Gå til innhold

Ønsker at gjester betaler middag selv


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Oi.. Nei.

Har man ikke råd til å spandere mat og drikke til gjestene i sin egen bryllupsfest, da dropper man det.

Vent. Spar. Betal selv.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette er ikke greit synes jeg. Jeg vil si at det er frekt å be gjestene betale for maten selv. En annen ting er feks å be noen av gjestene kanskje kan stille opp med kake, eller noe til et koldtbord om man skal lage et selv. Har dere ikke råd til å dekke mat og drikke til gjestene så får bryllupsfesten vente. Folk har forskjellig økonomi, og en 200 lapp kan velte budsjettet til noen. Når det er sagt så koster gjerne kuvert pris langt mer, gjerne 1000-1500 kr per pers. Skal dere kun ha middag feks på vanlig resturant er det gjerne en 300 kr og oppover der også.

Vi gifter oss neste år, fordi vi har ikke råd til det i år. Vi kommer til å invitere ca 75, men regner med at vi blir mellom 60-65 stk et sted. Det er da kun familie, venner av fam, og nære venner m/partnere. Vi har gjort det billig ved å leie et klubb lokale der vi kan stå for mat og drikke selv. Vi kommer til å lage koldtbord, og kjøpe inn all alkohol/mineralvann/kaffe osv. Kaker er det flere som er villige til å bake allerede for oss, eneste er bryllupskake som vi bestiller. Fordi vi ønsker å ha så mange gjester så velger vi heller å spare opp de pengene så vi vet at alle gjestene får noe å spise og drikke på våres dag. Det ville være utrolig frekt å be de betale for mat/drikke, da noen av de både må reise langt + sove på hotell for å kunne delta i vårt bryllup.

Så enten må dere se hva dere kan kutte ned på, eller rett og slett vente med å feire bryllupet deres.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det mange sterke meninger ja. Vi stiller med lokale, velkomstdrink, vin til maten, tre retter til middag osv. (Selvfølgelig ikke de tre dyreste rettene man kan tenke seg, og forrett lager vi selv). Dvs at kuvertprisen blir jo ganske høy om man deler alle disse utgiftene på antallet gjester, så vi kommer nok til å ønske oss at hver gjest betaler litt (kanskje bare et par hundrelapper). Dette vil jo si at man som gjest egentlig sparer ganske mye hvis man tenker seg at det er vanlig å bruke minst 500 kr på bryllupsgave :) Vi ønsker ikke at vennene våre skal blakke seg på vårt bryllup, og på denne måten behøver de å bruke langt mindre enn om vi hadde ønsket oss gaver eller penger. Tenker vi.

 

TS

Anonymkode: c499d...05d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her var det mange sterke meninger ja. Vi stiller med lokale, velkomstdrink, vin til maten, tre retter til middag osv. (Selvfølgelig ikke de tre dyreste rettene man kan tenke seg, og forrett lager vi selv). Dvs at kuvertprisen blir jo ganske høy om man deler alle disse utgiftene på antallet gjester, så vi kommer nok til å ønske oss at hver gjest betaler litt (kanskje bare et par hundrelapper). Dette vil jo si at man som gjest egentlig sparer ganske mye hvis man tenker seg at det er vanlig å bruke minst 500 kr på bryllupsgave :) Vi ønsker ikke at vennene våre skal blakke seg på vårt bryllup, og på denne måten behøver de å bruke langt mindre enn om vi hadde ønsket oss gaver eller penger. Tenker vi.

 

TS

Anonymkode: c499d...05d

Dere tenker feil. Spar mer, kutt antall gjester og tilby bare det dere har råd til selv.

Anonymkode: 62b69...849

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her var det mange sterke meninger ja. Vi stiller med lokale, velkomstdrink, vin til maten, tre retter til middag osv. (Selvfølgelig ikke de tre dyreste rettene man kan tenke seg, og forrett lager vi selv). Dvs at kuvertprisen blir jo ganske høy om man deler alle disse utgiftene på antallet gjester, så vi kommer nok til å ønske oss at hver gjest betaler litt (kanskje bare et par hundrelapper). Dette vil jo si at man som gjest egentlig sparer ganske mye hvis man tenker seg at det er vanlig å bruke minst 500 kr på bryllupsgave :) Vi ønsker ikke at vennene våre skal blakke seg på vårt bryllup, og på denne måten behøver de å bruke langt mindre enn om vi hadde ønsket oss gaver eller penger. Tenker vi.

 

TS

Anonymkode: c499d...05d

Dere lager fremdeles et bryllup dere ikke har råd til, kutt antall gjester eller lag det enklere om dere vil ha med alle. "Vi stiller med lokale", altså det er nesten forutsetningen for å kunne ha et arrangement og ikke noe du kan regne inni å spandere på gjestene. Dere driter dere ut ts, og selv om mange ikke kommer til å si det til dere, så kommer de garanter til å si det til hverandre og alle andre bak ryggen deres. I alle fremtid. Litt sånn: " i dag har Amalie og Anders 10 års bryllupsdag, hvor mye tror du vi må betale for å være med på den feiringen mon tro" etterfulgt av himlende øyne og latter. Evt "middagsbesøk hos Amalie og Anders altså, jaha hva koster det da?" Til dere blir skilt eller dør, jeg lover deg det kommer til å følge dere for alltid, men ikke sikkert dere får høre om det, for folk er da så høflige. 

Anonymkode: 0fc06...f40

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde blitt veldig paff og hevet bryna hvis gjestene måtte betale for maten selv. Det blir neppe billig med mat og drikke (med mindre dere feirer på Egon eller lignende) så hadde nok ikke kommet i selskapet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

(kanskje bare et par hundrelapper). 

TS

Anonymkode: c499d...05d

For noen er "bare et par hundrelapper" dyrt og har ikke råd til det. Med min trange økonomi, så hadde jeg ikke hatt råd til det At dere stiller opp med lokalet, er en ren selvfølge. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Christy89 skrev:

For noen er "bare et par hundrelapper" dyrt og har ikke råd til det. Med min trange økonomi, så hadde jeg ikke hatt råd til det At dere stiller opp med lokalet, er en ren selvfølge. 

Så du ville ikke gitt gave til vanlig (om brudeparet ikke gjorde det slik som oss)?

Anonymkode: c499d...05d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har Snobber og folk med normal empati i denne verden.
Ikke bry deg om snobbene, de vil ødelegge festen uansett, så om de ikke er villig til å ofre litt penger for egen mat om dere har dårlig råd, ser jeg ingen grunn til å invitere dem. :) 

Folk med empati vil forstå at ikke alle har råd til å kjøpe mat til alle, men har lyst å feire med familie og venner for det om.
Har sett en del snobber nevne her at det er "Uakseptabelt", fordi de er for gjerrig til å dele et øyeblikk med andre (aka snobber som er gjerrige gnubber). Man gifter seg normalt sett bare en gang, så slik smålig oppførsel over materialistiske verdier fremfor verdiene vi Nordmen flest verdsetter. Gode minner. Hva betyr det hvem som betaler over noe så viktig som et bryllup og middagen? Det er noe som skjer kun en gang i noens liv. 

Ønsker dere lykke til, og håper dere slipper gniene snobber, som er for arrogant til å være glad over andres lykke fordi de måte betale for skiva si selv... dugnad er en del av Norsk kultur, selv i bryllup. ;) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så du ville ikke gitt gave til vanlig (om brudeparet ikke gjorde det slik som oss)?

Anonymkode: c499d...05d

Det går fint an å finne gaver til halve prisen eller lage gaven selv. Eller må gaven koste noen hundrelapper?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her var det mange sterke meninger ja. Vi stiller med lokale, velkomstdrink, vin til maten, tre retter til middag osv. (Selvfølgelig ikke de tre dyreste rettene man kan tenke seg, og forrett lager vi selv). Dvs at kuvertprisen blir jo ganske høy om man deler alle disse utgiftene på antallet gjester, så vi kommer nok til å ønske oss at hver gjest betaler litt (kanskje bare et par hundrelapper). Dette vil jo si at man som gjest egentlig sparer ganske mye hvis man tenker seg at det er vanlig å bruke minst 500 kr på bryllupsgave :) Vi ønsker ikke at vennene våre skal blakke seg på vårt bryllup, og på denne måten behøver de å bruke langt mindre enn om vi hadde ønsket oss gaver eller penger. Tenker vi.

 

TS

Anonymkode: c499d...05dg

Ingen ønsker at gjestene skal blakke seg på ens egen fest - det er derfor det for de aller fleste er en selvfølge at gjestene ikke skal betale noe. Det er faktisk en essensiell del av konseptet "vertskap og gjester". At du prøver å nærmest framstille som generøst at dere "stiller med" lokaler og velkomstdrink, samt at middagen vil koste mer enn den prisen dere vil kreve av gjestene er  direkte latterlig. Dette handler ikke om kroner og øre, der handler om grunnleggende sosiale koder. 

Hadde en av mine nærmeste (søsken, veldig nære venner) hatt så dårlig råd at enhver form for feiring var utenfor rekkevidde, hadde jeg nok stilt meg positiv til å f.eks betale middagen selv - men da må man ta direkte kontakt med hver enkelt gjest og forklare situasjonen (og det er en løsning man kan ha med ti gjester, ikke 50). Å sende ut en ferdig giro med invitasjonen gjør man bare ikke - det er så hinsides all normal oppførsel. Ditt bryllup - din regning.

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Christy89 skrev:

Det går fint an å finne gaver til halve prisen eller lage gaven selv. Eller må gaven koste noen hundrelapper?

Gaven kan også være å invitere brudeparet på hjemmelaget middag eller annen opplevelse, gi de hjemmelaget syltetøy av selvplukkede bær, etc. Har man snau økonomi, blir man gjerne svært kreativ. Unntatt TS, da. Som i stedet for å tenke utradisjonelt vil ta inngangspenger av gjestene sine.

Endret av Rosalie
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ikke så forbanna gøy i bryllup. Det er en pliktgreie på lik linje som konfirmasjon. Tror du kan forvente at mange trekker seg om de må betale for festen din.

Anonymkode: e8ccb...fb8

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Her var det mange sterke meninger ja. Vi stiller med lokale, velkomstdrink, vin til maten, tre retter til middag osv. (Selvfølgelig ikke de tre dyreste rettene man kan tenke seg, og forrett lager vi selv). Dvs at kuvertprisen blir jo ganske høy om man deler alle disse utgiftene på antallet gjester, så vi kommer nok til å ønske oss at hver gjest betaler litt (kanskje bare et par hundrelapper). Dette vil jo si at man som gjest egentlig sparer ganske mye hvis man tenker seg at det er vanlig å bruke minst 500 kr på bryllupsgave :) Vi ønsker ikke at vennene våre skal blakke seg på vårt bryllup, og på denne måten behøver de å bruke langt mindre enn om vi hadde ønsket oss gaver eller penger. Tenker vi.

 

TS

Anonymkode: c499d...05d

Tre retters middag må dere ikke ha. Lag heller et koldtbord eller lignende selv. Ha bryllupet på et klubb hus eller lignende hvor dere ikke må betale for kuvert pris per person. Masse alkohol er heller ikke nødvendig da de fleste i et bryllup drikker med måte. Håper du også har beregnet inn alkoholfrie varianter og mineral vann. Bruk Spotify som musikk og ikke dj. 

Har dere ikke råd så har dere ikke råd, ferdig med saken. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her dere ikke råd til å betale for gjester dere har invitert i deres bryllup, så dropp det. Eller gjør det billigere. Gjestene skal ikke måtte betale for måten selv. Dere har stilt opp med lokalet, men det gjør jo ALLE andre som gifter seg og er ikke noe å skryte av. 

Dette kan ende med flere trekker seg. Det er ikke så gøy i bryllup at det gjør noe. Kun brudepar og foreldrene som synes det magisk og kjempe stas 

Anonymkode: 85f97...f39

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har vært i et slik bryllup, vi betalte 200 kr og alle var positive til det, for vi visste at brudeparet hadde dårlig råd, så jeg tror vi anså dette som fornuftig av dem. De spesifiserte at dette var i stedet for gaver, og skrev kontonummer på en sms vi fikk før invitasjon, såvidt jeg husker. Ca 100 gjester.

Eneste; folk vil jo synes de må ha gave likevel, og husker jeg reagerte på at toastmasteren gjentatte ganger nevnte at brudeparet "spanderte" det ene vinglasset vi fikk til middag. Det hadde vi jo betalt for selv 😂 Resten av alkoen måtte vi også kjøpe. At brudgommen maste på folk om de hadde betalt, var heller ikke bra! Men ellers, helt grei måte å gjøre det på.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.8.2017 den 21.20, AnonymBruker skrev:

Vi planlegger bryllup og ønsker oss ikke gaver. Derimot kunne vi gjerne tenke oss at gjestene betaler en liten sum for middag, i og med at det blir jo dyrt dette her... Selv syns jeg ikke det er noe problem, har selv vært i bryllup hvor dette ble praktisert.

Men jeg lurer på om folk flest syns dette er greit? Og i såfall hvilken maks-sum og hvordan kan man skrive dette på en grei måte i invitasjonen?

Anonymkode: c499d...05d

Det er ikke greit. Skal dere ha bryllyp, betaler dere bryllupet gaver eller ei. 

Anonymkode: 19550...c85

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har aldri vert i eit bryllup der dette har blitt praktisert... Hadde stussa veldig på den invitasjonen...
Kan jo heller formulere i invitasjonen at pengegåver er ønska framfor ting og tang? :laugh:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Her var det mange sterke meninger ja. Vi stiller med lokale, velkomstdrink, vin til maten, tre retter til middag osv. (Selvfølgelig ikke de tre dyreste rettene man kan tenke seg, og forrett lager vi selv). Dvs at kuvertprisen blir jo ganske høy om man deler alle disse utgiftene på antallet gjester, så vi kommer nok til å ønske oss at hver gjest betaler litt (kanskje bare et par hundrelapper). Dette vil jo si at man som gjest egentlig sparer ganske mye hvis man tenker seg at det er vanlig å bruke minst 500 kr på bryllupsgave :) Vi ønsker ikke at vennene våre skal blakke seg på vårt bryllup, og på denne måten behøver de å bruke langt mindre enn om vi hadde ønsket oss gaver eller penger. Tenker vi.

 

TS

Anonymkode: c499d...05d

Hvorfor spør du i det hele tatt hvis du allerede er helt sikker på at dette er en god idè? :klo: Svarene i denne tråden kan tyde på at svært mange ikke synes idèen er fullt så god, eller til og med direkte dårlig, men det er så... 

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke så forbanna gøy i bryllup. Det er en pliktgreie på lik linje som konfirmasjon. Tror du kan forvente at mange trekker seg om de må betale for festen din.

Anonymkode: e8ccb...fb8

Nettopp! Og akkurat her tror jeg en god del bridezillaer går i baret. De tror nemlig at andre er like opptatt av bryllupet deres som dem selv og ser på det som en stor ære å bli invitert når sannheten kanskje er at mange av gjestene helst ville ha gjort noe helt annet den helgen. 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...