Gå til innhold

Jeg brøt vikeplikten i kollisjon, men jeg skal uansett ikke ha skylden for det


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det noe kameraer satt opp på strekningen bilen kom i fra? Det er kanskje mulig å få hente ut bilder av den andre bilen og se hvorvift den hadde lys på eller ikke.

Anonymkode: 59cce...532

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvem kjører så fort at de ikke rekker å stoppe, uten lys og i stummende mørke? Sliter med å tro på det selv. Har prøvd det selv i Forsvaret og da var krypekjøring det eneste forsvarlige.

Anonymkode: e755b...7fe

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vil også legge til, at det er bort i mot komplett umulig å kjøre uten lys i mørket. Jeg opplevde en gang at bryteren til lysene på bilen streiket. Det gikk faktisk ikke å kjøre, så jeg måtte vente til det kom en annen bil og jeg hang med ham til tettbebyggelse og gatelys. Skikkelig ekkel følelse. 
Regner det i tillegg vil jeg tro det er enda vanskeligere, så jeg har vondt for å tro at noen kjører rundt i mørket i øs pøs regnvær uten lys. 
Det som godt kan ha skjedd er at bilen faktisk hadde lys, men at regnet hindret ts i å se dem. Vi har vel alle sett hvor mye lys våt asfalt sluker. Og i veldig sterkt regnvær er det ikke uvanlig at bilene er nærme før du kan se lysene. Dessuten kom ts fra en sidevei, så hun/han har ikke hatt motgående bil mot seg, men så bilen fra siden. 
 

Anonymkode: ac0f5...9c9

Enig. På en av mine gamle biler gikk en eller annen sikring til helvete engang og jeg hadde kunn et nærlys igjen fremme. Alt annet var fullstendig dødt. Jeg måtte nesten krabbe meg hjem i mørket. Stoppet etter en liten stund og ringte noen med bilhenger for å hente bilen. Det var nesten ikke mulig å kjøre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS har truffet en luring der, som driver forsikringssvindel. Han ønsket å bli påkjørt. 

Anonymkode: 39951...5f0

Jeg tror ikke noen ville valgt å bli påkjørt på en hovedvei i stummende mørke i regnvær uten kontroll på hvor og hvem som kjører på dem med mindre de har et ønske om å skade seg selv,

Anonymkode: ac0f5...9c9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angrer på at jeg ikke ringte politiet på stedet, men skal ta kontakt med de imorgen om dette. Kanskje de kan sjekke trafikk kameraer osv eller møtende biler eller noen som kan ha observert det og kan være vitner. Har tenkt litt på om han kan ha vært ordentlig kjent på veien og skrudde av lysene med vilje som forsikringssvindel litt før krysset. Han kan da ha bremset eller gasset og siktet på bilen min uten at jeg kan vite det. Det er jo ikke vanskelig å treffe biler om man vil det.. 

Anonymkode: 5b749...1cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et slikt trafikkuhell som denne burde du absolutt ringt politiet med en gang. Nå er jeg redd det kan bli for sent. Synes det er veldig rart om det ikke ble personskade i en slik kollisjon du beskriver. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er ganske sikker på at det er mulig å se om pærene har hatt strøm i det de knuser. Pærer son har strøm når de knuser vil brenne av, pærer uten strøm vil ha hel glødetråd etter at pæra knuser. Det er verdt et forsøk å høre med biltilsynet hva de tenker. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.8.2017 den 17.26, AnonymBruker skrev:

Jeg må skru på lysene i min 2008 mod. også så det er fullt mulig at dette faktisk skjedde. 

Anonymkode: 55304...44d

Bilen min er 2012 og jeg kan velge å skru de av, men den piper ikke om de står på slik mange biler gjør. Mange ganger jeg har kjørt på kveldstid uten lys pga samboern har skrudd de av tidligere på dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Coolaid
På 10.8.2017 den 17.07, AnonymBruker skrev:

Nei, men pleier mange ganger å skru av hovedlysene og kun bruke parklys/grøftelysene på bilen på dagtid når det er lyst. 

Anonymkode: 5b749...1cf

Det er det vel ingen av oss andre som gjør....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.8.2017 den 17.07, AnonymBruker skrev:

Nei, men pleier mange ganger å skru av hovedlysene og kun bruke parklys/grøftelysene på bilen på dagtid når det er lyst. 

Anonymkode: 5b749...1cf

Det er IKKE tillatt å kjøre med parklysene aktivert. 

TS: At bilen du kolliderte med kjørte uten lys har jeg ingen tro på, med mindre han var selvmordskandidat.

Anonymkode: 7d930...2a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.8.2017 den 16.50, AnonymBruker skrev:

Forsikringsselskapet tror vel på min versjon av saken hvertfall?

Anonymkode: 5b749...1cf

Noen er jammen meg naive.

Anonymkode: e36f5...efd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er IKKE tillatt å kjøre med parklysene aktivert. 

TS: At bilen du kolliderte med kjørte uten lys har jeg ingen tro på, med mindre han var selvmordskandidat.

Anonymkode: 7d930...2a5

Jo, kombinasjonen parklys og tåkelys/grøftelys er lov på dagtid, men ikke etter det har blitt mørkt. Regner dessuten med at du mener tåkelys og ikke parklys, for parklysene er da på når man bruker nærlys også, og det har aldri vært ulovlig. https://www.vegvesen.no/trafikkinformasjon/Trafikksikkerhet/Sikker+bil/Passiv+sikkerhet/Bilens+lys

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du har brutt vikeplikten og kommer til å få skylden.

Anonymkode: 4c52a...921

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men du har brutt vikeplikten uansett, og du skulle sett deg veldig godt for, og holdt svært lav fart. Har ikke han hatt lys på, skulle han ha kjørt i svært lav fart og. Dermed skulle du rukket å bremse, for du kjørte vel med lys på bilen? Det at det ble såpass skader på bilen, viser at du har hatt for høy fart på vei ut i veien. Uvøren kjøring i det været.

Anonymkode: e826d...6db

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er IKKE tillatt å kjøre med parklysene aktivert. 

TS: At bilen du kolliderte med kjørte uten lys har jeg ingen tro på, med mindre han var selvmordskandidat.

Anonymkode: 7d930...2a5

 

TS er ung og  uerfaren, men er sikker på at han/hun er ufeilbarlig.  Den andre bilen hadde nok lys på men TS hadde nok fokus et annet sted, og kjørte uten å se seg for tilstrekkelig.

Anonymkode: b7013...1d8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det var da merkelig at begge pærene hadde gått. Det er noe som ikke stemmer her med HI

Anonymkode: 1e840...336

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.8.2017 den 21.30, AnonymBruker skrev:

Det vil jo bli nesten umulig å bevise at bilen kjørte uten lys hvis fronten er smadret. Jeg kommer til å bli veldig overrasket hvis ts vinner denne saken. I beste fall blir det delt skyld, noe jeg tviler på.

Men hvem i alle verden har en bil med så høy verdig som 100-140 000 kr uten kasko?

Anonymkode: ac0f5...9c9

Om årsaken til at lysene ikke var på er fordi bryteren ikke er aktivert (altså skrudd fra 'Av' til 'På' så vil dette være klart synlig i kupèen (om ikke sjåføren var rask og vred om bryteren før han/hun forlot kupèen etter kollisjonen.

Om årsaken derimot er så enkel som at pærene på begge sider har gått, da blir det rimelig vanskelig å bevise eller motbevise TS sin påstand ja.

Anonymkode: 6f605...d70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel... Det høres da vitterlig mer sannsynlig ut at TS ikke så seg godt nok for og ikke så den andre bilen. At den andre bilen skulle kjøre i drittvær og mørke uten lys på bilen er selvsagt mulig, men... Sånn ut fra informasjonen i denne tråden isolert sett ville jeg antakelig ha festet mest lit til den andre sjåførens forklaring, hvis jeg jobbet med forsikring. 

Anonymkode: c3773...cc3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...