Gå til innhold

Tråden for elendig språk og uforståelig dialekter funnet på FB


MalloryK

Anbefalte innlegg

20 minutter siden, Ryuk skrev:

"Skulle finne mg klær på lørdag jg, mn for første gang fant jg absolutt ik noe! Dagens mote er så ik min smak og de fargene som er, er d værste jg har sett.. Jg bytter ik stil etter moten for å si d slik!"

Jeg skjønner hva som står, men det er ikke lett å lese. Det er ut som personen har hikke eller noe. Hvor mye tid tror de at de sparer på å lage slike fantasiforkortelser når de skriver?

Enig! Skulle til å skrive samme greia, spesielt "jg" irriterer meg, da det er en språklydskombinasjon som ikke er lov i norsk. "ik", irriterende, men greit, men "mg" og "jg"? ER DU ALLERGISK MOT VOKALER???

:bond:

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

28 minutter siden, Ryuk skrev:

"Skulle finne mg klær på lørdag jg, mn for første gang fant jg absolutt ik noe! Dagens mote er så ik min smak og de fargene som er, er d værste jg har sett.. Jg bytter ik stil etter moten for å si d slik!"

Jeg skjønner hva som står, men det er ikke lett å lese. Det er ut som personen har hikke eller noe. Hvor mye tid tror de at de sparer på å lage slike fantasiforkortelser når de skriver?

Alltid lurt på hva de bruker den til, all tiden de sparer på å skrive sånn.. :fnise:

Endret av Malum
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sakset fra en lukket Facebookgruppe som har medlemmer med en bestemt sykdom:

Dt verke og gjør vondt i handledd og fota, bynnte i går mårrest, å ska ta xxxx (navn på fryktet medisin) i mårn, kan æ si at æ ikke vil mere te legen i mårn? Stoppe dem da?

Ikke så ille dette, tenker dere kanskje, men da skal dere få se et svar som vedkommende har fått:

Du må gi beskjed koss du he dæ. Æg jore dæ ikkje, å angra en heile hao.

 

Anonymkode: 7db5a...d5b

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette svarte en kjerring på en annonse (en som ville selge et akvarium med fisker):

He, j k ta ditte, allti absolutt kjede. Æ og han kan gjær det. Vill ta di, harr hatt fler fikæ.

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra en strikkeside på facebook, der trådstarter spør om hvilken størrelse hun trenger på strikkepinnen til en viss oppskrift

Svaret:

Sitat

Alt itte kæ gaden du sga broga?

Som på norsk oversettes til "alt etter hva slags garn du skal bruke?". Altså. Er vel ikke så vanskelig å fornorske ting litt om man ABSOLUTT må skrive dialekt?

  • Liker 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.11.2017 den 15.30, Poppie skrev:

Enig! Skulle til å skrive samme greia, spesielt "jg" irriterer meg, da det er en språklydskombinasjon som ikke er lov i norsk. "ik", irriterende, men greit, men "mg" og "jg"? ER DU ALLERGISK MOT VOKALER???

:bond:

Herregud, en kompis av meg skriver slikt ._.

Typ:
"Eya, hr non zt mobiln mijn?Hdde dn md p byjn å plutsli blein borte..snd mg txt på FB, koz å klemz"

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nylig sett på Facebook: "Jaja spæle ingen rålle æ ufyse". Jeg måtte lese den to ganger før jeg skjønte hva det skulle bety :ler: 

Jeg lurer fælt på hva som er meningen med å skrive om ord som faktisk uttales helt likt på bokmål og på dialekt?

Anonymkode: 28ad8...f9c

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men, tar det ikke lengre tid å skrive noe på dialekt? Det er det jeg ikke forstår, bokmål/nynork ligger jo i fingrene til alle av oss.
Hvis jeg skulle skrive på dialekt måtte jeg virkelig tenke ut hver bokstav, en og en. Hadde tatt en evighet å skrive en setning (for min del)
 

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, MalloryK skrev:

Men, tar det ikke lengre tid å skrive noe på dialekt? Det er det jeg ikke forstår, bokmål/nynork ligger jo i fingrene til alle av oss.
Hvis jeg skulle skrive på dialekt måtte jeg virkelig tenke ut hver bokstav, en og en. Hadde tatt en evighet å skrive en setning (for min del)
 

Sannsynligvis ikke, siden de skriver så mye dialekt :) Jeg tror ikke at de det gjelder bruker plagsomt mye tid på å reflektere over rettskriving uansett ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, MalloryK skrev:

Men, tar det ikke lengre tid å skrive noe på dialekt? Det er det jeg ikke forstår, bokmål/nynork ligger jo i fingrene til alle av oss.
Hvis jeg skulle skrive på dialekt måtte jeg virkelig tenke ut hver bokstav, en og en. Hadde tatt en evighet å skrive en setning (for min del)
 

Jeg skriver både dialekt, bokmål, nynorsk og engelsk ca like raskt. Dog er jeg muligens ikke representativ for den gjevne dialektskriver observert i sosiale medier, da jeg begrenser dialekt til privat kommunikasjon. I offentlige fora bestreber jeg å bruke et korrekt og godt skriftspråk. (Dessuten er jeg velsignet fra naturens side i det å ha et godt språkøre og gode evner for skriftlig fremstilling - det later ikke til å være tilfelle for den gjevne dialektskriver i sosiale medier.)

Anonymkode: 0934d...c85

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skriver både dialekt, bokmål, nynorsk og engelsk ca like raskt. Dog er jeg muligens ikke representativ for den gjevne dialektskriver observert i sosiale medier, da jeg begrenser dialekt til privat kommunikasjon. I offentlige fora bestreber jeg å bruke et korrekt og godt skriftspråk. (Dessuten er jeg velsignet fra naturens side i det å ha et godt språkøre og gode evner for skriftlig fremstilling - det later ikke til å være tilfelle for den gjevne dialektskriver i sosiale medier.)

Anonymkode: 0934d...c85

Det skrives jevne. ;)

Anonymkode: 3359d...525

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

E de nogen så vett kor møye frakten sjå Anastasia beverly hills?

Anonymkode: 5f87a...fd9

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men, er det ikke normalt å skrive forståelig? Eller har jeg blitt så gammel at jeg ikke forstår dagens slang? Jeg skjønner virkelig ikke hva folk skriver, noen bruker bare vokaler. Jeg prøver å forstå, men jeg får bare hodepine.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 21.10.2017 den 11.14, AnonymBruker skrev:

Jeg skriver mye på dialekt, når jeg kommuniserer skriftlig med venner og familie. Hovedmengden av min skriftlige produksjon, er for tiden på dialekt. 

Når jeg kommuniserer mer offentlig, som i grupper på Facebook, forum eller til offentlige instanser, skriver jeg bokmål. En skjelden gang skriver jeg nynorsk, om jeg føler situasjonen krever det. 

Jeg har hittil forstått det aller meste jeg har lest på dialekt. Språk er en av mine styrker. 

Anonymkode: 0934d...c85

... og sjelden ... :laugh:

Anonymkode: 4981b...429

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

... og sjelden ... :laugh:

Anonymkode: 4981b...429

Se der, ja! :5: Den overså jeg. :fnise:

Anonymkode: 3359d...525

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hopper uansett over alle innlegg hvor det tar meg ett minutt å forstå 1 setning. Jeg orker ikke bry meg.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

43 minutter siden, MalloryK skrev:

Men, er det ikke normalt å skrive forståelig? Eller har jeg blitt så gammel at jeg ikke forstår dagens slang? Jeg skjønner virkelig ikke hva folk skriver, noen bruker bare vokaler. Jeg prøver å forstå, men jeg får bare hodepine.

Visst er det normalt å skrive forståelig, man må rett og slett se an sitt publikum. I offentlige fora synes jeg ikke dialekt er passende. 

Anonymkode: 0934d...c85

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nylig sett på Facebook: "Jaja spæle ingen rålle æ ufyse". Jeg måtte lese den to ganger før jeg skjønte hva det skulle bety :ler: 

Jeg lurer fælt på hva som er meningen med å skrive om ord som faktisk uttales helt likt på bokmål og på dialekt?

Anonymkode: 28ad8...f9c

Hva betyr det da? "Jaja spiller ingen rolle er ?"

Endret av Arabella
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, MalloryK said:

Men, er det ikke normalt å skrive forståelig? Eller har jeg blitt så gammel at jeg ikke forstår dagens slang? Jeg skjønner virkelig ikke hva folk skriver, noen bruker bare vokaler. Jeg prøver å forstå, men jeg får bare hodepine.

Når det er ting jeg trenger å forstå, leser jeg stort sett høyt for meg selv. Jeg er ganske god på å forstå dialekter muntlig, det er skriftlig problemet er. Innlegg på Facebook etc. hopper jeg som oftest glatt over.

Anonymkode: 28ad8...f9c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Arabella said:

Hva betyr det da? "Jaja spiller ingen rolle er ?"

"... ufyselig." :)

Anonymkode: 28ad8...f9c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...