon, delta i diskusjoner, osv, da synes jeg ikke dialekter er så fint lenger. Jeg bruker selv bokmål når jeg skriver, men har ingen problemer med å forstå nynorsk. Som oftest er det også en regel på slike sider som sier at det skal skrives på bokmål eller nynorsk, og at innlegg på dialekt blir slettet. Og det er jo en grunn til det: folk greier ikke å lese det, og om de greier det, så bruker de unødvendig mye tid på å få det til! Det har skjedd mer enn én gang at jeg har måttet gi opp å lese innlegg skrevet på dialekt, og jeg blir jo mildt sagt frustrert av det. Også lurer jeg på: de som skriver på sine uforståelige dialekter, hvorfor skriver de? Er de mer interessert i å vise fram dialekten sin enn å få fram budskapet? Spesielt sært blir det jo når de flyr i taket over at ting blir slettet - og skriver en tordentale på uforståelig dialekt.

Jeg oppfatter ikke denne tråden som et forsøk på å latterliggjøre dialekter, men mer som et uttrykk for frustrasjon og forundring over hva folk kan få seg til å skrive, og forvente at uinnvidde skal kunne forstå.

Mitt bidrag til tråden: "Æg he arbett på båd offshore mæ thai kykken å mad. Dæ vanskeligaste va ittepå når du måtte på dei asiatiske stådasså deira mæ rasanne raohål". Altså..hæ??? :klo: 

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

6 timer siden, MalloryK skrev:

Æh ha ho hi ha

... Ha ha ha ha :laugh:

Anonymkode: 4c1b2...726

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest NotNaomi
1 time siden, Malum skrev:

 

Jeg er helt enig med deg i at det er fint med dialekter. Utrolig fint, faktisk! Artig å høre på er det og. Men når jeg f.eks har meldt meg inn i ei Facebook-gruppe for å lære noe, få med meg informasjon, delta i diskusjoner, osv, da synes jeg ikke dialekter er så fint lenger. Jeg bruker selv bokmål når jeg skriver, men har ingen problemer med å forstå nynorsk. Som oftest er det også en regel på slike sider som sier at det skal skrives på bokmål eller nynorsk, og at innlegg på dialekt blir slettet. Og det er jo en grunn til det: folk greier ikke å lese det, og om de greier det, så bruker de unødvendig mye tid på å få det til! Det har skjedd mer enn én gang at jeg har måttet gi opp å lese innlegg skrevet på dialekt, og jeg blir jo mildt sagt frustrert av det. Også lurer jeg på: de som skriver på sine uforståelige dialekter, hvorfor skriver de? Er de mer interessert i å vise fram dialekten sin enn å få fram budskapet? Spesielt sært blir det jo når de flyr i taket over at ting blir slettet - og skriver en tordentale på uforståelig dialekt.

Jeg oppfatter ikke denne tråden som et forsøk på å latterliggjøre dialekter, men mer som et uttrykk for frustrasjon og forundring over hva folk kan få seg til å skrive, og forvente at uinnvidde skal kunne forstå.

Mitt bidrag til tråden: "Æg he arbett på båd offshore mæ thai kykken å mad. Dæ vanskeligaste va ittepå når du måtte på dei asiatiske stådasså deira mæ rasanne raohål". Altså..hæ??? :klo: 

Ok.. kanskje jeg over-reagerer iblant. Og så har jeg sjelden problemer med å skjønne selv,og syns faktisk det er litt morsomt å prøve å tyde det jeg ikke forstår. Får kanskje moderere meg litt,men jeg reagerer på latterliggjøring. Det er fordi det er så mye av det. Jeg ser jo problemet. Så får beklage til dere som ser på det som et faktisk problem UTEN å være nedlatende osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.10.2017 den 15.53, NotNaomi skrev:

Den er grei. Men å latterliggjøre og være nedlatende er bare utrolig arrogant og snobbete. Er lov til å spørre hva de mener. Dette skrives jo på fb som jeg forstår,det er ikke journalist i Vg eller nyhetsoppleser. 

Det er for lite snobberi og arroganse i Norge, for se hvilket uføre det har brakt språket vårt i! Ikke engang lærere tør alltid å rette på barna i dag engang, for det kan gi signal om at noen er bedre enn andre. Lærere er jo ikke i stand til å skrive feilfri norsk selv engang! Ikke at tilstanden er så fantastisk i andre land heller, men på vår kant av verden er Norge rimelig i særstilling hva angår svak språkkunnskap. Det burde være en smal sak å formulere seg skriftlig, men hvor ofte ser man folk som virkelig behersker det, egentlig?

Anonymkode: 2245d...67a

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.10.2017 den 11.05, Peanut skrev:

Det ser man overalt nå  >_< 

Jepp, har ei på fb som deler absolutt alle ord😣

eksempler:  

regn bue

gutt ungen

fiske suppe

dør matte

male kost 

rund kjøring

hvit løk 

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...