Gå til innhold

Skravletråd mai-juni 2018

Tonio

Anbefalte innlegg

Tidspress!! Jeg må begynne å neste snart tror jeg. Har en del igjen på lista over ting vi trenger. Men til helga skal jeg feire bursdag, så da kommer jeg ikke til å få til noe shopping, så det får bli helga etter i så fall. Orker ikke etter jobb. Det er så slitsomt å shoppe etter jobb. 

Jeg var jo også skikkelig optimistisk da jeg kjøpte mammaklær. Jeg tenkte jo at jeg kom til å være gravid på våren. Men våren kommer jo søren meg aldri. Jeg har jo kjøpt meg noen kjoler jeg vil bruke, men det er jo alt for kaldt og slapsete og ekkelt. Får håpe april og mai bli bra kjolevær! 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Håper virkelig været blir bedre snart selv. Vi opplevde i det minste plussgrader her i byen i dag! Det er jo noe.

Mannen er ganske søt, og startet å snakke om bading av baby i dag. Når jeg nevnte at jeg er litt redd for å ikke ha rett temperatur gikk han rett på å finne termometer. 

Moby Badetermometer var jo fantastisk søt! Også mente han at da kunne vi jo kanskje ha noe til å helle vann over (ikke den første tiden såklart), og da var det jo greit å fortsette i settet. Med andre ord blir det fort til at vi handler litt småting igjen snart. :fnise:

Skip Hop Moby Badetermometer Blue - 1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så søte! 

Jeg kom til å tenke på. Hva trenger man egentlig av varmt tøy til mai baby? Jeg har bare kjøpt bodyer og sparkebukser. Noe av det er i ull og bambull, men trenger man noe sånt utetøy til å ha på i vogn og/eller bæresjal? Lillelam osv leser jeg jo om hele tiden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Omo skrev:

Så søte! 

Jeg kom til å tenke på. Hva trenger man egentlig av varmt tøy til mai baby? Jeg har bare kjøpt bodyer og sparkebukser. Noe av det er i ull og bambull, men trenger man noe sånt utetøy til å ha på i vogn og/eller bæresjal? Lillelam osv leser jeg jo om hele tiden. 

Jeg hadde ikke kjøpt noe før det nærmet seg. Se an været og hvor mye dere er ute. Vi var knapt utenfor døra med storebror de første ukene og da lå han uansett i vogna eller i bilstolen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå de siste dagene har det vært mye pressing utover og nedover. Blir helt tullerusk! Sliter med å finne behagelige måter og sitte eller ligge på. 

Hvordan opplever dere andre det? Kan ikke huske at det var så ille sist gang :ohmy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg merker stadig mer nedpress, først var det kun når jeg var oppreist, nå merker jeg det når jeg ligger også. Og lille i magen presser stadig overalt, er sånn at rumpa ofte stikker litt ut. :fnise: Heldigvis? er det ikke magen som er problemet for meg som regel, det er hoftene, de blir så såre når jeg ligger på dem. Så må bytte side konstant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kjenner det ganske godt i ribbeina, helt nederst og helt på siden. Akkurat i dag er det høyre side som får gjennomgå. Føles noen ganger at den lille dytter alt hun makter med henda nedi bekkenet for å presse rumpa og beina lengst oppover :fnise: 

nedpress er forsåvidt positivt, selv om det ikke alltid er like behagelig. :glare:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, jeg kjenner meg så godt igjen. :fnise: I går dyttet jeg litt på rumpa, og da tok den igjen med å sparke meg i ribbeina. :laugh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, Tonio skrev:

Haha, jeg kjenner meg så godt igjen. :fnise: I går dyttet jeg litt på rumpa, og da tok den igjen med å sparke meg i ribbeina. :laugh:

Hahaha! Takk for den :P de er rampete før de blir født til og med! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Fanteria skrev:

Jeg hadde ikke kjøpt noe før det nærmet seg. Se an været og hvor mye dere er ute. Vi var knapt utenfor døra med storebror de første ukene og da lå han uansett i vogna eller i bilstolen. 

Nei, det er sikkert lurt. I vogna er hun jo godt beskyttet av dyne og sånt. Noen Mai'er er jo veldig kalde, mens andre er veldig varme. Men jeg vet liksom ikke hvor mye klær man skal ha på disse miniene. 

8 timer siden, Fanteria skrev:

Nå de siste dagene har det vært mye pressing utover og nedover. Blir helt tullerusk! Sliter med å finne behagelige måter og sitte eller ligge på. 

Hvordan opplever dere andre det? Kan ikke huske at det var så ille sist gang :ohmy:

Jeg har enkelte perioder/netter hvor det virker som hun prøver å presse seg ut på siden av magen, så jeg klarer ikke finne noen behagelig stilling å ligge på. Også noen ganger er jeg litt redd for at jeg moser henne når jeg ligger på siden og lener meg litt mot magen. Jeg får noen ganger noen spark eller knyttnever da. Så jeg innbiller meg at hun prøver å si fra at det er trangt når jeg ligger sånn. 

Men jeg irriterer meg litt over at jeg ikke skjønner hvordan hun ligger. Når jeg kjenner hikking så er det alltid nederst i magen, så da må hun jo ligge med hode nedover hvertfall da. Men jeg klarer ikke å kjenne om det jeg kjenner utenpå er rumpe, hode eller rygg. Tror jeg skal spørre jordmor neste uke om hun kan kjenne det og forklare meg. 

I morgen skal vi på fødselsforberedende kurs :jepp: Jeg har jobbet litt lengre dager denne uka for å spare opp litt sykemeldingstimer til i morgen så jeg kan dra kl 12. 
På mandag skal jeg til jordmor og torsdag etter det til fastlegen for da går sykemeldingen ut. Så føler det er mye som skjer nå. Jeg får høre med både jordmor og fastlegen hva de tenker om %'en min nå siden jeg har begynt å få vondt i bekkenet. Jeg merker det jo med en gang jeg kommer på jobb. På morgenen når jeg står opp så er det nesten ikke merkbart, men når jeg har vært på jobb en times tid så halter jeg hver gang jeg skal gå. Det går foreløpig greit så lenge jeg går sakte og småhalter litt. Bøye meg ned og sånn er så vidt går da. 

Og siden appen sier at kalsium er viktig i denne delen av svangerskapet så har jeg kjøpt yoghurt og biola i dag. Biola kan ha noe beskyttelse for allergi eller eksem (husker ikke hvilken), så jeg tenker at jeg skal prøve å drikke et glass om dagen fra nå og til jeg slutter å amme. Siden jeg har både allergi og eksem selv, så håper jeg jo at ikke jeg viderefører de genene. Håper samboerns hudtype vinner! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fødselsforberedene i dag. Visst mye fra før, men også mye nytt og nyttig synes jeg, så jeg angrer ikke. Fikk også stille litt spørsmål og sånt, og hun snakket om amming og litt sånne ting også. Håper at samboern fikk utbytte av det også, han skjønte nok ikke alt siden det foregikk på norsk og hun som holdt kurset var fra Ørsta. Han sliter med å forstå andre dialekter enn Østlandsk og Nordnorsk dialekt. Men jeg fikk notert meg noe småtterier som jeg skal huske også. 

På vei derfra gikk jeg innom Barnevognhuset Rudo og kjøpte en pysj i str 50 og 3 bodyer i forskjellige str på salg. Tittet på stelleveske også, men det var alt for mange å velge i, så jeg fikk bare helt sperre. Orket ikke ta stilling til noe. 

Merker at kroppen er vondere og vondere. Bruker mye energi på å forflytte meg. Å gå innon den butikken og matbutikken og så bort til bussen gjorde at jeg var skikkelig sliten når jeg endelig kom hjem. Kan hende jeg skal prøve å heve sykemeldingsprosenten neste uke hos legen. Godt det snart er påskeferie også, så jeg kan slappe av litt hjemme :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra du er glad du var med. :yvonne: Er ikke rart kroppen blir verre og du blir mer sliten. Mye som skjer! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag fikk jeg blodtrykksfall mens jeg sto å venta på tur i en butikk. Måtte sette meg ned på huk fordi det svimla sånn. Da det endelig var min tur, så ser den ansatte på meg og sier «et lite øyeblikk». Da kjente jeg at jeg ble ekstra varm i toppen. Så da jeg fikk komme til ordet var jeg nesten på gråten og spurte mitt enkle ja/nei-spørsmål og får til svar med den teiteste babystemmen «at det var bare å komme tilbake senere.»

:balltre:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Åh, så ekkelt @Fanteria!! Jeg har fått det samme før jeg ble gravid. Jeg besvimte i kassakøen på kiwi 😳 han bak kassa hadde skjønt hva som skjedde da, så han rakk å løpe frem å ta meg mot. Jeg våknet på en pall med grillkull :fnise: 

fikk du ikke hjelpen du trengte heller? Hvordan føler du deg nå? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Omo skrev:

Åh, så ekkelt @Fanteria!! Jeg har fått det samme før jeg ble gravid. Jeg besvimte i kassakøen på kiwi 😳 han bak kassa hadde skjønt hva som skjedde da, så han rakk å løpe frem å ta meg mot. Jeg våknet på en pall med grillkull :fnise: 

fikk du ikke hjelpen du trengte heller? Hvordan føler du deg nå? 

Ingen hjelp, ingen spørsmål. Hun ene ansatte tittet litt ekstra på meg, men sa ingen ting. :/ Var svimmel hele veien hjem. Mannen og guttungen var i lekebutikken mens dette skjedde. Tok ca 30 min før jeg følte meg OK. Fortsatt litt uggen i kroppen. Jordmor sa jeg hadde litt lave verdier med jern sist og at jeg godt kunne sjekke på apoteket om de hadde tilskudd med lavt jerninnhold, så får ordne meg det i morgen og håpe det hjelper. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Fanteria skrev:

Ingen hjelp, ingen spørsmål. Hun ene ansatte tittet litt ekstra på meg, men sa ingen ting. :/ Var svimmel hele veien hjem. Mannen og guttungen var i lekebutikken mens dette skjedde. Tok ca 30 min før jeg følte meg OK. Fortsatt litt uggen i kroppen. Jordmor sa jeg hadde litt lave verdier med jern sist og at jeg godt kunne sjekke på apoteket om de hadde tilskudd med lavt jerninnhold, så får ordne meg det i morgen og håpe det hjelper. 

Jeg har  brukt disse gjennom svangerskapet: https://www.google.no/search?q=hemofer&client=ms-android-huawei&prmd=insv&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwjAmuaTs_DZAhVLb5oKHfBgA0UQ_AUIESgB&biw=360&bih=524#imgrc=NFMQus9zVaO_OM:

"Skånsom for magen" stemmer for min del iallefall! :) Ikke blitt noe hard i magen av de. Og doseringen for gravide står bakpå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

8 minutter siden, strawberry skrev:

Jeg har  brukt disse gjennom svangerskapet: https://www.google.no/search?q=hemofer&client=ms-android-huawei&prmd=insv&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwjAmuaTs_DZAhVLb5oKHfBgA0UQ_AUIESgB&biw=360&bih=524#imgrc=NFMQus9zVaO_OM:

"Skånsom for magen" stemmer for min del iallefall! :) Ikke blitt noe hard i magen av de. Og doseringen for gravide står bakpå. 

Takk for tipset! Da skal jeg se etter de etterpå :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så lat at jeg bare har brukt kostilskuddet nycoplus mamma (for 2. og 3. trimester og mens man ammer). Med den får jeg 15mg jern om dagen. NHI har skrevet litt om jern og svangerskap her.:yvonne:

Gjennom hele livet har jeg alltid hatt "litt lavt" med tanke på jern. Så når jeg ga blod ga jeg hver fjerde måned i stedet for hver tredje - om ikke sjeldnere. Sist gang jeg ble målt hadde jeg litt under ønsket verdi, men siden jeg tok 15mg om dagen og jeg ikke var supertrøtt var jordmor fornøyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar 200 mg jern (dobbel dose ferro retard) daglig, jeg. Det er ikke veldig skånsomt for magen :fnise: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, miore skrev:

Jeg tar 200 mg jern (dobbel dose ferro retard) daglig, jeg. Det er ikke veldig skånsomt for magen :fnise: 

:sjokkbla:

Blir ikke det rundt 1600% av "anbefalt daglig dose"? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...