Gå til innhold

Skravletråd mai-juni 2018


Tonio

Anbefalte innlegg

6 timer siden, strawberry skrev:

Har tenkt på det med permisjon lenge, ettersom jeg har flere venner som fikk baby i fjor, så blir det jo et samtaleemne, ettersom de vet at vi også tenkte å få barn snart, og det er så mye å tenke på når man skal planlegge permisjonen. 

@Omo: Håper du får ta over permisjonen til samboeren din i slike tilfeller! Det er ikke lett å starte ny bedrift i Norge fra før av, så jeg håper at slike ting kan ordnes. Men har hørt at det kan være vanskelig ja. Det er for de aller fleste forskjell på total utbetaling på 100% og 80%, de fleste taper økonomisk på å ta 80%. Om man tar 80% og deretter ulønnet så mister man litt sykepengerettigheter dersom man ikke tar ferie rett etter ulønnet, ettersom man må jobbe x dager/uker før man får rett på sykepenger igjen etter ulønnet permisjon. For de som jobber plasser hvor man vanligvis har fri helligdager, har jeg iallefall hørt at noen har klart å forlenge permisjonen, ved å ta ut feriedager de resterende dagene i uken, istedenfor foreldrepenger som alltid er 5 (eller 7?) dager i uken. Så bruker man bare 3 dager istedenfor 5/7. Skjønner at du får vondt i hodet av dette ja, det får jeg også! 

Her skal barnefar ta ti uker. Vi velger 100% dekning, da jeg har regnet litt på det, og tror vi sparer ca 10-15 000 på det om jeg ikke tar helt feil. Skal regne litt over det når jeg har de nøyaktige tallene. Så setter vi heller av et fast beløp pr mnd som vi sparer opp til å bruke i ulønnet permisjon, så sånn sett har vi 80% utbetaling men ordner det selv, og får ca en liten "bonus" for dette :P

Jeg tar min permisjon først, og 5 uker ferie for 2018 inni der, så tar jeg ca 10 uker ulønnet, men har forhåpentligvis mulighet til å jobbe litt ekstravakter på jobb når jeg har ulønnet når mannen eller andre er tilgjengelig som barnevakt, sånn at vi sper på inntekten litt. Uansett må jeg ta ulønnet, men det hadde vært greit å ikke måtte stoppe nedbetaling på lån osv i denne perioden pga lite inntekt. Så jobber jeg fullt, mens mannen tar sine 10 uker. Så må vi finne ut litt om ferien. Jeg skal da egentlig ha tidlig ferie, han har alltid sen. Egentlig passer det bra, men det er litt kjipt å ikke ha noe ferie sammen.. Men jeg jobber bare 80% stilling, så jeg har nok endel fri sammen med han uansett. Men året etterpå kommer vi da til å ha minst 3 uker sammen, og det er nok bedre å ha ferie sammen når barnet er 2 år enn når barnet er 1 år. Når barnet er 2 år har vi jo barnehageplass første delen av sommeren, det har vi ikke når barnet er 1 år, så egentlig har vi ikke så mye valg. Og etter det ene året så føler jeg at vi ikke kan ta oss råd til en dyr ferietur allikevel, så da er det kanskje bedre å spare opp og ta en sydentur f.eks sent på høsten eller om våren istedenfor å reise om sommeren når det er dyrest. Ja, jeg har lyst på sydentur nåååå! :fnise:

De er visst veldig firkantede. Og vi har ikke råd til å miste de 10 ukene totalt sett. Og det kommer til å svi noe veldig at han ikke tar ut lønn. Selv om det ikke er store greiene han tar ut nå uansett da. Og jeg går jo ned i lønn også, både med tanke på maks 6G, men også ved at jeg ikke opparbeider meg overtid eller bonus som egentlig er en stor del av lønna mi. 

Det å ta ut permisjon uten lønn ser jeg for meg blir umulig. Hvertfall sånn situasjonen er nå med lønn for samboern. Det er jo jeg som er forsørgern i familien, så om jeg skulle tatt perm uten lønn hadde det blitt nudler og vann bare :P Men jeg kunne jo tenke meg å ha fri på sommern også da... Får se på det i helgen når jeg har fri. Jeg er heldig og har moren min som har mye avspassering, så hun har jo tilbudt seg å være barnevakt. Så kan jeg jobbe et par dager i uka i begynnelsen av 2019 f.eks. for å strekke det litt ut i tid. Det tror jeg jobben hadde satt pris på og, siden det er den mest hektiske tiden av året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

@OmoJa, de er veldig firkantet dessverre. Håper dere finner en god løsning! Men veldig godt å ha noen som kan være barnevakt da! :) 

 

I dag har jeg forresten vært hos ny fysioterapeut, som tok bekkenplagene mer alvorlig heldigvis! Så nå skal jeg fast dit to ganger i uken fremover :) Fikk også litt lesestoff om bekkenløsning som jeg tenkte jeg skulle lese gjennom nå. Som hun sa så er det nok mye man vet fra før, men så er det å huske det når man kommer midt oppi det, så da er det greit å lese og repetere det noen ganger i hodet. Hadde ganske vondt i ryggen en stund etter timen, men nå noen timer etterpå så kjennes det egentlig veldig greit ut. Men sånn har det jo vært til nå, veldig opp og ned i smerter og funksjonsnivå. Håper bare at det kan bedres litt mer, slik at det å hente posten eller å dra en tur på butikken for å handle 2-3 ting ikke krever en halvtimes hvile før og en times hvile etterpå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å høre at ny fysio fungerer bedre! :Nikke:

Mannen min har ME, planen er å få "sykmelding" av legen, slik at jeg kan overta ukene hans. I tillegg skal jeg ta gradert permisjon, og jobbe 0-2 dager i uka. Planen våres er å holde baby hjemme og ikke starte i barnehage før kontantstøtte er over. Vi er uansett vandt til å leve på lite, så regner med at det går greit. Om ikke annet har vi en god bufferkonto, som ville vært nok for oss å leve på før vi fikk barn i rundt to-tre år. 

I dag hadde jeg min GU-kontroll pga veldig overvekt, var jo veldig nervøs for ante ikke hva jeg skulle! Viste seg at det bare var en vekstkontroll. :fnise: Så fikk se baby danse rundt i magen, var så skjønt. :rodmer: Her har jeg gått rundt og vært redd siden 19+1, også i dag, 24+2 finner jeg ut at det var noe så koselig. Føler meg kjempeteit!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.1.2018 den 10.46, LeonoraI skrev:

Ser ut som vi venter en liten pike til, og termin er satt til 25. mai.

Klarer ikke helt å glede meg da, da det er for mye væske i hjernen og nyrene :( Tok fostervannsprøve og må bare vente og se hvordan det utvikler seg. Er helt knust.

For en vanskelig beskjed å få :klem: Håper dere får raskt svar, og selvfølgelig at jenta er så frisk og fin som mulig!

1 time siden, Tonio skrev:

Godt å høre at ny fysio fungerer bedre! :Nikke:

Mannen min har ME, planen er å få "sykmelding" av legen, slik at jeg kan overta ukene hans. I tillegg skal jeg ta gradert permisjon, og jobbe 0-2 dager i uka. Planen våres er å holde baby hjemme og ikke starte i barnehage før kontantstøtte er over. Vi er uansett vandt til å leve på lite, så regner med at det går greit. Om ikke annet har vi en god bufferkonto, som ville vært nok for oss å leve på før vi fikk barn i rundt to-tre år. 

I dag hadde jeg min GU-kontroll pga veldig overvekt, var jo veldig nervøs for ante ikke hva jeg skulle! Viste seg at det bare var en vekstkontroll. :fnise: Så fikk se baby danse rundt i magen, var så skjønt. :rodmer: Her har jeg gått rundt og vært redd siden 19+1, også i dag, 24+2 finner jeg ut at det var noe så koselig. Føler meg kjempeteit!

En ekstra UL er aldri dumt ;) 

Jeg har forresten fått min første "prikk" på SF-målet @Omo, var det ikke du som lurte på når det skjedde? Fikk den da jeg var ganske nøyaktig 23 uker på vei, og det er det laveste mulige punktet på x-aksen av den kurven :ler: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, Fanteria skrev:

Det skjønner jeg godt. Det blir noen lange dager :/ 

husker det ble målt fortykka nakkefold på tidlig ul med guttungen. Det var noen skikkelig tunge dager før vi fikk ny ul på riksen uka etter. Jeg sender deg en stor klem. Husker fortvilelsen av å bare kunne vente. Håper virkelig dere får litt oppløftende svar. 

Hvordan gikk det med han, frisk og rask? Takk, det håper jeg også. Håper vi får svar raskt :/

21 timer siden, strawberry skrev:

Ånei Leonoral, så synd! :( Håper på det beste for dere <3 Håper dere får vite raskt! 

 

21 timer siden, Omo skrev:

Ånei! Så grusomt å vente på. Krysser fingrene og håper at alt er bra. 

 

1 time siden, miore skrev:

For en vanskelig beskjed å få :klem: Håper dere får raskt svar, og selvfølgelig at jenta er så frisk og fin som mulig!

En ekstra UL er aldri dumt ;) 

Jeg har forresten fått min første "prikk" på SF-målet @Omo, var det ikke du som lurte på når det skjedde? Fikk den da jeg var ganske nøyaktig 23 uker på vei, og det er det laveste mulige punktet på x-aksen av den kurven :ler: 

Tusen takk, jenter. Kan ikke gjøre annet enn å vente egentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ultralyden med guttungen @LeonoraI. Da vi kom på riksen viste ultralyden at han første hadde målt fostervannet og ikke nakkefolden... var noen som ikke var så imponerte :/ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 timer siden, Tonio skrev:

Godt å høre at ny fysio fungerer bedre! :Nikke:

Mannen min har ME, planen er å få "sykmelding" av legen, slik at jeg kan overta ukene hans. I tillegg skal jeg ta gradert permisjon, og jobbe 0-2 dager i uka. Planen våres er å holde baby hjemme og ikke starte i barnehage før kontantstøtte er over. Vi er uansett vandt til å leve på lite, så regner med at det går greit. Om ikke annet har vi en god bufferkonto, som ville vært nok for oss å leve på før vi fikk barn i rundt to-tre år. 

I dag hadde jeg min GU-kontroll pga veldig overvekt, var jo veldig nervøs for ante ikke hva jeg skulle! Viste seg at det bare var en vekstkontroll. :fnise: Så fikk se baby danse rundt i magen, var så skjønt. :rodmer: Her har jeg gått rundt og vært redd siden 19+1, også i dag, 24+2 finner jeg ut at det var noe så koselig. Føler meg kjempeteit!

Tenk at du gruet deg så lenge, også var det bare kos. 

Så deilig at dere har mulighet til å være hjemme så lenge. Jeg har allerede begynt å grue meg til å starte å jobbe etter permisjon :ler: Kanskje litt tidlig. 

6 timer siden, miore skrev:

For en vanskelig beskjed å få :klem: Håper dere får raskt svar, og selvfølgelig at jenta er så frisk og fin som mulig!

En ekstra UL er aldri dumt ;) 

Jeg har forresten fått min første "prikk" på SF-målet @Omo, var det ikke du som lurte på når det skjedde? Fikk den da jeg var ganske nøyaktig 23 uker på vei, og det er det laveste mulige punktet på x-aksen av den kurven :ler: 

HUrra! Prikk!! Jeg får min prikk 26. januar jeg da. 

Nå er jeg 22+5, og magen min har vokst masse denne uka. Plutselig skøt det fart liksom. Samboern kommer til å få sjokk når han kommer hjem neste uke. 

Jeg har fått influensa da.. Har jobbet masse overtid denne uka selv om jeg har hanglet. Men i morgen blir jeg hjemme. Jeg tvang meg opp i dag og har jobbet 11,5 time for å få gjort det jeg måtte for at jeg kan være hjemme i morgen. Godt at vikaren min begynner til uka. Avlastning skal bli deilig. 

Så i morgen skal jeg prøve å sove (sliter med det om dagen også, pga jetlag og sykdom), på time hos osteopaten og bare ligge på sofaen til lading har jeg tenkt. Så håper jeg at helga gjør meg godt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, LeonoraI skrev:

Fikk svar på hurtigtest i dag, ingen unormale funn :)

Fantastisk!! Så da er alt bra, og dere trenger ikke noe mer tester eller tettere oppfølging?

1 time siden, LeonoraI skrev:

Strikker dere noe til babyen?

Jeg var faktisk innom garnbutikken i dag for å se på mønster. Men jeg fant ikke noe. Men jeg hadde litt beslutningsvegring også. Tror jeg må se på nett og bestemme meg før jeg står i en butikk. Med vinterjakke og litt feber og sånt, så var det ikke de beste forutsetningene for å velge noe :ler: 

Men jeg så mange fine jakker og bodyer. men jeg har jo helt angst for knapper. Og det er så mye som har knapper. Jeg har prøvd å strikke en jakke før, og det var så komplisert siden man må klippe den opp og sy osv. Så jeg vil ikke lage jakke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid slitt med vond rygg. Masse knuter, stramt og skikkelig vond rygg. Gått i forskjellige behandlinger i mange mange år. Men etter jeg ble gravid har jeg ikke hatt noe vondt egentlig. Selv om jeg har sluttet å trene. Jeg lurer på om det er hormonene som gjør ligamenter og leddbånd slakkere som har gjort det. Det er jo helt topp å slippe unna ryggvondt. Jeg hadde trodd at jeg kom til å ha enda mer vondt i ryggen når jeg ble gravid. Men *bank i bordet* det er jo mye bedre. Kan hende det blir anderledes i 3.trimester når man begynner å bli svær da. Får nyte det nå mens jeg kan. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Omo skrev:

Fantastisk!! Så da er alt bra, og dere trenger ikke noe mer tester eller tettere oppfølging?

Jeg var faktisk innom garnbutikken i dag for å se på mønster. Men jeg fant ikke noe. Men jeg hadde litt beslutningsvegring også. Tror jeg må se på nett og bestemme meg før jeg står i en butikk. Med vinterjakke og litt feber og sånt, så var det ikke de beste forutsetningene for å velge noe :ler: 

Men jeg så mange fine jakker og bodyer. men jeg har jo helt angst for knapper. Og det er så mye som har knapper. Jeg har prøvd å strikke en jakke før, og det var så komplisert siden man må klippe den opp og sy osv. Så jeg vil ikke lage jakke. 

Jo, vi skal videre på kontroller for å følge med utviklingen, men det er jo positivt likevel :) 

Er ikke glad i knapper jeg heller, men har begynt på heldress til høsten. Tenkte å begynne på et hentesett eller teppe etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, LeonoraI skrev:

Jo, vi skal videre på kontroller for å følge med utviklingen, men det er jo positivt likevel :) 

Er ikke glad i knapper jeg heller, men har begynt på heldress til høsten. Tenkte å begynne på et hentesett eller teppe etterpå.

Teppe er enkelt og greit, men jeg vet at jeg får flere tepper fra andre som strikke, så da tror jeg ikke jeg gidder det. Så en fin dress/sparkebukse i en av permene, men jeg får nok google litt å se hva jeg finner. Jeg driver jo å hekler bamse da. Jeg startet når jeg var sånn 10-11 uker, men så manglet jeg en nål til noe montering, og da jeg endelig kjøpte den, så har det bare stoppet opp. Så jeg får kanskje gjør ferdig den først. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, LeonoraI skrev:

Fikk svar på hurtigtest i dag, ingen unormale funn :)

Fantastiske nyheter :hjerte: 

1 time siden, LeonoraI skrev:

Strikker dere noe til babyen?

Jeg tror ikke jeg har tatt i en strikkepinne siden barneskolen. Såeh, nei :ler: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, LeonoraI skrev:

Fikk svar på hurtigtest i dag, ingen unormale funn :)

Fantastisk! :yvonne:

2 timer siden, LeonoraI skrev:

Strikker dere noe til babyen?

De gangene jeg har prøvd å strikke, for eksempel ett skjerf, så kan jeg starte på 15 masker, være på 20 midt i og ende på 10. Så nei. :fnise: Broderer ett fødselsbilde da, sakte men sikkert.. :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten, meslinger... rubella som vi blir testet for, det er meslinger er det ikke? Sånn at hvis jeg fikk positiv på den så har jeg vaksine mot meslinger selv?

Jeg hadde positiv på rubella, og fikk akkurat svar fra lege om at toxoplasmosen min var negativ etter reise igjen, og at jeg har hatt vannkopper på et eller annet tidspunkt. 

Der jeg er oppvokst er det veldig lav vaksine dekning på meslinger. Er mange motstandere der, så de er nede i 60% i den kommunen. Jeg er skeptisk til å reise hjem dit med baby før hun er vaksinert også. 

Jeg har jo fulgt barnevaksinasjonsprogrammet selv, men er usikker på om man må revaksineres mot meslinger? I så fall vil jeg jo få gjort det raskt etter fødsel (hvis man kan). Og jeg aner ikke om samboern er vaksinert, han er jo fra andre siden av verden, vet ikke hva slags vaksineprogram de har, og moren hans er litt spesiell, så kan godt hende han ikke er vaksinert. Han skal til legen snart uansett, så jeg lurer på om man kan be legen ta en test for å sjekke om han er vaksinert mot meslinger (eller er det rubella?). For hvis han ikke er det, så synes jeg at han skal få gjort det ASAP.

Endret av Omo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

@Omo når du har positiv blodprøve trenger du ikke revaksineres med MMR-vaksinen, da er du fremdeles immun 😊 Men det kan være lurt å ta en påfyll med polio/difteri/stivkrampe/kikhoste/hepatitt B/ HiB (puh) når du er ferdig med fødselen, den bør man ta på nytt ca hvert tiende år om jeg ikke husker helt feil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, miore skrev:

@Omo når du har positiv blodprøve trenger du ikke revaksineres med MMR-vaksinen, da er du fremdeles immun 😊 Men det kan være lurt å ta en påfyll med polio/difteri/stivkrampe/kikhoste/hepatitt B/ HiB (puh) når du er ferdig med fødselen, den bør man ta på nytt ca hvert tiende år om jeg ikke husker helt feil. 

Den tok jeg faktisk for 5-6 år siden i forbindelse med eksotiske reisemål hvor jeg skulle bo i bushen :) Får bare prøve å finne ut om samboern er vaksinert nå da. Høre med moren hans kanskje. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...