Pølsevann Skrevet 19. mai 2018 #1701 Del Skrevet 19. mai 2018 Jeg hadde også veldig såre brystvorter, og brukt purrlan masse, men det har vært sabla vondt de første 15 sekundene av ammingen, men så ikke merket noe mer til det. Men hvis det er vondt lenger kan kanskje ammeskjold være en løsning? For det høres jo ut som melka di kommer nå. Går an å søke råd på ammehjelpsgruppa på Facebook også. Masse god hjelp der med både mødre og ammehjelpere som svarer. Jeg lærer mye av å bare lese der jeg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Illy Skrevet 19. mai 2018 #1702 Del Skrevet 19. mai 2018 @Fanteria det er når hun ikke ligger på ryggen, eller at hun ligger veldig nær meg, jeg tenker på. Hun ligger på siden med sin mage mot min og dier, og det er så lett å sovne sånn. Men jeg merker også at jeg sover på en helt annen måte en tidligere. Jeg som vanligvis snurrer rundt og rundt i søvne og holder mannen våken, våkner akkurat som jeg sovnet nå. Jeg ble rådet til å la puppene lufttørke med litt melk på, og så ta på Purelan. Det virket tilsynelatende etter hvert, men det kan jo ha vært at sugetaket ble bedre også. Godt vi er flere @Tonio. Vi får se hvordan det går på sikt, men håper på at de blir trygge av det og kan sove alene senere. Imponerende @Omo! Det har ikke jeg tort enda. Men jeg har vært en (timinutters) tur på kafé (med mannen rett rundt hjørnet). Satt på pinner hele tida, for jeg tør ikke amme på kafé enda Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fanteria Skrevet 19. mai 2018 #1703 Del Skrevet 19. mai 2018 Vi har kjøpt ammeskjold nå, så jeg har det i bakhånd. Er helt utslitt. Guttungen syns også det har vært en tung dag. Han sovnet på gulvet 30min før leggetid. Helt utslitt stakkar. og sånn for å toppe det hele. Gjett hvem som hadde glemt hvilken dag det er og når butikken stenger ... begynner å angre på at jeg dro hjem fra sykehuset. Vi skulle bare blitt der. :/ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tonio Skrevet 19. mai 2018 Forfatter #1704 Del Skrevet 19. mai 2018 Noen dager er bare alt helt feil. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pølsevann Skrevet 20. mai 2018 #1705 Del Skrevet 20. mai 2018 For en natt! Startet med at lille var veldig urolig fra sånn 18-tiden. Kunne bare ligge på meg eller gråt hun. Mannen var på jobb fra 12-00, så jeg var skikkelig sliten når han kom. Veldig lenge alene med sutrete baby. Og etter midnatt nektet hun å sove, ville ikke spise, bare tullet og spyttet ut puppen, gråt og skrek til kl 4 i natt. Ingen av oss sov noe før kl 4. Så vi er utslitt. Hun har vært kavete etter 4 og, og nesten ikke spist. Høyre puppen min var helt sprengt nå og det renner ut ukontrollert, så hun sliter med å svelge unna og få tak. Selv om jeg tømmer. Senga er klissvåt hun sliter med luft. Må finne ut hva som gjør det. Vi raper mist i spising, og da gulper hun mye mindre hvertfall. Også raper vi etterpå hvis det går. Jeg har fryktelig mye luft selv også faktisk. Vet ikke om det har en sammenheng. Kanskje det er småspisingen jeg driver med hele dagen? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pølsevann Skrevet 20. mai 2018 #1706 Del Skrevet 20. mai 2018 Har forresten lastet ned en app. Nursing heter den. Da kan jeg logge spising og bleier, så set jeg hvor lang tid det er mellom. Kjekt for meg som ikke husker hva klokka var 5 min etter jeg har sett på den. Da får jeg litt kontroll på hvor lenge siden sist som er kjekt hvis jeg planlegger å gå ut. Eller hun blir sutrete. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fanteria Skrevet 20. mai 2018 #1707 Del Skrevet 20. mai 2018 Høres tungt ut. Har du fått noe hvile ut over dagen? Kommer melka for fort? Sånn at hun sliter med å svelge unna? Her fikk vi en rolig natt. Ble Nan hver 3. time. Hun hadde en våken periode på 1,5 time, så kan ikke klage. Verre med mannen som er så sliten. Som selv velger å bli lenger oppe, og som sover til 9. Han står på med guttungen, men da han presterte å si at han hadde nok med seg selv trodde jeg at jeg skulle klaske han i bakhodet. Veldig feil valg av ord 😤 skal bli godt å få eldste i barnehagen på tirsdag! Jo, også fikk jeg til å amme med ammeskjold på ene puppen! Føltes som en liten seier! :D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pølsevann Skrevet 20. mai 2018 #1708 Del Skrevet 20. mai 2018 1 time siden, Fanteria skrev: Høres tungt ut. Har du fått noe hvile ut over dagen? Kommer melka for fort? Sånn at hun sliter med å svelge unna? Her fikk vi en rolig natt. Ble Nan hver 3. time. Hun hadde en våken periode på 1,5 time, så kan ikke klage. Verre med mannen som er så sliten. Som selv velger å bli lenger oppe, og som sover til 9. Han står på med guttungen, men da han presterte å si at han hadde nok med seg selv trodde jeg at jeg skulle klaske han i bakhodet. Veldig feil valg av ord 😤 skal bli godt å få eldste i barnehagen på tirsdag! Jo, også fikk jeg til å amme med ammeskjold på ene puppen! Føltes som en liten seier! :D Så bra du fikk til med skjold!! Ja, noen ganger kommer melka for fort. Spesielt hvis det er en stund siden hun spiste sist. Da tyter det ut og renner og spruter ut hvis jeg tar hun bort fra puppen og. Prøver å la en del gå rett i ammekluten først, men vet ikke om det hjelper. Vi lå i senga til 12.30, så har duppet av litt her og der. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fanteria Skrevet 20. mai 2018 #1709 Del Skrevet 20. mai 2018 32 minutter siden, Omo skrev: Så bra du fikk til med skjold!! Ja, noen ganger kommer melka for fort. Spesielt hvis det er en stund siden hun spiste sist. Da tyter det ut og renner og spruter ut hvis jeg tar hun bort fra puppen og. Prøver å la en del gå rett i ammekluten først, men vet ikke om det hjelper. Vi lå i senga til 12.30, så har duppet av litt her og der. Husker det hjalp å få bort det verste trykket. Pleide å håndmelke litt før jeg la til om jeg så han kava. De sier at det skal hjelpe, for da rekker de å svelge unna og de får svelget mindre luft. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tonio Skrevet 20. mai 2018 Forfatter #1710 Del Skrevet 20. mai 2018 Det er kanskje slemt å si det, men jeg er så glad for å lese hva du skriver Omo. Føler meg ganske alene med min som har det fælt med luft og slikt, føles som alle andre bare har at baby enten sover eller spiser. Nå har jenta min siden 11 kun fått sovet to korte blunder, og det mens vi gikk tur. Ellers får hun bare ikke sove pga magevondt. Føler meg som en dårlig mor som ikke kan gi bedre mat til henne, slik at hun ikke har vondt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pølsevann Skrevet 20. mai 2018 #1711 Del Skrevet 20. mai 2018 33 minutter siden, Tonio skrev: Det er kanskje slemt å si det, men jeg er så glad for å lese hva du skriver Omo. Føler meg ganske alene med min som har det fælt med luft og slikt, føles som alle andre bare har at baby enten sover eller spiser. Nå har jenta min siden 11 kun fått sovet to korte blunder, og det mens vi gikk tur. Ellers får hun bare ikke sove pga magevondt. Føler meg som en dårlig mor som ikke kan gi bedre mat til henne, slik at hun ikke har vondt. Min har det ganske greit på dagtid, men sliter om kvelden og natta. Frustrerende! I går kveld var jeg så sliten og frustrert at jeg satt å gråt når mannen kom hjem fra jobb. Hun nekta å spise, ville ikke sove, bleia var ny og hun bare sutret med vondt i magen. Jeg koker flasker nå (fra gratispakkene), så skal prøve å håndmelke neste matpause for å få ut det verste trykket. Men er vanskelig det og, for spriten står ikke før hun har begynt å sutte. Så jeg må jo gi hun litt, håndmelke, gi hun mer. Og håpe hun ikke blir krakilsk i mellomtiden. Vi er ikke dårlig mødre! Det er bare kroppene våre og babyene som ikke er syncet enda!! Vi har endelig (tror jeg) fått bukt med bleieutslettet hun har hatt nesten siden vi kom hjem da! Mye prøving og feiling med kremer der og. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
miore Skrevet 20. mai 2018 #1712 Del Skrevet 20. mai 2018 1 time siden, Tonio skrev: Det er kanskje slemt å si det, men jeg er så glad for å lese hva du skriver Omo. Føler meg ganske alene med min som har det fælt med luft og slikt, føles som alle andre bare har at baby enten sover eller spiser. Nå har jenta min siden 11 kun fått sovet to korte blunder, og det mens vi gikk tur. Ellers får hun bare ikke sove pga magevondt. Føler meg som en dårlig mor som ikke kan gi bedre mat til henne, slik at hun ikke har vondt. Det er ikke mødrene det er noe i veien med, det er bare forskjell på unger Min første gråt 14-15 timer i døgnet, gjerne 8-10 timer i strekk på det verste (kjappe spisepauser, så kunne hun gråte videre - leeenge). Skrek hele kvelden og natten. Umulig å trøste uansett hva vi gjorde. Sov aldri mer enn 30 min om gangen, og kun i armene mine etter å ha skreket seg utslitt. Vogn var UAKTUELT (oppskrift på lilla, skrikende unge) før hun var 5 måneder gammel. Usannsynlig frustrerende (top tip: hold deg langt unna de dumme sidene som sier hvor mye nyfødte skal sove Alle nyfødte sover IKKE så mye!) og forferdelig å høre på når det ikke er noe man kan gjøre for å hjelpe. Min nye er usedvanlig enkel i forhold, men det betyr ikke at han ikke gråter! Jeg bare vet at jeg har det lett i forhold til hvordan det kan være, det kan fort hende jeg hadde syntes han gråt mye om han var førstemann Han presser/promper og gråter gjerne et par-tre timer av og på mellom fire-fem og syv hver morgen, og presser/gråter en del på dagtid også noen dager (mens det er veldig lite andre dager), men han sover greit ellers (og har lange nok lurer på dagen, noe som er fantastisk luksus når jeg er vant til storesøsteren), og jeg har jo sammenlikningsgrunnlaget som gjør at jeg anser ham som en rolig sovebaby til tross for at han på ingen måte sover 24/7. Med luftsmerter eller kolikk får man utrolig mange duste tips, og de fleste er det ikke noe vits i å prøve. Intervallamming kan imidlertid være verdt et forsøk, og om det ikke hjelper noe kan det være verdt det å prøve å kutte melkeprotein - det er det eneste fra mors kosthold som er bevist å kunne påvirke magevondt hos babyene (resten av kostholdstipsene er stort sett bare jall). Det er skikkelig dritt, for det er melkeprotein i "alt", og det kan ta en stund før man merker forskjell - og av og til (som i mitt tilfelle) hjelper jo ikke dét heller. Men man blir jo desperat etter å prøve ting til slutt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
miore Skrevet 20. mai 2018 #1713 Del Skrevet 20. mai 2018 (endret) Og så er det jo viktig å huske at det er normalt at de gråter en del mens tarmsystemet driver og går seg til, og at det blir mer og mer av det frem til de er ca 6 uker gamle. Gråt betyr ikke nødvendigvis at det er noe galt, og ofte skal det ganske lite irritasjon/"smerte" til før et spedbarn gråter "dødsskrikene" sine Endret 20. mai 2018 av miore Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fanteria Skrevet 20. mai 2018 #1714 Del Skrevet 20. mai 2018 På 19.5.2018 den 17.58, Illy skrev: @Fanteria det er når hun ikke ligger på ryggen, eller at hun ligger veldig nær meg, jeg tenker på. Hun ligger på siden med sin mage mot min og dier, og det er så lett å sovne sånn. Men jeg merker også at jeg sover på en helt annen måte en tidligere. Jeg som vanligvis snurrer rundt og rundt i søvne og holder mannen våken, våkner akkurat som jeg sovnet nå. Glemte å svare denne i går. Husker jeg opplevde det på samme måte. Kan være at sansene er mer sensitive nå. Jeg husker at jeg fint kunne sove gjennom pludring, men våkna av gråt. Som om hjernen er fullt bevisst på den lille. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tonio Skrevet 20. mai 2018 Forfatter #1715 Del Skrevet 20. mai 2018 Dere folk er fantastiske. Jeg elsker denne tråden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fanteria Skrevet 21. mai 2018 #1716 Del Skrevet 21. mai 2018 Enig med deg @Tonio ! Er godt å bare kunne dele innimellom all «galskapen» som skjer her hjemme. I dag våkna jeg opp som Pamela Andersson. Au au au! Skal liksom amme og så gi Nan om det er behov. Tror ikke det er behov så klumpete og melkesprengt jeg er nå Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Illy Skrevet 21. mai 2018 #1717 Del Skrevet 21. mai 2018 Det er virkelig godt å høre om og fra andre i samme situasjon, ja! Man er i sin egen lille boble denne tida. Til tider tror jeg vår lille er uvanlig rolig. Da er det jo nesten så jeg blir bekymret av det også De påpekte det på sykehuset, fordi hun ikke protesterte på noe. Stell og legeundersøkelser var helt ok, hun brydde seg ikke en gang om føllings-prøven, hvor de måtte stikke henne tre ganger i hælen for å få ut nok blod. Men i løpet av andre uken har hun fått mer magevondt hun også. Det er perioder hvor hun bare presser og kaver, og ingenting hjelper. Vi plages også med at melka renner for raskt, så hun sliter med å svelge unna, setter i vrangstrupen og blir veldig frustrert. Jeg kontaktet ammehjelpen, for det gikk fra at hun koste seg ved brystet i starten til at hun nesten begynte å vegre seg. Jeg fikk råd om å melke ut litt før jeg la henne til, og å amme tilbakelent. I tillegg burde jeg tørke bort melk fra munnvikene hennes og brystet når hun mister taket, så det ikke blir så glatt når hun skal ta nytt tak. Rådene hjelper, syns jeg. Selv om det fortsatt ikke går perfekt. Pamelapupper er dessverre så vondt at det er vanskelig å nyte ekstra kløft! Det må være et godt tegn på at det er mye melk i hvert fall @Fanteria. Jeg visste ikke at sprengen pleier å roe seg igjen, så jeg var en smule fortvilt da den satte inn for fullt, i tillegg til de såre brystvortene, den dagen vi kom hjem fra sykehuset Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pølsevann Skrevet 21. mai 2018 #1718 Del Skrevet 21. mai 2018 2 timer siden, Fanteria skrev: Enig med deg @Tonio ! Er godt å bare kunne dele innimellom all «galskapen» som skjer her hjemme. I dag våkna jeg opp som Pamela Andersson. Au au au! Skal liksom amme og så gi Nan om det er behov. Tror ikke det er behov så klumpete og melkesprengt jeg er nå Jeg hadde en pamela dag jeg og. Grusomt!! Og skikkelig vondt. Som illy skriver visste ikke jeg heller at det gikk over, så var redd det skulle bære sånn i mange mnd. Det er et godt tegn da. Nå kommer melka skikkelig, og kanskje dere slipper nan fra nå. 18 minutter siden, Illy skrev: Det er virkelig godt å høre om og fra andre i samme situasjon, ja! Man er i sin egen lille boble denne tida. Til tider tror jeg vår lille er uvanlig rolig. Da er det jo nesten så jeg blir bekymret av det også De påpekte det på sykehuset, fordi hun ikke protesterte på noe. Stell og legeundersøkelser var helt ok, hun brydde seg ikke en gang om føllings-prøven, hvor de måtte stikke henne tre ganger i hælen for å få ut nok blod. Men i løpet av andre uken har hun fått mer magevondt hun også. Det er perioder hvor hun bare presser og kaver, og ingenting hjelper. Vi plages også med at melka renner for raskt, så hun sliter med å svelge unna, setter i vrangstrupen og blir veldig frustrert. Jeg kontaktet ammehjelpen, for det gikk fra at hun koste seg ved brystet i starten til at hun nesten begynte å vegre seg. Jeg fikk råd om å melke ut litt før jeg la henne til, og å amme tilbakelent. I tillegg burde jeg tørke bort melk fra munnvikene hennes og brystet når hun mister taket, så det ikke blir så glatt når hun skal ta nytt tak. Rådene hjelper, syns jeg. Selv om det fortsatt ikke går perfekt. Pamelapupper er dessverre så vondt at det er vanskelig å nyte ekstra kløft! Det må være et godt tegn på at det er mye melk i hvert fall @Fanteria. Jeg visste ikke at sprengen pleier å roe seg igjen, så jeg var en smule fortvilt da den satte inn for fullt, i tillegg til de såre brystvortene, den dagen vi kom hjem fra sykehuset Jeg har også håndmelket det siste døgnet og tørker puppen og ansiktet hennes konstant. Føler og det hjelper. Har hatt en mye roligere natt, og kveld i går. Hun har gått til å spise ca hver 2,5 til 3. time igjen nå som hun gjorde før magevondten startet. Når hun har hatt vondt har hun spist med 1-1,5 times mellomrom. Noen ganger 2. Tilbakelent amming fikk vi aldri til her. Hun ble bare sur! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pølsevann Skrevet 21. mai 2018 #1719 Del Skrevet 21. mai 2018 Og vi feirer 3 uker i dag Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fanteria Skrevet 21. mai 2018 #1720 Del Skrevet 21. mai 2018 Fikk bort de verste klumpene etter 1 time med amming og en tur i dusjen med varmt vann, håndmelking og stryking over klumpene. Melkesprengen fikk jeg et par ganger sist. Spesielt etter økedøgn og så kommer jeg aldri til å glemme første natta han sov gjennom. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå