Gå til innhold

Ønsker at gjester betaler middag selv


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 time siden, Leo skrev:

 

Nettopp! Og akkurat her tror jeg en god del bridezillaer går i baret. De tror nemlig at andre er like opptatt av bryllupet deres som dem selv og ser på det som en stor ære å bli invitert når sannheten kanskje er at mange av gjestene helst ville ha gjort noe helt annet den helgen. 

Er nok sant, men vi er også mange som synes bryllup er koselig og en litt annerledes begivenhet. Det spørs jo hvor ofte man blir invitert, men hvis det ikke er så ofte, ER det jo litt av en begivenhet. Og det varer vel vanligvis ikke hele dagen, man kan jo droppe vielsen feks. Jeg synes faktisk konfirmasjon er ganske hyggelig og jeg...men nå er jeg en festrøyker av rang, og noe av det diggeste er å kunne sitte en dag og røyke og kaste bort tida uten dårlig samvittighet, for man er jo i et selskap. Sorry for litegranne avsporing!

Anonymkode: 18995...fff

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er nok sant, men vi er også mange som synes bryllup er koselig og en litt annerledes begivenhet. Det spørs jo hvor ofte man blir invitert, men hvis det ikke er så ofte, ER det jo litt av en begivenhet. Og det varer vel vanligvis ikke hele dagen, man kan jo droppe vielsen feks. Jeg synes faktisk konfirmasjon er ganske hyggelig og jeg...men nå er jeg en festrøyker av rang, og noe av det diggeste er å kunne sitte en dag og røyke og kaste bort tida uten dårlig samvittighet, for man er jo i et selskap. Sorry for litegranne avsporing!

Anonymkode: 18995...fff

Bryllup er en begivenhet, men du kan godt droppe vielsen. Du føler ikke at du har misforstått litt hva som er hovedpoenget med dagen...?

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker som du allerede har bestemt deg, så går for den løsningen og så dere jo bare se hvordan gjestene reagerer på det 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, LeilaS skrev:

Virker som du allerede har bestemt deg, så går for den løsningen og så dere jo bare se hvordan gjestene reagerer på det 

Dette. 

Også håper jeg TS rødmer av skam for hver gave hun åpner. 

Man kan si "ikke gave" så mye man vil. Det er god kutyme å gi gave, og de fleste fra møblerte hjem vil ta med en gave likevel, livredde for å være de eneste uten. Så nesten alle gjestene kommer til å betale disse få hundrelappene I tillegg til at de gir dere gaver. 

Så, følg opplegget ditt om du er skikkelig grådig. 

Spar opp til disse få hundrelappene, og si "ingen gaver takk, at dere stiller er gave nok" om dere vil være generøse mot venner og familie. For son sagt, gaver vil dere garantert få likevel, men kanskje folk holder seg til en flaske vin i stedet for servise til tre ganger prisen av vinen. 

Anonymkode: 410e8...4f0

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Her var det mange sterke meninger ja. Vi stiller med lokale, velkomstdrink, vin til maten, tre retter til middag osv. (Selvfølgelig ikke de tre dyreste rettene man kan tenke seg, og forrett lager vi selv). Dvs at kuvertprisen blir jo ganske høy om man deler alle disse utgiftene på antallet gjester, så vi kommer nok til å ønske oss at hver gjest betaler litt (kanskje bare et par hundrelapper). Dette vil jo si at man som gjest egentlig sparer ganske mye hvis man tenker seg at det er vanlig å bruke minst 500 kr på bryllupsgave :) Vi ønsker ikke at vennene våre skal blakke seg på vårt bryllup, og på denne måten behøver de å bruke langt mindre enn om vi hadde ønsket oss gaver eller penger. Tenker vi.

 

TS

Anonymkode: c499d...05d

Dette virker bare smålig. 

Anonymkode: 61ab4...fe9

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8.8.2017 den 10.07, AnonymBruker skrev:

 

Jeg har vært i en sånt bryllup, og neste gang takker jeg nei. Oppdrag til alle om hva de skulle ta med, det ble sykt dyrt for enkelte "deltakere", brudeparet kan ingenting om beregning av mat så det ble skivebom med alt for mye og masse mat ble kastet fordi det ikke var noe sted å oppbevare det skikkelig etterpå. Det var styrete når alle i fine klær skulle gå i trengsel rundt bordet, og så forsøke å ikke søle rekesø på kjolene til de de passerte på vei tilbake til bordet. Ikke å anbefale, vi snakker om det enda og på ingen måte i positiv forstand. 

Nemlig, det skjedde i det overstående bryllupet også. EN person spurte om gave på fb siden til bryllupet, og vips så ble det rimelig klart for alle at gave også måtte medbringes for ikke å oppfattes som gjerrigknarken (rimelig selvmotsigende i et bryllup der vi ikke engang fikk spandert mat). Dermed ble det sykt dyrt for gjestene, men brudeparet gikk nok i pluss, og vi fikk ikke servert annet enn vann og brus til drikke. 

 

Ja jeg ville latt være å komme etter opplevelse over, som jeg for øvrig har beskrevet i ulike tråder her inne før. Skal du gifte deg og inviterer til fest, så er dere vertskap. Som vertskap ivaretar man sine gjester og sørger for at de har det bra, hvilket i relasjon til bryllup inkluderer mat og drikke. Da bestemmer man nivået på serveringen og antall gjester ut fra økonomi. Enten litt dårligere mat og flere gjester, eller færre gjester og bedre mat. Det må ikke være treretters og tradisjonell pakke, du kan som en annen foreslo servere grillmat.

Å invitere masse folk og be de betale er ikke greit, det viser at du har null kontroll på økonomi eller vanlig folkeskikk. La oss si dere inviterer 50 gjester og alle skal bidra med 200 kr så er det skarve 10 000 kr, altså noe du i nøden kan dra på ethvert kredittkort. Syns du det er verdt å ofre all selvrespekt for 10 000 kr? Folk sier kanskje til dere at det er greit, for det er høflig og det man gjør, men jeg kan love deg at de bak ryggen deres sier noe helt annet. Brudeparet som hadde kurvfestbryllupet jeg var i tror alle syns det var greit, men realiteten er at både foreldre, søsken og venner som var i bryllupet rister på hodet og bruker det som eksempel på hvordan det ikke skal gjøres når brudeparet ikke hører det. Har du ikke råd til å invitere folk så dropper du det, eller tilpasser festen til det dere har råd til. 

Anonymkode: 0fc06...f40

Word! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes dette var en kjempegod idè! Hadde vært fornøyd med å betale for maten, og dermed slippe unna med gaven.

Gaven dere ønsker er jo faktisk penger som går til mat. Skjønner ikke at flere synes at dette er kjipt. Har hørt om spleisebryllup der gjestene må ha gave med i tillegg. DET synes jeg er drøyt.

Forslaget ditt TS, var tommel opp fra meg.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jo egentlig på mange måter bryllupsgave på mange måter bare en fryktelig upraktisk form for betaling for selskapet. Gjestene må styre med å kjøpe gaver og brudeparet får masse dritt de ikke trenger.  

Løsningen er å si at dere ønsker dere innskudd til et "reisefond" eller noe. Da slipper dere mesteparten av de tullete gavene, og får dekket inn noe av utgiften til bryllupet. 

Anonymkode: 39e01...d00

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Her var det mange sterke meninger ja. Vi stiller med lokale, velkomstdrink, vin til maten, tre retter til middag osv. (Selvfølgelig ikke de tre dyreste rettene man kan tenke seg, og forrett lager vi selv). Dvs at kuvertprisen blir jo ganske høy om man deler alle disse utgiftene på antallet gjester, så vi kommer nok til å ønske oss at hver gjest betaler litt (kanskje bare et par hundrelapper). Dette vil jo si at man som gjest egentlig sparer ganske mye hvis man tenker seg at det er vanlig å bruke minst 500 kr på bryllupsgave :) Vi ønsker ikke at vennene våre skal blakke seg på vårt bryllup, og på denne måten behøver de å bruke langt mindre enn om vi hadde ønsket oss gaver eller penger. Tenker vi.

 

TS

Anonymkode: c499d...05d

Så hvis dere hadde blitt invitert i et slikt bryllup, så hadde du ikke ordnet med gave i tillegg? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville heller foreslått kurvfest, selv om jeg inne synes noe om det heller (noen liker ikle lage mat, er tilreisende, vanskelig å beregne nok og variert mat). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Daria skrev:

Bryllup er en begivenhet, men du kan godt droppe vielsen. Du føler ikke at du har misforstått litt hva som er hovedpoenget med dagen...?

:fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke bli såret om bryllupet ditt havner i tråden om det verste noen har opplevd da. For der kan det fort havne. 

Selv hadde jeg takket nei. Og det må du og forvente at folk gjør. Uten å bli sur av den grunn. 

Men det passer i trenden hvor folk gifter seg over evne og setter mer og mer av regninga på gjester. 

Anonymkode: cb1ac...63a

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, The Kitten skrev:

Jeg tror du gambler på å få dekket middag og få gaver TS. 

Du vet jeg elsker deg bittelitt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sugemerke

Jeg tror TS kan tjene mer på å ønske seg penger.  200 x 50 kontra 500-3000 x 50. TS er skikkelig dårlig på å være gnien. Når man gir pengegaver gir man ofte mye mer en 200. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

11 timer siden, Blondie65 skrev:

Men TS, hvorfor kan du ikke lage ønskeliste med pengegaver istedet? 

Fordi hun er så gavmild, vel. Hun vil at folk skal slippe å gi 500+, at det rekker med 200. 

At hun vil få gaver likevel betyr ikkenoe når hun er så fantastisk omtenksom som tar entré. 

Anonymkode: 410e8...4f0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts har jo bestemt seg uansett. Skjønner egentlig ikke hvorfor denne tråden ble opprettet, når hun ikke hører på 95 % av oss som sier det ikke er noen god ide. Var jo det hun spurte om var det ikke?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Coolaid
På 7.8.2017 den 21.20, AnonymBruker skrev:

Vi planlegger bryllup og ønsker oss ikke gaver. Derimot kunne vi gjerne tenke oss at gjestene betaler en liten sum for middag, i og med at det blir jo dyrt dette her... Selv syns jeg ikke det er noe problem, har selv vært i bryllup hvor dette ble praktisert.

Men jeg lurer på om folk flest syns dette er greit? Og i såfall hvilken maks-sum og hvordan kan man skrive dette på en grei måte i invitasjonen?

Anonymkode: c499d...05d

Hva med et lite koselig bryllup med det nærmeste av familie og venner? Eller bare brullup  med forlovere og foreldre. Det er ikke selve bryllupet som er viktig men heller kjærligheten. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det syntes jeg absolutt ikke er greit. Da burde dere heller ha mindre bryllup eller spare lenger. 

Anonymkode: 57c31...d7c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...