Gå til innhold

Kan man besøke noen uten å ringe først?


kat-e

Anbefalte innlegg

Spørs litt på hvem du er, og hvor jeg bor. 

I hjembyen liker jeg å planlegge alle møter, men studentbyen min blir jeg bare kjempeglad hvis noen GODE venner stikker innom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå til dags tror jeg det er greit å spørre på forhånd om den personen liker spontanbesøk, siden det blir mindre og mindre vanlig.

Anonymkode: 6d559...892

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så rart?! Her var det utrolig mange som er livredde for å vise frem støvete og rotete hjem. Eller at  de er kommet usminket ut fra dusjen. Får ikke dette til å stemme med plastikkbildene på Insta hvor alt er så perfekt og ryddig og man er fresh og nysminket. Logg dere av folkens og vis ditt virkelige hjem og virkelige jeg! Jeg elsker å få besøk uanmeldt, det gjør meg glad!! Men så viser ikke jeg frem mitt "perfekte hjem" på insta heller. De forventer nemlig ikke at det er støvfritt og ryddig slik de fleste ønsker å gi uttrykk for.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.8.2017 den 7.46, kat-e skrev:

Kan man besøke eller stikke innom noen uten å ha gitt beskjed først?

Spørs hvor du bor sikkert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.8.2017 den 7.46, kat-e skrev:

Kan man besøke eller stikke innom noen uten å ha gitt beskjed først?

Hvis man kjenner en person ganske godt hadde det jo bare vært koselig, men hvis det er en venn man som regel ikke prater med er det kanskje litt påtrengende? Ta en telefon først isåfall?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.8.2017 den 16.31, Trolltunge skrev:

Jeg liker å få en beskjed. Synes 5-10 minutters varsel er ganske uanmeldt det også, men heller det enn å plutselig stå på døren. Sier aldri nei, selv om jeg kun får et 5 minutters varsel. Med mindre jeg ikke er hjemme selvsagt. :)

Har en venninne som alltid sier at det ikke passer, selv om man ringer en time før man er innom bydelen hun bor i. Henne frister det nesten å bare stikke innom, for undres litt over hvordan hun pleier å ha det når en time tydeligvis ikke er tilstrekkelig til å fjerne rot, som hun oftest skylder på. :fnise: Hun har det alltid fint når hun selv inviterer. Men kanskje liker hun rett og slett ikke besøk hun ikke har forbedret seg godt på, så har respektert det. 

Det sier hun jo selvsagt fordi hun ikke vil ha besøk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

14 timer siden, Thyra skrev:

Huseier kan vel ikke kreve at leietager alltid skal ha det strøkent. Huseier kommer vel ikke for å sjekke om du har ryddet og vasket? Så lenge du ikke ødelegger ting og så lenge du vasker ut når du flytter kan han da ikke si noe. Da må det i tilfelle handle om ekstreme tilfeller av inngrodd skitt og hamstring.

Ellers er mitt inntrykk at de fleste i denne tråden IKKE setter pris på uventet besøk.

Huseier kan kreve at det blir vasket.  Man kan ikke bo et sted i f.eks 3 år uten å vaske, da blir jo møkka inngrodd og umulig å få bort etterhvert og leiligheten kan bli ødelagt. Men dette er jo noe oppegående mennesker skjønner. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Absolutt ikke greit å komme uanmeldt her! Det er det VERSTE jeg vet. Og jeg skvetter så sinnsykt om det plutselig banker på døra helt uanmeldt. Har vel sikkert noe med en hendelse jeg opplevde for to år siden å gjøre. Har også opplevd at folk banker på døra to ganger, og så åpner de døra og kommer rett inn! Det er frekt det! La meg i det minste åpne døra først. En gang opplevde jeg at en fra DHL som skulle levere en pakke på døra kom busende inn kl 9 på mårran! Jeg lå i senga halvnaken og sov! Så hører jeg det banker på døra en gang, og døra går opp! (samboeren hadde glemt å låse døra før han dro på jobb!), og så hører jeg noen roper hallo og sier de har en pakke til meg. Altså...:rolleyes: Ellers har både en kompis av samboer buset inn døra også fordi han skulle levere noe til samboeren min en gang, men da var han ikke hjemme.. og der lå jeg som et slakt på sofaen uten sminke og bh.. :rolleyes: Samme med svigermor en gang...  Nei, her i huset syns jeg man skal si fra på forhånd! Samboer er mer laid back på det området tror jeg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Mystix skrev:

Huseier kan kreve at det blir vasket.  Man kan ikke bo et sted i f.eks 3 år uten å vaske, da blir jo møkka inngrodd og umulig å få bort etterhvert og leiligheten kan bli ødelagt. Men dette er jo noe oppegående mennesker skjønner. 

Selvfølgelig kan man ikke bo et sted tre år uten å vaske. Men huseier kan ikke si noe på støv i krokene, gårsdagens skitne kopper i kummen, klær som ligger på gulvet, uoppredd seng osv osv...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi får mye uanmeldt besøk av barn , ungdommer og naboer. Jeg synes det er koselig. De vet at vi har et hjem som er åpent for alle. Egentlig er det sånn i nabolaget vårt. Vi vet om et par - tre stykk som ikke liker uanmeldt besøk så de går vi ikke til. Men det merkeligste er at mannfolka i disse husene er de som kommer oftes på uanmeldt besøk🙈 

Anonymkode: 2a821...f8c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 28.8.2017 den 10.40, AnonymBruker skrev:

Vi får mye uanmeldt besøk av barn , ungdommer og naboer. Jeg synes det er koselig. De vet at vi har et hjem som er åpent for alle. Egentlig er det sånn i nabolaget vårt. Vi vet om et par - tre stykk som ikke liker uanmeldt besøk så de går vi ikke til. Men det merkeligste er at mannfolka i disse husene er de som kommer oftes på uanmeldt besøk🙈 

Anonymkode: 2a821...f8c

Fint å høre at det fortsatt er sånn.

Anonymkode: afcf4...1cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart man kan. Stikk gjerne innom uanmeldt hos meg, men da bør du ikke være av typen som forventer at det er strøkent til enhver tid og at kaffe og kaker kommer på bordet. Du bør også ha forståelse for at kanskje jeg har andre planer og at jeg sier høflig "Jeg beklager, men nå passer det litt dårlig". Men bortsett fra det, velkommen skal du være! :)

Anonymkode: 89931...ff3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 28.8.2017 den 2.01, Sitronmelis skrev:

Absolutt ikke greit å komme uanmeldt her! Det er det VERSTE jeg vet. Og jeg skvetter så sinnsykt om det plutselig banker på døra helt uanmeldt. Har vel sikkert noe med en hendelse jeg opplevde for to år siden å gjøre. Har også opplevd at folk banker på døra to ganger, og så åpner de døra og kommer rett inn! Det er frekt det! La meg i det minste åpne døra først. En gang opplevde jeg at en fra DHL som skulle levere en pakke på døra kom busende inn kl 9 på mårran! Jeg lå i senga halvnaken og sov! Så hører jeg det banker på døra en gang, og døra går opp! (samboeren hadde glemt å låse døra før han dro på jobb!), og så hører jeg noen roper hallo og sier de har en pakke til meg. Altså...:rolleyes: Ellers har både en kompis av samboer buset inn døra også fordi han skulle levere noe til samboeren min en gang, men da var han ikke hjemme.. og der lå jeg som et slakt på sofaen uten sminke og bh.. :rolleyes: Samme med svigermor en gang...  Nei, her i huset syns jeg man skal si fra på forhånd! Samboer er mer laid back på det området tror jeg.

Samme her :P Dettd har skjedd med huseieren for noen år siden, de skulle sette opp nye vinduer og huseieren hadde låst seg inn og så våknet jeg til at han sto borte ved døra og sa navnet mitt, fy så jeg skvatt :haar:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Liker å få besøk som ikke er avtalt, men setter pris på en heads up - sms, så jeg kan få sagt fra om jeg er hjemme eller ikke, eller om jeg er på nærbutikken, i dusjen eller for den saks skyld har meg en hyrdestund... 

Anonymkode: 4959a...90f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
On 17.8.2017 at 3:59 PM, AnonymBruker said:

Vel noen av oss er ikke mobilhackere. Jeg synes det blir veldig formelt å ringe eller sende melding først. Da dropper jeg besøket heller. Det var lettere når jeg var ung. Både unge og gamle hadde lavere terskel for å besøke hverandre da.

Anonymkode: edaec...172

Da må du forstår at tidene forandrer seg. Og du må forstå at grunnen til at man hadde lavere terskel for å besøke hverandre når du var ung, var fordi folk kun hadde (i beste fall) hustelefon, så da var det ikke annet å gjøre enn å troppe opp på døra hvis man var på farten. Det var vanlig. Det vil ikke dermed si at alt var bedre før som dere oldinger hele tiden maser om. Folk satt ensomme før i tiden også, antageligvis mange flere enn i dag siden vi lever i et mye mer åpent samfunn nå enn før i tiden. Var du "annerledes" før i tiden (f.eks homofil) så ble du sett ned på. Så slutt å syt om at folk er sååååå kalde i dag som ikke tåler uanmeldt besøk på døra. 

Anonymkode: 0c2e8...b0e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thyra skrev (På 19.8.2017 den 22.42):

Hva med kikkehull eller sikkerhetslenke? Litt sært å konsekvent ikke åpne om det ringer på uten at man har en avtale...

Minst like sært å ha en sterk trang til å besøke folk som ikke ønsker besøk og sitte og trøkke sammen mens det ubekvemme vertskapet ønsker en pokker i voll. Mye hyggeligere enn å måtte sende en SMS, vettu... 😶🤨

Anonymkode: 5e35f...6d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (På 28.8.2017 den 10.40):

Vi får mye uanmeldt besøk av barn , ungdommer og naboer. Jeg synes det er koselig. De vet at vi har et hjem som er åpent for alle. Egentlig er det sånn i nabolaget vårt. Vi vet om et par - tre stykk som ikke liker uanmeldt besøk så de går vi ikke til. Men det merkeligste er at mannfolka i disse husene er de som kommer oftes på uanmeldt besøk🙈 

Anonymkode: 2a821...f8c

Vet du, det har jeg også. Men en SMS 5 minutter før er virkelig ikke mye forlangt. 

Anonymkode: 5e35f...6d0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er folk så redde for? Da vi var ungdommer (før mob tlf) ringte vi på jos hverandre, og det gjør barna nå også.. her er det stadig unger som ringer på døra og skal treffe våre barn. Passer det ikke er det ikke verre å si det ikke passer.. 

folk i dag er ensomme fordi alle sitter i hver sin hule å chatter.. livsfarlig å møtes hjemme hos hverandre. 
hvis jeg vil stikke innom ei venninne og sender mld først, er det garantert at jeg får svar 3 timer etterpå med svar som... åååå såg ikke mld før nå.. det var synd, men nå skal jeg... 

folk er gørr kjedelige, og ja.. jeg synes det er hærlig når folk bare stikker innom, men det skjer aldri mer, kun familie 

Anonymkode: 8f4e8...5a3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

kat-e skrev (På 17.8.2017 den 7.46):

Kan man besøke eller stikke innom noen uten å ha gitt beskjed først?

Jeg syns det er gøy med spontan besøk.Men mange syns ikke det. Føler jeg må spørre andre 2mnd i forveien..

Anonymkode: 37264...5fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AthenaRavenLuna

Jeg vil ha beskjed, uventet besøk er noe av det verste jeg vet. Men så er det de som elsker uventet besøk, folk er jo forskjellige. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...