Gå til innhold

Jeg brøt vikeplikten i kollisjon, men jeg skal uansett ikke ha skylden for det


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg skulle ut på en hovedvei fra en mindre vei sent i går kveld. Jeg hadde vikeplikt men så ikke en bil som kom for han kjørte uten lys. Det var helt mørkt og det regnet ganske mye, var heller ikke lys langs veien da dette var utenfor tettbygd strøk.

han som kjørte bilen uten lys ble skikkelig sint når jeg sa at han hadde skylden i det, men det nektet han for. Han sa han hadde lys på noe det er vanskelig for meg å bevise. Tok bilder av ulykken og mørket, fronten til han ble veldig skadet og hele siden på passasjersiden min er vrak. Hele fronten hans er knust så det er ikke bevis på at han ikke hadde lys da pærene og alt er vrak... 

Vi skrev hver vår skademelding med forskjellig forklaring, er veldig redd jeg får skylden og ikke blir trodd på. Jeg har en ganske dyr bil men har ikke kasko, så om jeg taper i forklaringen pga bevis har jeg tapt bilens verdi på mellom 100 000 og 140 000. 

Noen som har vært borti det samme og har tips om noe rundt dette?

Anonymkode: 5b749...1cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis det ikke var en veteranbil du kolliderte med, tviler jeg på om forsikringsselskapet vil tro deg på at den andre bilføreren kjørte uten lys.

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, T-Rex skrev:

Hvis det ikke var en veteranbil du kolliderte med, tviler jeg på om forsikringsselskapet vil tro deg på at den andre bilføreren kjørte uten lys.

Forsikringsselskapet tror vel på min versjon av saken hvertfall?

Anonymkode: 5b749...1cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Forsikringsselskapet tror vel på min versjon av saken hvertfall?

Anonymkode: 5b749...1cf

Hæ? Pleier du å aktivere kjørelys når du setter deg i bilen og starter?

Endret av T-Rex
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Forsikringsselskapet tror vel på min versjon av saken hvertfall?

Anonymkode: 5b749...1cf

Det forsikringsselskapet tjener mest på, tror de på. Har dere samme selskap, så vinner den av dere som betyr minst utbetaling for dem

Anonymkode: 4d547...e3b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det forsikringsselskapet tjener mest på, tror de på. Har dere samme selskap, så vinner den av dere som betyr minst utbetaling for dem

Anonymkode: 4d547...e3b

Nei, i denne saken taper TS uansett (om hendelsen er reell, og det ikke faktisk var en veteranbil). Vi har Finansklagenemnda.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du er sikker i din sak, bør du kreve en teknisk undersøkelse av bilen. Det kan være andre årsaker til at lyktene ikke virket enn at pærene var gått.

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor stor sjanse tror du det er for at begge hovedlyspærene på en bil har gått? Hvis det var så mørkt at lysene var avgjørende for at TS skulle se bilen, hvor stor sjanse er det for at føreren av den andre bilen ville kjørt helt uten lys?

Endret av T-Rex
  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, T-Rex skrev:

Hæ? Pleier du å aktivere kjørelys når du setter deg i bilen og starter?

Nei, men pleier mange ganger å skru av hovedlysene og kun bruke parklys/grøftelysene på bilen på dagtid når det er lyst. 

Anonymkode: 5b749...1cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det forsikringsselskapet tjener mest på, tror de på. Har dere samme selskap, så vinner den av dere som betyr minst utbetaling for dem

Anonymkode: 4d547...e3b

Vi hadde ikke samme forsikringsselskap

Anonymkode: 5b749...1cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Horten Market skrev:

Hvis du er sikker i din sak, bør du kreve en teknisk undersøkelse av bilen. Det kan være andre årsaker til at lyktene ikke virket enn at pærene var gått.

Ja jeg er helt sikker i min sak. Skal forlange det, ringer forsikringen og hører hva de sier om det. 

Anonymkode: 5b749...1cf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, T-Rex skrev:

Hvis det ikke var en veteranbil du kolliderte med, tviler jeg på om forsikringsselskapet vil tro deg på at den andre bilføreren kjørte uten lys.

Jeg må slå på lysene i bilen manuelt, ellers blir jeg kjørende uten lys... ser også til tider andre biler som har glemt å slå på lysene sine, så tror ikke det er så unormalt akkurat. Er ikke snakk om veteranbiler heller.

Tror ikke TS har en god sak, dessverre. Når bevisene mangler så er det mer sannsynlig å tro på at den som kjørte på forkjørsvei ikke hadde skyld i ulykken.

 

 

Anonymkode: 82f77...7f1

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest NotNaomi

Hvem f kjører uten lys i mørket når det regner? Hvordan kan han se noe i det hele tatt??

Håper det løser seg for deg Ts.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det en importbil, så har den ikke automatiske kjørelys.

Anonymkode: 36c5b...9eb

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, T-Rex skrev:

Hæ? Pleier du å aktivere kjørelys når du setter deg i bilen og starter?

Det finnes da nyere biler enn veteran uten automatiske kjørelys også. Import fra land hvor kjørelys ikke er påbudt, vanlig på en del tyske biler feks. (Mercedes). Siden lyspærer er vanskelige å bytte på mange nyere biler er det også mange som slurver med å bytte med en gang de går, og derfor kan begge ryke, eventuelt at man ikke legger merke til det fordi det er sommer eller man kun kjører om dagen, og så blir det plutselig helt mørkt. (Skjedde meg for et par år siden. Har blitt flinkere til å faktisk sjekke etter det.)

Anonymkode: 59017...852

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det en importbil, så har den ikke automatiske kjørelys.

Anonymkode: 36c5b...9eb

Spørs hvor den er importert fra. Er det en importert elbil i tillegg, så er sannsynligheten enda større for at bilen ikke har automatisk kjørelys, ei heller slår på dette når det blir mørkt eller regner.

Endret av Horten Market
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det en importbil, så har den ikke automatiske kjørelys.

Anonymkode: 36c5b...9eb

Stemmer dette? Jeg vet at dette ikke er påbudt overalt i verden, men trodde det var nødvendig for å få bilen godkjent i Norge (unntatt veteranbiler).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, T-Rex skrev:

Hvor stor sjanse tror du det er for at begge hovedlyspærene på en bil har gått? Hvis det var så mørkt at lysene var avgjørende for at TS skulle se bilen, hvor stor sjanse er det for at føreren av den andre bilen ville kjørt helt uten lys?

1. Finnes mange biler uten automatisk kjørelys.

2. Folk slurver.

Anonymkode: 18847...c1c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, T-Rex skrev:

Stemmer dette? Jeg vet at dette ikke er påbudt overalt i verden, men trodde det var nødvendig for å få bilen godkjent i Norge (unntatt veteranbiler).

Jeg kjører import bil (BMW 2011), kjørelysene kommer ikke automatisk på om jeg ikke har skrudd bryteren over på automatisk.

Anonymkode: d871c...763

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, T-Rex skrev:

Stemmer dette? Jeg vet at dette ikke er påbudt overalt i verden, men trodde det var nødvendig for å få bilen godkjent i Norge (unntatt veteranbiler).

Det er påbudt å ha kjørelys på. Ikke at de må være automatiske. Har du aldri hatt en eldre bil før? Og da snakker jeg ikke om veteranbiler. Helt vanlige biler fra rundt 2000 er det flere uten automatisk kjørelys. 

Anonymkode: 52e96...9ed

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...