Gå til innhold

Kan man besøke noen uten å ringe først?


kat-e

Anbefalte innlegg

Folk jobber, folk blir sliten og folk har det uryddig hjemme, eller støvdotter i hjørnene. Da får de panikk av uventet besøk.  

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når alle i dag går rundt med mobiltelefon, er terskelen da blitt "mye høyere" når man må gi beskjed..? Folk tekster og snaper og ringer i hytt og vær, så jeg ser virkelig ikke at det plutselig skal være SÅ fryktelig vondt og vanskelig å ta opp mobilen og gi et lite "hei, passer det om jeg stikker innom om litt" pling. Det er da mye mer beleilig det, enn å ende opp med å ha tatt en bomtur. 

Anonymkode: 68db3...b4f

Vel noen av oss er ikke mobilhackere. Jeg synes det blir veldig formelt å ringe eller sende melding først. Da dropper jeg besøket heller. Det var lettere når jeg var ung. Både unge og gamle hadde lavere terskel for å besøke hverandre da.

Anonymkode: edaec...172

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nære venner uten støvallergi kan gjerne komme uanmeldt - de som tåler at både huset og jeg ser bomba ut og som ikke forventer mer enn en kopp te og litt skravling. Ellers vil jeg gjerne ha et par timers varsel - eller et par dager, hvis det er snakk om mamma og det er litt lenge siden jeg har ryddet... :fnise: 

Men er noen i nærheten og føler for å være spontane synes jeg stort sett det bare er hyggelig - det hadde vært mye verre å få høre i ettertid at "Jeg var rett rundt hjørnet og tenkte å stikke innom, men droppet det siden jeg ikke hadde sagt fra på forhånd". Jo høyere terskelen for spontanbesøk blir, jo sjeldnere ser man hverandre.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stille leser

Både ja og nei. De fleste vennene mine er supersosiale å maser om besøk. Jeg er en rotekopp og har kobla av ringeklokka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare hyggelig om det stikker noen innom, og det skjer også her av og til. Sjelden det ikke passer. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De som velger å komme uanmeldt kan i hvert fall ikke bli misfornøyd/fornærma om man da åpner og sier at det passer desverre dårlig, og lukker døra i trynet på dem. 

Det beste for alle er vel å sende en sms/ringe på forhånd. I byer/blokker er det ofte sånn at folk ikke gidder å åpne engang om det ringer på og man ikke venter besøk. Oftest selgere el.l. uansett.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er uhøflig å ringe først. I dag bør man jo helst sende sms før man ringer ...

Grunnen til at folk får panikk, er at det perfekte glansbildet slår sprekker når noen kommer uanmeldt. Hvis du føler det sånn også overfor familie og nære vener, så har du et problem.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest JanHelge

Selvfølgelig, men man kjører jo ikke i timer på noe som kan bli en bomtur. Bor man nær hverandre så er det bare koselig at man besøker hverandre uanmeldt. Liker når venner bare ser innom her uten å ha meldt sin ankomst, gjør det samme selv til tider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her trenger ikke familien eller nærme venner ringe :) Men når jeg flytter fra mine foreldre så skal uansett hvem som kommer ringe meg fordi jeg blir stressa og mister mye kontroll om jeg ikke har en dagsplan. Og jeg merker godt til det her hjemme når mamma og pappa får besøk uten at det var planlagt, men så har jeg asperger da :P

Anonymkode: 2df30...b45

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg ligger på sofaen uten sminke, uvasket hår, i joggebukse og t-skjorte uten bh under, nei da åpner jeg ikke døren hvis det ringer på uanmeldt. Da skal jeg ha fred.

Får jeg derimot en liten mld der det står "Er du hjemme, vi/jeg er 10 minutter unna", da er det null problem med besøk, da har jeg tid til å hoppe i dusjen og kle meg ordentlig.

Nå er jeg heldigvis ryddig av meg, så det er sjelden leiligheten det står på. Men jeg hater uanmeldt besøk. Det tar 30 sekunder å sende en mld på forhånd. Ellers kommer du som regel til låst dør hos meg.

 

 

 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs hvem det er. Nære venner og familie går som regel greit, men da vet de at jeg som regel ikke har noe å servere, det er rotete og jeg sitter kanskje med beina i bløt, har noe i håret eller farger øyebrynene. :ler:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker å få en beskjed. Synes 5-10 minutters varsel er ganske uanmeldt det også, men heller det enn å plutselig stå på døren. Sier aldri nei, selv om jeg kun får et 5 minutters varsel. Med mindre jeg ikke er hjemme selvsagt. :)

Har en venninne som alltid sier at det ikke passer, selv om man ringer en time før man er innom bydelen hun bor i. Henne frister det nesten å bare stikke innom, for undres litt over hvordan hun pleier å ha det når en time tydeligvis ikke er tilstrekkelig til å fjerne rot, som hun oftest skylder på. :fnise: Hun har det alltid fint når hun selv inviterer. Men kanskje liker hun rett og slett ikke besøk hun ikke har forbedret seg godt på, så har respektert det. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så trist at det har blitt sånn!
Til meg får du gjerne komme når du likevel er i nærheten. Kanskje jeg har det jævlig rotete og ingenting til kaffen... men du kommer vel verken for å rydde eller gå på cafe.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest C.Tramell

Jeg ser helst at folk ringer først, for vi har en ganske hektisk hverdag. Jeg har en venninne som aldri ringer først. Hun har det med å dukke opp når det passer virkelig dårlig, og det går meg litt på nervene. Hvorfor kan hun ikke ta seg tid til å sende en sms og si fra at hun stikker innom??? Jeg har til og med bedt henne gjør det, men neida, plutselig ringer det på og der står hun. Hun bor mer enn 10 mil unna, så det er jo ikke sånn at hun ikke vet på forhånd at hun kommer til å være like i nabolaget....:dry:

Da jeg var ung, barnløs og hadde masse tid til rådighet syntes jeg bare det var koselig om noen dukket opp uanmeldt, men ikke nå lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser også helst at folk ringer først. Det er ofte at jeg ikke orker besøk og da er det python at noen plutselig står på døra.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Man kan vel det i utgangspunktet men om ikke man vet sikkert at personen liker sånt så burde man ikke gjøre det. Jeg hater når folk kommer uanmeldt. HATER det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helst ikke. Helsa og formen varierer ganske mye hos meg, og på dårlige dager foretrekker jeg å være alene. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...