Gå til innhold

Jeg brøt vikeplikten i kollisjon, men jeg skal uansett ikke ha skylden for det


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg må skru på lysene i min 2008 mod. også så det er fullt mulig at dette faktisk skjedde. 

Anonymkode: 55304...44d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Da har kanskje TS en litt bedre sak enn jeg trodde. Men det er kanskje ikke den helt store grunnen til optimisme likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kjører import bil (BMW 2011), kjørelysene kommer ikke automatisk på om jeg ikke har skrudd bryteren over på automatisk.

Anonymkode: d871c...763

På din BMW kan dette kodes.

TS kan kanskje opplyse oss hvilken bil den andre har?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke veldig usannsynlig at bilen ikke hadde lys da det var mørkt og regnet?

Selv om det kanskje ikke er automatiske kjørelys så var det jo mørkt, og da setter man vel på lyset uansett?

Jeg tror TS kommer til å tape denne saken. 

Anonymkode: a4960...fce

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, T-Rex skrev:

Stemmer dette? Jeg vet at dette ikke er påbudt overalt i verden, men trodde det var nødvendig for å få bilen godkjent i Norge (unntatt veteranbiler).

I så fall kjører jeg rndt på en ikke-godkjent bil. Jeg må slå lysene fysisk både på og av. Lar jeg dem stå på... blir de stående på, og da tar de jo batteriet. Så når jeg setter meg inn må jeg skru på bryteren selv, ja. 

Fra vegvesenet; "Det er ikke lenger krav om automatisk tenning av kjørelysene. Dette opprinnelige kravet ble opphevet på grunn av harmonisering til EU/EØS. Imidlertid leveres de fleste nye biler i Norge med automatisk trenning."

Anonymkode: 82f77...7f1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det en importbil, så har den ikke automatiske kjørelys.

Anonymkode: 36c5b...9eb

Min importbil har automatiske kjørelys..... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fra vegvesenet; "Det er ikke lenger krav om automatisk tenning av kjørelysene. Dette opprinnelige kravet ble opphevet på grunn av harmonisering til EU/EØS. Imidlertid leveres de fleste nye biler i Norge med automatisk trenning."

Anonymkode: 82f77...7f1

Ok, den har ikke jeg fått med meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Horten Market skrev:

TS

På din BMW kan dette kodes.

TS kan kanskje opplyse oss hvilken bil den andre har?

Det var en litt eldre Volvo, usikker på merket men litt anderledes enn volvo ser ut nå. Muligens 2000-2005 mod stasjonsvogn

Anonymkode: 5b749...1cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min importerte bil har også autolys, tysk. 

MEN! Og det er nesten ren griseflaks at jeg oppdaget, har bilen som TS krasjet i vært på EU i det siste kan det hende at du faktisk har en god sak. Jeg måtte selv slå over på autolys, ellers så hadde jeg bare kjørt rundt med park/grøftelys uten å i det hele tatt være klar over det. Dersom det er en mulighet, da. 

Det skal også sies at jeg bare senest i går kveld, bekmørkt ute lå bak en bil uten front eller baklys tent, 22.30 på kvelden og overskyet. 

Endret av dillyduzit
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Forsikringsselskapet tror vel på min versjon av saken hvertfall?

Anonymkode: 5b749...1cf

Forsikringsselskapet vil få bilene taksert og undersøkt, før de avgjør noe som helst. 

Med så store skader på bilene, så er det godt gjort om der ikke er personskader og. Så kom deg til lege og få journalført at du har vært i en kollisjon. 

Og med uenighet på et så viktig punkt som dette skulle politiet vært tilkaldt. Du kan øevere en anmeldelse på den andre bilens fører. Ingen vitner? 

Anonymkode: 998a0...b8a

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, men pleier mange ganger å skru av hovedlysene og kun bruke parklys/grøftelysene på bilen på dagtid når det er lyst. 

Anonymkode: 5b749...1cf

Det er ulovleg!

Anonymkode: f5633...eb2

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er ulovleg!

Anonymkode: f5633...eb2

Mange som gjør det, om det er ulovlig eller ikke vet jeg ikke. Det er jo ikke påbudt ifølge statens vevegvesen

Anonymkode: 5b749...1cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er påbudt å ha kjørelys på. Ikke at de må være automatiske. Har du aldri hatt en eldre bil før? Og da snakker jeg ikke om veteranbiler. Helt vanlige biler fra rundt 2000 er det flere uten automatisk kjørelys. 

Anonymkode: 52e96...9ed

Mercedesen min har kun lys på i mørket. På dagtid har den kun noen ledstriper foran, ingenting bak.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS har truffet en luring der, som driver forsikringssvindel. Han ønsket å bli påkjørt. 

Anonymkode: 39951...5f0

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Eller så lyver han, naturligvis. Visste at lysene ikke virket men nekter å innrømme det for å legge all skyld på TS. 

Anonymkode: 39951...5f0

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sett for mye krim i sommer, for min første tanke er at han har bulk fronten sin og gjorde det med vilje for å få reparert bilen sin :P

Jeg kan lite om det, men vil det ikke avdekkes om han kjørte med avslått lys når de ble ødelagt? Det er kanskje grenser for hvor grundig de undersøker en sånn privatsak uten personskade.

Lykke til! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vil jo bli nesten umulig å bevise at bilen kjørte uten lys hvis fronten er smadret. Jeg kommer til å bli veldig overrasket hvis ts vinner denne saken. I beste fall blir det delt skyld, noe jeg tviler på.

Men hvem i alle verden har en bil med så høy verdig som 100-140 000 kr uten kasko?

Anonymkode: ac0f5...9c9

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil også legge til, at det er bort i mot komplett umulig å kjøre uten lys i mørket. Jeg opplevde en gang at bryteren til lysene på bilen streiket. Det gikk faktisk ikke å kjøre, så jeg måtte vente til det kom en annen bil og jeg hang med ham til tettbebyggelse og gatelys. Skikkelig ekkel følelse. 
Regner det i tillegg vil jeg tro det er enda vanskeligere, så jeg har vondt for å tro at noen kjører rundt i mørket i øs pøs regnvær uten lys. 
Det som godt kan ha skjedd er at bilen faktisk hadde lys, men at regnet hindret ts i å se dem. Vi har vel alle sett hvor mye lys våt asfalt sluker. Og i veldig sterkt regnvær er det ikke uvanlig at bilene er nærme før du kan se lysene. Dessuten kom ts fra en sidevei, så hun/han har ikke hatt motgående bil mot seg, men så bilen fra siden. 
 

Anonymkode: ac0f5...9c9

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...