Pølsevann Skrevet 24. mai 2018 #1741 Skrevet 24. mai 2018 9 timer siden, Illy skrev: Uff så stressende når de små går ned eller ikke legger på seg. Håper det snur for alle! Her har det vært en travel dag, med ei som bare vil ligge oppå meg eller helst bæres, og mye gråting og sprelling. Jeg lurer på om varmen på østlandet plager henne. I tillegg til den lufta i magen da. Er det noen som har noen gode tips for å holde babyen passelig avkjølt når det nesten nærmer seg 30 grader ute? Sånn er min også. I natt har hun sprellet noe voldsomt, så hver gang jeg har våknet har hun ligget nederst i senga si. Har hatt mye luft i natt! Aner ikke hva man skal gjøre med denne varmen. Vår har på seg body. Har bestilt kortermet, men de har ikke kommet enda. Og ligger mye i bare bleia også. Men det blir veldig varmt med hud mot hud. Og klamt. Hun blir veldig varm når hun ligger i vogna av en eller annen grunn. Har jo verken pledd på eller lukket den greia rundt/oppå vogna. 5 timer siden, Lissygloss skrev: Ja må vekke han. Sover veldig godt og det skal gå maks 3 timer mellom måltider. Men han sovner jo med en gang han får pupp, så er et evig styr! 😞😢 Huff, sånn var vår også til p begynne med. Umulig å holde våken. De sa til meg på sykehuset at vi ikke skulle pakke hun inn i teppe/dyne når hun skulle spise. Hvis hun var varm og god var det lettere for henne å sovne. Også kile på øret, under haka og hender og føtter for å minne henne på å spise. Øret og under haken funket best her. 2 timer siden, Tonio skrev: Da min var bare noen dager gammel hadde jeg samme problem. Barnepleierne kunne bruke opp til ett kvarter på å vekke henne, og det var vanskelig å holde henne våken. Bleieskift og det å kun ha på bleie er det som fungerte best for å vekke henne. Og for å holde henne våken tok vi begge å masserte føtter/hender og dytta rundt på henne. På dag tre startet det å bli enklere. Rundt dag syv sovnet hun først etter å ha fått nok mat, selv om jeg ikke gjorde noe for å holde hun våken. Det går seg nok til. Når det kommer til varme har vi samme problem. Lar henne være i kortarmet body, og kun det. Eller, prøver å ha teppe over bena, men det sparker hun vekk. Vi hadde besøk av helsesøster i går. Hun nevnte morgenstell, kveldstell og pyjamas. Er det mannen og jeg som ikke steller og skifter nok på jenta våres? Vi har liksom bare kjørt body 24/7, og byttet ved gulp/behov.. og bading tar vi bare to ganger i uka. Har kjørt samme rute som vi gjorde på barsel. Vi bader 1-2 ganger i uka. Hun får så tørr hud etter bad. Også bytter jeg body på morgenen. Etter det ble så varmt har vi kjørt body om natta og, så har ikke hatt noe kveldsstell, men før det byttet vi til pysj (sånn med bein) på kvelden. Men det blir for varmt nå føler jeg. Om morgenen tar jeg litt ekstra stell ved å vaske ansiktet. Ellers steller vi ved behov.
Lissygloss Skrevet 24. mai 2018 #1742 Skrevet 24. mai 2018 Veid i dag, gått opp nesten 400 gr på to dager! 😁 Så mangler bare 15 gr til fødselsvekt!! 💖 Åh så digg! Vår sover hele tiden, roer seg hodt i vogn og egen seng heldigvis. Skriker kun hvis sulten,eller bytte bleie. Føler meg heldig 🙊 Men for søt jeg vet så snur det i morgen. Får nyte det mens jeg kan!
Pølsevann Skrevet 24. mai 2018 #1743 Skrevet 24. mai 2018 17 minutter siden, Lissygloss skrev: Veid i dag, gått opp nesten 400 gr på to dager! 😁 Så mangler bare 15 gr til fødselsvekt!! 💖 Åh så digg! Vår sover hele tiden, roer seg hodt i vogn og egen seng heldigvis. Skriker kun hvis sulten,eller bytte bleie. Føler meg heldig 🙊 Men for søt jeg vet så snur det i morgen. Får nyte det mens jeg kan! Så bra!! Må nesten ha vært noe feil med vekta sist da? Ellers har det kanskje vært noe skikkelig økedøgn? Men bra at han har lagt på seg så mye!! Snart er han tjukk og god! Denne varmen er vanskelig. Hun blir så varm i vogna. Og når hun ligger på meg. Ser ikke ut som det plager henne forsåvidt. Men har jo fått beskjed om at de ikke skal bli for varme.
Illy Skrevet 24. mai 2018 #1744 Skrevet 24. mai 2018 5 timer siden, Omo skrev: Sånn er min også. I natt har hun sprellet noe voldsomt, så hver gang jeg har våknet har hun ligget nederst i senga si. Har hatt mye luft i natt! Aner ikke hva man skal gjøre med denne varmen. Vår har på seg body. Har bestilt kortermet, men de har ikke kommet enda. Og ligger mye i bare bleia også. Men det blir veldig varmt med hud mot hud. Og klamt. Hun blir veldig varm når hun ligger i vogna av en eller annen grunn. Har jo verken pledd på eller lukket den greia rundt/oppå vogna. Huff, sånn var vår også til p begynne med. Umulig å holde våken. De sa til meg på sykehuset at vi ikke skulle pakke hun inn i teppe/dyne når hun skulle spise. Hvis hun var varm og god var det lettere for henne å sovne. Også kile på øret, under haka og hender og føtter for å minne henne på å spise. Øret og under haken funket best her. Vi bader 1-2 ganger i uka. Hun får så tørr hud etter bad. Også bytter jeg body på morgenen. Etter det ble så varmt har vi kjørt body om natta og, så har ikke hatt noe kveldsstell, men før det byttet vi til pysj (sånn med bein) på kvelden. Men det blir for varmt nå føler jeg. Om morgenen tar jeg litt ekstra stell ved å vaske ansiktet. Ellers steller vi ved behov. Uff, stakkars, det er jo vondt å ha luft i magen 😟 Forhåpentligvis blir det bedre for alle de små etter hvert som tarmsystemet får mer trening. Jeg måtte også forte meg å bestille noen kortermede bodyer. De har kommet, og ligger i vaskemaskina nå. Vår blir også veldig varm og klam i vogna, og så liker hun ikke å ligge uten teppe på. Det blir sikkert skummelt å ikke være litt innpakket etter alle månedene i magen. Med det været her blir jeg veldig fristet til å ta en kald dusj selv, men en kan jo nesten ikke bade dem i kaldt vann heller. 16 minutter siden, Lissygloss skrev: Veid i dag, gått opp nesten 400 gr på to dager! 😁 Så mangler bare 15 gr til fødselsvekt!! 💖 Åh så digg! Vår sover hele tiden, roer seg hodt i vogn og egen seng heldigvis. Skriker kun hvis sulten,eller bytte bleie. Føler meg heldig 🙊 Men for søt jeg vet så snur det i morgen. Får nyte det mens jeg kan! Så bra! 😃 Krysser fingrene for at dere har fått en rolig anlagt baby rett og slett, har jo hørt begrepet sovebaby, så det må være noen av dem! Vår har noen veldig rolige dager, og er vanligvis lett å roe ned. Det er bare enkelte dager/netter hvor hun tydeligvis ikke har det noe behagelig. Det hjelper å tenke at det går over, for det har det i hvert fall gjort hver gang til nå 😊
Illy Skrevet 24. mai 2018 #1745 Skrevet 24. mai 2018 8 timer siden, Tonio skrev: Da min var bare noen dager gammel hadde jeg samme problem. Barnepleierne kunne bruke opp til ett kvarter på å vekke henne, og det var vanskelig å holde henne våken. Bleieskift og det å kun ha på bleie er det som fungerte best for å vekke henne. Og for å holde henne våken tok vi begge å masserte føtter/hender og dytta rundt på henne. På dag tre startet det å bli enklere. Rundt dag syv sovnet hun først etter å ha fått nok mat, selv om jeg ikke gjorde noe for å holde hun våken. Det går seg nok til. Når det kommer til varme har vi samme problem. Lar henne være i kortarmet body, og kun det. Eller, prøver å ha teppe over bena, men det sparker hun vekk. Vi hadde besøk av helsesøster i går. Hun nevnte morgenstell, kveldstell og pyjamas. Er det mannen og jeg som ikke steller og skifter nok på jenta våres? Vi har liksom bare kjørt body 24/7, og byttet ved gulp/behov.. og bading tar vi bare to ganger i uka. Har kjørt samme rute som vi gjorde på barsel. Motsatt av her da, her er teppe topp, og aller helst dyna. Men hun sparker bort alt når hun er så urolig som i går, da bare spreller og spenner hun seg konstant. Vi har heller ikke noe bestemt morgen- og kveldsstell, og bruker bodyer (og litt bare bleie og tynne tepper på dagtid når det er så varmt). Vi har nesten ikke pysjer i str. 50 en gang. Skift ved behov og ikke på faste tider. Og badestell to ganger i uken. De sa to til tre ganger ukentlig på barsel, så vi har bare forholdt oss til det. Vi har jo egentlig ikke peiling i det hele tatt, så vi gjør som vi lærte før vi dro hjem og litt ut i fra hva som føles riktig. Klær og temperatur syns jeg er det vanskeligste! Helsesøster kommer i morgen, så det blir spennende å se hva hun sier.
Pølsevann Skrevet 24. mai 2018 #1746 Skrevet 24. mai 2018 Våre kortermede kom i dag og. Ligger i vaskemaskinen her og ble noen friske fine farger. Sterk rosa og gule. Fant 5-Pack til 199kr på HM. Har jo mest hvitt og grønt i str 50. Noe lyse rosa.
Pølsevann Skrevet 24. mai 2018 #1747 Skrevet 24. mai 2018 Noen som har prøvd å være fysisk aktive etter fødsel forresten? Jeg løp/jogget til bussen i går. Ikke langt. Kanskje 300 meter. Og jeg er støl i dag skikkelig støl i låra! Og jeg gikk tur i stad og da en god del oppover. Fy fader så tungt det var. Heller ikke langt altså. Men kjente jeg ble vissen i armene av å dytte vogna. Skrittelleren sier jeg har gått 2000 skritt i dag, så er ikke lange biten. Men fy søren så dårlig form. Og i tillegg med den varmen, smeltet jo nesten! Skikkelig svett! Gruer meg til første gang jeg skal trene igjen. Kommer til å bli så støl at jeg kommer til å daue! Men sånn blir det vel bare når man knapt rører på seg i 5-6 måneder i strekk!
Pølsevann Skrevet 24. mai 2018 #1748 Skrevet 24. mai 2018 Jeg drev å lette etter personnr til lille nå, og fant det på Helsenorge.no / minhelse.no. Men der stod det at jeg er mor, men det stod ikke at samboern er far. Vi fylte ut farskapserklæring for lenge siden, første timen hos jordmor i uke 24 eller noe sånt. kan dere sjekke deres, om det står far på deres? Fant det under hennes profil og trykket på navnet hennes (dvs Pike for vår del siden hun ikke har noe navn ) og så på personopplysninger. Kan det være treghet i systemet, eller er det ikke registrert?
Tonio Skrevet 24. mai 2018 Forfatter #1749 Skrevet 24. mai 2018 Hos oss står mannen som far, men siden vi er gift så trengs ikke erklæring fylles ut. Jeg ville vært skeptisk siden den skal fylles ut før fødsel?
miore Skrevet 25. mai 2018 #1750 Skrevet 25. mai 2018 Vi er gift, så her skjer det automagisk Du kan jo eventuelt ringe jordmor og forsikre deg om at hun ikke har glemt å registrere det, @Omo?
Pølsevann Skrevet 25. mai 2018 #1751 Skrevet 25. mai 2018 Ja, må kanskje gjøre det. Funderte i går på hvor jeg skulle ringe for å få oppklart det. Folkeregisteret, nav, skatteetaten? Men jordmor er kanskje første telefon.
Pølsevann Skrevet 25. mai 2018 #1752 Skrevet 25. mai 2018 Fant ut av det nå. Jordmor har sendt inn kopi, jeg har originalen, så da er det ikke registrert. Far har fått brev i Altinn om at vi må sende inn et eller annet i februar, men det har jo ikke han sett. Så nå må vi sende inn originalen + et skjema om endring av foreldreansvar. Og kopi av pass/førerkort osv. Byråkrati altså, siden det er fordi det er en kopi som er sendt inn og ikke en original. Jaja. Nå kan jo jeg sende inn navnet hennes helt på egenhånd uten hans bekreftelse da Kanskje jeg skal bare bestemme da
Pølsevann Skrevet 25. mai 2018 #1753 Skrevet 25. mai 2018 Sliter litt med ammingen nå da. Både i går kveld, i natt og nå i dag spiser hun nesten ingenting. Jeg må jo løfte hun opp for å rape etter 5 min for at hun ikke skal gulpe resten av dagen, og da pleier hun jo å spise videre etter det, men nå vil hun ikke. Hun bare tar puppen i munnen og ligger der uten å suge eller noe. Spytter ut litt og bryr seg ikke. Selv om det er jeg som har avbrutt spisingen hennes med rapepause og ikke hun selv som har sagt at hun er mett. Frustrerende. Jeg prøvde å ikke avbryte henne tidligere i dag, men da får hun ikke rapet når hun er helt ferdig, og ender opp med å gulpe i flere timer, og klarer jo da ikke å roe seg i det hele tatt fordi det hele tiden er noe som skal opp. 😤
Fanteria Skrevet 25. mai 2018 #1754 Skrevet 25. mai 2018 Vi har fått beskjed om å bare la hu ligge i bleia i denne varmen. Om natta skulle vi bruke et tynt teppe eller bare dynetrekket. Vi måtte også passe på at jeg fikk i meg nok veske mtp amminga. Vi fikk en litt heavy dag i går. Starta dagen hos legen pga venstrearmen til lille. Derfra ble vi sendt til Ahus for røntgen pga frykt for brudd. Det var heldigvis ikk brudd! Så da måtte vi vente på en sjekk med fysio. I det vi skulle dra syntes barnelegen hun var litt gul, så hun ville ta blodprøve. Ente med å måtte vente 2,5 time på svaret. Gulsottallet hadde gått opp. Så nå skal vi tilbake på mandag for ny prøve og så tilbake neste mandag der igjen for fysiotime. I dag var vi hos helsesøster pga vekta, for nå er det ekstra viktig at den går opp. Trenger jeg å nevne at hun beit meg til blods på sykehuset, så vi måtte kjøre Nan? Det har blitt så mange tårer og vært så mye stress med den matinga, så nå har jeg bestemt meg for å senke skuldrene helt. Det blir pumping om nødvendig og så kjører vi lavterskel på Nan. Det viktigste er at hu får i seg mat.
Fanteria Skrevet 25. mai 2018 #1755 Skrevet 25. mai 2018 23 timer siden, Lissygloss skrev: Veid i dag, gått opp nesten 400 gr på to dager! 😁 Så mangler bare 15 gr til fødselsvekt!! 💖 Åh så digg! Vår sover hele tiden, roer seg hodt i vogn og egen seng heldigvis. Skriker kun hvis sulten,eller bytte bleie. Føler meg heldig 🙊 Men for søt jeg vet så snur det i morgen. Får nyte det mens jeg kan! Så deilig at det går rette veien! Han har matvett
Pølsevann Skrevet 25. mai 2018 #1756 Skrevet 25. mai 2018 7 minutter siden, Fanteria skrev: Vi har fått beskjed om å bare la hu ligge i bleia i denne varmen. Om natta skulle vi bruke et tynt teppe eller bare dynetrekket. Vi måtte også passe på at jeg fikk i meg nok veske mtp amminga. Vi fikk en litt heavy dag i går. Starta dagen hos legen pga venstrearmen til lille. Derfra ble vi sendt til Ahus for røntgen pga frykt for brudd. Det var heldigvis ikk brudd! Så da måtte vi vente på en sjekk med fysio. I det vi skulle dra syntes barnelegen hun var litt gul, så hun ville ta blodprøve. Ente med å måtte vente 2,5 time på svaret. Gulsottallet hadde gått opp. Så nå skal vi tilbake på mandag for ny prøve og så tilbake neste mandag der igjen for fysiotime. I dag var vi hos helsesøster pga vekta, for nå er det ekstra viktig at den går opp. Trenger jeg å nevne at hun beit meg til blods på sykehuset, så vi måtte kjøre Nan? Det har blitt så mange tårer og vært så mye stress med den matinga, så nå har jeg bestemt meg for å senke skuldrene helt. Det blir pumping om nødvendig og så kjører vi lavterskel på Nan. Det viktigste er at hu får i seg mat. Huff! For en lang og stressende dag!! Var gulsott tallet for høyt? Sånn at hun må i lyskassse? Vi fikk beskjed om mye dagslys og mye melk pga gulsotten hos oss, men våre tall var ikke så høye at de trengte å legge hun i lyskasse. Vi tok hun med ut i sola i 10 min et par ganger om dagen i bare bleia. Jeg leste mye på nett, og det stod i legetidsskriftet at sola er bedre enn lyskassene, men siden det er så ustabilt med sol i Norge må vi ty til lyskasser. Håper du klarer å stresse ned med ammingen. Jeg har sett på ammehjelpsgruppen på fb at det er mulig å gi nan en periode og så få til ammingen igjen senere med litt arbeid. Viktigste er at hun får i seg mat som du sier
Fanteria Skrevet 25. mai 2018 #1757 Skrevet 25. mai 2018 Akkurat nå, Omo skrev: Huff! For en lang og stressende dag!! Var gulsott tallet for høyt? Sånn at hun må i lyskassse? Vi fikk beskjed om mye dagslys og mye melk pga gulsotten hos oss, men våre tall var ikke så høye at de trengte å legge hun i lyskasse. Vi tok hun med ut i sola i 10 min et par ganger om dagen i bare bleia. Jeg leste mye på nett, og det stod i legetidsskriftet at sola er bedre enn lyskassene, men siden det er så ustabilt med sol i Norge må vi ty til lyskasser. Håper du klarer å stresse ned med ammingen. Jeg har sett på ammehjelpsgruppen på fb at det er mulig å gi nan en periode og så få til ammingen igjen senere med litt arbeid. Viktigste er at hun får i seg mat som du sier Gulsottallet måtte visst ikke bli noe høyere, for da måtte hun i lyskasse. De mente det kunne være sammenheng med maten og den dårlige vektoppgangen. Jeg fikk til å amme på ene puppen i dag uten smerter for første gang. Så jeg ser heldigvis at det er håp
Pølsevann Skrevet 25. mai 2018 #1758 Skrevet 25. mai 2018 Akkurat nå, Fanteria skrev: Gulsottallet måtte visst ikke bli noe høyere, for da måtte hun i lyskasse. De mente det kunne være sammenheng med maten og den dårlige vektoppgangen. Jeg fikk til å amme på ene puppen i dag uten smerter for første gang. Så jeg ser heldigvis at det er håp Så bra!! Da er det håp
Pølsevann Skrevet 25. mai 2018 #1759 Skrevet 25. mai 2018 Rett etter du nevnte det med armen @Fanteria så merket jeg meg at vår nesten ikke beveger høyre bein lenger. Hun sparker masse med venstre og hun har gjort det med begge tidligere. Men vi skal til fysio til uka for å sjekke låsninger pga favorittside, så da skal jeg høre da om beinet og.
Illy Skrevet 25. mai 2018 #1760 Skrevet 25. mai 2018 Mini her gjør litt sånn som din @Omo. Særlig om kvelden/første del av natta. Nå vil hun ha mat ofte, og veldig kort tid av gangen. Så jeg tror kanskje hun er tørst i varmen. Men i perioder vil hun altså helst bare ligge med puppen i munnen, og spytter gjerne ut melka. Hun kan bli «sinna» når hun mister taket, og veiver voldsomt med hodet. Hun hadde lagt på seg 600 g. siden fødsel ved veiing i dag, så helsesøster var ikke bekymret for at hun ikke får i seg nok. For en slitsom dag @Fanteria. Høres lurt ut å senke skuldrene helt med matinga 😊 Så bra at det fungerte på ene sida nå, da får det riktig vei!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå