Gå til innhold

Skravletråd mai-juni 2018


Tonio

Anbefalte innlegg

Nå har jeg bestilt seng :)  Ble en Chicco Bedside Crib på januarsalg. Første innkjøp som ikke er klær! 

02673_Chicco_Chicco_Next2Me_Vugge_Bedsid

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg besilte masse mammaklær fra Zalando i går også. 5 topper og 6 kjoler. Så hvis alt passer og er fin i virkeligheten så bør jeg egentlig bare få kjøpt meg en svart bukse, så har jeg full garderobe frem til mai.  Synes faktisk det var veldig mye fine kjoler på Zalando. Men nå har jeg jo litt kjolefetish også da. 

Har planer om å få pakket bort noe av klærne som ikke passer eller som jeg ikke kommer til å bruke igjen før sommern til helgen. Få litt plass i skapene til de ny klærne. Lettere å finne klær om morgenen når man bare har klær som passer å lete gjennom og. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så deilig med både seng og klær til seg selv. :biggrin:

Jeg har hatt litt lyst på sånn bedside crib selv, men det virker som de fleste ikke kan brukes så lenge. I tillegg er ikke soverommet såå stort, så vi skal bare gå for en enkel sprinkelseng som kan bli brukt lenge. Hallo gode (?) øknomiske valg. :goodbye::P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hærlig med litt shopping da, @Omo! :) Greit å planlegge litt det man kjøper inn, slik at det passer sammen. Her går det mest i stretchy kjoler og strømpebukse. Har også noen tightser fra h&m, og en jeans. Men fant ut at jeg ikke hadde nok overdeler, så nå bestilte jeg litt flere. Gleder meg til pakken kommer! Må jo vaske klær mye oftere enn før, både fordi jeg ikke har så mange plagg jeg bruker, og fordi jeg plutselig skitner til klærne mine så mye raskere. Det som tidligere ville havnet enten på gulvet eller fanger når jeg spiser, havner nå på magen og puppene.. :fnise: Har også pakket bort litt av klærne som ikke kan brukes før sommeren, ved å ha en skuff for klær som jeg kan bruke nå, en skuff for klær som ikke passer nå og korte topper kan brukes sammen med skjørt. Fant ut at det tok så lang tid å finne klær jeg kunne bruke, og nå merker jeg raskere om jeg må sette på klesvask. 

Så fin vugge! Tror nok det blir bare sprinkelseng her også, @Tonio. Fikk plutselig en gigantisk regning for reperasjon på bilen min, så nå må jeg spare der jeg kan :dry: Ble plutselig  VELDIG glad for alt vi allerede har kjøpt inn (barnevogn, det meste av klær i de minste størrelsene, stellebord, bilstol + 2 baser, blant annet) :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Tonio skrev:

Så deilig med både seng og klær til seg selv. :biggrin:

Jeg har hatt litt lyst på sånn bedside crib selv, men det virker som de fleste ikke kan brukes så lenge. I tillegg er ikke soverommet såå stort, så vi skal bare gå for en enkel sprinkelseng som kan bli brukt lenge. Hallo gode (?) øknomiske valg. :goodbye::P

Denne her er ganske lang. Tror jeg da :ler: så jeg innbiller meg at den kan brukes ganske lenge. Vi flytter jo så vi får eget barnerom når baby er ca 9 mnd, så da blir det nok uansett innkjøp av masse greier da ;) 

9 timer siden, strawberry skrev:

Hærlig med litt shopping da, @Omo! :) Greit å planlegge litt det man kjøper inn, slik at det passer sammen. Her går det mest i stretchy kjoler og strømpebukse. Har også noen tightser fra h&m, og en jeans. Men fant ut at jeg ikke hadde nok overdeler, så nå bestilte jeg litt flere. Gleder meg til pakken kommer! Må jo vaske klær mye oftere enn før, både fordi jeg ikke har så mange plagg jeg bruker, og fordi jeg plutselig skitner til klærne mine så mye raskere. Det som tidligere ville havnet enten på gulvet eller fanger når jeg spiser, havner nå på magen og puppene.. :fnise: Har også pakket bort litt av klærne som ikke kan brukes før sommeren, ved å ha en skuff for klær som jeg kan bruke nå, en skuff for klær som ikke passer nå og korte topper kan brukes sammen med skjørt. Fant ut at det tok så lang tid å finne klær jeg kunne bruke, og nå merker jeg raskere om jeg må sette på klesvask. 

Så fin vugge! Tror nok det blir bare sprinkelseng her også, @Tonio. Fikk plutselig en gigantisk regning for reperasjon på bilen min, så nå må jeg spare der jeg kan :dry: Ble plutselig  VELDIG glad for alt vi allerede har kjøpt inn (barnevogn, det meste av klær i de minste størrelsene, stellebord, bilstol + 2 baser, blant annet) :P

Jeg hadde masse tacosaus på puppene i går :skratte: 

nå har jeg kjoler og gensere som passer, men det er nok bare en drøy måned til de kommer til å passe tror jeg. Heldig at jeg hadde mye løse klær fra før. Har en gravidbukse (jeans), og føler jeg må ha en svart også. På jakt etter noen singleter også. De jeg har er så korte, så får glippe på magen. :fryser: 

så kjipt med bilen!! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Omo skrev:

Denne her er ganske lang. Tror jeg da :ler: så jeg innbiller meg at den kan brukes ganske lenge. Vi flytter jo så vi får eget barnerom når baby er ca 9 mnd, så da blir det nok uansett innkjøp av masse greier da ;) 

Jeg hadde masse tacosaus på puppene i går :skratte: 

nå har jeg kjoler og gensere som passer, men det er nok bare en drøy måned til de kommer til å passe tror jeg. Heldig at jeg hadde mye løse klær fra før. Har en gravidbukse (jeans), og føler jeg må ha en svart også. På jakt etter noen singleter også. De jeg har er så korte, så får glippe på magen. :fryser: 

så kjipt med bilen!! 

Og her måtte jeg skifte overdel etter 40 minutter i dag tidlig. Må visst passe litt mer på når jeg pusser tennene.. 😂  Ja, vanlige singletter går ikke her lenger. Uansett om de er lange, så sklir de over magen 🙈

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

:fnise: Vi er håpløse!  Snart kan vi vel bruke magen som tallerkenholder og. 

Har dere sett singletter noe sted? jeg var innom HM, men de som de hadde (ammesingletter) så veldig korte ut, så de droppet jeg. 

Endret av Omo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De ammesinglettene fra h&m er veldig korte ja, tror ikke man har mye nytte av det før man ammer. Har kjøpt noen t-skjorter fra h&m på nettbutikken, 2 pack, mener der var singletter også om jeg ikke husker feil. 

Her brukes iallefall magen som håndstøtte allerede, så er vel ikke lenge før den brukes til å støtte tallerkenen ja 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til helgen tenkte jeg at jeg skulle se på permisjon og planlegge økonomien og sånt... noen som har noen tips på ting jeg må huske på? 

Samboern driver egen nyoppstartet bedrift så han har ikke mulighet til å ta permisjonen sin. Så vi tenker å prøve å søke om at jeg får overta den. Men det betyr jo at han ikke kan ta ut lønn 6 av de 10 siste mnd før permisjonen sin. Så det er litt planlegging som må til.

Også blir det en periode mellom permisjon og barnehageoppstart. Se om mamma kan ta noen dager med pass da. 

Og hvordan er det med helligdager? Kan man sjonglere med ferie her og der for å utnytte helligdagene best mulig? 

Jeg kommer til å få lønn opptil 6G utbetalt av arb.giver. 

Får vondt i hodet allerede! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Fanteria skrev:

Jeg kjøpte ekstra lange singleter på HM for noen år siden @Omo

ALA denne typen. Sto også at de har lange singleter, men vet ikke hvor lange de er. 

http://m.hm.com/no/product/38779?article=38779-A

Det var nok litt utplukket når jeg var der i går. De hadde nesten ikke bukser i andre str enn 44 heller. De ventet varer inn i løpet av uka da, så jeg får prøve igjen neste uke kanskje. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er også interessert i hvordan dere gjør det med permisjon. Det er vel sånn at man velger mellom et visst antall mnd. til 100% eller 1 år med 80%ish? Hvor mye skal fedrene deres ta? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har tenkt på det med permisjon lenge, ettersom jeg har flere venner som fikk baby i fjor, så blir det jo et samtaleemne, ettersom de vet at vi også tenkte å få barn snart, og det er så mye å tenke på når man skal planlegge permisjonen. 

@Omo: Håper du får ta over permisjonen til samboeren din i slike tilfeller! Det er ikke lett å starte ny bedrift i Norge fra før av, så jeg håper at slike ting kan ordnes. Men har hørt at det kan være vanskelig ja. Det er for de aller fleste forskjell på total utbetaling på 100% og 80%, de fleste taper økonomisk på å ta 80%. Om man tar 80% og deretter ulønnet så mister man litt sykepengerettigheter dersom man ikke tar ferie rett etter ulønnet, ettersom man må jobbe x dager/uker før man får rett på sykepenger igjen etter ulønnet permisjon. For de som jobber plasser hvor man vanligvis har fri helligdager, har jeg iallefall hørt at noen har klart å forlenge permisjonen, ved å ta ut feriedager de resterende dagene i uken, istedenfor foreldrepenger som alltid er 5 (eller 7?) dager i uken. Så bruker man bare 3 dager istedenfor 5/7. Skjønner at du får vondt i hodet av dette ja, det får jeg også! 

Her skal barnefar ta ti uker. Vi velger 100% dekning, da jeg har regnet litt på det, og tror vi sparer ca 10-15 000 på det om jeg ikke tar helt feil. Skal regne litt over det når jeg har de nøyaktige tallene. Så setter vi heller av et fast beløp pr mnd som vi sparer opp til å bruke i ulønnet permisjon, så sånn sett har vi 80% utbetaling men ordner det selv, og får ca en liten "bonus" for dette :P

Jeg tar min permisjon først, og 5 uker ferie for 2018 inni der, så tar jeg ca 10 uker ulønnet, men har forhåpentligvis mulighet til å jobbe litt ekstravakter på jobb når jeg har ulønnet når mannen eller andre er tilgjengelig som barnevakt, sånn at vi sper på inntekten litt. Uansett må jeg ta ulønnet, men det hadde vært greit å ikke måtte stoppe nedbetaling på lån osv i denne perioden pga lite inntekt. Så jobber jeg fullt, mens mannen tar sine 10 uker. Så må vi finne ut litt om ferien. Jeg skal da egentlig ha tidlig ferie, han har alltid sen. Egentlig passer det bra, men det er litt kjipt å ikke ha noe ferie sammen.. Men jeg jobber bare 80% stilling, så jeg har nok endel fri sammen med han uansett. Men året etterpå kommer vi da til å ha minst 3 uker sammen, og det er nok bedre å ha ferie sammen når barnet er 2 år enn når barnet er 1 år. Når barnet er 2 år har vi jo barnehageplass første delen av sommeren, det har vi ikke når barnet er 1 år, så egentlig har vi ikke så mye valg. Og etter det ene året så føler jeg at vi ikke kan ta oss råd til en dyr ferietur allikevel, så da er det kanskje bedre å spare opp og ta en sydentur f.eks sent på høsten eller om våren istedenfor å reise om sommeren når det er dyrest. Ja, jeg har lyst på sydentur nåååå! :fnise:

Endret av strawberry
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut som vi venter en liten pike til, og termin er satt til 25. mai.

Klarer ikke helt å glede meg da, da det er for mye væske i hjernen og nyrene :( Tok fostervannsprøve og må bare vente og se hvordan det utvikler seg. Er helt knust.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, LeonoraI skrev:

Ser ut som vi venter en liten pike til, og termin er satt til 25. mai.

Klarer ikke helt å glede meg da, da det er for mye væske i hjernen og nyrene :( Tok fostervannsprøve og må bare vente og se hvordan det utvikler seg. Er helt knust.

Gjør meg vondt å lese, @LeonoraI:( Når får dere mer informasjon? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

5 minutter siden, Fanteria skrev:

Gjør meg vondt å lese, @LeonoraI:( Når får dere mer informasjon? 

De skulle dytte på det så mye som mulig, siden jeg er såpass langt på vei. Så ca en ukes tid, tenker jeg. Jeg var så glad og gledet meg så mye over denne graviditeten, nå er jeg bare utrolig trist og redd :( Bekymret for livskvaliteten hennes osv, om hun er frisk..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, LeonoraI skrev:

De skulle dytte på det så mye som mulig, siden jeg er såpass langt på vei. Så ca en ukes tid, tenker jeg. Jeg var så glad og gledet meg så mye over denne graviditeten, nå er jeg bare utrolig trist og redd :( Bekymret for livskvaliteten hennes osv, om hun er frisk..

Det skjønner jeg godt. Det blir noen lange dager :/ 

husker det ble målt fortykka nakkefold på tidlig ul med guttungen. Det var noen skikkelig tunge dager før vi fikk ny ul på riksen uka etter. Jeg sender deg en stor klem. Husker fortvilelsen av å bare kunne vente. Håper virkelig dere får litt oppløftende svar. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, LeonoraI skrev:

Ser ut som vi venter en liten pike til, og termin er satt til 25. mai.

Klarer ikke helt å glede meg da, da det er for mye væske i hjernen og nyrene :( Tok fostervannsprøve og må bare vente og se hvordan det utvikler seg. Er helt knust.

Ånei Leonoral, så synd! :( Håper på det beste for dere <3 Håper dere får vite raskt! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, LeonoraI skrev:

Ser ut som vi venter en liten pike til, og termin er satt til 25. mai.

Klarer ikke helt å glede meg da, da det er for mye væske i hjernen og nyrene :( Tok fostervannsprøve og må bare vente og se hvordan det utvikler seg. Er helt knust.

Ånei! Så grusomt å vente på. Krysser fingrene og håper at alt er bra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...