Gå til innhold

Ønsker at gjester betaler middag selv


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Å la gjestene betale bryter med vanlig skikk og bruk for bryllup, men egentlig synes jeg ikke det er så dumt. Gjestene slipper stresset med å kjøpe gave, og taper ikke noe økonomisk så lenge prisen for festen er det samme som man ville brukt på gave.

De aller fleste brudepar er samboere før de gifter seg, og har ofte det de trenger i huset. Mange ønsker ikke å fylle opp huset med enda mer ting. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er dere som ønsker å gifte dere med påfølgende fest/middag etterpå. Dette er noe dere inviterer til. Da må dere også betale for maten og ikke la gjestene måtte stå for den kostnaden. Har dere ikke råd så feirer dere bryllupet på et annet vis eller sparer og venter til dere har råd. 
Dere trenger selvsagt ikke å ønske dere gaver uavhengig av hvilken type feiring det blir, men dere kan ikke forvente at gjestene da skal stå inne for andre utgifter i forbindelse med feiringen deres. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har vært i bryllup hvor de kun ønsket penger istedet for gaver. Det er greit, alle gir en passende sum. Men om det følger en regning med innbydelsen gidder jeg ikke.

Anonymkode: 9674b...0be

Vi har alt vi trenger, men her har du kontonummeret vårt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke det passer seg, selv om jeg er enig i at det i prinsippet er det samme som å ønske seg penger. 

Dere kan jo heller satse på at mange nok gir dere penger i gave til at det dekker inn igjen det dere har lagt ut på bryllupet... 

Men jeg ville nok ikke tenkt så høye tanker om noen som inviterte meg på fest og så skulle ha inngangspenger. Når man gir gave, velger man selv hva og hvor mye man gir. Det blir noe annet enn å være tvunget til å gi en spesifikk ting og beløp. 

OM dere absolutt vil gjøre det sånn, ville jeg heller skrevet i invitasjonen at dere inviterte på spleiselag, hvor gjestene betalte inn og så sto dere for innkjøp. 

Anonymkode: 52848...484

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Perelandra skrev:

Å la gjestene betale bryter med vanlig skikk og bruk for bryllup, men egentlig synes jeg ikke det er så dumt. Gjestene slipper stresset med å kjøpe gave, og taper ikke noe økonomisk så lenge prisen for festen er det samme som man ville brukt på gave.

De aller fleste brudepar er samboere før de gifter seg, og har ofte det de trenger i huset. Mange ønsker ikke å fylle opp huset med enda mer ting. 

Gavene er ofte av høyere kvalitet og mer tidløse enn feks service fra IKEA og kaffekanne fra Nille. En oppgradering fra samboerskap. Har man alt man trenger i skuffer og skal har man som regel råd til bryllup også. 

Anonymkode: 45a9d...b67

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arranger det bryllupet du har råd til tenker jeg vi sier. Har du ikke råd til å invitere gjester har du valget mellom å droppe festen eller droppe bryllupet.

"Inngangspenger" i bryllup er så smålig at selv kaffegjester ville vært mer akseptabelt i min verden. 

Jeg ville aldri takket ja til en slik "invitasjon". Sender du ut noe slikt er du som min tante bruker å si "frekkere enn flatlusa". 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Blondie65

Jeg understreker at jeg hadde gått i bryllupet hvis dette hadde vært en nær venninne, men jeg hadde tenkt mitt og uttalt meg hvis jeg hadde blitt spurt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke motviljen til de fleste her! Vii har vært i to bryllup hvot brudeparet hadde bodd sammen lenge, og derfor ikke ønsket seg noen gaver.  Da sto det på innbydelsen at de ønsket seg ikke gaver, men heller et bidrag til bryllupsreise.  Da kunne folk gi det de ville til det i stedet.  Syntes det var helt greit vi! 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utsett bryllupet ett år. Spar opp penger. Inviter så mange gjester dere har råd til å ha. 

Anonymkode: b56c6...ffa

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
15 minutter siden, tirben skrev:

Skjønner ikke motviljen til de fleste her! Vii har vært i to bryllup hvot brudeparet hadde bodd sammen lenge, og derfor ikke ønsket seg noen gaver.  Da sto det på innbydelsen at de ønsket seg ikke gaver, men heller et bidrag til bryllupsreise.  Da kunne folk gi det de ville til det i stedet.  Syntes det var helt greit vi! 

Du ser ikke forskjellen på at (penge)gaven går til et konkret formål kontra at det følger med en giro med innbydelsen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, tirben skrev:

Skjønner ikke motviljen til de fleste her! Vii har vært i to bryllup hvot brudeparet hadde bodd sammen lenge, og derfor ikke ønsket seg noen gaver.  Da sto det på innbydelsen at de ønsket seg ikke gaver, men heller et bidrag til bryllupsreise.  Da kunne folk gi det de ville til det i stedet.  Syntes det var helt greit vi! 

Kan absolutt ikke sammenlignes, det betyr at folk kan gi etter ønske og evne, ikke etter brudeparets bestemmelse. Vil du gi 300 gjør du det, vil du gi 1000 gjør du det. Ikke 875 pr hode som brudepartet trenger for å leke prinsessen og halve kongeriket. 

Anonymkode: 0fc06...f40

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Blondie65 skrev:

Jeg understreker at jeg hadde gått i bryllupet hvis dette hadde vært en nær venninne, men jeg hadde tenkt mitt og uttalt meg hvis jeg hadde blitt spurt.

Jeg også.

54 minutter siden, tirben skrev:

Skjønner ikke motviljen til de fleste her! Vii har vært i to bryllup hvot brudeparet hadde bodd sammen lenge, og derfor ikke ønsket seg noen gaver.  Da sto det på innbydelsen at de ønsket seg ikke gaver, men heller et bidrag til bryllupsreise.  Da kunne folk gi det de ville til det i stedet.  Syntes det var helt greit vi! 

Men da fikk de jo gave, de var kløktige der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter mitt syn så går det ikke an, folk setter av en hel dag for å feire 2 mennesker også skal de betale maten selv. HÆÆÆ??   Har dere ikke råd ti å ha fest så la vær, å gifte seg er nesten gratis.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Denne måten å organisere bryllup på er egentlig genial. En annen måte er at gjestene kommer med maten, slik at det blir samlet på et bord der alle kan forsyne seg. 

I stedenfor å spørre fremmede på nettet, spør venner og familie som kjenner dere om hva de synes. 

Husk hvor dyrt et bryllup blir, er det brudeparet som styrer. 

Anonymkode: 17d17...ec3

Og du tror at folk sier hva de egentlig mener om en slik ordning?

De fleste mennesker er oppdratt til å være høflig og imøtekommende, og mange vil nok si at de synes det er en veldig god ide. Men de tenker nok det motsatte.

Til ts. Nei, be heller inn til et mindre bryllup, eller vent til dere har råd. 

Anonymkode: 61ab4...fe9

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, synes ikke dette går an.

Men for å løse det på en annen måte, så si at dere ønsker dere penger, det er det mange som gjør. Bruk deretter pengene dere får til å betale maten. 

Anonymkode: 61ab4...fe9

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig mange konservative og tradisjonelle folk her inne! 

Et bryllup er ikke bare en type feiring, det er akkurat hva brudeparet gjør det til. TS og partner skal invitere nær familie og nære venner, og jeg ser absolutt ingen problemer med å be om bidrag til mat og drikke så lenge de understreker at de ikke vil ha gaver.  Å være bryllupsgjest betyr jo en utgift uansett, og om pengene brukes på en fysisk ting eller bidrag til en koselig middag for å feire paret spiller vel ingen rolle.

Kjør på, ts, og lykke til :klem:

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 timer siden, Amawhatsnot skrev:

Utrolig mange konservative og tradisjonelle folk her inne! 

Et bryllup er ikke bare en type feiring, det er akkurat hva brudeparet gjør det til. TS og partner skal invitere nær familie og nære venner, og jeg ser absolutt ingen problemer med å be om bidrag til mat og drikke så lenge de understreker at de ikke vil ha gaver.  Å være bryllupsgjest betyr jo en utgift uansett, og om pengene brukes på en fysisk ting eller bidrag til en koselig middag for å feire paret spiller vel ingen rolle.

Kjør på, ts, og lykke til :klem:

Det er nok ikke bare her inne folk tenker men majoriteten ellers også. Skikk og bruk er noe har utviklet seg over tid og er sosial akseptert og forventet. Selvsagt kan man velge å gå mot strømmen og bryter disse sosiale normene men det innebærer at man stikker seg ut og det i negativ forstånd. Du går heller ikke kledd ut som et klovn i begravelse. Hvorfor? Jo, fordi det er skikk og bruk.

TS, som de aller fleste anbefaler jeg å enten spare eller justere ned. Hadde et søsken av meg kommet med en slik idé hadde jeg vært flau på dens vegne, som vennine hadde jeg funnet klare ord.

Anonymkode: 83f83...677

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er nok ikke bare her inne folk tenker men majoriteten ellers også. Skikk og bruk er noe har utviklet seg over tid og er sosial akseptert og forventet. Selvsagt kan man velge å gå mot strømmen og bryter disse sosiale normene men det innebærer at man stikker seg ut og det i negativ forstånd. Du går heller ikke kledd ut som et klovn i begravelse. Hvorfor? Jo, fordi det er skikk og bruk.

TS, som de aller fleste anbefaler jeg å enten spare eller justere ned. Hadde et søsken av meg kommet med en slik idé hadde jeg vært flau på dens vegne, som vennine hadde jeg funnet klare ord.

Anonymkode: 83f83...677

Hvis avdøde, mens hun levde, sa hun ønsket at folk skulle komme kledt som klovn i begravelsen, hadde jeg selvsagt etterkommet det, akkurat som jeg gladelig hadde stilt i et søskens eller en venninnes bryllup med penger til middag istedenfor gave. Synes det er flott med folk som tør å skille seg ut fra saueflokken, så sant andre ikke tar skade av deres valg. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sugemerke

Det er jo så enkelt som bare å ønske seg penger. Ta utgangspunkt i at man må betale selv, men bruke de pengegavene man får til å dekke deler av utgiften. Det er ikke uvanlig med ønskelister som kun inneholder penger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...