Gå til innhold

Skravletråd mai-juni 2018

Tonio

Anbefalte innlegg

24 minutter siden, Omo skrev:

I morgen har jeg planer om å fortelle det til jobben. Eller, til sjefene da. Gruer meg litt. Men gleder meg også til å få katta ut av sekken. Tenker at jeg forteller til resten av kollegaene om 1,5 uke når vi reiser på kurs-tur og resten av kontorfelleskapet når jeg har hatt ultralyd like etter vi kommer hjem fra turen. 

Jeg er veldig spent på om jeg får dekket full lønn m/feriepenger av jobben, eller om jeg må forholde meg til utbetalingene fra NAV. Håper på det første. Jeg er første som er gravid på jobben (15 år gammel bedrift), så vet ikke hvordan policyen er. Men de har alltid vært veldig reale, så jeg tror det skal gå bra. Men jeg spør ikke om det i morgen allerede da.. Det får synke litt inn for dem først. 
Jeg planlegger å dra ekstra tidlig på jobb i morgen, så jeg kan si det til de før alle kommer og før vi blir opptatte i møter og telefoner hele dagen. 

Yikes! 

Så spennende! Hva jobber du med og som? Gruer meg til å si det til sjefen min. Har bare vært ansatt siden juni (ferdigutdannet i mai) :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

6 minutter siden, lillemy100 skrev:

Så spennende! Hva jobber du med og som? Gruer meg til å si det til sjefen min. Har bare vært ansatt siden juni (ferdigutdannet i mai) :) 

Ja, det skjønner jeg at du gruer deg til. 
Jeg jobber med regnskap i et regnskapsbyrå.  (wæææ.. føler jeg utleverer meg veldig, og er paranoid på at kollegaer eller sjefer leser her inne :ninja:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykke til i morgen Omo! Jeg tror det kommer til å gå bra :) jeg håper for din del at jobben kan forskuttere og at Nav betaler til de. Det vil ha en del å si når det gjelder feriepenger. Jeg jobber i kommunen, så jeg har ikke noe valg :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk dere :)  Blir godt å få det gjort. 

Jeg snakket med mamma i stad. Jeg tror hun gleder seg mer enn vi gjør :ler: Og er sprekkeferdig for å fortelle det til folk. "kan jeg si det nå, siden du skal si det på jobben?" :fnise:  Hun har planlagt bestemorpermisjon fra jobben allerede også!

Men en god nyhet... tror jeg... både mamma og mormor har hatt lette og raske fødsler. Så jeg håper det går i arv! Mamma fødte 2 timer etter hun kom på sykehuset. Så da er det lov å håpe på at jeg ikke får sånn 36 timers-lang fødsel! *håpe*. Mamma hadde svangerskapsforgiftning da. Lurer på om det er noe som går i arv. Tenkte å nevne det for legen neste uke, så får vi se om det er noe vi skal ta ekstra hensyn til eller ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får jeg en sånn fødsel jeg hadde min guttungen er jeg superfornøyd. 

Vannet gikk 02:30, riene starta i 6-tida. 8 dro vi til sykehuset. Kom frem 9, hadde 3 cm. Kl 12 var det 4cm. Fikk epidural og drypp. Rett etter 14 var det full åpning og 14:30, på tredje pressrie kom han ut. 

Jordmor sa jeg bare måtte komme meg inn til sykehuset når jeg fikk rier ved neste fødsel. :P 

Endret av Fanteria
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måtte komme meg ut litt. Se mennesker og gjøre noe bare for meg. Så nå har jeg kjøpt meg perler og perlebrett for å kunne pusle med noe fremover. Og akkurat nå sitter jeg å koser meg med en stooor kopp svart kaffe og key lime pie. De små gledene i hverdagen ❤️ 

Prøver å ikke tenke på krasjlandinga som skjer når jeg kommer hjem :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Åh, så deiig!! Man må unne seg noe ekstra innimellom!

Jeg fikk sagt fra på jobb i dag. Jeg var så nervøs at jeg holdt på å daue. Gikk forbi kontoret deres 3 ganger før jeg gikk inn. Men det gikk fint. De hadde venta på det pga alder og livssituasjon, og de ble glade på mine vegne. Arb,oppg. mine skulle vi få løst, og de skulle passe på arbeidsmengden og sånt noe. Så det gikk jo veldig veldig bra. Ikke noe å være nervøs for. De var glade for at jeg hadde sagt fra så tidlig, så vi har god tid til å finne løsninger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, Omo skrev:

Åh, så deiig!! Man må unne seg noe ekstra innimellom!

Jeg fikk sagt fra på jobb i dag. Jeg var så nervøs at jeg holdt på å daue. Gikk forbi kontoret deres 3 ganger før jeg gikk inn. Men det gikk fint. De hadde venta på det pga alder og livssituasjon, og de ble glade på mine vegne. Arb,oppg. mine skulle vi få løst, og de skulle passe på arbeidsmengden og sånt noe. Så det gikk jo veldig veldig bra. Ikke noe å være nervøs for. De var glade for at jeg hadde sagt fra så tidlig, så vi har god tid til å finne løsninger. 

Så bra det gikk fint :) det at du sa ifra nå hjelper jo arbeidsgiveren og sånt blir satt pris på :) det er så deilig når man får en sånn respons, for da er det lettere å ha en åpen dialog.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Fanteria skrev:

Så bra det gikk fint :) det at du sa ifra nå hjelper jo arbeidsgiveren og sånt blir satt pris på :) det er så deilig når man får en sånn respons, for da er det lettere å ha en åpen dialog.

Ja, ikke sant. Så de skulle snakke litt seg i mellom å se om vi skulle få inn vikar eller om det skulle fordeles internt. Og hvis vi skulle ha inn vikar så tenkte de å få inn tidlig, så vi kan ha en lang overlappende periode med opplæring, og avlastning for meg. Og de var veldig klare over at selv om jeg håpet å jobbe til permisjon, så vet man aldri. Mye kan skje og formen kan bli dårlig. De har jo barn selv, så de vet jo hvordan det er, selv om barna deres er voksne nå. 

Det var en enorm bør som ble løftet av skuldrene mine hvertfall! 

Endret av Omo
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lottelh

Flott at det gikk bra å fortelle arbeidsgiver! Jeg fikk samme tilbakemelding som deg da jeg fortalte; at med alder og livssituasjon hadde de bare ventet på at det skulle klaffe for oss :)

Vi var på ultralyd i går. Jeg, som egentlig hadde bekymret meg mest for om det var noe der, fikk plutselig litt panikk da legen begynte å snakke om hva han ville sjekke - jeg hadde jo ikke tenkt at noe kunne være galt hvis det først var et foster der! Men alt var perfekt (legens ord, ikke mine), litt langt lårbein, men det var jo egentlig ikke så rart når han så mannen min (som er nesten to meter).

Det er mange som har spekulert i om vi skal ha tvillinger, fordi mannen min er tvilling. Såvidt jeg har forstått er det i så fall noe som følger mor, så vi er ikke mer genetisk disponerte til å få tvillinger fordi han er det. Likevel må jeg innrømme at jeg har håpet på tvillinger fordi da slipper jeg å gå gjennom denne svangerskapskvalmen en gang til. Det var bare en baby da. Men mannen har lovet at formen min skal være en faktor når vi vurderer nummer to.

Uansett, dette betyr vel at jeg må begynne å tro på at vi skal ha baby! Legen bekreftet 12+1 som jeg mente jeg var i går, men ser på det vi fikk med oss av papirer etterpå at han regner på den andre måten (12+1 til 12+7, ikke 12+0 til 12+6, som jeg har gjort). Dermed flyttet han terminen frem til 7.mai.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, lottelh skrev:

Flott at det gikk bra å fortelle arbeidsgiver! Jeg fikk samme tilbakemelding som deg da jeg fortalte; at med alder og livssituasjon hadde de bare ventet på at det skulle klaffe for oss :)

Vi var på ultralyd i går. Jeg, som egentlig hadde bekymret meg mest for om det var noe der, fikk plutselig litt panikk da legen begynte å snakke om hva han ville sjekke - jeg hadde jo ikke tenkt at noe kunne være galt hvis det først var et foster der! Men alt var perfekt (legens ord, ikke mine), litt langt lårbein, men det var jo egentlig ikke så rart når han så mannen min (som er nesten to meter).

Det er mange som har spekulert i om vi skal ha tvillinger, fordi mannen min er tvilling. Såvidt jeg har forstått er det i så fall noe som følger mor, så vi er ikke mer genetisk disponerte til å få tvillinger fordi han er det. Likevel må jeg innrømme at jeg har håpet på tvillinger fordi da slipper jeg å gå gjennom denne svangerskapskvalmen en gang til. Det var bare en baby da. Men mannen har lovet at formen min skal være en faktor når vi vurderer nummer to.

Uansett, dette betyr vel at jeg må begynne å tro på at vi skal ha baby! Legen bekreftet 12+1 som jeg mente jeg var i går, men ser på det vi fikk med oss av papirer etterpå at han regner på den andre måten (12+1 til 12+7, ikke 12+0 til 12+6, som jeg har gjort). Dermed flyttet han terminen frem til 7.mai.

:nordvesta:

Så gode nyheter! Jeg gleder meg til min UL og. Da tror jeg det går litt mer opp for oss at det faktisk er en baby inni der, ikke bare jeg som er litt rar i formen og fått store pupper :ler:  
De sier jo svangerskap er så forskjellige, så det kan jo hende evt neste svangerskap er helt anderledes og at formen er bedre da. men det er jo ingen garanti. 

Jeg begynte å tenke på denne nakkefolden som de kan sjekke. Og jeg tenkte at det vil jeg jo at de skal sjekke... men så blir jeg usikker.. vil jeg virkelig vite det om det er noe galt... så mye man må ta stilling til i løpet av denne tiden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så herlig å endelig kunne få bekreftet et lite, bankende hjerte lottelh! :D 

Da jeg var gravid med guttungen valgte vi TUL. Alt så ut til å stå fint til, men gynekologen mente han kunne se en fortykka nakkefold, så han henviste oss til Riksen. Det var en lang, tøff uke. Da vi kom opp pekte legen på flekken og spurte om det var det gynekologen hadde sett. Vi svarte som sant var; ja. Så han dytta godt på magen, plutten fløyt opp og det som vi hadde blitt forklart var nakkefolden, viste seg å bare være en flekk med fostervann (...)

mannen min vil egentlig ikke ha TUL på bakgrunn av den hendelsen, men han har godtatt at jeg trenger den bekreftelsen ultralyden gir. Men jeg skjønner veldig godt tanken din rundt temaet, for det var en tung uke med mange tanker... :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har endelig brevet fra sykehuset kommet! Har fått OUL 28/12, så da ble det ikke avsløring på julaften som ønsket. Er så sent som 19+6 da. Men men, er ikke så mye jeg får gjort med det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I mitt første møte med jordmor (som jeg husker i det minste:fnise:), fikk jeg beskjed om at de heller vil ha folk på OUL nærmere uke 20 enn 18. :) Jeg fikk ingen grunn. Kanskje siden det er ganske vanlig å bli satt tilbake? 

Når jeg skal er jeg 19+5, men tror jeg fort blir 18+5 innen ultralyden er over. Sånn er det når menstermin regnes på 28 dager selv om man hadde syklus på 33 dager. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stikker huet inn her, jeg! Jeg har sneket litt, men ikke kommet så langt som å skrive tidligere. Jeg er 12+2 på vei med barn nummer 2, IVF-termin 11. mai (så den blir ikke endret etter OUL). Jeg har hyperemesis denne gangen, så jeg jobber lite og spyr mye for tiden. Jeg hadde håpet på å magisk våkne frisk og opplagt 12+1, men den gang ei :rolleyes: Sjefen har visst om dette helt siden uke 5 pga hyperemesisen, men bortsett fra det har jeg holdt munn. Jeg har vært på alt for mange ultralyder allerede, delvis grunnet oppfølging fra klinikken min og delvis grunnet paranoia på grunn av et par SA-er. Alt så fremdeles bra ut på tirsdag, så nå tør jeg håpe på at dette går veien!

@Omo angående lønn under permisjon: Har dere ikke en personalhåndbok du kan titte i? Der finner i alle fall jeg svar på det meste jeg lurer på av sånne ting :Nikke: 

@Fanteria I Oslo innkaller de stort sett til OUL i uke 19+noe. Jeg er innkalt når jeg er 19+3, akkurat som sist gang :)

Endret av miore
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen hit miore! :vinke: 

husker jeg ble kalt inn sent med førstemann også. Hadde bare håpa på innkallelse før julaften, for da kunne jeg delt det med familien :) 

Jeg tror også jeg blir flytta Tonio. Jeg vet akkurat hvilken dag unnfangelsen var :P så jeg tipper på 24/5. Men vi får vente å se hva de sier. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg sniker meg inn her jeg også! :) Jeg har bare vært på besøk i et innlegg eller to tidligere, men ikke presentert meg. Jeg er 33 år, har ikke barn fra før, men har både ønsket meg og prøvd å få det ei god stund. Og nå føler jeg at jeg hermer etter @miore, men jeg er 12+2 på vei i dag og har IVF-termin 11. mai. Og jeg har hyperemesis. Men selv om jeg er ganske utslått, har jeg sett på UL at krabaten i magen er frisk og aktiv. Det er visst dit energien min forsvinner, og da er det helt greit!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lottelh

Velkommen til nye! Ser det er flere med HG, jeg føler med dere!

Tonio: Jeg har regnet min termin med utgangspunkt i 34 dager lang syklus. Er det vanlig å regne 28 dager syklus selv om man vet at man ikke har det?

Og hvordan teller dere uker? Jeg har jo tenkt 12+0 til 12+6, men ble så usikker da jeg så legen regna 12+1 til 12+7.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Fanteria skrev:

Da har endelig brevet fra sykehuset kommet! Har fått OUL 28/12, så da ble det ikke avsløring på julaften som ønsket. Er så sent som 19+6 da. Men men, er ikke så mye jeg får gjort med det. 

Arg, så kjipt at du ikke rakk før jul! Men da har du noe gøy å se frem til i romjula da. Jeg blr jo også i uke 19. Mener det var 19+2 eller 3. 

5 timer siden, Tonio skrev:

I mitt første møte med jordmor (som jeg husker i det minste:fnise:), fikk jeg beskjed om at de heller vil ha folk på OUL nærmere uke 20 enn 18. :) Jeg fikk ingen grunn. Kanskje siden det er ganske vanlig å bli satt tilbake? 

Når jeg skal er jeg 19+5, men tror jeg fort blir 18+5 innen ultralyden er over. Sånn er det når menstermin regnes på 28 dager selv om man hadde syklus på 33 dager. 

Jeg er forvirret.. satt tilbake... da mener man at man får senere termin enn menstermin? 
I så fall blir nok jeg satt frem. Er det jeg forventer hvertfall, for jeg hadde 23 dagers syklus, så jeg tror jo jeg egentlig er lenger på vei enn jeg er nå. Og altså da over uke 20 når jeg får OUL'en. Blir spennende å se på tidlig UL om 3 uker. 

4 timer siden, miore skrev:

Stikker huet inn her, jeg! Jeg har sneket litt, men ikke kommet så langt som å skrive tidligere. Jeg er 12+2 på vei med barn nummer 2, IVF-termin 11. mai (så den blir ikke endret etter OUL). Jeg har hyperemesis denne gangen, så jeg jobber lite og spyr mye for tiden. Jeg hadde håpet på å magisk våkne frisk og opplagt 12+1, men den gang ei :rolleyes: Sjefen har visst om dette helt siden uke 5 pga hyperemesisen, men bortsett fra det har jeg holdt munn. Jeg har vært på alt for mange ultralyder allerede, delvis grunnet oppfølging fra klinikken min og delvis grunnet paranoia på grunn av et par SA-er. Alt så fremdeles bra ut på tirsdag, så nå tør jeg håpe på at dette går veien!

@Omo angående lønn under permisjon: Har dere ikke en personalhåndbok du kan titte i? Der finner i alle fall jeg svar på det meste jeg lurer på av sånne ting :Nikke: 

@Fanteria I Oslo innkaller de stort sett til OUL i uke 19+noe. Jeg er innkalt når jeg er 19+3, akkurat som sist gang :)

Velkommen!! Koselig med flere! 

Vi har ikke personalhåndbok vi.. Vi er bittelite firma egentlig. Vi var 4 stk inntil for et par år siden (nå er vi 7), og da var 2 av de sjefer/eiere. Men jeg tenker jeg spør de om det om et par ukers tid. Det haster jo ikke å vite helt enda. 

2 timer siden, Illy skrev:

Jeg sniker meg inn her jeg også! :) Jeg har bare vært på besøk i et innlegg eller to tidligere, men ikke presentert meg. Jeg er 33 år, har ikke barn fra før, men har både ønsket meg og prøvd å få det ei god stund. Og nå føler jeg at jeg hermer etter @miore, men jeg er 12+2 på vei i dag og har IVF-termin 11. mai. Og jeg har hyperemesis. Men selv om jeg er ganske utslått, har jeg sett på UL at krabaten i magen er frisk og aktiv. Det er visst dit energien min forsvinner, og da er det helt greit!

Velkommen til deg og! 

Hva betyr IVF termin og hvorfor blir ikke den flyttet? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...